Tuttava ei todellakaan tajunnut että miksi uo-velkoja ei oteta huomioon sossun tukia haettaessa?? Tää on jo uskomatonta!

Vierailija

Yritin sitten selittää arvon rouvalle, että sehän olisi sitten sama asia kuin että kunta maksaisi toisten velat. Jos siis toimeentulotukea myönnettäisiin täysimääräisesti kun ensin olisi katsottu että paljonko asiansa sössinyt maksaa velkojaan muualle.

Ei mennyt jakeluun, ei oikein millään. V-u että alkoi hermo  mennä. 

Samainen tono laksee tuloikseen lapsilisät ja työttömyyskorvauksen kun on sitä mieltä että jonkun pienen asunnon voisi lainalla ostaa. Ei sitten suostunut sitäkään uskomaan kun pankissa sanottiin että ei sitä tuloksi asuntolainaa hakieassa lasketa.

"Olisi niin kiva edes jotain lapsille jättää". Niin että valtio sulle ostaa asunnon ja sinä jätät sen perinnöksi niinkö? Ei jumankauta mitä törttöjä.

Kaveri kertoi juurikin pankissa työskennnellssään että tämmöisiä asuntolainan hakijoita siellä käy.  Ei mitään tajua, eikä ajatella kuin omaa napaansa. 

Kommentit (7)

Vierailija

Munkin tuttavapariskunta lyhensi velkojaan 200e kuussa. Iloisesti kertoivat hakevansa toimeentulotukea, koska heidän budjettinsa oli juuri tuon 200e miinuksella joka kk. Sitten ihmettelivät, kun saivat vain 27e sossusta

Vierailija

Sehän olisi sitten ihan sama ottaa kaikenlaisia kulutusluottoja ja matkustella etelään ja ostella tavaroita kämppä täyteen, jos velkojen maksun hoitaa kunta. Mikäs hätä siinä sitten olisi kellään.

Miten joku voi luulla, että omien lainojen maksun hoitaa kunta tai valtio? Onko tämmöistä edes olemassakaan, tämmöistä yksinkertaisuutta. 

Vierailija

Toimeentulotuessa huomioidaan ulosotto jos se ei ole vapaaehtoinen. Sikäli tono ystäväsi ei ollut väärässä. Ehkä hänellä oli vapaaehtoinen ulosotto?

Vierailija

Sossu ottaa uon huomioon JOS se otetaan palkasta, muuten ei. 

Tämä siis tarkoittaa, että teet vaikka osa-aikaista duunia ja saat  KELAN peruspvrahaa soviteltuna ja palkasta jää vain suojaosuus.

Uon kanssa tehty maksusuunnitelma on ihan eriasia. Siinä velallinen maksaa ihan itse sovitun summan esim. 200e/kk, sitä ei oteta sossussa huomioon...

Vierailija

Ehkäpä olisi paikallaan todellakin katkaista suurin osa etuuksista ja pakottaa ihmiset ottamaan vastuuta itse elämästään ja lapsistaan.

Näin se on

Ja kyllä sitä kokopäivätyötä tekemälläkin voi joutua tilanteeseen että palkasta pidätetyn ulosoton jälkeen jää niin vähän rahaa elämiseen että on oikeus toimeentulotukeen. Itse olin tällaisessa tilanteessa. Siinä mielessä hassua että tällöinhän valtio tai kunta osallistuu velkojen lyhentämiseen kun korvaa osittain sitä summaa mikä on otettu ulosottoon.

Mutta eihän sitä muuta vaihtoehtoa ole. Jos ulosoton jälkeen ei olisi oikeutta toimeentulotukeen niin enhän minäkään olisi käynyt enää töissä vaan olisin joutunut jättäytymään työttömäksi saadakseni sitten sen minimitoimeentulotuen millä pystyy elämään koska Kelan peruspäivärahasta ei ulosmitata mitään ja tällöin on aina oikeus myös toimeentulotukeen jos on vajetta.

Eli jos ei haluta että sossu maksaa osan veloista toimeentulotuen muodossa, niin sitten ulosmittausta pitäisi muuttaa niin että ulosmitataan vain sen verran, että henkilölle jää toimeentulotuen mukainen summa käyttöönsä elämiseen.

Luulen että nykyinen systeemi on oikeastaan enemmän velallisen mieleen, lyhentyyhän velka monella näin nopeammin kun jos ulosmitattaisiin vähemmän eli sen verran että aina jäisi toimeentulotuen mukainen summa velalliselle. Nykyisessä systeemissä sekä velallinen että velkoja kiittää.

Palatakseni alkukysymykseen niin toimeentulotukea saa vain, jos ulosotto on otettu "väkisin" palkasta tai muusta etuudesta. Jos itse tekee maksusuunnitelmat ja maksaa vaikka ei olisi edes varoja maksaa, niin ei sitä toimeentulotuella korvata, koska tällöinhän velallinen voi maksaa vaikka kuinka paljon velkoja ja yrittää korvata ne maksut toimeentulotuella. Jos pidätetään palkasta tai etuudesta se menee ihan ulosotoviranomaisten omien taulukoiden mukaan ja hyvin pienillä tuloilla ei pidätetä mitään tai pidätetään hyvin vähän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sehän olisi sitten ihan sama ottaa kaikenlaisia kulutusluottoja ja matkustella etelään ja ostella tavaroita kämppä täyteen, jos velkojen maksun hoitaa kunta. Mikäs hätä siinä sitten olisi kellään.

Miten joku voi luulla, että omien lainojen maksun hoitaa kunta tai valtio? Onko tämmöistä edes olemassakaan, tämmöistä yksinkertaisuutta. 

No jos pääsee velkasaneeraukseen, niin juurikaan ei tarvitse maksaa kaikkia velkoja takaisin vaan keskimäärin 10 prossaa velkasummasta. Kuka idiootti nyt velkojaan takaisin maksais jos ei ole pakko....

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat