Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

INTJ:t ovat ilkeitä ihmisiä

Vierailija

Olen ollut monen semmoisen kanssa tekemisisissä ja jokainen on ollut töykeä. Kaikki heistä ovat olleet enemmän tai vähemmän älykkäitä, mutta yksikään ei ole ymmärtänyt muita ihmisiä kunnolla. Heidän pitäisi olla rationaalisia, mutta he tuntuvat olevan myös hyvin idealistisia. Usein ovat erikoistuneet johonkin yhteen asiaan, eivätkä suvaitse vastakkaisia mielipiteitä. Ylimielisiä ja sosiaalisesti aivan kujalla.

Sivut

Kommentit (95)

Vierailija

Totta, ja olen itsekin INTJ.

Onneksi mulla on elämässä monia ihmisiä, jotka silti tykkäävät musta, ja esim. mun mies on INFJ, ja sitä ei häiritse mun idealismit ja mustavalkoisuus.

Vierailija

Heh, kiitos tästä analyysista. INTJ-mieheni on juuri jättänyt minut, ja vaikka suhteessa oli paljon hyvää, niin juuri nämä mainitut ominaisuudet kyllä rassasivat kovasti. Itse olen INFP tai INTP, ja minullakin on jonkin verran sosiaalisia vaikeuksia, mutta pyrin kuitenkin aktiivisesti ottamaan niistä itse vastuuta ja näkemään vaivaa sen eteen, ettei minun seurassani olisi ikävää olla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mulla on elämässä monia ihmisiä, jotka silti tykkäävät musta, ja esim. mun mies on INFJ, ja sitä ei häiritse mun idealismit ja mustavalkoisuus.

Minua kiinnostaisi tietää miksi INTJ:t ovat töykeitä usein. Eikö toisten ihmisten tunteet merkitse mitään? Heistä tulee usein tunne, että eivät tee mitään mistä eivät hyödy jollain tavalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi tietää miksi INTJ:t ovat töykeitä usein. Eikö toisten ihmisten tunteet merkitse mitään? Heistä tulee usein tunne, että eivät tee mitään mistä eivät hyödy jollain tavalla.

Mä olen itse asiassa äärialtruistinen, jos vain pystyn perustelemaan sen itselleni, miksi mun pitäisi toimia epäitsekkäästi.

Olen mm. kasvattanut nuoremmat sisarukseni, koska vanhempani olivat väkivaltaisia alkoholisteja, ja työskentelin vuosia eläinsuojelun parissa.

Mä olen töykeä, koska en ymmärrä, että loukkaan muita jutuillani, sen takia, koska en itse loukkaannu sellaisista jutuista.

Esim. jos joku asia on totta, niin miten siitä voi loukkaantua, toi on se mun ajatusprosessi.

Vierailija

Minun eksäni oli intj. Olimme yhdessä parikymmentä vuotta, ja vielä vuosia eron jälkeenkin hän yrittää kontrolloida ja syyllistää, jos en toimi hänen mukaansa.

annan esimerkin tältä viikolta:

- kirjoitin, että olin unohtanut kertoa, että lapsella alkaa pitkä oikomishoito, ja se alkaa ensi keskiviikkona. Minun äitini on luvannut auttaa kuskauksissa.

- vastaus tuli näin: "ihan kiva, että muistat kertoa asian, joka on voinut olla lapselle tukala. Seuraavan kerran, jos lapsi joutuu sairaalaan, en minäkään aio kertoa siitä sinulle. Ja isoäiti ei ole lapsen hioltaja, eikä häntä sinne tarvita"

että näin... Voisiko joku intj kertoa, mitä tässä tapahtui? miksi hän reagoi ampumalla kovilla?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen itse asiassa äärialtruistinen, jos vain pystyn perustelemaan sen itselleni, miksi mun pitäisi toimia epäitsekkäästi.

Olen mm. kasvattanut nuoremmat sisarukseni, koska vanhempani olivat väkivaltaisia alkoholisteja, ja työskentelin vuosia eläinsuojelun parissa.

Mä olen töykeä, koska en ymmärrä, että loukkaan muita jutuillani, sen takia, koska en itse loukkaannu sellaisista jutuista.

Esim. jos joku asia on totta, niin miten siitä voi loukkaantua, toi on se mun ajatusprosessi.

Selvä, ymmärrän. Ehkä "teikäläiset" ei ota asioita niin henkilökohtaisesti. Itse olen hyvin tunteellinen (infj), joten tuommoinen toimintatapa on minulle vierasta. Intj:t näkevät minut varmaan ylitunteellisena oliona, eivätkä ymmärrä minun asemaani. En pysty olemaan töykeä edes ihmisille, jotka ovat minua kohtaan kylmän välinpitämättömiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minun eksäni oli intj. Olimme yhdessä parikymmentä vuotta, ja vielä vuosia eron jälkeenkin hän yrittää kontrolloida ja syyllistää, jos en toimi hänen mukaansa.

- kirjoitin, että olin unohtanut kertoa, että lapsella alkaa pitkä oikomishoito, ja se alkaa ensi keskiviikkona. Minun äitini on luvannut auttaa kuskauksissa.

- vastaus tuli näin: "ihan kiva, että muistat kertoa asian, joka on voinut olla lapselle tukala. Seuraavan kerran, jos lapsi joutuu sairaalaan, en minäkään aio kertoa siitä sinulle. Ja isoäiti ei ole lapsen hioltaja, eikä häntä sinne tarvita"

että näin... Voisiko joku intj kertoa, mitä tässä tapahtui? miksi hän reagoi ampumalla kovilla?

Toi liittyy varmaan enemmän sun ja sun miehen väliseen eroon ja katkeruuteen, kuin sen persoonallisuustyyppiin?

Syyllistäminen kuuluu kans cluster b pers. häiriöihin usein, ja sun miehen kontrollinhalu voi tulla enemmänkin tuollaisesta.

Vierailija

Jos intj toimii altruistisesti, he muistavat usein ottaa siitä kaiken kunnian irti, koska se vaatii heiltä suurta ponnistelua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi liittyy varmaan enemmän sun ja sun miehen väliseen eroon ja katkeruuteen, kuin sen persoonallisuustyyppiin?

Syyllistäminen kuuluu kans cluster b pers. häiriöihin usein, ja sun miehen kontrollinhalu voi tulla enemmänkin tuollaisesta.

No, on tuo ilkeääkin käytöstä. Ja sitä, ettei ymmärretä inhimmillisyyttä, että joskus asioita voi unohtua. Mutta mies tulkitsee nämä aina siten, että minä teen ne tahallani... Ikäänkuin kaiken mitä teen, teen vain kiusatakseni... Varmaan...

mitä on cluster b häiriöt?

Vierailija

Viitoselle osaan INTJ:nä helposti vastata. INTJ ottaa äärimmäisen vakavasti vastuunsa vanhempana ja huolenpitäjänä. Oli törkeää jättää kertomatta hänelle asiasta, joka tosiaan on lapselle tukala. Hän olisi halunnut olla lapsensa tukena! Hänen mielestään sinä sivuutit hänet kokonaan etkä antanut hänelle mahdollisuutta tuoda parhaita puoliaan esiin.

Minäkin saatan vaikuttaa  läheisistäni kovalta, mutta vain siihen hetkeen asti, kun he todella tarvitsevat minua. En ole hyvä lätisemään turhia, sen sijaan olen erittäin hyvä tukemaan kriisissä olevia. Pidin esimerkiksi yhtä ystävääni pinnalla, kun hänen miehensä kuoli yllättäen. Olen myös tukenut yhtä oikeudenkäyntikierteessä ollutta ja toiminut tukihenkilönä kaltoinkohdellule lapselle. Kun joku on avun tarpeessa, en säästä vaivojani.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos intj toimii altruistisesti, he muistavat usein ottaa siitä kaiken kunnian irti, koska se vaatii heiltä suurta ponnistelua.

No, ei ainakaan mulla pidä paikkaansa.

En mä kerro esim. noista mun perheoloista ja sisarusten huoltamisesta yms. kuin mun miehelle ja anonyymisti netissä, ei kukaan mun ystävistäkään tiedä paljon mitään mun menneisyydestä.

Itse asiassa mä en voi sietää keskipisteenä olemista ollenkaan, tai "ihailua", koska se on valheellista, muiden ihailu ei muuta esim. sitä miten vaikeaa oli tehdä ne asiat mitä jouduin tekemään, esim. hoitamaan vaikka eläimiä, jotka oli tahallaan yritetty nälkiinnyttää kuoliaaksi.

Ponnistelullakaan ei ole mulle sinänsä mitään egollista merkitystä, koska ponnistelu pitää vaan tehdä, jos se pitää tehdä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En ole hyvä lätisemään turhia, sen sijaan olen erittäin hyvä tukemaan kriisissä olevia. Pidin esimerkiksi yhtä ystävääni pinnalla, kun hänen miehensä kuoli yllättäen. Olen myös tukenut yhtä oikeudenkäyntikierteessä ollutta ja toiminut tukihenkilönä kaltoinkohdellule lapselle. Kun joku on avun tarpeessa, en säästä vaivojani.

Joo, mulla on sama juttu, jos jollakin on oikea hätä, mä tuen aina, ja autan.

Enkä häviä rinnalta. 

Mutta vaan mun läheiset tietää, että mulla on tuollainen ominaisuus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Höpsis, ei se mitään ponnistelua vaadi. Se tulee täysin luonnostaan. Samoin kuin sekin, että ohittaa pelkän vinkumisen. INTJ suhteuttaa aina kaiken isompaan kuvioon ja näkee siksi toisten tunnereaktioiden läpi siihen, onko henkilö autettavissa vai ei. Jos hän on autettavissa, INTJ auttaa, yleensä pätevästi ja loppuun saakka. Mutta vinkunan kuuntelemiseen ovat muut persoonallisuustyypit pätevämpiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Viitoselle osaan INTJ:nä helposti vastata. INTJ ottaa äärimmäisen vakavasti vastuunsa vanhempana ja huolenpitäjänä. Oli törkeää jättää kertomatta hänelle asiasta, joka tosiaan on lapselle tukala. Hän olisi halunnut olla lapsensa tukena! Hänen mielestään sinä sivuutit hänet kokonaan etkä antanut hänelle mahdollisuutta tuoda parhaita puoliaan esiin.

Minäkin saatan vaikuttaa  läheisistäni kovalta, mutta vain siihen hetkeen asti, kun he todella tarvitsevat minua. En ole hyvä lätisemään turhia, sen sijaan olen erittäin hyvä tukemaan kriisissä olevia. Pidin esimerkiksi yhtä ystävääni pinnalla, kun hänen miehensä kuoli yllättäen. Olen myös tukenut yhtä oikeudenkäyntikierteessä ollutta ja toiminut tukihenkilönä kaltoinkohdellule lapselle. Kun joku on avun tarpeessa, en säästä vaivojani.

minä oikesti unohdin kertoa. Ja isä on työmatkalla, joten hän ei itse edes pääsisi paikalle.. Ja vielä, vasta se hoitosuunniltelma tehdään keskiviikkona, ja sitten tiedetään mitä tapahtuu.

ihmettelen sitä, mitä isä katsoo hyötyvän uhkailusta... Mutta ehkä tämä menee vähän off topic...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Selvä, ymmärrän. Ehkä "teikäläiset" ei ota asioita niin henkilökohtaisesti. Itse olen hyvin tunteellinen (infj), joten tuommoinen toimintatapa on minulle vierasta. Intj:t näkevät minut varmaan ylitunteellisena oliona, eivätkä ymmärrä minun asemaani. En pysty olemaan töykeä edes ihmisille, jotka ovat minua kohtaan kylmän välinpitämättömiä.

Tässä on mun mielestä hyvä vertailu infj vs. intj, enimmäkseen on paljon yhteistä, vaikka erojakin on.

http://mbtifiction.com/2015/02/28/inxj-comparison/

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat