Streptokokki b

Daisy

Hei, minulta otettiin rutiinisti streptokokki b näyte ja tulos oli positiivinen. Mitä nyt? Miksi se on joillakin? Miten se "tarttuu"? Jatko toimenpiteet yms?

Kommentit (7)

Vierailija

Joillakin ihmisillä se vain on. Jos synnytät alateitse, annetaan vauvalle antibioottia ennen ulos tuloa. Voi aiheuttaa vastasyntyneelle lapselle infektioita. Minulla on/oli se myös. Mitenkään ei ole vaikuttanut elämääni. Eikä lapseni ole ollut kertaakaan sairaana. Nyt 1v

Vierailija

Niin tai sitä antibioottia annetaan synnytyksessä synnyttäjälle suoneen neljän tunnin välein. Mulle lääkäri sanoi, että mitä nopeampi synnytys on, sitä pienempi riski vauvalla on sairastua. Itelläni aktiivinen synnytys kesti alle tunnin ja lapsella ei mitään ongelmia. Antibiootteja ehdin saada yhden satsin.

En tiedä, johtuiko tuosta antibiootista mutta pari viikkoa synnytyksestä sain hiivatulehduksen ja vauva sammaksen. Oma tulehdus taittui karpalolla ja maitohappobakteerilla ja vauvan sammas sitruunalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Niin tai sitä antibioottia annetaan synnytyksessä synnyttäjälle suoneen neljän tunnin välein. Mulle lääkäri sanoi, että mitä nopeampi synnytys on, sitä pienempi riski vauvalla on sairastua. Itelläni aktiivinen synnytys kesti alle tunnin ja lapsella ei mitään ongelmia. Antibiootteja ehdin saada yhden satsin.

En tiedä, johtuiko tuosta antibiootista mutta pari viikkoa synnytyksestä sain hiivatulehduksen ja vauva sammaksen. Oma tulehdus taittui karpalolla ja maitohappobakteerilla ja vauvan sammas sitruunalla.

Jännä, mulle annettiin se antibiootti kerran ja vasta ennen kuin vauva tuli pihalle :)

Vierailija

Se on G-streptokokki, joka naisilla on alapäässä ja aiheuttaa nuo antibioottitiputukset synnytyksen yhteydessä.  Aloittaja puhui B-streptokokista...

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Hei,

streptokokki B:tä seulotaan nykyään monissa neuvoloissa. Streptokokit elävät ihollamme osana meidän normaaliflooraamme ja joskus se siirtyy naisilla myös emättimeen. Naiselle se ei tee mitään oireita, mutta tarttuessaan vauvaan synnytyksessä, se voi olla vaarallinen.

Bakteerin tarttuminen vauvaan ehkäistään synnytyksen aikaisella antibioottitiputuksella. Ilman antibioottihoitoa 1-2% bakteerin saaneista vauvoista saa infektion. Infektoituminen ei siis ole suurta, mutta se on vauvoilla yleensä niin raju, että riskejä ei haluta ottaa.

Streptokokki G:tä löydetään esim. nielusta, jolloin se aiheuttaa angiinan tyyppisen infektion. En ole koskaan törmännyt siihen, että sitä löytyisi emättimestä.

Voit olla asian suhteen rauhassa. Sinut hoidetaan asianmukaisesti, kun synnytys käynnistyy.

Hyvää loppuraskautta sinulle :)

t. Mia, terveydenhoitaja

Vierailija

Kuten ed vastaaja kertoi tämä seulonta on aika uusi, eli rv 35-37 otetaan kaikilta nykyään streptokokki B näyte, eli gbs. Jos tämä positiivinen aloitetaan antibiootit suoneen heti jos lapsivesi menee tai sitten kun synnytys on käynnissä. Toivottavaa on että ensimmäinen annos olisi annettu väh 2t ennen vauvan syntymää,  muuten ei juurikaan hyötyä lääkkeestä. Vauvatkin tarkkaillaan hieman enemmän osastolla jos gbs positiivinen, otetaan saturaatio&pulssi ja lasketaan hengitystä. G-streptokokkiakin VOI löytyä emättimestä mutta ei vaikuta hoitoon mitenkään. Jos A-streptokokki löytyisi virtsasta/emättimestä annetaan myös suoneen antibioottia mutta silloin on ÄITIÄ varten, tämä erittäin harvinaista, olisiko ollut 1/10 000 jolla pos. t kätilö

Vierailija

Siis mulla annettiin se antibiootti, vasta ennen kuin vauva syntyi. Synnytys kesti 2vrk ja lapsivesi meni ensimmäisen vrk aikana.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat