Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sisarus yrittää maksattaa äitimme hautajaisiin ym. liittyvät laskut minulla

Vierailija

Pyysi hautaustoimistoa lähettämään erikseen hautajaisjärjestelyistä koituneen maksun minulle ja minun nimellänihän se sitten tuli kotipostiin, kuinkahan laillista tuo on? Sovittiin asiat kaikkien kuullen yhdessä ja sovituista asioista tehtiin tilausvahvistus. Kävin maksamassa virkatodistuksen kanssa laskun kuolinpesän tililtä.

Perunkirjoitus tulisi pitää ja saada sille tekijä. Sisarus heittelee hatusta aivan utopistisia summia, ei vastaa kun kysyn mistä nuo tietonsa on saanut, ja inttää vain vastaan ettei sitä kulua voi sitten ottaa kuolinpesän tililtä.

Tuntuu, että sisarukset koittaa saada kuolinpesässä olevat varat itsellensä, se ei varmaankaan lain nojalla onnistu? Äidin asunnon he jo keskenään tyhjensivät.

Joudun varmaan parantolaan kohta. Hautajaisetkin vasta tulossa, hautajaiset joihin en myöskään ole päässyt vaikuttamaan millään lailla.

Sivut

Kommentit (56)

v.l.

Hei Ap, mitä tarkoitat tuolla laillisuudella? Eli kirjoituksesi ensimmäisistä virkkeistä saa sen käsityksen, että olet pyytänyt hautaustoimistolta laskun itsellesi ja he ovat laittaneet maksajaksi sinut. Mielestäni suht loogista kuitenkin, jos olet itse pyytänyt saada laskun? En ole ollut itse toistaiseksi ollut järjestelemässä hautajaisia, mutta olisiko laskuun pitänyt laittaa "X.X. kuolinpesä" tms? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Hei Ap, mitä tarkoitat tuolla laillisuudella? Eli kirjoituksesi ensimmäisistä virkkeistä saa sen käsityksen, että olet pyytänyt hautaustoimistolta laskun itsellesi ja he ovat laittaneet maksajaksi sinut. Mielestäni suht loogista kuitenkin, jos olet itse pyytänyt saada laskun? En ole ollut itse toistaiseksi ollut järjestelemässä hautajaisia, mutta olisiko laskuun pitänyt laittaa "X.X. kuolinpesä" tms? 

ei voi olla kirjoitukseni noin epäselvä? Vai voiko? Ap

Vierailija

Tuli tuosta maksatuksesta mieleen... Isoäitini kuollessa rikas tätini maksatti hautajaisiin viemänsä kukkavihon kuolinpesällä. Että niin paljon oli valmis panostamaan äitinsä viimeiselle matkalle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tuli tuosta maksatuksesta mieleen... Isoäitini kuollessa rikas tätini maksatti hautajaisiin viemänsä kukkavihon kuolinpesällä. Että niin paljon oli valmis panostamaan äitinsä viimeiselle matkalle.

huhhuh!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

huhhuh!

Itseasiassa nyt kun rupesin oikein miettimään niin mulle on käynyt samanlainen moka.

Vierailija

Kyllä minä ainakin tajusin, että sisarus pyysi lähettämään laskun, eikä ap.

Maksu meni ihan oikein kuolinpesän varoista. 

Muut kustannukset kuten perunkirjoituksen maksun voi tehdä samalla tavalla. Jos et tiedä, kuka sen voisi tehdä, kysy pankiltasi. 

Ihmettelen, miksi ap on antanut sisarusten tyhjentää vanhempien kämpän. Ei päsmäreille pidä antaa periksi.

Vierailija

Ota yhteyttä äitisi kotipaikkakunnan käräjäoikeuteen ja pyydä sieltä pesänselvittäjä. Sinä joudut maksamaan käräjäoikeuden hakemusmaksun, koska sinä hait pesänselvittäjää, mutta pesänselvittäjän palkkio peritään kuolinpesästä. Kaikki kulut, mitkä kuolinpesästä veloitetaan, tietenkin pienentää teidän perintöosuuksia. Pesänselvityksen voitte toimittaa itsekin, mutta jos epäsopua, niin yksikin osakas voi hakea pesänselvittäjää.

Vainajan hautaamisesta ja hautajaismenoista aiheutuneet kulut vähennetään kuolinpesän varoista.

https://www.gauriloff.fi/perintoasiat-solmussa-avuksi-pesanjakaja/

Vaikeata on pitää osakkaiden näpit erossa varsinkin maallisesta omaisuudesta, mutta erossa täytyisi pitää ennen kuolinpesän arvioimista, jos sopuisaa ratkaisua ei löydy. Äitinne asunnon tyhjennys on sinua kohtaa väärin, jos siellä oli sellaista kalustoa tai muistoesineitä, joita olisit myös halunnut. Pesänjakaja selvittää noita puolestasi. Älä jää sivuun.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin tajusin, että sisarus pyysi lähettämään laskun, eikä ap.

Maksu meni ihan oikein kuolinpesän varoista. 

Muut kustannukset kuten perunkirjoituksen maksun voi tehdä samalla tavalla. Jos et tiedä, kuka sen voisi tehdä, kysy pankiltasi. 

Ihmettelen, miksi ap on antanut sisarusten tyhjentää vanhempien kämpän. Ei päsmäreille pidä antaa periksi.

Arvaa vain olenko antanut lupaa ja yrittänyt kaikkeni etteivät sitä tyhjentäisi? Kiitos hyvistä neuvoista Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä äitisi kotipaikkakunnan käräjäoikeuteen ja pyydä sieltä pesänselvittäjä. Sinä joudut maksamaan käräjäoikeuden hakemusmaksun, koska sinä hait pesänselvittäjää, mutta pesänselvittäjän palkkio peritään kuolinpesästä. Kaikki kulut, mitkä kuolinpesästä veloitetaan, tietenkin pienentää teidän perintöosuuksia. Pesänselvityksen voitte toimittaa itsekin, mutta jos epäsopua, niin yksikin osakas voi hakea pesänselvittäjää.

Vainajan hautaamisesta ja hautajaismenoista aiheutuneet kulut vähennetään kuolinpesän varoista.

https://www.gauriloff.fi/perintoasiat-solmussa-avuksi-pesanjakaja/

Vaikeata on pitää osakkaiden näpit erossa varsinkin maallisesta omaisuudesta, mutta erossa täytyisi pitää ennen kuolinpesän arvioimista, jos sopuisaa ratkaisua ei löydy. Äitinne asunnon tyhjennys on sinua kohtaa väärin, jos siellä oli sellaista kalustoa tai muistoesineitä, joita olisit myös halunnut. Pesänjakaja selvittää noita puolestasi. Älä jää sivuun.

Suurkiitos tästä. Ap

Vierailija

Irtaimistosta ei kannata tehdä numeroa jos ei se nyt ihan poikkeuksellinen ole. Tileistä ja varoista pyydät todistukset kuolinpäivältä. Summia saa heitellä ihan vapaasti.

Vierailija

Laita ahne sisaresi hoitamaan äitisi kotipaikkakunnan käräjäoikeudesta pesänselvittäjä, niin sisaresi joutuu maksamaan sen hakemusmaksun. Sen kus näyttelet tyhmää ja heräät siinä vaiheessa, kun sisar yrittää periä hakemusmaksua kuolinpesän varoista, joka ei onnistu hups.

Vierailija

Tottakai perunkirjoituskulutkin menevät kuolinpesän varoista. Miten sisarus perustelee sen,  että sinun pitäisi maksaa kaikki omista varoistasi?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat