Opiskelijat valittaneet pienestä opintotueataan: lukukausimaksu uhkaa nyt!
Kamalaa minusta, että suomalaisiakin uhataan lukukausimaksuilla. Kelassa suunnitellaan perustuloa nyt tosissaan. Aamulehdestä lause: "voi olla, että Suomella on varaa vain osittaiseen perustuloon, joka olisi 550 € tai vähän enemmän. Kun oposkelijoiden perusturvan taso nousisi, harkintaan voisivat tulla lulukausimaksut, jptta kannustavuus säilyisi".
Todella kurjaa ja epätasa-arvoistavaa, jos tulee lukukausimaksut. Niitä pitäisi vastustaa jyrkästi. Tulee väliinputoajia, joilla ei sitten ole varaa opiskella ollenkaan.
Kommentit (60)
Tukiinsa tyytymättömät opiskelijat, oletteko tyytyväisiä, jos saatte työmarkkinatuen verran tukia, mutta sitten erotus tai jopa enemmän peritään lukukausimaksuna?
Jos ette, olkaa tyytyväisiä tämänhetkiseen tilanteeseenne.
Ei missään kauppiksessa ole ollut 90-luvulla lukukausimaksuja. Oletko oklut jossain yksityisessä tai sekoitatko ylioppilaskunnan jäsenmaksuun?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä oli lukukausimaksut 90-luvun alussa kauppiksessa olikohan 500mk per lukukausi, se oli tietysti vittumaista, mutta minkäs teet, opintolainaa sitä piti muutenkin ottaa niin paljo kun sai, vuokra solukämpässä oli 1000mk, ja siihen riitti juuri ja juuri korkein opintoraha asumistukineen.
Sekoitat nyt ylioppilaskunnan jäsenmaksun ja lukukausimaksun. Maksun maksettuaan saa opiskelijakortin ja on oikeutettu mm. YTHS:n palveluihin, opiskelijaruokailuun ja opiskelija-alennuksiin.
Käytännössähän jäsenmaksu on melkein välttämätön, mutta käsitääkseni opiskella voi maksamatta jäsenmaksuakin. Silloin vain ei saa noita etuja.
Esim. Jyväskylän yliopistossa seuraavasti:
Minun mielestäni kohtuulliset lukukausimaksut olisivat hyvä tapa saada enemmän tulovirtaa opiskeluun ja motivoimaan opiskelijoita. Asun itse Alankomaissa ja saan kelan opintotuen (500 eur kuussa), ja joudun tästä maksamaan myös 2000 euron lukukausimaksut vuosittain. Ei ole vaikea laskea 10 kk* 500 euroa miinus 2000 per vuosi. Eli vuosi tulee elää 3000 eurolla, tehdä budjetti kuukausitasolle ja hankkia osa-aikatyö puuttuvalle osalle. En ole ottanut senttiäkään lainaa ja olen rahoittanut opintoni, asumiseni ja elämiseni ilman ulkopuolista apua (opintotukea lukuunottamatta).
Miksei tämmöinen malli voisi toimia Suomessa? Täällä paikalliset opiskelijat joutuvat ottamaan opintotukensa vain ja pelkästään lainana, joten suomalaiset opiskelijat ovat jo etulyöntiasemassa. Moni sanoi että lukukausimaksujen takia köyhät eivät pääsisi opiskelemaan, mutta kyllä köyhäkin voi mennä töihin, budjetoida ja vaikka säästää ihan itse. Minäkin olen köyhästä perheestä, kotoa muuttaessa sain vain kyydin juna-asemalle.
Hauska tuo "mennä töihin".
Viivästyttää opintojakin takuuvarmasti joillakin aloilla.
Kaikille ei ole saatavilla töitä. Mulle ainakin se opiskelu itsessään oli niin rankkaa, etten olisi edes pystynyt samaan aikaan työskentelemään. (Teknillinen yliopisto) Toki joillekin opiskelu on helppo pikkujuttu, mutta mä jouduin ponnistelemaan, että sain sieltä hyvät paperit.
Hmm...Itse olen väliaikaisella eläkkeellä eli kuntoutustuella mt-syistä. Opiskelen 1/3 tai enimmillään 1/2 siitä mitä pitäisi opiskella jotta valmistuisi siinä 5-6 vuodessa ja saisi opintotukea. Saan siis eläkettä tällä hetkellä. Tartkoitus on kuitenkin kuntoutua. Jos joutuisin vielä maksamaan lukukausimaksua niin aika tiukaksi menisi arki, että joutuisin maksamaan 15-25 opintopisteestä saman kuin muut siitä normista.... Rahat on muutenkin tiukilla kun on pieni eläke. Psykiatri ihan määrännyt opiskelua ja se on kuntoutussuunnitelmassani. Ja tietty se tekee päällekin hyvää opiskella ja on palkitsevaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei ole saatavilla töitä. Mulle ainakin se opiskelu itsessään oli niin rankkaa, etten olisi edes pystynyt samaan aikaan työskentelemään. (Teknillinen yliopisto) Toki joillekin opiskelu on helppo pikkujuttu, mutta mä jouduin ponnistelemaan, että sain sieltä hyvät paperit.
Jos ei syystä tai toisesta voi mennä töihin, niin sitten voi ottaa lainaa elämiseen. Olen tuo yllä kommentoinut Alankomaissa opiskeleva, olen siis itsekin teknillisessä yliopistossa ja opiskelen myös vieraalla kielellä. Opiskelut vievät paljon aikaa, muuttivat niin paljon ettei viikossa ehtisi tehdä vaikka edes yhtä palkallista työpäivää. Pahimmillaan minulla oli samalla aikaa kaksi työtä ja opinnot, noihin meni 65-70 tuntia viikossa sen parin kuukauden ajan. Nuori ihminen kyllä jaksaa seistä vaikka päällään sen 4-6 vuotta mitä opinnot kestävät, varmasti ovat harvassa opiskelijat jotka eivät fyysisesti tai mentaalisesti pystyisi muutamaan työtuntien viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa minusta, että suomalaisiakin uhataan lukukausimaksuilla. Kelassa suunnitellaan perustuloa nyt tosissaan. Aamulehdestä lause: "voi olla, että Suomella on varaa vain osittaiseen perustuloon, joka olisi 550 € tai vähän enemmän. Kun oposkelijoiden perusturvan taso nousisi, harkintaan voisivat tulla lulukausimaksut, jptta kannustavuus säilyisi".
Todella kurjaa ja epätasa-arvoistavaa, jos tulee lukukausimaksut. Niitä pitäisi vastustaa jyrkästi. Tulee väliinputoajia, joilla ei sitten ole varaa opiskella ollenkaan.
Monilla ei ole varaa opiskella nytkään.
Lukukausimaksu on erittäin tärkeä. Nyt Suomessa opiskellaan AIVAN liian kauan.
Sen lisäksi ihmiset lopettaa sen turhan opiskelun. Eli ei mennä kouluun vain huvinvuoksi kun ei keksitä muutakaan tai ei ole töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin nykymalli ja nykyopintotuki kuin lukukausimaksut. Niillä on taipumusta nousta. Miettikää, miten Amerikassa säästetään koko lapsen ikä niitä opiskelumaksuja. Vanhemmat alkaa jo lapsen syntyessä säästää sille koulutusta varten rahaa.
Kyllä minun tuttavieni lapset oli pilkkeenä vanhempiensa silmissä vasta kun heidän kuolutukselleen jo säästettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen lisäksi ihmiset lopettaa sen turhan opiskelun. Eli ei mennä kouluun vain huvinvuoksi kun ei keksitä muutakaan tai ei ole töitä.
No nytkö olet siitäkin katkera että jotkut ei levitä persettään työttömänä kotisohvalla HUHUHUHUHUUUUUUUUUUUUH
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin nykymalli ja nykyopintotuki kuin lukukausimaksut. Niillä on taipumusta nousta. Miettikää, miten Amerikassa säästetään koko lapsen ikä niitä opiskelumaksuja. Vanhemmat alkaa jo lapsen syntyessä säästää sille koulutusta varten rahaa.
Lisäksi lukukausimaksut ovat tehneet opiskeluista entistä joustamattomampia, sillä sen sijaan että opiskelijoita kannustettaisiin valmistumaan nopeammin, heidän halutaan maksavan lukukausimaksuja pidempään. Tästä on muistaakseni Kanadassa saatu aikaan varoittava esimerkki, yksi flunssasta johtuva poissaolo yhdeltä luennolta voi pahimmillaan johtaa siihen, että koko pakollisen kurssin suorittaminen siirtyy vuodella, kun yliopistoille on haitallisen sijasta kannattavaa, että opinnot venyvät. Yhteiskunnan kokonaishyötyä ei tietenkään mietitä, eihän sellainen ole Suomessa nytkään tapana.
Naurettava argumentti. Sillä Suomessa opiskellaan huomattavasti kauemmin kuin missään Pohjois-Amerikassa.
Suomessa on erittäin suuri ylikoulutus ja opiskelijan opiskelevat aivan liian kauan.
Kuitenkin Suomessa tutkimuksen, tieteen ja tekniikan taso on äärettömän huono.
Nykyjärjestelmähän juuri on kaikista haitallisin mitä vaan voi olla. Kouluille maksetaan niin opiskelijoista (mitä enemmän ja mitä kauemmi ne opiskelee niin sitä paremmin) että siitä kuinka moni pääsee läpi. Tämä on järjetöntä.
Se on johtanut tilanteeseen missä on erittäin suuri ylikoulutus, äärettömän surkea osaaminen ja nekin osaamiset on aloilta joita ei tarvita Suomessa.
Suomessa on pääasia että kouluissa on kivaa ja mahdollisimman moni sinne pääsee ja sieltä pois, kuin se että sieltä oikeasti tulisi osaavaa porukkaa ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei syystä tai toisesta voi mennä töihin, niin sitten voi ottaa lainaa elämiseen. Olen tuo yllä kommentoinut Alankomaissa opiskeleva, olen siis itsekin teknillisessä yliopistossa ja opiskelen myös vieraalla kielellä. Opiskelut vievät paljon aikaa, muuttivat niin paljon ettei viikossa ehtisi tehdä vaikka edes yhtä palkallista työpäivää. Pahimmillaan minulla oli samalla aikaa kaksi työtä ja opinnot, noihin meni 65-70 tuntia viikossa sen parin kuukauden ajan. Nuori ihminen kyllä jaksaa seistä vaikka päällään sen 4-6 vuotta mitä opinnot kestävät, varmasti ovat harvassa opiskelijat jotka eivät fyysisesti tai mentaalisesti pystyisi muutamaan työtuntien viikossa.
Öööhh...entäs minä joka tosiaan laitoin tuossa viestiä aimmin, olen kuntoutustuella, saan opiskeltua vain sen 1/3 tai max 1/2 mitä terveet ihmiset. En minä pysty opintojen ohella tekemään yhtään työtä. Tarkoitus on kuitenkin kuntoutua ja opiskelu on mulle sitä kuntoutusta. En pystyisi eläkkeestä maksamaan lukukausimaksuja enkä voisi ottaa lainaa kun en tiedä valmistunko esim vasta kymmenen vuoden päästä vai vasta 15 vuoden päästä.. Lisäksi eläkeläiset ei saa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nytkö olet siitäkin katkera että jotkut ei levitä persettään työttömänä kotisohvalla HUHUHUHUHUUUUUUUUUUUUH
Jokaisen aikuisen ihmisen on elätettävä itsensä eikä mentävä kouluun vain kun ei ole muutakaan.
Tuollainen systeemi on erittäin haitallista yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööhh...entäs minä joka tosiaan laitoin tuossa viestiä aimmin, olen kuntoutustuella, saan opiskeltua vain sen 1/3 tai max 1/2 mitä terveet ihmiset. En minä pysty opintojen ohella tekemään yhtään työtä. Tarkoitus on kuitenkin kuntoutua ja opiskelu on mulle sitä kuntoutusta. En pystyisi eläkkeestä maksamaan lukukausimaksuja enkä voisi ottaa lainaa kun en tiedä valmistunko esim vasta kymmenen vuoden päästä vai vasta 15 vuoden päästä.. Lisäksi eläkeläiset ei saa lainaa.
Yhteiskunnanko pitäisi maksaa 15 vuotta sinun koulunkäyntiäsi? Oletko järjiltäsi?
Kouluja käydään siksi että päästään täihin josta maksetaan veroja valtiolle. Sinä vain käyt helkutisti kouluja ja samaan aikaan olet surkeassa kunnossa. Koulujen jälkeen et tule saamaan yhtään työtä mitä et nytkään saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnanko pitäisi maksaa 15 vuotta sinun koulunkäyntiäsi? Oletko järjiltäsi?
Kouluja käydään siksi että päästään täihin josta maksetaan veroja valtiolle. Sinä vain käyt helkutisti kouluja ja samaan aikaan olet surkeassa kunnossa. Koulujen jälkeen et tule saamaan yhtään työtä mitä et nytkään saisi.
ööö...? En ole järjiltäni. Mutta kyllä, opiskelu on ensinnäkin kuntouttavaa toimintaa minulle. Se parantaa olotilaani kun saan tehtyä normaaleja asioita. Tämä edistää paranemistani jotta pääsen pois eläkkeeltä. Toisekseen opiskeluiden hidas eteenpäin saattaminen tosiaan vie minua koko ajan lähemmäks tutkinnon saamista ja sitä kautta työelämää kohden. toki yhteiskunta voi laittaa mut suoraan pysyvälle eläkkeellä, mutta se on aika kallis ratkaisu. Kun jäisin sitten kokonaan pois kaikesta, työkyky menisi huonompaan suuntaan. Joten kyllä, yhteiskunnan pitää tukea mua mun sairauden hoidon ajan. Ja se sairauden hoito sisältää tällä hetkellä opiskelua. Josta on sitten muutakin hyötyä.
Me psyykkisesti sairaat emme ole tyhmiä. Meillä on paljon annettavaa työelämälle, kunhan saamme päämme kuntoon ja pystymme siellä töissä käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ööö...? En ole järjiltäni. Mutta kyllä, opiskelu on ensinnäkin kuntouttavaa toimintaa minulle. Se parantaa olotilaani kun saan tehtyä normaaleja asioita. Tämä edistää paranemistani jotta pääsen pois eläkkeeltä. Toisekseen opiskeluiden hidas eteenpäin saattaminen tosiaan vie minua koko ajan lähemmäks tutkinnon saamista ja sitä kautta työelämää kohden. toki yhteiskunta voi laittaa mut suoraan pysyvälle eläkkeellä, mutta se on aika kallis ratkaisu. Kun jäisin sitten kokonaan pois kaikesta, työkyky menisi huonompaan suuntaan. Joten kyllä, yhteiskunnan pitää tukea mua mun sairauden hoidon ajan. Ja se sairauden hoito sisältää tällä hetkellä opiskelua. Josta on sitten muutakin hyötyä.
Me psyykkisesti sairaat emme ole tyhmiä. Meillä on paljon annettavaa työelämälle, kunhan saamme päämme kuntoon ja pystymme siellä töissä käymään.
Kukaan ei ole kutsunut sinua tyhmäksi. Tietenkin teillä voi olla paljonkin annettavaa työelämälle.
Mutta 15 vuoden koulutus on järjetöntä. En tiedä minkä ikäinen olet mutta ellet ole teini niin et kyllä koskaan tule tekemään opiskelemaasi työtä.
Mikä on syy, ettei tulorajoja oo poistettu? Onko tehty ehdotusta ettö ne katoais?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä oli lukukausimaksut 90-luvun alussa kauppiksessa olikohan 500mk per lukukausi, se oli tietysti vittumaista, mutta minkäs teet, opintolainaa sitä piti muutenkin ottaa niin paljo kun sai, vuokra solukämpässä oli 1000mk, ja siihen riitti juuri ja juuri korkein opintoraha asumistukineen.
Sekoitat nyt ylioppilaskunnan jäsenmaksun ja lukukausimaksun. Maksun maksettuaan saa opiskelijakortin ja on oikeutettu mm. YTHS:n palveluihin, opiskelijaruokailuun ja opiskelija-alennuksiin.
Käytännössähän jäsenmaksu on melkein välttämätön, mutta käsitääkseni opiskella voi maksamatta jäsenmaksuakin. Silloin vain ei saa noita etuja.
Esim. Jyväskylän yliopistossa seuraavasti:
Kaikille perustutkinto-opiskelijoille (kandi/maisteri) ylioppilaskunnan jäsenyys on pakollinen.
Vain vaihtarit ja tohtoriopiskelijat voivat liittyä halutessaan.
Kauppiaitten kauppaoppilaitos tai joku muu yksityinen? Ei lukukausimaksuja tuolloinkaan ollut normaaleissa kauppiksissa.