Mikä on kohtuullinen korvaus jonka voi lapsen rahoista ottaa
Ruoka ja asumiskuluihin?
Jos lapsi on siis täysi-ikäinen, mutta vammansa takua työkyvyttömyyseläkkeellä. Ja toinen vanhempi hoitaa häntä omaishoitajana eli mini-palkalla
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun täytyy tehdä tästä sopimus kunnan kanssa, koska jokainen lapseltasi ottamasi euro on verotettavaa tuloa sinulle. Tuossa tapauksessa lapselle määrätään edunvalvoja, jonka kanssa sovitte lapsen rahankäytöstä. Tai siis siitä, paljonko verottajalle pitää ilmoittaa.
Miten niin verotettavaa tuloa? Jos normaali täysi-ikäinen työssäkäyvä perheen aikuinen lapsi maksaa osansa ruuasta ja asumiskuluista, se ei kyllä ole mitään tuloa vanhemmille.
Ja mikä sopimus kunnan kanssa? Omaishoidon sopimus on jo.
Kyllä se verottajan mukaan on tuloa ja pitäisi verottajalle ilmoittaa, koska otat rahaa ansaintatarkoituksessa. Vai oikeastiko kannatat harmaata taloutta? Ei sillä ole väliä, onko se täysi-ikäinen maksaja lapsesi vai ei, jos maksaa sinulle asumisesta ja ruuasta, niin sinun pitäisi ilmoittaa ne tuloina verottajalle. Tuo olisikin näppärä systeemi kiertää veroja: ottaa varakas oma äiti meille asumaa, äiti maksaisi joka kuukausi 4000 e kulukorvausta eikä minun tarvitsisi maksaa mitään veroja, ei lahjasta eikä ennakkoperinnöstä, vaikka saisin vuodessa rahaa lähes 50 000 e.
maistraatti ohjeistaa kyllä.
ei ole tarkoitus pienituloisena kärvistellä sillä mitättömällä omaishoidontuella ja jemmata toisen eläkerahoja johonkin hamaan tulevaisuuteen. hyvä ruoka ja parempi mieli on mun mielestä myös vammaisen oikeus.
ettei käy niin että kun ei enää omaishoitajaksi pysty ja hän joutuu hoivakotiin tms niin hänellä onkin "omaisuutta" eli näitä kertyneitä eläkkeitä. rahat nappaa arvaas mikä taho? kunta tai kuntayhtymä hoitokuluihin määrittäessään kuukausimaksua..sinne menee murrinpersiiseen säästöt sensijaan että niillä olisi voinut nostaa elämänlaatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun täytyy tehdä tästä sopimus kunnan kanssa, koska jokainen lapseltasi ottamasi euro on verotettavaa tuloa sinulle. Tuossa tapauksessa lapselle määrätään edunvalvoja, jonka kanssa sovitte lapsen rahankäytöstä. Tai siis siitä, paljonko verottajalle pitää ilmoittaa.
Miten niin verotettavaa tuloa? Jos normaali täysi-ikäinen työssäkäyvä perheen aikuinen lapsi maksaa osansa ruuasta ja asumiskuluista, se ei kyllä ole mitään tuloa vanhemmille.
Kyllä se verottajan mukaan on tuloa ja pitäisi verottajalle ilmoittaa, koska otat rahaa ansaintatarkoituksessa. Vai oikeastiko kannatat harmaata taloutta? Ei sillä ole väliä, onko se täysi-ikäinen maksaja lapsesi vai ei, jos maksaa sinulle asumisesta ja ruuasta, niin sinun pitäisi ilmoittaa ne tuloina verottajalle. Tuo olisikin näppärä systeemi kiertää veroja: ottaa varakas oma äiti meille asumaa, äiti maksaisi joka kuukausi 4000 e kulukorvausta eikä minun tarvitsisi maksaa mitään veroja, ei lahjasta eikä ennakkoperinnöstä, vaikka saisin vuodessa rahaa lähes 50 000 e.
no teoriassa tuohan on mahdollista. anna palaa! soita äipälle heti, hän varmasti ilahtuu!
Siis täysi-ikäinen?
Ruoka 200/kk, asuminen 100 e. Ehdotukseni.
Vierailija kirjoitti:
mieti mitä joku hoitokoti ottaisi. poikani maksaa eläkkeestään esim ruokailuista 10,50e pv, vuokraa huoneesta 155 euroa kk ja pesuaineista 42 e kk.
Pesuaineista 42 euroa? Mä en ymmärrä tätä, mitä kaikkea tuolla rahalla saa.
Meillä nelihenkisellä harrastavalla perheellä menee parisen kymppiä per kk.
Uskomatonta että joku tosissaan suunnittelee vammaisen lapsensa tililtä varastamista ja muut mammat vain nyökyttelevät mukana.
Joku tuossa siitä harmaasta taloudesta..... Entäs jos tää aikuinen lapsi ei maksa mistään kustannuksistaan (asuminen, ruoka, vaatteet) mitään, niin eikös hänelle tule verotettavaa etua sitten vastaavasti, jos kerran aikuisen lapsen osallistuminen näihin kuluihin olisi vanhemmilleen verotettavaa tuloa?
Vierailija kirjoitti:
maistraatti ohjeistaa kyllä.
ei ole tarkoitus pienituloisena kärvistellä sillä mitättömällä omaishoidontuella ja jemmata toisen eläkerahoja johonkin hamaan tulevaisuuteen. hyvä ruoka ja parempi mieli on mun mielestä myös vammaisen oikeus.
ettei käy niin että kun ei enää omaishoitajaksi pysty ja hän joutuu hoivakotiin tms niin hänellä onkin "omaisuutta" eli näitä kertyneitä eläkkeitä. rahat nappaa arvaas mikä taho? kunta tai kuntayhtymä hoitokuluihin määrittäessään kuukausimaksua..sinne menee murrinpersiiseen säästöt sensijaan että niillä olisi voinut nostaa elämänlaatua.
Ahdistuksen aihe sekin että jos et itse ehdi viedä rahoja niin kunta vie.
Vierailija kirjoitti:
Siis täysi-ikäinen?
Ruoka 0€/kk, asuminen 0€. Ehdotukseni.
Tässä mun ehdotukseni.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta että joku tosissaan suunnittelee vammaisen lapsensa tililtä varastamista ja muut mammat vain nyökyttelevät mukana.
Hoitolaitoksen perimä maksukin on sit varastamista?
Mihinköhän eläke on tarkoitettu muuhun kuin elinkustannuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis täysi-ikäinen?
Ruoka 0€/kk, asuminen 0€. Ehdotukseni.
Tässä mun ehdotukseni.
Toki jos vanhempi haluaa ja on varaa. Mutta hyvin voi maksuakin ottaa. Elatusvelvollisuus on päättynyt.
Te olette ihan kummallisia. Miksei vammaisen eläkettä saisi käyttää ruoka- ja asumiskuluihin? Pitäisi jemmata tilille? Miksi? Siksi, että joutuessaan laitokseen, voidaan sitten viedä ne säästöt, jotka äiti ja isä pepustaan sinne repi? Ei missään tapauksessa kannata mitään rahoja säästää ihmiselle, joka tarvii yhteiskunnan apua.
Ei tässä ole kyse ryöstöstä vaan siitä, että ap ottaisi lapseltaan kohtuullisen korvauksen asumisesta ja ruuasta. Se on ihan normaalia, jos tuon ikäisellä, terveellä tai sairaalla, on säännölliset tulot. Onko lapsellasi edunvalvoja? Ota hänen kanssaan puheeksi asia. Jos olet taas itse, niin soita maistraattiin ja keskustele heidän kanssaan. Koko tili vaan tyhjäksi! Ei mitään kannata jättää. Te otatte siivun pakollisiin menoihin ja loput lapselle omiin shoppailuihin. Muista, kaikki säästyneet rahat vie kuitenkin yhteiskunta!
Vierailija kirjoitti:
Mutta hyvin voi maksuakin ottaa. Elatusvelvollisuus on päättynyt.
Jos tekee mukulan, silloin on moraalinen velvollisuus huolehtia mukulasta lopun ikäänsä. Ja nimenomaan ilman maksua.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tilanteesi, olen itse hoitanut isoäitiäni. Onko hän kykeneväinen ymmärtämään ja tekemään sopimuksia ja päätöksiä? Jos on, niin teette yhdessä paperin ja nimet alle, riitojen välttämiseksi. Jos on vaikka nelihenkinen perhe, niin kasaat kuukauden ruoka- ja sähkökulut yhteen ja niistä sitten neljäsosa. Asumisesta esim. vastike samaten. Omat lääkkeet luonnollisesti itse ja vaatteet.
Jos ei ole, ottaisin yhteyttä esim. juristiin ja kysyisin neuvoa esim. edunvalvojan asettamisesta. Sellainen voisi olla tarpeen. Esim. jompi kumpi vanhemmista. Siinä on sitten tilitysvelvollisuus maistraattiin.
Kuitit kuukausittain mappiin talteen, niin ei tarvitse jälkikäteen riidellä.
Näin se menee. Edunvalvojana huolehdit lapsesi asioista ja olet vastuussa, toimintaasi valvoo maistraatti. Selvää on, että omin lupinesi et voi mennä lapsen rahoja käpistelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoituhan vähän. Tähän tapaukseen en kantaa ota koska kyseessä on ilmeisesti vammainen lapsi enkä tunne heidän suhteensa lainsäädäntöä, mutta terve täysi-ikäinen lapsi joka osallistuu ruokakuluihin ei tasan ole verotettavaa tuloa.
Vai onko se sinusta verotettavaa tuloa jommallekummalle kun minä ja kämppis maksetaan ruoat puoliksi? Kummalle se on tuloa? Minä myös maksan kämppiksen tilille puolet vuokrasta ja hän laittaa sen summan menemään vuokraisännälle, onko tämäkin tuloa hänelle?
Siitähän tuossa on nimittäin kyse. Jos lapsella ei ole ajokorttia ja hän ei käy kaupassa, hän antaa ne rahat vanhemmalleen osallistuakseen yhteiseen ruokalaskuun.
Asuminen on jo tulkinnanvaraista jos asutaan omistusasunnossa jossa ei ole yhtiövastiketta tms. mutta ainakin laskuihin voi osallistua ilman että kyseessä on pääoma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitolaitoksen perimä maksukin on sit varastamista?
Mihinköhän eläke on tarkoitettu muuhun kuin elinkustannuksiin?
Sanoinko niin? Jos vanhempi varastaa lapsensa tililtä rahaa, on se luonnollisestikin varastamista. Ehdottomasti ulkopuolinen edunvalvoja joka valvoo rahojen käyttöä, muuten voi käydä niin että raha lipsahtaakin ihan jonkun muun kuin lapsen tarpeiden rahoittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koska äidin voimat loppui.
Vittuakos tekee mukuloita, jos ei ole valmis huolehtimaan niistä.
Ja jotkut idiootit vielä yläpeukuttaa tätä neropattia.
Vierailija kirjoitti:
Onpas sulla hirveä tuska toisten rahoista, Et sinä niitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas sulla hirveä tuska toisten rahoista, Et sinä niitä saa.
Ei saa näköjään lapsikaan.
Ymmärrän tilanteesi, olen itse hoitanut isoäitiäni. Onko hän kykeneväinen ymmärtämään ja tekemään sopimuksia ja päätöksiä? Jos on, niin teette yhdessä paperin ja nimet alle, riitojen välttämiseksi. Jos on vaikka nelihenkinen perhe, niin kasaat kuukauden ruoka- ja sähkökulut yhteen ja niistä sitten neljäsosa. Asumisesta esim. vastike samaten. Omat lääkkeet luonnollisesti itse ja vaatteet.
Jos ei ole, ottaisin yhteyttä esim. juristiin ja kysyisin neuvoa esim. edunvalvojan asettamisesta. Sellainen voisi olla tarpeen. Esim. jompi kumpi vanhemmista. Siinä on sitten tilitysvelvollisuus maistraattiin.
Kuitit kuukausittain mappiin talteen, niin ei tarvitse jälkikäteen riidellä.