Naisten kotiorjuus on saanut nimen = metatyö!
Nyt tälle mun raatamiselle on nimi: metatyö! Tiedättehän tän, et sä periaatteessa teet kaiken himassa, mut sit kun töitä aletaan listata, niin näyttää kuin tekisitte miehen kans saman verran. Mies ehkä kokkaa, sä teet kaiken muun siihen liittyvän.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/29/jenny-lehtinen-metatyo-kunniaan
Marja Hintikka shown Jenny Lehtinen kiteytti asian suorastaan nerokkaasti. Uimahallikohtaus oli suoraan mun elämästä.
Kommentit (292)
hoihhoijaa. Nää akkojen kotityöt on nähty... paljon puhetta vähän villoja. Mutta meneppä itse tekemään sillä tehokkaalla tavalla, niin ei kelpaa. Onhan se kova paikka kun "pystymetsästä" tulee ukko vaikka tuulettamaan matot ja aikaa menee 20% ja jälki on parempaa. Eikä tarvi pistää facebook-päivityksiä kuinka taas on tehty sankaritekoja.
Joo, kun olisikin sellainen mies, joka hoitaa edes ne perinteiset miesten hommat. Meilläkin piha on pitänyt saada, mutta ei sen hoitoon kyllä viitsitä laittaa yhtään aikaa ja energiaa. Ehkä hikiseen tulisi ruoho kerran kesässä ajettua mölkkypeliä varten jos se miehen harteilla olisi. Talo kun ostettiin niin oli kaikenlaista remonttisuunnitelmaa, mutta kolme vuotta on mennyt eikä niistä suunnitelmista ole yksikään konkretisoitunut. Lenkillä ja pyöräilemässä on aikaa käydä ja netissä vanua tuntitolkulla, mutta tällaiseen yhteishyödylliseen ei ikinä ole aikaa. Mutta kai se oma talo ja piha on sellainen statussymboli joka on oltava, samoin kuin vaimo ja lapset, vaikkei niillä sinänsä oikein mitään tekisikään.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat minusta ja vaimojensakin mielestä olleet kyllä ihan mukavia perusmiehiä, eivät mitään urakeskeisiä menestyksekkäitä alfauroita. Ja silti tällainen itsekeskeisyys ja vastuuttomuus on vaivannut. Että periaatteessa ihan hyviä, mukavia miehiä, viihdyttäviä ja lastensa kanssa aikaa viettäviä isiä, mutta kaikki muu yhteinen osallistuminen ja kumppanuus ja tasavertaisuus on ollut vieras ajatus.
Voi sitten olla, että he eivät ole tarpeeksi "vakavia". Tarkoitan siis omistautuvia ja velvollisuudentuntoisia, hieman moralistejakin. Jos elämä on lähinnä rentoa hauskanpitoa, niin sekin vaikeuttaa itsekkyydestä tinkimistä ja tylsyyden ja itselle epämukavien asioiden sietämistä ja hoitamista, säännöllisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset naukuu siitä ettei heidän tekemää metatyötä huomioida mutta eipä ollut tekstissä tai ketjussa yhtä ainoaa esimerkkiä sellaisesta metatyöstä, jota miehet ovat perinteisesti tehneet: tarkkaillaan auton huoltotarvetta, sovitaan katsastuksista, hankitaan ja ylläpidetään kodin- ja pihan huoltovälineistöä, hoidetaan kunnostustyöt, korjataan ja huolletaan lasten polkupyöriä...
Höpöhöpö. Meillä minä pidän varastot järjestyksessä ja taatusti tiedän miestä paremmin mistä esim työkalut löytyvät. Hänellä kun on tapana heitellä kaikki minne sattuu tai jättää lojumaan niin että tavarat menevät pilalle. Mies voi ehkä paikata sen pyörän renkaan, mutta minä etsin hänelle kaikki tarvikkeet valmiiksi.
Outoa, että palstalla yritetään mitätöidä miesten metatyöt ja marttyroida naisten metatöitä. Ei hyvä. Enemmän kunnioitusta miesten tapaan antaa panoksensa.
Erikoisia miehiä teillä. En tiedä ollaanko me vaan jo sen verran eri sukupolvea kuin useimmat vanhemmat, mutta meillä ainakin molemmat huolehtii asioista. Koti ei todellakaan räjähdä jos minä en siivoa, mies on siistimpi osapuoli. Ja jos unohdan jotain hoitaa, niin mies muistaa. Mun mielestä monet naiset tekee myös itsestään korvaamattomia ja miehen tyyli tehdä asioita ei vaan kelpaa. Mutta en tiedä, minä voin kyllä jättää homman kuin homman miehen vastuulle ja ok varma että se hoituu hyvin. Me kyllä ollaan tultu vanhemmiksikin aika nuorina ja jaettu mtös hoitovastuu tasan vauvasta saakka, molemmat on ollut kotona vauvan ja sitten taas isomman lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset naukuu siitä ettei heidän tekemää metatyötä huomioida mutta eipä ollut tekstissä tai ketjussa yhtä ainoaa esimerkkiä sellaisesta metatyöstä, jota miehet ovat perinteisesti tehneet: tarkkaillaan auton huoltotarvetta, sovitaan katsastuksista, hankitaan ja ylläpidetään kodin- ja pihan huoltovälineistöä, hoidetaan kunnostustyöt, korjataan ja huolletaan lasten polkupyöriä...
Höpöhöpö. Meillä minä pidän varastot järjestyksessä ja taatusti tiedän miestä paremmin mistä esim työkalut löytyvät. Hänellä kun on tapana heitellä kaikki minne sattuu tai jättää lojumaan niin että tavarat menevät pilalle. Mies voi ehkä paikata sen pyörän renkaan, mutta minä etsin hänelle kaikki tarvikkeet valmiiksi.
Mitä naisen logiikkaa...kun teille tehdään jotain, niin se on sitten yleistettävissä kaikkiin perheisiin...Ja on ihan sun oma valinta etsiä ne työkalut sun miehelle, varmasti löytäisi ne itsekin mutta kun arvon rouva haluaa tuntea itsensä kuin miksi-lie projektinjohtajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat minusta ja vaimojensakin mielestä olleet kyllä ihan mukavia perusmiehiä, eivät mitään urakeskeisiä menestyksekkäitä alfauroita. Ja silti tällainen itsekeskeisyys ja vastuuttomuus on vaivannut. Että periaatteessa ihan hyviä, mukavia miehiä, viihdyttäviä ja lastensa kanssa aikaa viettäviä isiä, mutta kaikki muu yhteinen osallistuminen ja kumppanuus ja tasavertaisuus on ollut vieras ajatus.
Voi sitten olla, että he eivät ole tarpeeksi "vakavia". Tarkoitan siis omistautuvia ja velvollisuudentuntoisia, hieman moralistejakin. Jos elämä on lähinnä rentoa hauskanpitoa, niin sekin vaikeuttaa itsekkyydestä tinkimistä ja tylsyyden ja itselle epämukavien asioiden sietämistä ja hoitamista, säännöllisyyttä.
Näin varmasti on. Luojan kiitos naisten omistautumisesta ja velvollisuudentunnosta! Oikeasti, kun ajattelen lähipiirin naisia, sukupolvia ennen meitä ja nykyisiä, puuhakkaita, kykeneviä, hoitavia, välittäviä, lämpimiä, työteliäitä, monitaitoisia... Naiset - te olette rautaa!
Vierailija kirjoitti:
37: voi olla että naiset itse nykypäivänä pariutuvat enemmän luonteeltaan itsekkäiden miesten kanssa. Itsekäs, sarkastinen ja kylmäkiskoinen komea menestyjä ja opportunisti - oman elämänsä Jack Bauer, Gregory House tai James Bond - tuntuu olevan ainakin kohtuumonen suomalaisnaisen miesihanne.
Mä tiedän vastaavia tapauksia eikä ne miehet ole mitään itsekkäitä, kylmäkiskoisia uraohjuksia, vaan ihan tavallisia miehiä. En tiedä mistä tällaisten miesten yleisyys sitten johtuu - onko (poika)lapset kasvatettu 80-luvulla ihan tossukoiksi vai mistä oikein on kyse. En tiedä onko oma sukuni jotenkin poikkeuksellinen mutta tuntuu että 50-luvulla syntynyt isäni ja hänen veljensä ovat olleet paljon enemmän perillä kodin ja perheen metatyöstä kuin nämä nykyiset lapsiperheiden isät.
Oma mieheni on alle kolmekymppinen, ihan normaali hyvässä työssä oleva perusmies. Meillä on todella kivaa yhdessä, viihdytään toistemme seurassa eikä muuten ole mitään valittamista, mutta ainakaan näillä näkymin lapsia ei olla hankkimassa. Mieheni on älykäs, fiksu, työssään ja kiinnostuksenkohteissaan aikaansaava, mutta jostain syystä kodin ja arjen asiat ei vain luonnistu. Ei osaa suunnitella yhtään etukäteen, mikä tarkoittaa sitä, että ruokakauppaan ei mennä esim. viikonlopuksi ennakkoon, vaan vasta lauantaina kun on nälkä, viinin hankkimista Alkosta aletaan miettiä lauantai-iltana kymmentä vaille kuusi, matkavarausten tekeminen, -lippujen hankkiminen tms. ei mitenkään onnistu, kulttuuririentoihin, keikoille, teatteriin ei päästä, koska hän ei älyä hankkia lippuja ennakkoon jne. Toisinaan tämä ottaa päähän ja paljon, useimmiten yritän ymmärtää. Joka tapauksessa tämä arjen pyörittäminen stressaa nyt jo sen verran, etten missään tapauksessa haluaisi hankkia lapsia hänen kanssaan, koska uskon, että arjen pyörittäminen olisi silloinkin ihan kokonaan minun vastuullani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että palstalla yritetään mitätöidä miesten metatyöt ja marttyroida naisten metatöitä. Ei hyvä. Enemmän kunnioitusta miesten tapaan antaa panoksensa.
Näin tämä asia nyt sattuu meillä menemään. Mitä marttyyrimaista näet tosiasioiden kuvaamisessa? Projisoitko tulkintaasi omaa huonoa omaatuntoasi laiskuudestasi?
Vierailija kirjoitti:
39. Nuohan nyt ovatkin jokapäiväisiä päänvaivoja, käyttää auto kerran vuodessa konttorilla jne.
Oli esimerkinomaisia mutta esim. juuri tuollainen ajattelu ettei siitä autosta ole vaivaa kuin kerran vuodessa kertoo paljon susta ja siitä miten vähän tajuat vaikkapa noista auton huoltotöistä yleensäkään.
Vierailija kirjoitti:
39. Nuohan nyt ovatkin jokapäiväisiä päänvaivoja, käyttää auto kerran vuodessa konttorilla jne.
No mintako kertaa vuodessa täytyy ilmoittaa lapsi uimakouluun ja suunnitella synttäreiden teema? Esimerkkejä joita käytettiin noista naisten metatöistä. Jälleen kerran naisten tekemisistä tehdään ihan valtava show mutta miesten töistä puhutaan vähättelevästi että "kerran vuoteen"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä naisen logiikkaa...kun teille tehdään jotain, niin se on sitten yleistettävissä kaikkiin perheisiin...Ja on ihan sun oma valinta etsiä ne työkalut sun miehelle, varmasti löytäisi ne itsekin mutta kun arvon rouva haluaa tuntea itsensä kuin miksi-lie projektinjohtajaksi.
Myönnän, oma hermoni ei kestä katsoa kun mies kaivaa varastoja ärtyneenä (samalla mylläten paikat sekasotkuun) ja tuhraa tähän puoli päivää, kun ajan voisi mielestäni käyttää paremminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, oma hermoni ei kestä katsoa kun mies kaivaa varastoja ärtyneenä (samalla mylläten paikat sekasotkuun) ja tuhraa tähän puoli päivää, kun ajan voisi mielestäni käyttää paremminkin.
No tottakai se niitä myllää kun ei tiedä mihin sinä olet siivonnut tavarat. Ihan teidän oma valinta järjestellä vaikka kodin työkalut niin että vain sinä tiedät missä mikin on. Ajan voisi tosiaan käyttää paremminkin mutta teillä on päätetty tehdä noin joten ei kannata valittaa, että sinä joudut olemaan joku kävelevä tietokanta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Yleensä samassa miehessä ei kohtaa hyvä ja hauska, menevä ja liberaali seuramies ja velvollisuutensa muistava "kypsä ja viisas" mies. Ensimmäinen on nyt paljon trendikkäämpi ja nuorekkaampi, ehkä suositumpi tyyli. Tämä voi olla yksi syy, miksi rutiinit ja askareet tuntuvat tällaiselle miehelle niin vaikeilta. Onko mukavuus, nautinto ja rentous elämän ydinsisältö vai vain elämän kastike.
En mä tiedä olenko jotenkin huono, tai kenties isämäinen äiti, kun en jaksa kiinnostua synttäriteemojen suunnittelusta eikä meidän 5v lapsi edes harrasta mitään koska sen ikäisten kuuluu leikkiä päiväkodin jälkeen kotona, ei juosta harrastukseen. Synttärit on kerta vuoteen, sitä varten voi hakea vähän jädeä ja namia kaupasta ja pistää Fröbelin palikat päälle. Sokeriöverit ja hyvää musaa niin lapset on tyytyväisiä. Mieheni pistäisi varmaan saman vaivan hommaan. Leipomisesta nautin, sitä voin tehdä muutenkin. Mutta hei, kyllä puolisonikin leipoo. Talvivaatteet minä ostan lapselle kyllä, etsin halvalla netistä ja pistän ostoskoriin ja posti tuo ovelle. Samalla vaivalla mies hoitaa autoon talvirenkaat. Mä en kyllä helvetti soikoon keksi että mitä metatyötä mä tässä tekisin erityisesti?? Ehkä ekstrana luonnollisesti minä hoidan lapsen sairastamiseen liittyvän päälliköinnin koska ammattini on sellainen että mies ei vaan siitä asiasta tiedä juuri mitään verrattuna minuun. Mutta me voidaan kyllä sitä sairasta lastakin vuorotellen kotona hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antakaa niille miehillenne vastuuta ja hyväksykää, että asiat voi tehdä monella tapaa. Ja sietäkää se, että lopputulos voi olla erilainen ja erinäköinen kuin teidän tavallanne tehtynä, mutta silti homma on tullut hoidettua.
Kyllä miehetkin osallistuvat, jos kaikesta ei aina valiteta.
Mitä jos se "omalla tavallaan" tarkoittaa vaikka neuvola-aikojen varaamisen tai passien pakkaamisen unohtamista?
Eihän tässä puhuta käytännön työstä tai tavoista vaan siitä, että vastuu kokonaisuudesta ja "metatyöstä" (järjestäminen, kaiken muistaminen) jää yleensä äidille.
Mä ainakin voin muistuttaa miehelle että lapselle pitäisi varata aika neuvolaan. Enkä koe sitä kovin rakkaaksi. Sitten sovitaan kumpi sen hoitaa varaamisen itselleen sopivaan aikaan ja käynnin. Aika merkitään kalenteriin enkä edelleenkään koe ylivoimaisen raskaaksi vaikka edellisenä iltana muistuttaa että Maijalla on muuten sitten huomenna se neuvola.
Miksi sinun pitää muistuttaa miehelle, että tilaa aika neuvolaan? Olet kuin äiti miehellesi, joka pitää huolen, että mies ymmärtää tehdä noinkin yksinkertaisen tehtävän. Eikö miehellä pitäisi olla tasavertaisena vanhempana homma yhtä lailla hallussa, että ymmärtäisi itse tilata ajan, ilman että äiti...ei ku vaimo siihen muistuttaa ja kehoittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottakai se niitä myllää kun ei tiedä mihin sinä olet siivonnut tavarat. Ihan teidän oma valinta järjestellä vaikka kodin työkalut niin että vain sinä tiedät missä mikin on. Ajan voisi tosiaan käyttää paremminkin mutta teillä on päätetty tehdä noin joten ei kannata valittaa, että sinä joudut olemaan joku kävelevä tietokanta.
Luuletko tosissasi että mies löytäisi omilta jäljiltään olevat tavarat paremmin? Ehei, ne vasta hukassa ovatkin. Joka aamu hän etsii lompakkoaan, avaimiaan jne. Kun kamat laskee minne sattuu, niitä ei tosiaankaan löydä. Aamulla hänen energiansa meneekin lähinnä itsensä valmisteluun, koska kaikki on hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Erikoisia miehiä teillä. En tiedä ollaanko me vaan jo sen verran eri sukupolvea kuin useimmat vanhemmat, mutta meillä ainakin molemmat huolehtii asioista. Koti ei todellakaan räjähdä jos minä en siivoa, mies on siistimpi osapuoli. Ja jos unohdan jotain hoitaa, niin mies muistaa. Mun mielestä monet naiset tekee myös itsestään korvaamattomia ja miehen tyyli tehdä asioita ei vaan kelpaa. Mutta en tiedä, minä voin kyllä jättää homman kuin homman miehen vastuulle ja ok varma että se hoituu hyvin. Me kyllä ollaan tultu vanhemmiksikin aika nuorina ja jaettu mtös hoitovastuu tasan vauvasta saakka, molemmat on ollut kotona vauvan ja sitten taas isomman lapsen kanssa.
Eli voit jättää homman kuin homman miehelle?
Miksi mies ei itse organisoi ja huolehdi, että homma toimii, ilman, että sinä jätät hänelle hommia.
Vierailija kirjoitti:
En mä tiedä olenko jotenkin huono, tai kenties isämäinen äiti, kun en jaksa kiinnostua synttäriteemojen suunnittelusta eikä meidän 5v lapsi edes harrasta mitään koska sen ikäisten kuuluu leikkiä päiväkodin jälkeen kotona, ei juosta harrastukseen. Synttärit on kerta vuoteen, sitä varten voi hakea vähän jädeä ja namia kaupasta ja pistää Fröbelin palikat päälle. Sokeriöverit ja hyvää musaa niin lapset on tyytyväisiä. Mieheni pistäisi varmaan saman vaivan hommaan. Leipomisesta nautin, sitä voin tehdä muutenkin. Mutta hei, kyllä puolisonikin leipoo. Talvivaatteet minä ostan lapselle kyllä, etsin halvalla netistä ja pistän ostoskoriin ja posti tuo ovelle. Samalla vaivalla mies hoitaa autoon talvirenkaat. Mä en kyllä helvetti soikoon keksi että mitä metatyötä mä tässä tekisin erityisesti?? Ehkä ekstrana luonnollisesti minä hoidan lapsen sairastamiseen liittyvän päälliköinnin koska ammattini on sellainen että mies ei vaan siitä asiasta tiedä juuri mitään verrattuna minuun. Mutta me voidaan kyllä sitä sairasta lastakin vuorotellen kotona hoitaa.
No sulla on yksi lapsi joka ei harrasta vielä mitään. Lisää siihen vielä pari eri-ikäistä lasta, kaikille joku harrastus tietysti koulunkäynnin lisäksi, itsellesi vaativa työ ja pitkähkö työmatka, yhdelle lapselle paljon huolehtimista ja huolta aiheuttava perussairaus, ikääntyvät vanhemmat joilla terveysvaikeuksia ja toisella muistisairaus, ja lisäksi anoppi jonka asioista mies ei jaksa kiinnostua edes sen vertaa kuin minä. Minä siis kannan enemmän huolta ja vastuuta hänenkin sukulaissuhteistaan (ovathan he lasteni sukulaisia myös) kuin hän itse, enkä taida olla ainoa nainen maailmassa joka niin tekee. Jne jne. Ja tähän miksiin sitten huoletonta elämäänsä elävä mies, jonka ajatus osallistumisesta on tiskaaminen pari kertaa viikossa ja jos viikonloppuna tekee pitkän kaavan mukaan ruokaa niin suunnilleen pitäisi sillä kiitollisuudella elää taas seuraavat kaksi kuukautta.