Karmeimmat työpaikan pikkujoulut?
Jaa pahin pikkujoulumuistosi. Mikä meni pieleen, itsellä tai muilla tai järjestelyissä?
Kommentit (1197)
Vierailija kirjoitti:
Olen ainoa nainen meidän työpaikalla. Pikkujoulut vuodesta toiseen samaa saunomista ja ryyppäämistä. Saunon yksin ennen miehiä, sitten odotan reilun tunnin kun ukot saunovat, ryyppäävät, varmaan nuoleskelevat pomon ahteria lauteilla, peseytyvät ja valmistautuvat saunatilojen puolella. Sitten on ollut ruoka jolloin puolet porukasta jo niin tuubassa että hieno ruokailu yhtä sekoilua. Sitten alkaa se show jossa osa riitelee keskenään, kettuilevat minulle tai yrittävät iskeä. Silloin yleensä lähden kotiin ja mietin miksi taas vaivauduin tulemaan. Onneksi koronan takia oli taukoa ja tänä vuonna en aikonut enää mennä sinne "miesten omaan saunailtaan".
Olen myös ainoa nainen ja mietin just että missähän järjestäisi pikkujoulut, kun olisi itse ihan kiva syödä hyvin. Mutta eipä noiden kanssa paljon kiinnosta mennä pilaamaan muiden iltaa mihinkään ravintolaan. Käytöstavat on hukassa suurimmalla osalla ihan selvinpäinkin, saati sitten kännissä.
Itse en oikein ymmärrä työpaikkojen pikkujouluja. Koko vuoden hiillostetaan työntekijöitä tehokkuudesta, firman voitoista, eikä kunnioiteta heitä. Sitten ne johtajat odottavat, että työntekijät tulisivat yhtäkkiä heidän kanssaan juomaan viinaa ja tanssimaan letkajenkkaa. En yhtään ihmettele, että kävijämäärät ovat romahtaneet omalla työpaikallani viime vuosien aikana.
Olispa työpaikka. Ja pikkujoulut.
Mulla on aina ollut ihan kivaa pikkujouluissa. Pöljäillyt oon kyllä kaikenlaista normaalia kilttiä pilailua ja pelleilyä, miesvaltaisilla työpaikoilla oon ollut aina muttei minua sattuneista syistä ole kukaan pikkujouluissa yrittänyt iskeä eikä muutoinkaan varmaan kellään käynyt mielessäkään kohdallani mikään lähentely tms Oon ihmisenä enemmänkin sisko-äiti-tätityyppiä. Perinteisesti työkaverimiehet ovat uskoutuneet minulle ongelmistaan ja muutoinkin asioistaan, mm. kertoneet ihanista lapsistaan ja vaimoistaan. Joita pyöri palstallakin, ties vaikka olisi vieläkin.
Kerrran meni vähän huonosti, kun join nopsaan pienen viskipullon, että olisin osannut esittää coolia yhden tietyn miehen läheisyydessä. Senhän tietää mitä siitä tuli ja ei sitten koskaan päästy kunnolla juttelemaan kun ensin itkin ja sitten juoksin karkuun niin nopsaa kuin humalaisilla kintuillani pääsin. Sinkkuja oltiin molemmat, en tiedä mikä ujousahdistus minuun silloin iski
Pikkujoulut 1: Usean kymmenen hengen työpaikka, bileet pidetään työpaikan kellarissa olevassa saunatilassa. Tulee halvemmaksi. Illan loppupuolella toimitusjohtaja haukkuu julkisesti kaikkien kuullen erään yksikön vetäjän, joka oli vähän omalaatuinen tyyppi ja jota osa piti ärsyttävänä, mutta josta ihmiset yleensä pitivät paljon. Minä - työntekijä nuorimmasta päästä, en edes valmistunut vielä - menin humalassa siihen väliin ja aloin karjua toimitusjohtajalle päin naamaa, että jos tämä ihminen joutuu lähtemään, niin sitten lähtee varmasti aika moni muukin. Melkein vedin toimitusjohtajaa turpiin. Olin niin vihainen, että lähdin saman tien pois.
Pikkujoulut 2: Eri firma, mutta säästölinjalla sielläkin. Juhlat pidettiin samaan konserniin kuuluvan firman tiloissa, ensin oli sauna ja sitten ruokailtiin yhteistiloissa. Yhdellä esimiehellä oli alkoholiongelma ja hän veti pellit kiinni jo saunomisen aikana. Muut menivät syömään ja esimies jätettiin nukkumaan humalaansa saunan pukuhuoneeseen. Oli sieltä sitten herännyt täysin sekavassa tilassa, ei ymmärtänyt missä on ja lähti hortoilemaan alasti, päätyen sinne missä jouluillallista syötiin. Ihan kiva episodi juu.
Pikkujoulut 3: Tämä tapahtui lama-aikaan. Johto ilmoitti, että pikkujouluja ei pidetä. No siinähän alettiin sitten itse suunnitella bileitä keskenämme. Se oli kai toimitusjohtajan mielestä noloa, koska hän KIELSI pitämästä yksityisjuhlia ja ilmoitti, että pikkujoulut pidetään isoimmassa neuvotteluhuoneessa. Siellä oli sitten muutama kälyisä joulukoriste, puuroa ja glögiä. Toimitusjohtaja piti hyvin pitkän ja masentavan puheen, jossa hän pitkäpiimäisesti kertoi miten huonosti menee ja voi voi. Hän oli samalla firman omistaja, joka tiesi tasantarkkaan, missä hänen omat taskunsa ovat. Työntekijät lomautettiin välipäiviksi viikoksi, joten palkka väheni viikolla mutta työpäiviä jäi väliin kaksi tai kolme.
Ja niin edelleen, onhan näitä. Eniten ärsyttää pikkumaisuus ja säästäminen väärässä paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Tapahtui noin 10v sitten. Työnantaja silloin työllisti yli 5000 henkeä kaupallisella alalla ja itse olin varaston puolella töissä. Pari isoa päällikköä saapui norsunluutornista sanoon pari jouluista sanaa. Jakavat muovikassista jokaiselle yhden lakun ja tämän jälkeen on tarjolla viel glögiä ja piparia. On tuo kyseinen laku vieläkin syömättä ja tallessa.
Laita laku kehyksiin. Ja joku muistolaatta, "Firman x pikkujoulut vuonna x".
Ilta alkoi hyvin, porukalla ravintolaan ja työnantaja maksoi ruoat ja juomat rajoituksetta. Siirryttiin porukalla varattuun saunapaikkaan, kaikki meni hyvin. Olin joukon ainoa nainen ja vähän arvelutti että joku äijistä änkeää mun vuorolla saunaan myös "koska miksei", mutta sen kännisimmänkin örveltäjän piti muut takkahuoneen puolella kunnes tulin saunomasta.
Mut sit kun miehet siirtyi saunaan, alkoi tapahtua. Lähin esimieheni alkoi haastamaan kaikkien kanssa riitaa, toki sitä ennen oli kaikille luvannut palkankorotuksen.
Pidin tyyppiä vaan rasittavana känniääliönä, koska toi ei ollut eka kerta kun pomo tuon teki saunaillassa. Sit siirryttiin baariin jossa sama pomo haastoi riitaa kaikille. Ihan siis joka ainoalle joka sattui edessä olemaan. Tyyppi on vielä mikrokokoinen, silkalla tuurilla pysyi tuulella pystyssä.
Mun ilta meni siinä että paimentelin työkavereita ettei ne käy leipomassa pomoa turpaan, ihan vaan siksi ettei työkavereille tule mitään ongelmia.
Sit pomo päätti ottaa mut silmätikukseen; ärsytystä kaikin eri tavoin kunnes tuli se paras; koska mun määräaikaisen työsopimuksen jatko on hänen takanaan (hänen sanojensa mukaan) mun pitäis vastata kaikkiin hänen kysymyksiinsä. (en vastannut) Mutta jankuttaminen jatkui, kunnes päästi suustaan "oletko ENNEN harrastanut pomosi kanssa seksiä). Silleen et mikä hiton "ennen"? Kieltäydyin vastaamasta koska asia ei hänelle mitenkään kuulunut, ja pomo melkein roikkui hihassa ja jankutti. Ja toisteli sitä miten hän on se joka päättää mun jatkostani.
Vähänpä tyyppi tiesi että olin aiemmin edellisenä päivänä saanut itselleni hänen esimiehensä allekirjoittaman jatkosopimuksen.
Tuosta tuli sit isompi selkkaus mikä toki johti siihen että mä vaihdoin työpaikkaa, mutta parempaan. Niin työn kuin palkankin osalta. Sama pomo kertoi muille että mä olin vinkunut häneltä seksiä ja kun hän oli kieltäytynyt, perheellinen mies kun on, niin mä en kestänyt häpeää ja siksi lähdin. :D
Onneksi mun työkaverit kyllä tiesi tyypin ja tunsi mut.
Vierailija kirjoitti:
Pikkujoulut 1: Usean kymmenen hengen työpaikka, bileet pidetään työpaikan kellarissa olevassa saunatilassa. Tulee halvemmaksi. Illan loppupuolella toimitusjohtaja haukkuu julkisesti kaikkien kuullen erään yksikön vetäjän, joka oli vähän omalaatuinen tyyppi ja jota osa piti ärsyttävänä, mutta josta ihmiset yleensä pitivät paljon. Minä - työntekijä nuorimmasta päästä, en edes valmistunut vielä - menin humalassa siihen väliin ja aloin karjua toimitusjohtajalle päin naamaa, että jos tämä ihminen joutuu lähtemään, niin sitten lähtee varmasti aika moni muukin. Melkein vedin toimitusjohtajaa turpiin. Olin niin vihainen, että lähdin saman tien pois.
Pikkujoulut 2: Eri firma, mutta säästölinjalla sielläkin. Juhlat pidettiin samaan konserniin kuuluvan firman tiloissa, ensin oli sauna ja sitten ruokailtiin yhteistiloissa. Yhdellä esimiehellä oli alkoholiongelma ja hän veti pellit kiinni jo saunomisen aikana. Muut menivät syömään ja esimies jätettiin nukkumaan humalaansa saunan pukuhuoneeseen. Oli sieltä sitten herännyt täysin sekavassa tilassa, ei ymmärtänyt missä on ja lähti hortoilemaan alasti, päätyen sinne missä jouluillallista syötiin. Ihan kiva episodi juu.
Pikkujoulut 3: Tämä tapahtui lama-aikaan. Johto ilmoitti, että pikkujouluja ei pidetä. No siinähän alettiin sitten itse suunnitella bileitä keskenämme. Se oli kai toimitusjohtajan mielestä noloa, koska hän KIELSI pitämästä yksityisjuhlia ja ilmoitti, että pikkujoulut pidetään isoimmassa neuvotteluhuoneessa. Siellä oli sitten muutama kälyisä joulukoriste, puuroa ja glögiä. Toimitusjohtaja piti hyvin pitkän ja masentavan puheen, jossa hän pitkäpiimäisesti kertoi miten huonosti menee ja voi voi. Hän oli samalla firman omistaja, joka tiesi tasantarkkaan, missä hänen omat taskunsa ovat. Työntekijät lomautettiin välipäiviksi viikoksi, joten palkka väheni viikolla mutta työpäiviä jäi väliin kaksi tai kolme.
Ja niin edelleen, onhan näitä. Eniten ärsyttää pikkumaisuus ja säästäminen väärässä paikassa.
En muistanutkaan, kun ei niin suuri juttu, mutta alastomia kännisiä miehiä on hortoillut monesti saunatiloissa pidetyissä pikkujouluissa. Alastomat känniset miehet ovat normaali osa Suomen pikkujoululuontoa
Vierailija kirjoitti:
Tapahtui noin 10v sitten. Työnantaja silloin työllisti yli 5000 henkeä kaupallisella alalla ja itse olin varaston puolella töissä. Pari isoa päällikköä saapui norsunluutornista sanoon pari jouluista sanaa. Jakavat muovikassista jokaiselle yhden lakun ja tämän jälkeen on tarjolla viel glögiä ja piparia. On tuo kyseinen laku vieläkin syömättä ja tallessa.
Haluaisin nähdä pomojen ilmeet, kun heille jokaiselle jaettaisiin jouluna muovikassista yksi laku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikki muut ovat kännissä ja kaatavat ilmaista viinaa kurkusta alas kaksin käsin paitsi minä ja muutama muu. Hävettää känniääliöiden puolesta, mutta vielä ärsyttävämpää on, kun he yrittävät väkisin saada nekin känniin, jotka osaavat juoda kohtuudella eivätkä halua juoda kännejä vaan nauttia työporukan kanssa yhteisestä illasta järkevän keskustelun tai vaikka pikkuhauskuttelun parissa. Lopulta se menee siihen, että joku sanoo että ei kiinnosta juoda enempää viinaa, koska en ole alkoholisti ja ne työpaikan juopon ja alkoholismin rajalla keikkuvat työkaverit närkästyvät sitten.
Parhaat pikkujoulut meillä on olleet sellaiset, kun ollaan menty teatteriin, elokuviin, ravintolaan (Siis ei juottolaan, vaan ruokaravintolaan) tai vaikka jhonkin musiikkikonsertiin.
Huh, kuulostatpa tylsältä ja masentavalta tyypiltä! Eikä tämä kommentti liittynyt juomattomuuteen mitenkään. Älä osallistu pikkujouluihin, koska ei selvästi vain ole sun juttu. Pilaat kaikkien muiden ilon.
Joo on varmaan hauskaa oksennella ympäriinsä ja nolata itsensä hame korvissa ja sössöttää typeriä, lisänä haastaa riitaa ja tapella 👍 tyypillistä suomalaisia,muualla maassa kunnioitetaan toisten juomattomuutta eikä pakoteta,lisäksi niin että myös niillä on mukavaa jotka ei juo,mutta ei Suomessa,aikuiset naiset ja miehet käyttäytyy kuin teinit jotka ekaa kertaa kännissä.
Mulle ihan sama kuinka paljon joku juo mutta kunnioittaisivat myös niitä jotka ei juo!
- ohis
Kertoisitko muiden maiden pikkujouluista kokemusta on varmaan paljonkin
90-luvulla olin parikymppinen ravintolassa töissä oleva mies ja meillä oli työpaikalla perinteiset pikkujoulut ja pomona meillä oli +50 v nainen, ei mikään häävin näköinen nainen ja illan aikana tuli sanoaan minulle että tule mukaan avuksi vaihtamaan olut tynnyri. No eikun komeroon vaihtamaan tynnyriä ja samontein pomo avasi minun liitingin ja otti kalun suuhun ja lutkutti niinkuin ei olisi koskaan saanut munaa no siinä tehtiin puolituntia töitä takaapäin ja posket punaisena takaisin tonttuilemaan
Kaikki meni hyvin, mutta ratkaisevalla hetkellä ei stondannut. Harmitti todella, hyvännäköinen milf. Syy oli psyyken lääke. Olisi pitänyt kuivaharjoitella, luotin siihen, että kun saan sisään niin alkaa pelittää.
Vierailija kirjoitti:
Naisvaltainen työpaikka ja pihi järjestäjä. Syötiin taukotilassa järjestäjän itsensä keittämää riisipuuroa, jälkkäriksi joulutorttu (1 kpl per hlö) ja kuppi kahvia, omakustannehintaan. Taustalla soi Vesa-Matti Loirin joululauluja. Mantelin puurosta saanut voitti rasian Juhlapöydän konvehteja.
Itse asiassa, kaiken örveltämisenn ja pitkän kaavan mukaan menneen juhlinnan rinnalla tämä kuulostaa joten herttaisesti ja siltä, jonka itse valitsisin viikon päätteeksi. Ja ajoissa kotiin😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikki muut ovat kännissä ja kaatavat ilmaista viinaa kurkusta alas kaksin käsin paitsi minä ja muutama muu. Hävettää känniääliöiden puolesta, mutta vielä ärsyttävämpää on, kun he yrittävät väkisin saada nekin känniin, jotka osaavat juoda kohtuudella eivätkä halua juoda kännejä vaan nauttia työporukan kanssa yhteisestä illasta järkevän keskustelun tai vaikka pikkuhauskuttelun parissa. Lopulta se menee siihen, että joku sanoo että ei kiinnosta juoda enempää viinaa, koska en ole alkoholisti ja ne työpaikan juopon ja alkoholismin rajalla keikkuvat työkaverit närkästyvät sitten.
Parhaat pikkujoulut meillä on olleet sellaiset, kun ollaan menty teatteriin, elokuviin, ravintolaan (Siis ei juottolaan, vaan ruokaravintolaan) tai vaikka jhonkin musiikkikonsertiin.
Apua. :D "En juo viinaa koska en ole alkoholisti."
Tee tänä vuonna kaikille palvelus ja jää kotiin. Kaltaisesi takakireät moraalinvartijat pilaavat tilaisuuden kuin tilaisuuden läsnäolollaan, pikkujoulut varsinkin.
Alkoholi vienyt sinulta aivosolut? En missään sanonut, että minä sanoisin tuollaista mitä sinä lainasit.
En käytä alkoholia. Ja kuka tuon sitten sanoi ellet sinä? :D "Joku sanoo että.." Jep jep.
sinulla on ilmeisiä luetunymmärtämisongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muistanutkaan, kun ei niin suuri juttu, mutta alastomia kännisiä miehiä on hortoillut monesti saunatiloissa pidetyissä pikkujouluissa. Alastomat känniset miehet ovat normaali osa Suomen pikkujoululuontoa
Juuri eilen selailin vanhoja valokuvia ja niissä oli useampiakin pikkujoulukuvia - äijät pyyhkeet lanteilla ja olutpullo kourassa, tai pyyhe olan yli heitettynä, tai ei pyyhettä lainkaan...
Voi kun muistaisi tyyppien nimet. Ne on nyt eläkkeelle jäämässä, varmaan jopa ihan ilahtuisivat kuvista, joissa ovat vielä miehuutensa kukoistuksessa, 90- luvulla kun tehtiin bisnestä...
Kiristää niillä kuvilla ei voi, pois se ajatus.
Mennee pikkujouluista vaikka kyseessä onkin virallisesti pääesikunnan itsenäisyysjuhlat. Organisoijana kantahenkilökunnan ala-arvoisin eli kapteeni, joka ohjasi meitä varusmiehiä illanvieton työtehtävissä. Vierailla oli hauskaa ja juomaa riitti. Illanvieton hämmentävin episodi esitettiin kapteenin oman vaimon toimesta. Hän sai jonkun ihmeen juoppohulluuskohtauksen. Siinä sitten 4 varusmiestä kantoi rouvan pois kaikista raajoista kantaen kapteenin ohjatessa tilannetta. Jälkikäteen olen muistellut tilanteen koomisena mutta varmasti jäi kyllä kapteeninkin muistoihin tämä episodi kenraalikunnan edessä… tiedä sitten miten vaikutti urakehitykseen tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri eilen selailin vanhoja valokuvia ja niissä oli useampiakin pikkujoulukuvia - äijät pyyhkeet lanteilla ja olutpullo kourassa, tai pyyhe olan yli heitettynä, tai ei pyyhettä lainkaan...
Voi kun muistaisi tyyppien nimet. Ne on nyt eläkkeelle jäämässä, varmaan jopa ihan ilahtuisivat kuvista, joissa ovat vielä miehuutensa kukoistuksessa, 90- luvulla kun tehtiin bisnestä...
Kiristää niillä kuvilla ei voi, pois se ajatus.
Mullakin paljon kuvia, johtuen siitä että jossain elämäni vaiheessa meni vuosikausia, etten käyttänyt alkoholia juurikaan. Kuvasin yleensä työpaikan bileissä, porukat tiesi pyytää minulta sitten aina kuvia ja kyllä niille naurettiin. Kuvista varmaan 90 % on kyllä ihan karmeita, sensuroin toki sellaiset joissa joku ihan nakuna . Yleensä se pyyhe kuitenkin oli :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne pikkujoulut olivat parhaat, joihin meitä työpaikan naisia ei kutsuttu lainkaan! Työntekijöitä oli yhteensä kahdeksan, joista kaksi naisia. Meille tuli eräs perjantai-ilta puhelimeen viesti "Terveisiä firman pikkujouluista" ja kuva jätkistä paljuilemassa drinksut kädessä.
Eihän naiset edes lähde paljuilemaan, joten turha kutsua
Tai jos lähtevät niin joku ”me too”-insidentti siellä kuitenkin sattuu.
Selkeintä paljutella äijäporukalla.
Jos ukot ei osaa käyttäytyä ilman että alkavat ahdistelemaan naisia, niin eikö ne olisi ne ukot joiden olisi syytä jäädä pois bileistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi silleen, että pomo kuukauden päivät hehkutti, että pikkujoulut 1.12. Sitten pidetään hauskaa!
No, pikkujoulupäivä koitti. Tehtiin duunit pitkin viikkoa jo osa etukäteen, että perjantaina kello 14.00 ollaan nätteinä, kun pomo tulee.
H-hetki koitti ja pomo tuli nolona paikalle. Siinä ruoes kahvinkeitto puuhiin ja tarjosi meille neljään pekkaan fazerin sinisen levyn.Siinä kauniina natusteltiin suklaata ja kuunneltiin häpeän pomon selityksiä. Hän oli viimeiseen saakka yrittänyt saada rahaa juhliin, kuten ennenkin vaan ei.
Itse tuumasin, että mikäs hätä tässä, vieressä on alepa eikun ostoksille tai mennään syömään edes yhdessä - omakustanteisesti. Ei kelvannut vanhemmalle väelle, kun kusetetuksi tultiin.Hirveen älämölön kanssa hävisivät pois ja me pomon kanssa kaksin käytiin syömässä. Miehemme ja muutamia kavereita tuli myöhemmin ja hemmetin hauska ilta siitä tulikin.
Naurattaahan tuo nyt. Työpaikan pikkujoulut ja mimmit glittervaatteissa naatiskelee rivit suklaata. ;)Jos olisin ollut pomo, niin olisin varmasti järjestänyt edes musiikkia, glögiä ja joulutorttuja ihan omaan piikkiini. Ja tarjonnut kierroksen baarissa.
Kyllä, mielummin Visa vinkumaan kuin tuollainen todella nolo mahalasku.
Jos oli pieni porukka ja vanhempia naisia, niin edes ravintolaruokailu ei olisi tullut älyttömän kalliiksi, kun kukaan ei jaksa syödä montaa ruokalajia ja pullo tai kaksi viinia riittää.
Jos firmalla on rahat loppu niin pomonkin työpaikka voi olla vaakalaudalla. Pomollakin voi olla perhettä elätettävänä, ei hänellä välttämättä ole rahaa syöttää ja juottaa viittä ihmistä ulkona. Ymmärrän täysin ettei maksanut omasta pussista, tuollainen kustantaa helposti 200-300€.
Karmeimmat on ne kun niitä ei ole. Ainakaan tässä puljussa.