Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on narsistin uhri?

Vierailija

Mä joudun narsistisesti häiriintyneiden kanssa konflikteihin ja kiusatuksi tai niiden heijastuksien kohteeksi eli syntipukiksi, koska en todellakaan usko mitään pehmopuheita tai valheita enkä alistu mihinkään. Mutta uhrilla kai tarkoitetaan jotain muuta?

Sivut

Kommentit (43)

Vierailija

Siis mä en IKINÄ missään tapauksessa erehtyisi mihinkään parisuhteeseen sellaisen ihmisen kanssa (ihan siksikin että ne vaikuttavat ihan vaistomaisesti inhoavan mua). Mutta esim. opiskelu- ja työelämässä on aina konfliktia näiden kanssa koska käyttäytyvät niin huonosti, törkeästi ja lapsellisesti etten pysty/viitsi itse olla enää mitenkään ystävällinen ja korrekti.

Vierailija

Kun tapaa ihmisen joka sanoo eksänsä olevan narsisti, tietää satavarmasti olevansa tekemisessä ihmisen kanssa joka uhriutuu, rypee itsesäälissä eikä kanna vastuuta omista päätöksistään

Vierailija

Narsistin uhri on ihminen, joka on kärsinyt narsistin kohtelusta. Pahinta on, jos oma vanhempi (pahin saman sukupuolinen) on narsisti. 

En ymmärrä ihmisiä, jotka syyttelevät narsistin uhria. Ovatko sokeita?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Siis mä en IKINÄ missään tapauksessa erehtyisi mihinkään parisuhteeseen sellaisen ihmisen kanssa (ihan siksikin että ne vaikuttavat ihan vaistomaisesti inhoavan mua). Mutta esim. opiskelu- ja työelämässä on aina konfliktia näiden kanssa koska käyttäytyvät niin huonosti, törkeästi ja lapsellisesti etten pysty/viitsi itse olla enää mitenkään ystävällinen ja korrekti.

Olet todennäköisesti itse aika vaikea ja ärsyttävä tyyppi

Vierailija

Omalta kohdalta voin sanoa, että kyllä se paljon elämääni on vaikuttanut, kun äitinä on ollut narsisti. Olen saanut pidettyä suht terveen itseluottamuksen, mutta syvällä sisällä on aika kolkkoa. Aikuisiällä on ollut taipumusta masennukseen ja alati vellovaan tunteeseen ulkopuolisuudesta ja tunteeseen siitä, että pitää pärjätä yksin. En ole saanut toimivaa terapiaa, joten olen lukenut aiheesta sitten itse ja terapioinut itseäni ja pikkuhiljaa ymmärtänyt syy ja seuraussuhteita ja saanut avaimia ns. Irtipäästämiseen. Omalla kohdallani jouduin katkaisemaan välit kokonaan oman ja perheeni henkisen ja fyysisen turvallisuuden vuoksi. Taipale on siis ollut aika pitkä ja raskas. Mutta sitten voimme miettiä, olenko uhri enää, vai osasinko päästää uhriudesta irti. En osaa sanoa tuohon itse mitään muutakuin että tunnen olevani tasapainoinen, en kuitenkaan kiellä menneisyyttäni.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kun tapaa ihmisen joka sanoo eksänsä olevan narsisti, tietää satavarmasti olevansa tekemisessä ihmisen kanssa joka uhriutuu, rypee itsesäälissä eikä kanna vastuuta omista päätöksistään

Asioita voi katsoa monesta eri näkökulmasta....

Tällainen ihminen on myös anteeksiatava, myötätuntoinen, aina hyvään uskova ja joustava.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet todennäköisesti itse aika vaikea ja ärsyttävä tyyppi

Puhumattakaan, että sokea omille puutoksilleen. Enkä nyt sano, että virheille, niitähän nämä tyypit tulevat hanakasti selittämään tuntevansa itsessään ja HYVN, ("toisin kuin te kapiset narsistien uhrit!") vaan sellaisille asioille, joita heiltä todella puuttuu kuten empatia tms.

Vierailija

Narsiteilla on kahden kaltaisia uhreja. Pakotettuja ja vapaaehtoisia. Vapaaehtoiset ovat itsekin huonoitsetuntoisia, selkärangattomia, vastuuntunnottomia idiootteja, jotka eivät välttämättä koskaan tule tajuamaan että heissä on vikaa itsessäänkin, eikä tuo vika lähde uhriutumalla, vaikka sitä eroaisikin naristista,.

Itselläni on lähipiirissä todellinen narsisti. Auttaa kun pitää mielessä, että mitä tahansa hän sanookin, niin ei sitä kannata ottaa vakakavasti ja mitä tahansa hän tekeekin selän takana, niin siitä ei kannata murehtia.

Harmittaa hieman että se joka tuosta narsistista eniten kärsii, ei tajua kantaa vastuuta omasta elämästään, mutta jokainenhan meistä tekee itse valintansa. Jos tahtoo kärisä toisen vuoksi, niin omaphan on valintansa.

Esim. NAristin lapsi taasen kuuluu niihin pakotettuihin uhreihin, mikäli narsitisuus heikentää vanhemmuutta. Lapsi ei valitse vanhempiaan, mutta aikuisena on kuitenkin itse vastuussa omasta onnestaan.

Kannattaa muistaa että narsistikin on vain ihminen. Hän on myös uhri, joka ei ole antanut itsensä kasvaa aikuiseksi.

Vierailija

Ärsyttää vielä ihmiset, jotka tulevat mussuttamaan, kuinka he eivät ikinä sitä ja tätä. Narsisti on ovela ja osaa tehdä kaiken niin hienovaraisesti, ettei sitä hoksaa. Todennäköisesti valtaosa on.vaan tavannut kusipäitä. Näissä on eroja, sekä narsisteissa, että myös kusipäissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Narsiteilla on kahden kaltaisia uhreja. Pakotettuja ja vapaaehtoisia. Vapaaehtoiset ovat itsekin huonoitsetuntoisia, selkärangattomia, vastuuntunnottomia idiootteja, jotka eivät välttämättä koskaan tule tajuamaan että heissä on vikaa itsessäänkin, eikä tuo vika lähde uhriutumalla, vaikka sitä eroaisikin naristista,.

Itselläni on lähipiirissä todellinen narsisti. Auttaa kun pitää mielessä, että mitä tahansa hän sanookin, niin ei sitä kannata ottaa vakakavasti ja mitä tahansa hän tekeekin selän takana, niin siitä ei kannata murehtia.

Harmittaa hieman että se joka tuosta narsistista eniten kärsii, ei tajua kantaa vastuuta omasta elämästään, mutta jokainenhan meistä tekee itse valintansa. Jos tahtoo kärisä toisen vuoksi, niin omaphan on valintansa.

Esim. NAristin lapsi taasen kuuluu niihin pakotettuihin uhreihin, mikäli narsitisuus heikentää vanhemmuutta. Lapsi ei valitse vanhempiaan, mutta aikuisena on kuitenkin itse vastuussa omasta onnestaan.

Kannattaa muistaa että narsistikin on vain ihminen. Hän on myös uhri, joka ei ole antanut itsensä kasvaa aikuiseksi.

Tuliko mieleen, että sinulle vapaaehtoisena näyttäytyvä narsistin uhri on luultavasti narsistisen vanhemman uhri? Koska miksi kukaan valintakykyinen ihminen valitsisi olla huonoitsetuntoinen, selkärangaton, vastuuntunnoton idiootti?

muutenkin analyysissäsi ei ole päätä eikä häntää, vaan se vaikuttaa vain katkeran ihmisen itsekkäältä tilitykseltä  (sinänsä sallin sen, ei paranemista muuten tapahdu).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää vielä ihmiset, jotka tulevat mussuttamaan, kuinka he eivät ikinä sitä ja tätä. Narsisti on ovela ja osaa tehdä kaiken niin hienovaraisesti, ettei sitä hoksaa. Todennäköisesti valtaosa on.vaan tavannut kusipäitä. Näissä on eroja, sekä narsisteissa, että myös kusipäissä.

Jos lähtee tanssimaan pillipiiparin soiton soidessa, niin itselläkö e ole osaa eikä arpaa, jos tanssii nilkkansa murteelle, vaan syy on ainoastaan pillipiiparin?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sinua siis ärsyttää että jotkut ovat sinua älykkäämpiä, vahvempia ja parempia

Vierailija

Narsistin uhrilla voidaan joskus tarkoittaa ihmistä, joka on itse piilonarsisti. Tällöin hän on loistava aisapari narsistille, koska hän tukee tätä tämän narsismissa, ja suhteesta tulee symbioottinen. Tällaisia pareja aika moni voi tietääkin, esim. patologinen valehtelija ja pettäjämies, jonka vaimo raivoisasti uskoo miehensä valheet ja vihaa pahoja viettelijättäriä, jotka kaiken aikaa yrittävät tuhota hänen ja miehensä ainutlaatuisen suhteen.

Suurin osa narsistien uhreista ei toki ole itse mitään piilonarsisteja. Viime kädessä on kuitenkin kyse valinnasta: pelastatko itsesi ja kieltäydyt olemasta uhri, vai aiotko tukea narsistin narsismia maailman tappiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lähtee tanssimaan pillipiiparin soiton soidessa, niin itselläkö e ole osaa eikä arpaa, jos tanssii nilkkansa murteelle, vaan syy on ainoastaan pillipiiparin?

Narsistien uhrit (aikuiset) tulevat usein epävakaista perheistä ja kotioloista. On helppo mennä mukaan tilanteisiin, jotka ovat jollakin tavalla tuttuja.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat