Erityislapsi kaupan ostoskärryissä - ok?
http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/374633/Erityisen+lapsen+kanssa+… Mitä ajatuksia kirjoitus herättää? Itse en veisi kauppaan lasta joka ei siellä pärjää istumatta ostoskärryissä tavaroiden keskellä.
Kommentit (89)
Ei mulla ole pieniä lapsia eikä ole koskaan lapsi ollut ostoskärryissä, vaikka onkin lievästi autisti. Mutta tulipaha mieleen, kuten jollekin muullekin:
Tiedättekö monta käsiparia niitä kärryjä päivän aikana työntää? Tiedättekö, kuinka moni ei pese käsiään paskalla käynnin jälkeen? Se on lukematon määrä bakteereja, mitä saatte suoraan kaikesta muusta. Kärryyn kai aika harva laittaa pakkaamattomia tuotteita ja useimmat pesevät ne tuotteet joka tapauksessa kotona? Oven kahvoissa sun muissa on valtavat määrät bakteereja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaankaan kuulu mitkään lapset kuraisine saapaineen kärryyn. Miettikää kun sinne lasketaan maitopurkit ja muut ruokatarvikkeet, jotka sitten kotona nostetaan pöydälle ja jääkaapiin. Mitä kaikkea sieltä maasta tulee kenkien mukaan. Koiranpaskat ja kuset... Ei ole kumma jos oksennustaudit ja ruokamyrkytykset leviää. >:(
:D Kyllä naurattaa nää puhtaudesta nillittäjät. Uhraa edes pieni ajatus sille, missä kaikkialla se sun maitopurkkis on jo matkannut ennen hyllyyn päätymistä. Puhumattakaan siitä mitä kaikkea likaa siinä kärryssä on jo valmiina. Tai että missä kaikkialla sen ennen sua niitä kärryjä käyttäneen kädet ovat olleet...
Oletko sinä oikeasti noin tyhmä että kuvittelet että maitopurkit saa kaupassa pyöriä lattialla? Kaupalla on aika tarkat säännöt miten elintarvikkeita käsitellään. Suoritappas hygienipassi niin järkytyt aika tavalla siitä mitä erilaiset bakteerit voi tehdä elimistössä. Ihan lapsesi turvallisuuden kannalta kannattais vähän perehtyä asiaan. Ilman teitä, kärryihin lapsia työntäviä aikuisia ne kärryt on kuule neutraalin puhtaat. Ei bakteeri elä ellei sitä ravita. (just sillä kuralla ja paskalla).
Ja sinä ilmeisesti olet niin tyhmä että kuvittelet siellä kaupan takahuoneessa olevan joku meijeri ja pakkaamo? Puhuin siis vaiheesta ennen kuin se sun maitopurkkis päätyy edes sinne kaupan takahuoneeseen.
Ja vai että neutraalin puhtaan :D Salli mun nauraa :D Ne kärrythän pyöriin ja vierii ihan tasan siellä samassa ulkoilmassa ja parkkihallien pakokaasuissa, joissa ne lapsen kengätkin likaantuu :D
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole pieniä lapsia eikä ole koskaan lapsi ollut ostoskärryissä, vaikka onkin lievästi autisti. Mutta tulipaha mieleen, kuten jollekin muullekin:
Tiedättekö monta käsiparia niitä kärryjä päivän aikana työntää? Tiedättekö, kuinka moni ei pese käsiään paskalla käynnin jälkeen? Se on lukematon määrä bakteereja, mitä saatte suoraan kaikesta muusta. Kärryyn kai aika harva laittaa pakkaamattomia tuotteita ja useimmat pesevät ne tuotteet joka tapauksessa kotona? Oven kahvoissa sun muissa on valtavat määrät bakteereja.
No näinpä, mutta kuuluisalla av-mamma-logiikalla ne näkyy olevan juuri ne ostoskärryt, jotka pistää kaikenmaailman mahataudit ja muut liikkeelle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaankaan kuulu mitkään lapset kuraisine saapaineen kärryyn. Miettikää kun sinne lasketaan maitopurkit ja muut ruokatarvikkeet, jotka sitten kotona nostetaan pöydälle ja jääkaapiin. Mitä kaikkea sieltä maasta tulee kenkien mukaan. Koiranpaskat ja kuset... Ei ole kumma jos oksennustaudit ja ruokamyrkytykset leviää. >:(
:D Kyllä naurattaa nää puhtaudesta nillittäjät. Uhraa edes pieni ajatus sille, missä kaikkialla se sun maitopurkkis on jo matkannut ennen hyllyyn päätymistä. Puhumattakaan siitä mitä kaikkea likaa siinä kärryssä on jo valmiina. Tai että missä kaikkialla sen ennen sua niitä kärryjä käyttäneen kädet ovat olleet...
Oletko sinä oikeasti noin tyhmä että kuvittelet että maitopurkit saa kaupassa pyöriä lattialla? Kaupalla on aika tarkat säännöt miten elintarvikkeita käsitellään. Suoritappas hygienipassi niin järkytyt aika tavalla siitä mitä erilaiset bakteerit voi tehdä elimistössä. Ihan lapsesi turvallisuuden kannalta kannattais vähän perehtyä asiaan. Ilman teitä, kärryihin lapsia työntäviä aikuisia ne kärryt on kuule neutraalin puhtaat. Ei bakteeri elä ellei sitä ravita. (just sillä kuralla ja paskalla).
Ja sinä ilmeisesti olet niin tyhmä että kuvittelet siellä kaupan takahuoneessa olevan joku meijeri ja pakkaamo? Puhuin siis vaiheesta ennen kuin se sun maitopurkkis päätyy edes sinne kaupan takahuoneeseen.
Ja vai että neutraalin puhtaan :D Salli mun nauraa :D Ne kärrythän pyöriin ja vierii ihan tasan siellä samassa ulkoilmassa ja parkkihallien pakokaasuissa, joissa ne lapsen kengätkin likaantuu :D
Jep ja se kura lentää sinne ihan itsekseen, ilman niitä sinun kullannuppujen paskasia kenkiä? Ja miksi vitussa käytät noita saatanan hymiöitä kokoajan? Kertoo jo paljon sinusta, taidat tosiaan olla aika vajakki. Kunnon läskiperse ämmä taidat olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep ja se kura lentää sinne ihan itsekseen, ilman niitä sinun kullannuppujen paskasia kenkiä? Ja miksi vitussa käytät noita saatanan hymiöitä kokoajan? Kertoo jo paljon sinusta, taidat tosiaan olla aika vajakki. Kunnon läskiperse ämmä taidat olla.
Ja kun ei sitten mitään muuta enää keksitä, niin aletaan haukkumaan vastapuolta :D Kuinka av-mammamaista ;) Ja etpä varmaan kliseisempää haukkumanimeä olisi voinut käyttää, "läskiperseämmä" :D:D:D:D Peace and love ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näinpä, mutta kuuluisalla av-mamma-logiikalla ne näkyy olevan juuri ne ostoskärryt, jotka pistää kaikenmaailman mahataudit ja muut liikkeelle...
Pikemminkin sillä kuuluisalla av-mamma -logiikalla on ihan jees laittaa lapsi ostoskärryihin, koska lapsella on siellä kivaa ja koska ne kärryt on jo valmiiksi likaiset niin ihan sama vaikka sinne menisi lapsen kengissä ja vaatteissa koiranpaskaa ja muuta mukavaa. Koska minä minä minä ja mun lapsi.
Siinäpähän istuu, ei se minun kauppareissuuni vaikuta. Aika hyvin on teillä muilla asiat jos tällainen jaksaa teitä vaivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikemminkin sillä kuuluisalla av-mamma -logiikalla on ihan jees laittaa lapsi ostoskärryihin, koska lapsella on siellä kivaa ja koska ne kärryt on jo valmiiksi likaiset niin ihan sama vaikka sinne menisi lapsen kengissä ja vaatteissa koiranpaskaa ja muuta mukavaa. Koska minä minä minä ja mun lapsi.
Luepa aloitus uudestaan. Jos vaikka toisella kertaa ymmärtäisit.
Ostoskärryt ovat ostosten kuljetusta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa aloitus uudestaan. Jos vaikka toisella kertaa ymmärtäisit.
Jospa itse lukisit keskustelun uudestaan. Eipä sillä, tuskin siitä ihmeemmin on apua ymmärtämiseen.
Vierailija kirjoitti:
9, miten äiti käy kaupassa ilman lasta jos hän on vaikkapa yksinhuoltaja? Monen autistisen lapsen vanhemmat eroavat ennemmin tai myöhemmin, varsinkaan miehet eivät kestä lapsen ongelmia arjessa.
Ruokaa voi tilata kotiin. Itsekin tilasin juuri monta kassillista vaikka olen sinkku. Jos olisi lapsia, en varmaan kävisi kaupassa juuri ikinä vaan hoitaisin kaiken kotiinkuljetuspalveluilla. Halpaa ja helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Kumma miten ennen (15-30 vuotta sitten) ei ollut tälläisiä ongelmia.
Silloin ostoskärryt olivat niin pieniä, ettei lapsi mahtunut sinne.
Kun autisti tulee riittävän vanhaksi/isoksi, häntä ei enää voi laittaa kärryyn. Hän ei vain mahdu sinne. Silti hän voi käyttäytyä kaupassa erittäin epähyväksyttävällä tavalla. Asia pitää silloinkin ratkaista jollain muulla tavalla. Miksi ei sitten nuoremman lapsen kohdalla voisi ratkaista asiaa jollain muulla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9, miten äiti käy kaupassa ilman lasta jos hän on vaikkapa yksinhuoltaja? Monen autistisen lapsen vanhemmat eroavat ennemmin tai myöhemmin, varsinkaan miehet eivät kestä lapsen ongelmia arjessa.
Ruokaa voi tilata kotiin. Itsekin tilasin juuri monta kassillista vaikka olen sinkku. Jos olisi lapsia, en varmaan kävisi kaupassa juuri ikinä vaan hoitaisin kaiken kotiinkuljetuspalveluilla. Halpaa ja helppoa.
Jos asuu paikkakunnalla, missä kotiinkuljetuspalvelua tarjoava kauppa löytyy. Muuten pitää elää pizzalla, tosin sitäkään ei saa kotiin kaikissa paikoin.
Kasvatuksesta voin kertoa sen verran, että autistilapsi vaati kymmenkertaisen työn verrattuna normaaliin, samat asiat toistettava monta kertaa päivässä. Nuorempi ei paljon mitään, kun oppi asiat siinä sivussa itsestään. Helppo on vaatia toisilta kasvatusta, mutta välttämättä nämä vaatijat eivät tosiasiassa käyttäydy hyvin itsekään.
Tuntemani autistin äiti selviää lapsensa kanssa kaupassa ilman että laittaa häntä kärryyn istumaan. Helppoa se ei ole, mutta kyllä hän pikaisesta kaupassakäynnistä selviää. Jos on huono päivä, hän käy yksin.
Kaupassa tietysti voisi olla parit kärryt, joissa lukisi että näihin voit laittaa lapsesi istumaan. Muut sitten tietäisivät, että nuo kärryt ovat likaisemmat. En silti tiedä, mitä evirat ja muut tähän sanoisivat. Tuskin tykkäisivät.
Kaupassa voisi olla näille erityisille ihan erityiset rattaat, turvavöineen kaikkineen, jos mammat eivät omilla rattaillaan pärjää.
Miten ulkoilu? Ostoskärryissä vai? Pitäiskö hommata pyörätuoli? Niitä muuten on kaupoissa asiakaskäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Miten ulkoilu? Ostoskärryissä vai? Pitäiskö hommata pyörätuoli? Niitä muuten on kaupoissa asiakaskäyttöön.
Ostoskärryissä tietysti. Ei kukaan voi pahastua kärryn lainasta jos se palautetaan kun lapsi ei enää mahdu kyytiin. Yksi kärry hei, pisara meressä.
Niin, olisi ehkä kannattanut aloittaa jo aikaisemmin opettamaan kuinka kaupassa käyttäydytään. Ostoskärryt ovat ostoksia varten.