Helppo (nynny) tapa aloittaa kasvissyönti

Vierailija

Täällä kun on ollut keskusteluja kasvissyönnistä, niin siihen jo yli vuosikymmen sitten siirtyneenä haluaisin jakaa kokemukseni siitä miten lihansyöntiin tottunut voi aika helposti siirtyä haluamansa asteiseen vegetarismiin tai veganismiin.

Tämä tapa ei sovi ehdottomille ihmisille, koska siinä lihansyöntiä ei lopeteta seinään. Itse yritin ensin lopettaa kerralla, mutta kaikki muutokset raaka-aineisiin, ruoan valmistustapoihin, sosiaaliset rajoitukset jne kävivät minulle ylivoimaisiksi, joten sorruin takaisin lihansyöntiin. Oli pakko etsiä helpompi, asteittainen keino.

1. Päätin jättää pois punaisen lihan syömisen. Tähän pääsyy oli se, että sen lähde-eläimet on älykkäitä nisäkkäitä, joiden kohdalla olot tehotuotannossa tuntuivat erityisen karuilta. Jätin kuitenkin kanan ja kalan, vaikka varsinkin ensimmäiseen liittyykin vakavia eettisiä näkökohtia. Kanan syöminen kuitenkin teki muutoksesta helppoa, ksoka joka paikasta saa jotain broilerijuttua. Pysyin tässä vaiheessa peräti vuoden, ja samalla opettelin kasvisruokien tekoa.

2. Jätin pois kanan, mutta jätin kalan. Ei ollut enää niin vaikeaa, koska olin jo oppinut miten tehdään kasvisruokaa mistä lähtee nälkä, miten saan proteiinit, ja miten tehdään maukasta ruokaa. Ja saihan kalaaa syödä mikä helpotti esim. ravintoloissa asiointia, lähes aina on tarjolla kalavaihtoehtoja. Tässä vaiheessa pysyin myös noin vuoden, ja siirryin pois lähinnä lähimerten saastuneisuuden takia.

3. Jätin pois kalan, mutta jäljelle ruokavalioon jäi munat ja maito, luomuna. Ruokavalio oli ollut jo niin kasvispainotteinen, että mitään ongelmia ei tullut paitsi tietyissä sosiaalisissa tilanteissa, joissa nyt ensi kertaa täytyi tehdä itsestään ja ruokavaliostaan "numero" pyytämällä kasvisvaihtoehtoa. 

4. Kokeilin seuraavaksi myös täyttä veganismia, koska maidon ja munien tuotantoon liittyy myös eettisiä ongelmia. Maidontuotannossahan käytetään niitä älykkäitä, tehokasvatettuja nautoja, joiden kärsimys oli saanut minut lopettamaan niiden lihan syönnin vaiheessa 1, joten tuntui hullulta käyttää maitotuotteita. Veganismiin siirtyminen oli isompi hyppäys, ja varsinkin sosiaalisissa tilanteissa haastavaa. Esim. työpaikkaruokalan kasvisruoka on aina lakto-ovovegeä, ei vegaanista, samoin useimmissa ravintoloiden kasvispihveissä on munaa. 

NYT: Vegaaniuden hankaluuden takia olen luuserimaisesti palannut lakto-ovovegetarismiin, lohdutellen omaatuntoa syömällä luomua. Kotona pyrin syömään vegaanisesti, mutta käyn kyllä työpaikkaruokalassa ja voin syödä vieraisilla lakto-vegeruokaa. 

Mutta tosiaan monelle tuollainen asteittainen siirtymä voi olla helpompi kuin heti vaan päättää että tästä eteenpäin en ikinä syö mitään lihaa tai eläinperäisiä tuotteita.

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Kesällä 2005 päätin, että syyskuussa kokeilen lakto-ovo-vegedieettiä yhden kuukauden ajan. Sillä tiellä olen edelleen. En siis julistanut silmät loistaen mitään lopullista kääntymistä, vaan tein käytännön testin, sopiiko se minulle vai ei. Jos ei olisi sopinut, olisin syyskuun jälkeen jatkanut sekasyöjänä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kesällä 2005 päätin, että syyskuussa kokeilen lakto-ovo-vegedieettiä yhden kuukauden ajan. Sillä tiellä olen edelleen. En siis julistanut silmät loistaen mitään lopullista kääntymistä, vaan tein käytännön testin, sopiiko se minulle vai ei. Jos ei olisi sopinut, olisin syyskuun jälkeen jatkanut sekasyöjänä.

Hienoa että on onnistunut noin sinulla :) Itselle tuokin olisi voinut olla kylmiltään liian iso hyppy, koska tosiaan en osannut laittaa oikein mitään kasvisruokia ja en muutenkaan ollut ruoanlaitosta innostunut. Jos on ruoka ollut perunaa + jotain lihaa ja vähän salaattia vuosia, on se aika iso hyppy siirtyä minkään sortin vegetarismiin. Siksi jouduin itse aloittelemaan vain sen punaisen lihan poisjätöllä ensin.

t. ap

Vierailija

En ymmärrä miksei kalaa voisi syödä. Itse onkimistaan ahvenensinteista tehdä patakukkoa, ja särjet pistää sardiineiksi. Onko se hauen tai silkkiuikun vatsassa sulaminen kalalle jotenkin armeliaampi tapa kuolla?

Ja kun ajattelee hirven vaihtoehtoisia kuolintapoja, niin kyllä se ammutuksi joutuminen lienee sieltä helpoimmasta päästä kuitenkin.

Vierailija

Voi että kun minäkin haluaisin olla kasvissyöjä, maitotuotteita ja kananmunia haluaisin kuitenkin käyttää. Olin aikoinaan nuorena lähes 10 v kasvissyöjä, mutta jouduin lopettamaan, kun kärsin koko ajan vatsavaivoista, migreenistä ja alhaisesta hb:sta. Koostin mielestäni ruokavalion kaikkien taiteen sääntöjen mukaan: söin joka päivä siemeniä, manteleita, pähkinöitä, söin kokojyväleipää ja -puuroa, hedelmiä, vihanneksia ja juureksia, herneitä, papuja, linssejä, tein itse tofuakin. Join piimää ja söin juustoa ja vähän munia, marjoja, viiliä, mysliä, luonnonjugurttia ja mitähän vielä.

Kun annoin periksi, hb nousi muutamassa kuukaudessa normaaliksi, muut vaivat eivät helpottaneet. Sitten kokeilin karppausta, pääsin eroon sekä migreenistä että kaikista vatsavaivoista ja päättelin, ettei vilja ja peruna sovi mulle. Hoikka olen ollut aina. Koko ajan kuitenkin poden huonoa omaatuntoa lihansyönnistä, enkä edes pidä siitä. Tällä hetkellä syön taas sekaruokaa, vatsavaivat ovat palanneet, migreeni ei.

Onnistuukohan kasvissyönti ilman viljaa ja perunaa? Vai meneekö liian vaikeaksi...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksei kalaa voisi syödä. Itse onkimistaan ahvenensinteista tehdä patakukkoa, ja särjet pistää sardiineiksi. Onko se hauen tai silkkiuikun vatsassa sulaminen kalalle jotenkin armeliaampi tapa kuolla?

Ja kun ajattelee hirven vaihtoehtoisia kuolintapoja, niin kyllä se ammutuksi joutuminen lienee sieltä helpoimmasta päästä kuitenkin.

Minäkin ajattelen samoin. Riista ja kalat saavat elää ihan hyvän elämän ja kuolema tulee nopeasti, kaloilla kyllä vain jos on tosiaan itse pyydettyä ja heti napautetaan henki pois. Kuoleehan ne kuitenkin ja monesti johonkin sairauteen, esim. jänisruttoon ja varmasti kärsivät enemmän. Eihän sitä lihaa ja kalaa tarvitse joka päivä syödä ja voi syödä vain pienen annoksen.

Kananmunatkin hyväksyn, kun ne tulee pienestä kotikanalasta, jossa kanat saavat kesät kuopsutella ulkona, mitä niitä haittaa jos joku syö niiden munia? Eihän niistä tule edes tipuja, jos ei ole kukkoa ja kanatkin tulevat vain joskus hautomakuumeeseen, joilloin siis tulee tipuja. Maito on siinä rajoilla, ehkä jos sitä saisi jostain harrastelijamaidontuottajalta, eli lehmästä ei revittäisi irti kaikkea ja se saisi myös olla kesät ulkona ja syödä luonnollista ruokaa ja elää pitkän elämän, kuten ennen lehmät elivät jopa 20 v.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Hyvin pieni osa sekasyöjistä syö tuollaista luomulähikalaa  ja -lihaa. Jos on kasvissyöjä eettisistä syistä, se on useimmiten vastalause teolliselle eläintuotannolle. Olen itse kasvissyöjä, mutta en pidä kotijärven kalojen ja kotimetsän peurojen syömistä pahana juttuna.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ajattelen samoin. Riista ja kalat saavat elää ihan hyvän elämän ja kuolema tulee nopeasti, kaloilla kyllä vain jos on tosiaan itse pyydettyä ja heti napautetaan henki pois. Kuoleehan ne kuitenkin ja monesti johonkin sairauteen, esim. jänisruttoon ja varmasti kärsivät enemmän. Eihän sitä lihaa ja kalaa tarvitse joka päivä syödä ja voi syödä vain pienen annoksen.

Kananmunatkin hyväksyn, kun ne tulee pienestä kotikanalasta, jossa kanat saavat kesät kuopsutella ulkona, mitä niitä haittaa jos joku syö niiden munia? Eihän niistä tule edes tipuja, jos ei ole kukkoa ja kanatkin tulevat vain joskus hautomakuumeeseen, joilloin siis tulee tipuja. Maito on siinä rajoilla, ehkä jos sitä saisi jostain harrastelijamaidontuottajalta, eli lehmästä ei revittäisi irti kaikkea ja se saisi myös olla kesät ulkona ja syödä luonnollista ruokaa ja elää pitkän elämän, kuten ennen lehmät elivät jopa 20 v.

Aikalailla samaa mieltä oon. Kaikilla ei tosin ole mahdollisuutta tai halua kalastaa itse, metsästää tai ostaa riistaa tai saada maitoa/munia varmasti eettiseltä pientilalta, sen takia itse jätin suosiolla nuokin pois (ja myös siksi etten vaan pidä lihasta ja maidosta menee maha sekaisin)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Koska kalallakin on tunteet? Ihan vaan tälleen sekasyöjänä niin ei se ahven sen vähäpätöisempi olento ole, kun lehmäkään.

Vierailija

Näin olen toiminut vähitellen. Olen nyt kana-vaiheessa ja ajattelin jättää senkin pois. Mutta maidosta, munista ja kalasta en kykene luopumaan kokonaan. Käytän luomumaitoa ja -kananmunia jatkossa aina.

Jakakaa meille aloittelijoille parhaita reseptejänne vege-ketjussa, yritän nostaa sen.

Vierailija

Kalan elämä on luonnossa selviytymistä muutenkin. Kala saa myös elää elämänsä vapaudessa ennen kuolemaansa. Tehokalastuksessa on varmasti myös ongelmansa, mutta yksittäinen kalastaja yleisesti ottaen kunnioittaa luontoa ja eläimiä, eikä halua tuottaa kalalle tuskaa, vaan tainnuttaa nopeasti.

Kotieläimet kuten lehmät ja siat ovat alusta alkaen ihmisen armoilla, saattavat toki saada hyvääkin kohtelua maatilalla. Siat on usein todettu älykkäiksi eläimiksi, ja lehmien kin aivot ovat kalaa suuremmat, ja oletettavasti tietoisuuden taso korkeampi. Kohtuullisen elämän jälkeinen julma teurastus ja kidutus on näiden eläimien kohdalla murha, halusipa ihminen tätä kohdata tai ei.

En ole pystynyt koskaan syömään vasikkaa, karitsaa (enkä rapuja ja hummereita). Eläinlapsen julma teurastus on vielä aikuisen eläimen teurastamista astetta barbaarisempaa, ja usein näitä sisältävät ruoat ovat ravintoloissa kaikken kalleimpia, hienompia. Mikä on täysin perverssiä.

Vierailija

Minusta ja varsinkaan perheestä ei valitettavasti tuohon ole. Mutta mä tulin siihen tulokseen että olkoon, mun ei tarvi julistautua miksikään eikä mun kannanottoa kyllä kukaan ole näkemässä ja kuulemassakaan.

Olen vain päättänyt että kasvisten osuutta lautasella voin lisätä ja että joka aterialla ei lihaa tarvitse, ja perhe saa luvan sopeutua siihen koska minä sen ruoan laitan.

Vierailija

Saanko ihan mielenkiinnosta kysyä: olen usein huomannut että kasvissyöjät vetoaa tuohon tuotannon eettisyyteen (että liha-, maitotuotanto on epäeettistä jne.) ja ympäristövaikutuksiin (lihantuotannon päästöt) mutta sitten samaan aikaan syödään maailman toiselta puolen raahattua ties-mitä kvinoaa, papua, tofua... Vaikka olisikin Reilun kaupan tuotetta, niin esim. Etelä-Amerikassa kvinoa nousu hittituotteeksi on aiheuttanut hintojen moninkertaistumisen -> paikallisilla ei ole enää varaa ostaa tätä ennen aivan peruselintarvikkeisiin kuuluvaa tuotetta ja tämä on aiheuttanut oikeasti nälkää siellä. Sama ilmiö on havaittavissa muidenkin "trendituotteiden" kohdalla. Kuinka eetistä se on että ostetaan köyhiltä ruuat pois? Puhumattakaan tuosta että kuskataan se kirjaimellisesti toiselta puolen maailmaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Saanko ihan mielenkiinnosta kysyä: olen usein huomannut että kasvissyöjät vetoaa tuohon tuotannon eettisyyteen (että liha-, maitotuotanto on epäeettistä jne.) ja ympäristövaikutuksiin (lihantuotannon päästöt) mutta sitten samaan aikaan syödään maailman toiselta puolen raahattua ties-mitä kvinoaa, papua, tofua... Vaikka olisikin Reilun kaupan tuotetta, niin esim. Etelä-Amerikassa kvinoa nousu hittituotteeksi on aiheuttanut hintojen moninkertaistumisen -> paikallisilla ei ole enää varaa ostaa tätä ennen aivan peruselintarvikkeisiin kuuluvaa tuotetta ja tämä on aiheuttanut oikeasti nälkää siellä. Sama ilmiö on havaittavissa muidenkin "trendituotteiden" kohdalla. Kuinka eetistä se on että ostetaan köyhiltä ruuat pois? Puhumattakaan tuosta että kuskataan se kirjaimellisesti toiselta puolen maailmaa.

Kasvissyöjien tai vegaanien ei oo pakko käyttää toiselta puolelta maailmaa raahattuja tuotteita, sillä monesti vastaavia tuotetaan lähempänäkin. Itse ainakin suosin euroopassa ja suomessa tuotettuja ruoka-aineita.

Lisäksi noin 90% tuotetusta soijasta syötetään tuotantoeläimille ympäri maailman, eli jos oikeasti on huolissaan vaikkapa soijan raahaamisesta ympäri maailmaa ja ympäristökuluista muutenkin niin lihansyönti ei ainakaan niitä ympäristöongelmia vähennä. Itse ainakin oon sitä mieltä että ihmisten ois sama syödä se soija itse, eikä lennättää hirveitä määriä tuotantoeläinten ruuaksi ja saada tuloksena pieni määrä lihaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ja jos ei osteta köyhien maiden tuotteita, niin sitten tulee kritiikkiä, että rikkaat maat vievät  köyhiltä mahdollisuuden vaurastua, kun eivät päästä niiden tuotteita markkinoilleen. Kvinoan syöminen Euroopassa on siis yhtä paha juttu kuin syömättä jättäminen. Mikä kelpaisi?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat