Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisarus yrittää maksattaa äitimme hautajaisiin ym. liittyvät laskut minulla

Vierailija
03.11.2015 |

Pyysi hautaustoimistoa lähettämään erikseen hautajaisjärjestelyistä koituneen maksun minulle ja minun nimellänihän se sitten tuli kotipostiin, kuinkahan laillista tuo on? Sovittiin asiat kaikkien kuullen yhdessä ja sovituista asioista tehtiin tilausvahvistus. Kävin maksamassa virkatodistuksen kanssa laskun kuolinpesän tililtä.

Perunkirjoitus tulisi pitää ja saada sille tekijä. Sisarus heittelee hatusta aivan utopistisia summia, ei vastaa kun kysyn mistä nuo tietonsa on saanut, ja inttää vain vastaan ettei sitä kulua voi sitten ottaa kuolinpesän tililtä.

Tuntuu, että sisarukset koittaa saada kuolinpesässä olevat varat itsellensä, se ei varmaankaan lain nojalla onnistu? Äidin asunnon he jo keskenään tyhjensivät.

Joudun varmaan parantolaan kohta. Hautajaisetkin vasta tulossa, hautajaiset joihin en myöskään ole päässyt vaikuttamaan millään lailla.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä sanoman perukirjasta: se pitää tehdä 3 kk sisällä vainajan kuolemasta, ja jokainen osakas kutsutaan tilaisuuteen. Osallistuminen ei ole pakollista, mutta perunkirjoitus on. Perukirja allekirjoitetaan ja jokainen saa yleensä oman alkuperäisen tai kopion. Se  toimitetaan verotoimistoon, joka sen perusteella lätkäisee perintöverot maksuun. Minulle perintöverolasku on tullut noin puolen vuoden päästä vainajan kuolemasta.

Ja vielä: otan osaa suruusi ja olen pahoillani ahneiden sisarustesi käytöksestä surun keskellä.  terv. 18

Vierailija
22/56 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän olisi järkevää sisarusten kesken päästä sopuun irtaimistosta ja jakaa se ennen pesänselvittäjän tuloa. Huonokuntoisethan paloitteliitte ja veitte ajat sitten äitinne elinaikana roskiin, tietty. Eli niitähän ei ole kuolinpesässä. Mitä enemmän pesänselvittäjä joutuu toimimaan välissänne, sen vähemmän teille kaikille jää.

Älä allekirjoita äitinne tilien hallintaan oikeuttavaa valtakirjaa, jos sisaresi sitä pyytää etkä luota häneen. Allekirjoita, jos todella luotat. Sisarusparvessa voidaan toimia niin, että yksi sisarista hoitaa kaikki kuolinpesästä toimitettavat kulut yhdeltä tililtä. Kuitteja vastaan kyllä, mutta niitä kuitteja voi olla ilman näkyvää vastinetta.

Sopuun ei olla päästy, koska nämä ovat jo keskenään jakaneet ihan kaiken. En ole voinut tehdä muuta kuin nostaa kädet ilmaan. Menivät asunnolle kertomatta siitä minulle ja kun tein asiasta rikosilmoituksen kavallusnimikkeellä he jatkoivat vain vaikka poliisi kehoitti olla menemättä asunnolle. Minä tyhmä noudatin tätä, toisaalta en olisi asunnolle päässytkään koska minulla ei ole avainta sinne. Kävimme neuvottelussa poliisin luona ja asia ei täytä rikoksen merkkejä koska sisarukset keksivät käyttää sanaa "tavaroiden säilöönotto varastoon", no toivottavasti kaikki ovat hyvin säilössä, tosin nähty on, että huonekalut ovat kauniisti jo toisen olohuoneessa ja äidin tietokoneelta tyhjennetty kovalevy. Mitä tässä voi enää tehdä? Ei yhtään mitään. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 = 21: Asunto kannattaa myydä vuoden sisällä kuolemasta, niin välttyy mahdolliselta 30 % pääomatuloverolta, jos asunnon arvo on noussut.

Avaatko hieman tuota vielä, miten pääomatulovero muuttuisi jos möisit asunnon yli vuoden päästä? Eikä pääomatulovero% ole kuitenkin aina se 30.

Kiitos tuosta kertomastasi, elämässäsi on paljon ollut näitä. Valokuvat on arvokkaita muistoja, sydämessään muistaa kaiken ja aina.

Itse olen ottanut kuvia valokuvistakin, kun olen aistinut ilmassa materiaalin tavoittelua, vinkkinä kaikille.

-en ole ap, tulossa on sotkuja, ounastelen.

Vierailija
24/56 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ole merkitystä, että huonekalut ovat kauniista sisaresi olohuoneessa. Ne ovat varastossa, siitähän on jopa poliisin kirjoissa todistetta. Huonekalut kuuluvat silti kuolinpesän varoihin ja pesänjakoa ei ole vielä toimitettu. Jos sinulla on valokuvia äitisi kotoa, kaivele ne esiin varoiksi. Sellaisia valokuvia, joissa varastoidut irtaimistot näkyvät. Pesänselvittäjän tehtävänä on setviä kaikki irtaimistokin, joka todistettavissa on ollut äitinne kotona ja varastoitu jälkeenpäin, onhan juuri siitä asiasta poliisillkain kirjaukset.

Jos rikosilmoituksen yhteydessä oli kaikille osapuolille selvää, että sisarukset tyhjensivät kovalevyn, niin voit kysyä pesänselvittäjältä, onko sinulla oikeuksia nähdä ja saada kopiota kovalevyn sisältämistä tiedoista. Se voi olla hankalampi prosessi.

Selvitä itse mahdollisimman paljon kaikesta ja näyttele tyhmää sisaruksillesi. Älä tee mitään tunnehätiköityjä päätöksiä. Ole mieluummin hiljaa ja tee taustatyötä. Laki saneelee kuviot. Tunteitasi ymmärrän, halaus,

Vierailija
25/56 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli tuosta maksatuksesta mieleen... Isoäitini kuollessa rikas tätini maksatti hautajaisiin viemänsä kukkavihon kuolinpesällä. Että niin paljon oli valmis panostamaan äitinsä viimeiselle matkalle.

Omaisten kukkavihot on tapana laskuttaa kuolinpesän tililtä. Ihan normikäytäntö.

Vierailija
26/56 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli tuosta maksatuksesta mieleen... Isoäitini kuollessa rikas tätini maksatti hautajaisiin viemänsä kukkavihon kuolinpesällä. Että niin paljon oli valmis panostamaan äitinsä viimeiselle matkalle.

Omaisten kukkavihot on tapana laskuttaa kuolinpesän tililtä. Ihan normikäytäntö.

Ei meillä vaan. Omaiset, kuten kaikki muutkin hautajaisvieraat, on ihan itse maksaneet kukkavihkonsa. 

En siis puhuisi yleistäen.

Vierailija
27/56 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on tapana tehdä, koska ei tarvitse maksaa perintöverosta siitä kukkavihkosta. Lakimies yleensä neuvoo laittamaan lähisuvun kukat perikunnan laskuun. Nehän ovat oikeasti perikunnan rahoja! Hautauskulut vähennetään ennen omaisuuden jakoa. Kuka nyt ei tällaista tiedä?

Vierailija
28/56 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Siis perintöveroa..

Vierailija
29/56 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset osaa olla häikäilemättömiä, myös sukulaisille. Kannattaa muuten ilmoittaa pankkiin, että pesän tilanne on riitaisa, niin ovat extravarovaisia.

Vierailija
30/56 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä vaan. Omaiset, kuten kaikki muutkin hautajaisvieraat, on ihan itse maksaneet kukkavihkonsa. 

En siis puhuisi yleistäen.

Jos perillisten kukat maksavat 150 euroa, siitö summasta ei siis makseta veroa, mikäli perikunta sen maksaa. Ymmärrätkö, että jos veroa maksetaan vaikka kuudesta tuhannesta eurosta, siitä kannattaa vähentää ensin hautajaiskulut, kuten ruuat, arkku, kukat jne. Ne on kuluja, joista ei enää uudestaan makseta valtiolle. Ei niitä kukkia siis perillinen saa ilmaiseksi, vaan ne maksetaan hänen perinnöstään!

Vierailija
31/56 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolinpesä maksaa kaiken, eikä pesästä voi ottaa mitään omaisuutta ennen selvitystä, se on kavallus.

Vierailija
32/56 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin tuota asunnon tyhjentämistä. Meillä oli myös riitaa asiasta kun mummoni kuoli 2013. Hän asui kaupungin vuokra-asunnossa ja vuokrasopimus päättyi kuolemaa seuraavan kuukauden loppuun. Pyysin veljeäni useamman kerran mukaan kun tyhjensimme ja siivosimme asuntoa. Tavaraa meni sorttiasemalle, fidalle, kaatopaikalle ja lahjoituksiin. Lahjoitimme esim. mummon käytetyn telkkarin terveyskeskuksen vuodeosastolle ja tein siitä ihan luovutuskirjan minkä terveyskeskus vaati. Puolen vuoden päästä veljeni yhtä'äkkiä olisin halunnut sen telkkarin mikä ei aikaisemmin kelvannut.
Mummon kuolemasta on jo kolmatta vuotta, mutta asia hiertää vieläkin. Veljen mielestä häneltä on varastettu perintö. Minun mielestä hän taas on laiska paska joka jätti minun hoidettavaksi muistotilaisuuden, hautajaiset, perunkirjan teon, pankki- ja veroasiat ja kehtaa vielä valittaa jälkikäteen. Mummolta ei siis jäänyt muuta perintöä kuin vanhan pieneläkeläisen irtaimisto, valokuvat, rannekellon ja muutaman vanhan kolikon pelastin.
Kunnon riita vaikka ei mitään perittävää. Surullista kun ei mulla ole kuin tuo yksi sisarus.

Vierailija
33/56 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuoltua pesän varoista maksettiin minun perheeni, sisareni perheen ja äitimme kukkalaitteet ja kaikkien lastenlasten yhteinen pieni kukkakimppu. Kuten myös kaikki hautajaiskulut. Pieni summa suuressa kokonaisuudessa, mutta haluttiin kyllä minimoida verot, jotka muutenkin olivat kiitettävän suuret. Ei onneksi kuitenkaan mitään riitoja perinnöstä, mahtaa olla sivan kamala tilanne! Voimia ap.

Vierailija
34/56 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perintö on pieni siitä ei mitään veroa tarvitse maksaa ainakaan rintaperillisten. En ole koskaan kuullutkaan, että lähiomaisten kukat menisivät perikunnan laskuun. Ehkä se voisi olla tarkoituksenmukaista silloin, jos on alaikäisiä lapsia, joilla ei ole omaa rahaa tai perintöä on tulossa niin paljon, että veroakin menee.

Vierailija
35/56 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kukkaviehe, ei välttämättä olekaan niin itsestäänselvä, kuka sen lopulta maksaa. Suosittelen, että jos siitä tulee mitään epäselvyyttä, maksakaa kuka tahansa osakkaista se pois. Karuimpia tapauksia, jota yksi osakas ainoastaan vaatii tuvassa, näitä nähnyt. Kalliiksi tullut kaikille osakkaille.

Vierailija
36/56 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesä maksaa kaiken, eikä pesästä voi ottaa mitään omaisuutta ennen selvitystä, se on kavallus.

Mutta varastointi ei. Aapeen tapauksessa, jollain verukkeella yhtä sisarta vietiin ja lujaa. Ehkä toiminnan syynä ollut että äidin asunnossa oli tai oli tulossa homevaurio, kun lämmitystä asunnottomuuden vuoksi laskettiin. Joku järkevästi peruste on ollut kuitenkin läsnä, koska poliiisi on suhtautunut asiaan jäävisti. Asia ei ole kuulunut tuossa vaiheessa poliisille, eri asia olisi ollut että kun aapeellä ei ollut avaimia äitisä kotiin, toisin kuin puolisoilla, siinä vaiheessa kun irtaimisto tyhjennettiin, olisi ollut perustetta.

Vierailija
37/56 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ko. jaot olisi aina hyvin helppo tehdä tasavertaisesti ulkopuolisen toimesta. Pesänjakajahan toki tällainen on, mutta asianajajat sitten ryöstävät kaikilta tasapuolisesti. Yksi tapa jakaa pesä olisi järjestellä omaisuus yhdessä niin moneen erään kuin on jakajia. Kun kaikki osakkaat olisivat yksimielisiä siitä että osat ovat yhtä suuria, arvottaisiin nopalla kuka saisi minkäkin. Ei pitäisi tulla jälkipuheita.

juuri tuo kertonasi tapa aiheuttaa jälkipuheita. Ja se kaikki vain siksi kun pesä haluaa säästää sen perunkirjoituksen hinnan, joka on muutama satanen.

Vierailija
38/56 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti perunkirjoitus suoritetaan ensin. Eikös se ole lakisääteinenkin?

Vierailija
39/56 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti perunkirjoitus suoritetaan ensin. Eikös se ole lakisääteinenkin?

Pääsääntöisesti hautajaiset on kyllä ennen perunkirjoituksia.

Vierailija
40/56 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kukkaviehe, ei välttämättä olekaan niin itsestäänselvä, kuka sen lopulta maksaa. Suosittelen, että jos siitä tulee mitään epäselvyyttä, maksakaa kuka tahansa osakkaista se pois. Karuimpia tapauksia, jota yksi osakas ainoastaan vaatii tuvassa, näitä nähnyt. Kalliiksi tullut kaikille osakkaille.

Sen kukkavieheen saa täysin laillisesti ostaa kuolinpesän laskuun. Jos teillä on oikeisapuneuvoja tai lakimies, hänen kuuluisi kertoa tämä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme