Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

||||||| Miten pääsitte kiinni OMISTUSASUNTOON? |||||||||

Kiinnostaisi tietää

Omistusasunnoista on kasvukeskuksissa tulossa sellainen eliitin etuoikeus, että niitä näytetään nykyään televisiosarjoissakin.

Kuitenkin aika moni av-tavis asuu omistusasunnossa. Kerrotteko miten ihmeessä pääsitte kiinni oikeaan omistusasuntoon? Voitteko lotossa, saitteko ison perinnön vai onko teitä siunattu maalaisjärjellä?

Sivut

Kommentit (52)

OMAKOTItaloon

Säästin, säästin ja säästin 7000 €:n pesämunan asumalla halvassa vuokrakämpässä.

Ostin yksiön 35 000 €:lla vuonna 2004.

Myin sen 2008 hintaan 69 000 €, koska uudisrakentaminen nosti alueen neliöhintoja kivasti ja markkinat olivat kuumia.

Ostin kolmion 2009 hintakuopassa 170 000 €:lla. Kun olen maksanut jäljelä olevan lainan 8 vuoden päästä, ostan omakotitalon.

Mulla on aina ollut sen verran matala palkka, ettei isoa lainaa ole voinut ottaa, mutta kummasti sitä omakotitalo siintää ihan realistisena näköpiirissä. :) Ja ihan persaukista äijää en aio ottaa...

Vierailija

Ekan oman asunnon - kerrostaloyksiön - omavastuuosuuden sain näppärästi viimeisen lukukauden opintolainasta. Siitä se kaveruus pankin kanssa sitten lähti. Velkaa on lyhennetty, vaihdettu isompaan, lisää lainaa otettu ja lyhennetty sitä.

47689756

Ensiasunnon ostajana asp-tilin avaaminen, tulee etua. Ja sitten yksi ratkaisu, josta myöhemmin myynnin kautta lisää omistusoikeutta, on "osaomistusaunto". Asunnon voi lunastaa vaikka 30 000 euron osuudella ja siitä loput on sitten muiden omistamaa. Maksetaan hoitovastinetta ja asutaan. Jossain vaiheessa, sen voi myydä, vuokraamisesta en tiedä. Siten saa lisää pääomaa seuraavaan asuntoon, hankkii sitten vaikka halvan yksiön tai kaksion sillä ja ottaa lisää lainaa ja sitä lajia menee eteenpäin. Eli yleensä asunnon kokoa voi kasvattaa, myy entisen ja ostaa jostain halvemmalta alueelta.

Monivuotisia asioita, pitää jaksaa olla pitkäjänteinen, mutta työntekoa se motivoi, joka aamu on syy lähteä.

Vierailija

Eka omistusasunto oli itse rakennettu omakotitalo. Siis itse rakennettu, edulliselle kaupungin vuokratontille, ei pääkaupunkiseudulla vaan Lahdessa. Tapahtui 1990-luvulla, en tiedä olisiko enää mahdollista. 

Aikamme asuttiin, myytiin pois ja ostettiin suurempi. Rempattiin se kuntoon, myytiin pois ja ostettiin taas remppakohde. Myytiin pois ja ostettiin nykyinen. Nyt ei tiedetä myydäkö vai jäädä tähän. Lainaa on vielä vähän jäljellä.

Ikinä meillä ei olisi ollut varaa ostaa valmista/rempattua taloa tai edes perheasuntoa rivitalosta tai kerrostalosta. Onneksi pysyy vasara ja saha kädessä.

Vierailija

Kävelin pankkiin ja otin velkaa 70000e. Jokunen vuosi sitten sai vielä 100% rahoituksen asuntolainan. Nykyään on omakotitalo ja tuo eka asunto on vuokralla.

Vierailija

Miehellä oli asuntolaina talosta pankissa. Hän myi tuon talonsa ja ostettiin paritalonpuolikas puoliksi. Takauksia tai omaa rahaa ei tarvittu. Tämä kolme vuotta sitten, enää ei onnistuisi.

Vierailija

Mulla oli osakkeita, joita isäni oli hankkinut kaikille lapsilleen 80-luvulla. Nämä osakkeet olivat arvokkaita 2000-luvun alussa, jolloin ostin asunnon Helsingin keskustasta enkä tarvinnut edes pankkilainaa. 

Eli isäni järkevyyttä. (Olisinhan mä tietenkin voinut pistää rahat johonkin järjettömämpään koska omia ne oli, mutta ilman isääni mulla tuskin olisi kämppää nyt)

Vierailija

Miehen vanhempien viisaudella :). Eli miehelle oli avattu asp-tili, jonne mies oli säästänyt kwsätyörahojaam yms. Ja kun minä tulin kuvioihin, laitettiin sinne krsätyörahoja yms yhdessä.

Sinne kertyi lopulta liki 30 000 euroa, jolla saimme lainan ilman takaajia ja ostimme melko isosta kaupungista kolmion, joka maksoi 140 000. Tämä oli vuonna 2005. Vuonna 2010 tuli muutto pääkaupunkiseudulle, saimme asunnostamme 150 000 ja kun lainaa oli jäljellä enää 30 000 oli omaa rahaa 120 000. Ostimme rivarineliön, joka maksoi 310 000. Lainaa oli alun perin siis 200 000, josta nyt jäljellä 85 000. Nyt kiikarissa on isompi asunto täältä pääkaupunkiseudulla, pieni omakotitalo tai paritalo tai vastaava, yli 120 neliötä. Iso laina joudutaan taas ottamaan, mutta pankki on lupaillut, että voisimme maksaa uudesta noin max 500 000, sillä jos kaikki menee hyvin, on meillä omaa rahaa myynnin jäljiltä 230 000.

Ihan tavallisia ollaan, miehellä vakityö, itsellä pätkätöitä ja välillä työttömyysjaksoja. Muista pankeista ei välttämättä saataisikaan noin isoa lainas, mutta oma pankki ollut tyytyväinen maksukykyymme. Muuten siis säästeliäästi elämme.

Vierailija

Ostin ekan yksiöni vuonna 1991. Isä takasi, säästöjä oli hiukan, asunto-osake lopun lainan vakuutena. Seuraavan ostaminen olikin jo paljon helpompaa. Tuuria oli matkassa, asuntoni arvo nousi huimasti ja pääsin roimasti voitolle kun sen myin ja ostin suuremman. Omakotitalo on kolmas omistamani asunto, tämän omistan mieheni kanssa puoliksi.

Vierailija

Mies merenkulkija ja epävarma työ ollut aina, joten ei uskallusta isoon lainaan. Minä pienipalkkainen pätkäduunari, joten ei helpotusta asiaan.

Aluksi aso-asunto, ja säästämistä. Sitten perintö mulle (summa sopivasti puolet 100 neliön rivarin hinnasta, mikä kuitenkin alle 140 000e). Miehen asosäästöt tiskiin ja pikkuruinen laina pankista. Maksoi sen aika nopsaan ja nyt vihdoinkin oma.

Seuraavaksi mies ehkä saa perinnön, joten kenties uusi mieleisempi asunto mahdollista :) Ja en tosiaankaan toivo anoppini kuolemaa, kaikki täältä lähdemme, jopa mies ennen äitiään, joten ei nyt siitä sitten mitään...

Vierailija

Raakaa työntekoa muutaman vuoden ajan: Ostettiin vanhuuttaan tyhjillään oleva talo halvalla (hyvältä alueelta, pieni laina, pieni pankki = talo takasi itsensä), muutettiin siihen ja remontoitiin se itse/teetettiin suuremmat rempat pikkuhiljaa seuraavien vuosien aikana. Myydessä saaduilla voitoilla saatiin seuraava asunto suoraan omaksi. Hidasta, riskaabelia, työlästä, vaatii sitoutumista. En tekisi toista kertaa, mutta olihan se palkinto vaivan arvoinen. Vähän kuin synnytys....eivätkä ne, jotka remppavuosien aikana nauroivat "ikuisuusprojektille" ole enää nauraneet ;) Seuraavaksi jotakin muuta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat