Mikä aiheuttaa kausittain pahenevaa kipua nivelissä, jänteissä, luukalvoissa, sidoksissa?
Olen jo käynyt tutkimuksissa: ei ole reuma. Ei ole fibromyalgia. Ei ole kohonnut CRP eikä La.
Silti olen joidenkin viikkojen syklillä niin kipeä, etten pääse sängystä ylös ja kävellen liikkeelle ilman pitelemättä seinistä ja huonekaluista tukea. Tekisi mieli ulvoa, ihan kuin nivelissä olisi lasihiekkaa ja kaikki pehmeät kudokset jalkaterien, kämmenien ja mm. kyynärnivelien ympärillä kuin tulehtuneita. Silti eivät ole. Ei ole punoitusta, korkeintaan lievää turvotusta jos sitäkään. Toisinaan kipu on isommissa nivelissä lonkissa, selässä. Ihan kuin jokin virus, joka vaihtaisi paikkaa.
En mitenkään "hyödy" sairaaksi heittäytymisestä, kun ei tarvitse olla pois töistä, ei kerjätä huomiota mieheltä, ei myötätuntoa keltään. Se kipu vai vie kaiken elämänilon jokusen viikon ajan ja vaimenee sitten taas palatakseen.
Kaikkinainen kipu on sen verran kovaa kuitenkin, että sen taltuttamiseen tarvittaisiin 100mg pitkävaikutteista Tramalia 2-3 kertaa päivässä.
Mistä ihmeestä on kyse??
Kommentit (27)
Kudosantigeenilla oletan että tarkoitan löydöstä HLA-B27?
Sellainen on yleinen Suomessa ja silloin oireilee nivelillä, jänteillä ja pehmytkudoksilla yms. tuontyyppisesti. Aina ei siis muuta syytä löydy kuin taipumus autoimmuunireaktioihin.
Kannattaa kuitenkin ajatella, että harva tuollainen sairaus tulee päälle hetkessä. Ne siis kehittyvät hitaasti, joten 6 kk päästä, jos oireet jatkuvat, voisit mennä uudelleen verikokeisiin yms. Ja tutkituttaa sekä borrelioosi ja fibro uudestaan.
Mulla on fibromyalgiadiagnoosi, mutta sen lisäksi tuppaa tulemaan jännetulehduksia (sormet, ranteet, olkapää, jalkaterät, nilkat), bursiitteja lonkkaan, ja myös tulehduksia jalkapohjan lihaskalvoon (plantaarifaskiitti). Epäillään psoria, diagnosoitu ihossa, mutta ei vielä nivelissä, vaan ikään kuin "sillä välillä" menossa vasta noissa jänteissä. Ja sitten reaktiivista niveltulehdusta (tuo antigeeni altistaa sille, varsinkin jos on mahatautia tms.).
Sinuna jättäisin Tramalit ottamatta. Jos kipu on kroonistunut, eipä niistä ole apua pidemmän päälle vaan haittaa. Jos epäilet että tulehduksia on paikallisesti, sitten kokeile olisiko ibuprofeenista enemmän apua (tosin varo mahaa, jos herkkä). Mutta tulehduskipulääkkeitä ei voi syödä kuin lyhyen kuurin, joten kokeile paikallisesti vaikka kylmäpakkauksia, Voltaren Forte -kipugeeliä, jos ja jos joku kohta on selvästi tulehtunut pidemmän aikaa, sitten haet terveysasemalta kortisonipiikin. Tämä siis jos jotain psorintyyppistä tai niveltulehdusta epäilet.
Jollei taas paikallisiakaan tulehduksia ole niin kyllähän tuo sitten taas kuulostaa fibrolta. Ja siihen noin kylmähoidot voi auttaa, mutta muutakin on, esim. TNS-hoito.
Vierailija kirjoitti:
Itse ällistyin kun aloitin pieniannoksisen estrogeeni + progesteroni -korvaushoidon lähestyessäni 50v ikää. Ensimmäinen asia jonka huomasin parissa päivässä oli se, että kaikki niveloireet katosivat. Minulta oli tutkittu nivelrikkoa jne., ja kaikenlaista kolotusta ja jäykkyyttä oli siellä täällä. Olen nyt ollut kohta 5 vuotta täysin kivuton ja "notkea", kiitos hormoonikorvaushoidon. Kaikenlaista muutakin elämänlaadun kannalta dramaattista muutosta tapahtui ja olenkin nyt vakuuttunut että tunnistettavien vaihdevuosioideiden puuttumisesta huolimatta minun olisi pitänyt aloittaa hoito jo nelissäkymmenissä.
Estrogeenin puutoksesta minunkin oireeni johtuivat. En tosin ollut kuin vasta 38-vuotias, juuri synnyttänyt. Synnytyksen jälkeen alkoivat nivelkivut, joihin ei tepsinyt kuin Tramal. Lopulta selvisi, että estradiolipitoisuus oli mittaamattoman alhainen. Kuukautiset kuitenkin tulivat säännöllisesti. Estrogeenikorvaushoito paransi kivut muutamassa päivässä. Käytin sitä pari vuotta, eivätkä kivut palanneet sen loppumisen jälkeen. Nyt reilu 10 vuotta jälkeenpäin vaihdevuosioireita ei edelleenkään ole.
ONo sinusta otettu sitrulliini vasta aineet. Pelkkä reumakoe ei anna tietoa eikä La.
Ilmestyykö niveloireisten kausien yhteydessä mitään muita oireita? Mitään, mikä menee samalla tavalla kausittain? Useaan autoimmuunisairauteen liittyy reumaa muistuttavia nivelkipuja, psoriasis täällä onkin jo mainittu, ja joskus myös tulehdukselliset suolistosairaudet (kuten Crohnin tauti) voivat alkuun oireilla selvemmin nivelissä kuin vatsaoireina.
Kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkitys vei myös nivelkivut
Mulla on ollut borrelioosissa tuollaiset kivut. Suomessa valitettavasti tutkitaan vain selkäydinnesteestä vasta-aineet jotka voi olla negatiiviset vaikka borre olisikin aktiivinen.
Itse ällistyin kun aloitin pieniannoksisen estrogeeni + progesteroni -korvaushoidon lähestyessäni 50v ikää. Ensimmäinen asia jonka huomasin parissa päivässä oli se, että kaikki niveloireet katosivat. Minulta oli tutkittu nivelrikkoa jne., ja kaikenlaista kolotusta ja jäykkyyttä oli siellä täällä. Olen nyt ollut kohta 5 vuotta täysin kivuton ja "notkea", kiitos hormoonikorvaushoidon. Kaikenlaista muutakin elämänlaadun kannalta dramaattista muutosta tapahtui ja olenkin nyt vakuuttunut että tunnistettavien vaihdevuosioideiden puuttumisesta huolimatta minun olisi pitänyt aloittaa hoito jo nelissäkymmenissä.