Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt ne VEGERUOKIEN reseptit kehiin!!!

Vierailija
26.10.2015 |

Laitetaas pinoon hyviä vegeruokareseptejä ja vinkkejä kasviproteiinien käyttöön ruokaa laittaessa! Aloitan: käytämme usein lihan sijasta halloum-juustoa, mm. wokeissa, uunikasvisten/juuresten kanssa, "pihveinä" salaatin kanssa. 

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://ohmyveggies.com/

Pää lyö ihan tyhjää eikä tuu mieleen mitään vinkkejä tai reseptejä niin linkkaan tän sivun. Paljon kivoja reseptejä, kannattaa selailla jos englantia vähänkään osaa.Osa vaatii aika paljon mausteita mutta yleisesti aika simppeleitä reseptejä ja oon itse paljon soveltanut näitä.

Vierailija
2/52 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen miettinyt asiaa ja kokeilin esim. montaa pastanjauhantaa-blogin kasvisreseptiä. Kokeilin varsinkin niitä missä luki että tämä oli niin hyvää, vieraat pyytävät aina tätä jne kehuttua. Tein ihan ohjeen mukaan mutta ruoka ei ollut hyvää.

En tiedä mitä tehdä ruoaksi....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkurpitsafetalinssivuoka. 2 keskikokoista kesäkurpitsaa, 2 sipulia, paketillinen fetajuustoa, 2 dl punaisia linssejä, pari tomaattia, tuoretta basilikaa, päälle juustoraastetta. Paista uunissa kunnes kasvikset ovat pehmenneitä ja juusto on saanut väriä. 

Chocochilin kookoslinssikeitto on tosi hyvää ja ihan mahtavaa ruokaa talvisen ulkoilun päätteeksi, ah <3: http://chocochili.net/2009/03/helppo-linssikeitto/

Vierailija
4/52 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniliiton sivuilla on reseptiosio, josta löytyy aika laidasta laitaan ohjeita.

Vierailija
5/52 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://enni.musla.fi/2015/03/20/paahdettu-myskikurpitsakeitto-kuminalla/

Tuota tein eilen, ja oli ihan mahtavaa. Itse tein vegaanisena, eli kuohukerman sijasta kasvikermaa, ja kanaliemen sijaan kasvisliemi. Suosittelen!

Vierailija
6/52 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta minulla tuli perseestä aivan hirveä, kauhea haju. Toivottavasti käy myös muiden nenään kunnolla!

Vierailija
7/52 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halloumi nyt ei ole kasviproteiinia nähnytkään. 

Meillä tehdään esim. linssikeittoa, niitä on monenlaisia, meillä yleisin resepti on sellainen, johon tulee punaisten linssien lisäksi inkivääriä, valkosipulia, sipulia, tomaattimurskaa, vettä, öljyä ja kookoskermaa. Hyvää on. 

Sitten tofua voi lyödä kanan sijaan vaikka nuudeli-kasviswokkiin. Hyvä kastike tulee currytahnasta ja kookosmaidosta+valkosipuli ja inkivääri. Tofu sopii myös kanan ja juuston tilalle salaattiin. 

Soijarouhetta tai härkäpapurouhetta jauhelihan tilalle makaronilaatikkoon tai jauhelihakastikkeeseen. Tomaattikastiketta, johon chiliä ja erilaisia papuja. Papusoppaa tomaattipohjalla. 

Vierailija
8/52 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halloumi nyt ei ole kasviproteiinia nähnytkään. 

Enhän nyt niin väittänytkään. Kysyin VEGEreseptejä JA vinkkejä kasvisproteiiniksi. Eli kahta eri asiaa.

ap

Vierailija
9/52 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tilasin juuri Vege! keittokirjan, kun eilisen teurastamodokumentin innoittamana aion alkaa siirtyä yhä enemmän kasvisruokien syömiseen...

Vierailija
10/52 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kaipaisin vegereseptejä, jotka on täyttäviä, mutta kalorit ei tule rasvasta. Musta esim. sosekeitot on hyviä, mutta joko keiton kalorit tulee kermasta tai juustosta, tai sitten aterian kalorit pitää hakea leivästä ja sen päälysteistä. 

Vierailija
11/52 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kaipaisin vegereseptejä, jotka on täyttäviä, mutta kalorit ei tule rasvasta. Musta esim. sosekeitot on hyviä, mutta joko keiton kalorit tulee kermasta tai juustosta, tai sitten aterian kalorit pitää hakea leivästä ja sen päälysteistä. 

Kasvikset itsessään on kevyitä, joten kyllä ne kalorit tulee aina lähinnä joko rasvasta tai hiilihydraattiruoista joita on aterialla. En kyllä tiedä mitä ongelmaa siitä on, että kalorit tulee rasvasta, jos ne rasvat on terveellisiä kuten pähkinöiden tai avokadon rasva tai oliivi- tai rypsiöljy. Maitotuotteiden rasvoja tosiaan kannattaa vain kohtuudella syödä. 

Mulle sosekeitto on aina vain se päivän kevyempi ateria, enkä laita siihen koskaan maitotuotteita. Syön pari leipäviipaletta oliiviöljyllä sen kanssa, niin päivän kevyeksi ruoaksi riittää. Päälle vielä hedelmä. 

Vierailija
12/52 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalorit kun tulee joko rasvasta tai hiilarista. Ihan itse saa valita.

Vierailija
13/52 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reseptejä on netti täynnä, joten taidan vain suositella yhtä kirjaa. Ostin Sally Butcherin kirjoittaman suomennetun teoksen nimeltä Vegestan. Se keskittyy Lähi-idän kasvisruokiin, jotka ovat intialaisten ohella  maailman parhaita. Sukunimestään huolimatta kirjoittaja on onnistunut mielestäni  erinomaisesti, samoin suomentaja.

Vierailija
14/52 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten veget suostuvat syömään tuollaista paskaa?

Vierailija
15/52 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reseptejä on netti täynnä, joten taidan vain suositella yhtä kirjaa. Ostin Sally Butcherin kirjoittaman suomennetun teoksen nimeltä Vegestan. Se keskittyy Lähi-idän kasvisruokiin, jotka ovat intialaisten ohella  maailman parhaita. Sukunimestään huolimatta kirjoittaja on onnistunut mielestäni  erinomaisesti, samoin suomentaja.

Mullakin on tuo ja ruoat on tosi kiehtovia ja varmasti hyviä, mutta kirja vilisee ainesosia joita suomalaisesta kaupasta ei tahdo saada, ja lisäksi resepteistä monet on todella työläitä ja aikaa vieviä. Eli ei mitään arki-kiire-päivällisruokaa.

Vierailija
16/52 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin eilen juuri myskikurpitsasosekeittoa, mutta vegaanisesti eli:

puolikas uunissa paahdettu myskikurpitsa

porkkanaa

perunaa

sipuli

valkosipulia

kasvislientä

kookosmaitoa

limemehua

maapähkinävoita

Kookosmaito, lime ja maapähkinävoi lisätään vasta lopuksi eli niitä ei keitetä. Tosi hyvää!

Vierailija
17/52 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttäviä kasvisruokia saa käyttämällä niissä kasviproteiinien lähteitä. Tässä ketjussakin on jo monta esimerkkiä. Palkokasvit, kuten pavut, linssit, herneet ja soija, ja näistä jalostetut tuotteet kuten tofu, soijasuikaleet ja erilaiset rouheet. Quorn tehdään sieniproteiinista, siinä on lisäksi kananmunaa. 

Ei esim. omissa linssi- tai rouheruuissa mitenkään kovin paljoa rasvaa ole, ja kyllä ne silti täyttävät. Tuokin on tosin totta, että hyviä rasvoja voi kyllä käyttää aika lailla huoleti. Jos käyttää vaikka pastaa, niin kannattaa valita täysjyvästä tehty versio, pitää nälkää paremmin kuin valkoinen. Vihanneslisukkeet ovat hyvä vaihtoehto näläntaltuttamismielessä valkoiselle riisille ja perunalle. 

Vierailija
18/52 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli kun vatsani ei kestä papuja, herneitä, kaaleja tai vastaavia kaasunmuodostajia. :/

ap

Vierailija
19/52 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kun haluan liharuokaa kevyempää, käytän lihan tilalla nakkeja. Esim nakkikeitto runsailla kasviksilla tai nakki-perunavuoka vihersalaatin kera. Ei ihan vegeä, mutta lihaosuus huomattavasti pienempi

Vierailija
20/52 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papuihin monesti tottuu ajan myötä, jos vaan sitkeästi käyttää, ensin pienempiä määriä ja siitä vähitellen kasvattaen. Monet sanovat, että juustokuminalla maustaminen helpottaa oireita. Vaikka pavut itsessään eivät kävisi, jotkut sietävät noita rouheita, tofua jne. 

Mutta jos ei esim. palkokasveja missään muodossa siedä, niin alkaa olla aika haastavaa koota monipuolinen kasvisruokavalio. Toki sitten munat ja maitotuotteet voi ottaa käyttöön, mutta käytännössähän esim. maitotuotteiden käyttö on ihan sama asia kuin jos söisi nautaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi