Mitä kannattaisi opiskella,jos parhaat työvuodet menneet masennuksen takia eläkkeellä?

Vierailija

Olen siis 34-v,eläkkeellä ollut 25-vuotiaasta masennuksen (ei psykoottistasoista) takia.Kannattaako minun enää opiskella edes siivoojaksi tms,sillä mitä  ajattelevat työnantajat,jos CV:ssä noin pitkä aukko?

Nykyään olen hyväkuntoinen,eli mikäli olisi järkevää,mielelläni menisin opiskelemaan ja töihin.

Kommentit (14)

719

Opiskelet jonkun oikean ammatin. Kesätöiden ja harjoitteluiden kautta työelämään... menneisyydessä olet tehnyt jotain duunaritöitä tms, et siis tunnusta että olet maannut kotona. 

Vierailija

Ihan varmasti kannattaa opiskella ja mieluiten sellaista alaa, joka työllistää eikä koulutus ole kovin pitkä, omien kiinnostuksen kohteiden ja taipumusten rajoissa tietysti. En usko että aukko työhistoriassa on työllistymisen este, nuorihan sinä vielä olet. Ei sitä ainakaan kannata käyttää tekosyynä että "en voi mennä opiskelemaan kun en kumminkaan saisi töitä".

Vierailija

Hoitoala taitais olla varmin nakki, esimerkiksi sairaanhoitajan tutkinto. Toisaalta kannattaa miettiä kestääkö pää. Työ voi olla vuorotyötä, ja saatat joutua elämään univelkaista elämää ja lisäksi näkemään rankkoja juttuja ikävässä työilmapiirissä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Opiskelet jonkun oikean ammatin. Kesätöiden ja harjoitteluiden kautta työelämään... menneisyydessä olet tehnyt jotain duunaritöitä tms, et siis tunnusta että olet maannut kotona. 

Ap on ollut sairauden takia pois työelämästä, hän ei siis ole vain maannut kotona. Mieti vähän mitä kirjoitat.

Vierailija

Opiskele sellaista, mikä kiinnostaa, ja missä työllisyystilanne on vähintään kohtalainen. Jos työvoimalle on kysyntää, niin ei tuo aukko CV:ssä töihin pääsyäsi estä. Sellaiselle alalle, jolla taas samaa paikkaa hakee parisataa hakijaa, voi estääkin. 

Eikä sen välttämättä tarvitse ikäsi takia olla joku vaan lyhyt koulutus, jos sinua kiinnostaisi vaativampi. Itse vaihdoin 32-vuotiaana hoitoalalta tekniselle alalle, ja lähdin ihan opiskelemaan yliopistoon tietojenkäsittelyoppia. Töitä löytyi heti kun 4 vuoden päästä opintojen aloittamisesta valmistuin.

Vierailija

Mun mielestä sun kannattaa ap miettiä ihan sellaista alaa mihin sulla on vahvuuksia ja missä olet hyvä. Sellainen työntekijä revitään käsistä, joka nauttii työstään.

Et ole sairauden takia pystynyt olemaan töissä, joten sinua ei saisi myöskään syrjiä työmarkkinoilla.

Vierailija

Opiskelu kannattaa aina. Mulla on CV:ssä vielä isompi aukko, koska sairastuin jo teininä eli käytännössä kaikki opiskelut (3 ammatillista koulutusta, mutta eipähän niillä aloilla töitä edes ole nykyään)/te-toimiston kurssit ja kuntouttavat työtoiminnat menneet kesken (hirveää pa**aa koko pelleily). Työpaikalla on väliä: ja yhdessä viihdyinkin te-toimiston luvalla puoli vuotta (ja olisin voinut jatkaa pidempäänkin työnantajan puolesta!), mutta pidempään en muka saanut siellä hommia tehdä te-toimiston tätien mielestä. (Sori vain, peliala on sellaista rahoituksen hakemista, eikä "nuorilla ja uusilla" yrityksillä ole varaa palkata väkeä ilman kunnon rahoittajaa, mitä tässä maassa saa etsiä kivienkin alta).

Olen nyt 33v ja aikuislukion viimeiset ponnistukset meneillään, eli ylppärit tulossa keväällä. Sit vaan hakemaan yliopistoon! Se, että työllistynkö yliopiston jälkeen on sivuseikka. Olen kuitenkin melkein 40v jos ja kun sieltä valmistun. (Tietty jos yrittäis lääketieteelliseen, johan löytyy yhtäkkiä töitä!)

Eli mun pointti oli: mene vain opiskelemaan :) Nykyään töitä on muidenkin vaikea saada. Omassa lähipiirissä on useita henkilöitä, joilla useampia koulutuksia ja työkokemusta vaikka muille jakaa, eivätkä hekään saa töitä.

t:pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä turhaan

Vierailija

Sanonpahan vaan että en ihmettele että tässä maassa masentuu. Täällä ei anneta mahdollisuuksia ihmisille ja kauheaa henkistä väkivaltaa koko ajan joka paikassa. Linda

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sanonpahan vaan että en ihmettele että tässä maassa masentuu. Täällä ei anneta mahdollisuuksia ihmisille ja kauheaa henkistä väkivaltaa koko ajan joka paikassa. Linda

Linda Lampeniuskin lähti Ruotsiin pakoon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Työpaikalla on väliä: ja yhdessä viihdyinkin te-toimiston luvalla puoli vuotta (ja olisin voinut jatkaa pidempäänkin työnantajan puolesta!), mutta pidempään en muka saanut siellä hommia tehdä te-toimiston tätien mielestä. (Sori vain, peliala on sellaista rahoituksen hakemista, eikä "nuorilla ja uusilla" yrityksillä ole varaa palkata väkeä ilman kunnon rahoittajaa, mitä tässä maassa saa etsiä kivienkin alta).

Tää on niin tätä. Oliko te-toimistolla jotain perusteluja, miksi kieltäytyivät? Varmaankin siksi että ei sopinut heidän omiin bisneksiinsä. Nehän sopii siellä tuttujen firmojen kanssa soppareita. Hyvin korruptoitunutta menoa. Yrittikö ne sen jälkeen maanitella sua johonkin tiettyyn paikkaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikalla on väliä: ja yhdessä viihdyinkin te-toimiston luvalla puoli vuotta (ja olisin voinut jatkaa pidempäänkin työnantajan puolesta!), mutta pidempään en muka saanut siellä hommia tehdä te-toimiston tätien mielestä. (Sori vain, peliala on sellaista rahoituksen hakemista, eikä "nuorilla ja uusilla" yrityksillä ole varaa palkata väkeä ilman kunnon rahoittajaa, mitä tässä maassa saa etsiä kivienkin alta).

Tää on niin tätä. Oliko te-toimistolla jotain perusteluja, miksi kieltäytyivät? Varmaankin siksi että ei sopinut heidän omiin bisneksiinsä. Nehän sopii siellä tuttujen firmojen kanssa soppareita. Hyvin korruptoitunutta menoa. Yrittikö ne sen jälkeen maanitella sua johonkin tiettyyn paikkaan?

Kuulemma sain olla vain yhdessä paikkaa työharjoittelussa (sitä se paperilla oli, mutta ihan samaa tein mitä muutkin!) maksimissaan 6 kuukautta. Ja sitten olisi pitänyt etsiä toinen paikka. Olishan toinenkin kiva paikka ollut paikallisessa tietokonealan liikkeessä, mutta olin niin vi**uuntunut koko te-toimiston hommaan, että annoin olla ja menin hakemaan hoitoa (ja sitäkään en saanut, pistivät eläkkeelle :D).

-se eläkeläinen

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat