Uskaltaako 11-vuotiaan "vastuulle" jättää akvaarion?

Vierailija

Kinuaa akvaariota mutta mitä jos kyllästyy? Tiedän että vastuu on aina aikuisella, mutta näin periaatteessa, uskaltaisitteko? Eli hän on lupautunut hoitamaan veden vaihdon, suodattimien pesun ja ruokinnan. Akvaario olisi omani vanha, vanhempieni varastossa 450-litrainen. Kaloiksi ajattelin jotain, jotka eivät tarvitse lämmitintä, monneja, kirjoahvelia, tetroja.

Lisko hänellä oli mutta vuoden jälkeen sain itse siivota sen jätökset ja muutenkin hoitaa. Lisko meni sitten tutulleni (aikuiselle ihmiselle)

Nyt kuitenkin lupasi että hoitaisi akvaarion varmasti. Vähän kuitenkin epäilen. 

Kommentit (8)

Vierailija

Näin aikuisena, joka on nelikymppisenä opetellut akvaarioiden hoidon, en antaisi lapsen vastuulle akvaariota. Pikemminkin niin, että se olisi lapsen ja aikuisen yhteinen harrastus. Itse asiassa tosi vaativaa hommaa saada tasapaino kuntoon, pitää se yllä ja ymmärtää kalojen terveys ja hyvinvointi. Samoin kasvien, koko biosysteemin.

Vierailija

Mä en antaisi lapsen ottaa mitään sellaista lemmikkiä tai akvaariota, jota en olisi valmis hoitamaan itse, jos lapsi ei jaksakaan.

Onko siitä liskon pois antamisesta kauan? En ihan äkkiä antaisi uutta hoidettavaa tilalle, jos ei ensimmäisestäkään huolehtinut.

Vierailija

No vastuu on aina aikuisella.

Akvaario ei ole helppo, eikä sinullakaan kuulosta olevan riittävästi tietoa sen menestyksekkääseen hoitamiseen. Hoitamaton akvaariohan voi olla todella ällöttävä levälammikko.

Esimerkiksi useimmat mainitsemistasi kaloista kyllä tarvitsevat sen lämmittimen.

Vierailija

Akvaario on aika vaativa ja pikkutarkka hoidettava lapselle, niin kuin eka vastaaja jo kommentoikin :)

Vesiarvojen ja lämpötilan kanssa on oltava tarkkana, ja kaloja on tarkkailtava haukkana, jotta huomaisi kaikki mahdolliset pilkut ja loisten merkit yms, jotta kalat pysyisivät hengissä. Kasvit kuolevat helposti, kuolevat kasvit muuttavat vesiarvoja ja kalat stressaantuvat kun piilopaikat häviävät. Uusien kasvien mukana voi tulla tauteja. Ja kaikesta vaivannäöstä huolimatta kaloja saattaa kuolla tiheään, mikä ei ehkä kannusta lasta sitoutumaan jatkossa akvaarion hoitoon.

Itselläni oli lapsena akvaario vastuullani, asukkaina partamonneja ja keltabarbeja, eli todella helppoja lajeja, eikä siltikään mennyt kuin strömsössä...

450-litran akvaario on kyllä hyvän kokoinen, saatte siihen otettua lähes mitä tahansa yleisesti myynnissä olevia lajeja :) Kannattaa vaan tarkistaa saumausten kunto etukäteen. Kirjoahvenille suositellaan yleensä myös lämmitintä.

Vierailija

En antaisi lapsen vastuulle akvaariota. Ei mene kuin hujaus ja lapsi on antanut kaloille liian paljon ruokaa tai akvaarion biosysteemi menee muuten epätasapainoon, ja siinä sitä ollaan sitten. 

450-litrainainen akvaario on komea katsella, ja minusta isommat on aina olleet helpompia hoitaa kuin pienemmät, mut kyllä se silti sun vastuulla on. 

Vierailija

Mä sain ekan lemmikin muistaakseni 10-vuotiaana ja siitä lähtien mulla on ollut niitä enemmän tai vähemmän aina. Vanhemmat eivät ole ikinä vaihtaneet vettä akvaarioon tai siivonneet hamsterihäkkiä. Olin sen verran kiltti ja tunnollinen tenava, että hoidin lemmikkini mukisematta, ja kai meillä oli niin tiukka kurikin kotona, että tiesin, ettei ole vaihtoehtoja :D

Akvaarion laittamisessa alku on hankalin ja sen jälkeen se on oikeasti aika helppoa, kunhan on riittävästi tietoa. Kalojen hoitaminen on pääasiassa vesiarvojen seuraamista ja vedenvaihtoa (mikä ei ole kovin hankalaa tai työlästä, jos saa vedettyä letkun akvaariosta vesipisteelle). Tiedon keräämisessä ja alun opettelussa 11-vuotias todennäköisesti tarvitsee aika paljon vanhemman apua.

Itse tunnet lapsesi parhaiten, mutta se, ettei edellistäkään lemmikkiä jaksanut hoitaa, vaikuttaa vähän siltä että ehkä akvaariokin jäisi lopulta vanhempien vastuulle. Miten lapsi jaksaa tehdä muita tehtäviä, jotka kuuluvat hänelle, tuleeko tappelua läksyistä ja huoneen siivoamisesta? 11-vuotias on parin vuoden sisällä teini-ikäinen, jolloin kiinnostuksenkohteet voi muuttua aika radikaalisti, joten ehkä kannattaisi odottaa, jatkuuko kiinnostus sinne asti?

Vierailija

Minä sain 12-vuotiaana kaksi vesikilpikonnaa. Vanhempani eivät ikinä puuttuneet niiden hoitoon/akvaarion puhdistukseen jne mitenkään. Tästä on nyt aikaa 24 vuotta ja konnat ovat edelleen elossa. Voisi vetää johtopäätöksen, että suht hyvin onnistuin jo noin nuorena tuosta hommasta. Kilpikonnilla ei tosin kasveja ole, etten tiedä kuinka paljon vaikeampaa kala-akvaarion kanssa on.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat