Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pienituloiset tuhlaavat rajansa vuokraan?

Maalaisjärki
03.11.2015 |

Ihmettelen miksi niin moni pienituloinen tuhlaa rahansa vuokraan, vaikka raha on muutenkin ihan tarpeeksi tiukalla? Vuokraa saa maksaa koko loppuiän ja se nousee vuosi vuodelta. Asuntolainan kanssa asia on juuri päinvastoin.

Siis tarkoitan niitä, jotka eivät saa asumistukea tai sen osuus on hyvin pieni. Miksei sitten voi muuttaa muutamaksi vuodeksi vähän kauemmas keskustasta ja ostaa aluksi edullisemman asunnon?

Älkää itkekö, ettei muka ole rahaa säästää, jos toinen käsi samalla syytää sitä kuukausittain lihavalla vuokraisännälle!

Ihan hullua, että pienituloisimmat valitsevat sen kalleimman asumismuodon... :O

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska asumistukea maksetaan iloisesti vuokranantajien hyväksi, elämiseen jää reilusti enemmän kuin repien pieniäkin lainanlyhennyksiä selkänahastaan.

Vierailija
22/32 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä, mutta

a) ei saa lainaa

b) ei saa niin isoa asuntotukea

c) ei saa soskun tukea

d) omistusasuminen ei välttämättä ole edullisempaa. Vastikkeet ja korot voivat olla vuokran suuruisia.

Ja vielä lisäisin että kaikki vuokraisännät eivät ole lihavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lieneekö 1450-1500 palkkanettotuloilla irrota lainaa? Pariskunta joista toinen kokoaikatyössä ja toinen osa-aikatyössä. Lisäksi osa-aikainen saa soviteltua päivärahaa 500-600€ kuussa nettona, mutta sitä pankki ei tuloksi taida katsoa.

Vierailija
24/32 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Tiesitkö sä, että sitä rahaa pitää säästää ENNEN kun saa lainaa? Mistä mä säästän, kun yli puolet palkasta menee vuokraan? Vai muutanko siis sillan alle siksi aikaa, että saan vähintään sen 10 000€ säästettyä?

ei haluta yksiöön muuttamaan lemmikkiemme kanssa.

Tässähän se jo tulikin. Ei haluta tinkiä edes pientä hetkeä omasta asumismukavuudesta, jotta tulevaisuudessa olisi elämä helpompaa...

Eihän kaikille toki tuo omistusasuminen ole mahdollista eikä edes tavoiteltavaa, mutta jos omistusasunnon haluaa ja on valmis hetken tinkimään jostain, niin kyllähän se on monesti mahdollista. Mut kun ei haluta :-)

Pinetä hetkeä? Jos yhtään järki pelaa niin yritä edes laskea kuinka kauan pienituloisella kestää säästää 10 000- 15 000€ käsiraha asuntoon.

Ei se nyt ihan ”pieni hetki” ole..

Vierailija
25/32 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle myönnettäisiin tulojeni perusteella 65 000 e laina. En saisi tuolla MINKÄÄNLAISTA asuntoa keskustasta ja keskustasta en muuta pois sillä mulla ei ole autoa. Keskustassa on kaikki kävelymatkan päässä + saan todella hienon remontoidun asunnon mihin mulla ei ikinä olisi varaa muuta kuin vuokraamalla. Siksi.

Vierailija
26/32 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin säästämisen kymmenen vuotta sitten. Lopetin tupakan polton tupakka maksoi silloin n. 5euroa aski.

Sijoitin joka päivä vitosen, kyllä ihan oikean setelin purkkiin, ei onnistu tililtä sivuun laitto, tulee siirrettyä takaisin :) vuoden päästä menin pankkiin siinä oli joku vajaa 2 tonnia. ostin ns. suht varmoja osakkeita koko rahalla. jatkoin säästämistä samaan tyyliin 8 vuotta ja kas. myin kaksi ḱolmasosaa. nesteen osake oli tehnyt suurimman työn itsekseen. Sain niistä 63 tuhatta euroa mukaan lukien tulleet osingot, toki verojen jälkeen jäi jotakin 45 tuhatta ja ostin maalta kivan paikan jossa maata 6 hehtaaria, pankkilainaa otin 15t joka nyt maksettu.

muutin tytsyn kanssa tänne. helsinkiin 30km matkaa. on rauhallista ja kivaa, asumiskustannukset siinä 2500 euroa vuodessa sis remontit koska teen itse, koska teen myös puut omasta metsästä. koulut ja päiväkodit vieressä. tytsy ei käy töissä, eikä myöskään nostele korvauksia, tekee remonttia ja osallistuu maalaisyhteisön touhuihin. pärjätään mun palkalla, joka on noin 3000 brutto. ja kyllä nyt laitan 7e päivä säästöön osakkeisiin.

Vierailija
27/32 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin on kovin vaikeaa tajuta, että kaikki eivät halua omistaa asuntoa! En minä halua olla sidottu asuntoon, koska pidän siitä, että voin vaihtaa maisemaa niin halutessani. En halua jämähtää tiettyyn paikkaan.

Vierailija
28/32 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyyppi käyttää nickinä nimeä "Maalaisjärki", niin tietää, että sontaa seuraa. Omat hölmöt mielipiteet perustellaan vetoamalla "maalaisjärkeen".

Vierailija
29/32 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

miihkali kirjoitti:

Aloitin säästämisen kymmenen vuotta sitten. Lopetin tupakan polton tupakka maksoi silloin n. 5euroa aski.

Sijoitin joka päivä vitosen, kyllä ihan oikean setelin purkkiin, ei onnistu tililtä sivuun laitto, tulee siirrettyä takaisin :) vuoden päästä menin pankkiin siinä oli joku vajaa 2 tonnia. ostin ns. suht varmoja osakkeita koko rahalla. jatkoin säästämistä samaan tyyliin 8 vuotta ja kas. myin kaksi ḱolmasosaa. nesteen osake oli tehnyt suurimman työn itsekseen. Sain niistä 63 tuhatta euroa mukaan lukien tulleet osingot, toki verojen jälkeen jäi jotakin 45 tuhatta ja ostin maalta kivan paikan jossa maata 6 hehtaaria, pankkilainaa otin 15t joka nyt maksettu.

muutin tytsyn kanssa tänne. helsinkiin 30km matkaa. on rauhallista ja kivaa, asumiskustannukset siinä 2500 euroa vuodessa sis remontit koska teen itse, koska teen myös puut omasta metsästä. koulut ja päiväkodit vieressä. tytsy ei käy töissä, eikä myöskään nostele korvauksia, tekee remonttia ja osallistuu maalaisyhteisön touhuihin. pärjätään mun palkalla, joka on noin 3000 brutto. ja kyllä nyt laitan 7e päivä säästöön osakkeisiin.

Et ole pienituloinen.

Vierailija
30/32 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Pätkätyöläinen ei ehkä saa lainaa.

Eikä saa edes lähes 40v. yksinhuoltaja vakiotyössä oleva kahden lapsen äiti edes yksiöön maaseudulla. 

Mielenkiintoista. Onko pankki kertonut jonkin syyn tähän? Jos tulot ovat pienet, niin yksiö maaseudulla ei myöskään kuulosta kalliilta.... Vai onko tässä jotain muuta, mitä et nyt meille kertonut?

Ikä. Itse sain jo 33v ikäisenä virkailijan katselemaan nenänvartta pitkin.

Vierailija
31/32 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä suomalaista sielunmaisemaa:

Pitää olla oma asunto että ei vaan tule rahoitettua rikkaiden porhojen elämää

Kuitenkaan sijoitusasuntojen hankkimista ei pidetä epäilyttävänä ja siihen kannustetaan :D 

Sitten asunnon rakennusteknisiä virheitä ei mietitä ostopäätöshetkellä eikä teetätetä kuntotarkastusta, vaan kun asunto on vaan niin ihana sen pitää nyt vaan olla oma 

Vierailija
32/32 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokra-asuminen olisi omistusasuntoa halvempaa, tuskinpa kukaan haluaisi pitää asuntoja vuokralla.

Vuokra = vuokra-asunnon lyhennys + lainan korko + vastike + vuokratuotto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi