Nyt ne VEGERUOKIEN reseptit kehiin!!!
Laitetaas pinoon hyviä vegeruokareseptejä ja vinkkejä kasviproteiinien käyttöön ruokaa laittaessa! Aloitan: käytämme usein lihan sijasta halloum-juustoa, mm. wokeissa, uunikasvisten/juuresten kanssa, "pihveinä" salaatin kanssa.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Joskus kun haluan liharuokaa kevyempää, käytän lihan tilalla nakkeja. Esim nakkikeitto runsailla kasviksilla tai nakki-perunavuoka vihersalaatin kera. Ei ihan vegeä, mutta lihaosuus huomattavasti pienempi
Kiitos taas kerran ihanasta nakituksesta, jonka ilmeisesti tyrkkäät kaikkiin kasvisruokaketjuihin. Suosittelen Hälsans Kökin pakastettuja soijanakkeja. Ne muuttivat aiemman käsitykseni soijamakkaroista ihan kokonaan.
Mä oon nyt muutaman kerran tehnyt seitania ja jo "taikinavaiheessa" maustanut käyttötarjoituksen mukaan-currya ja broilerimaustetta kun teen kanakastikkeen tyyppistä, chiliä, soijaa ym. Jos teen vaikka pihvejä. On näppärä aine, menee suikaleena, pihvinä, kepakkona, taivas rajana :)
Vierailija kirjoitti:
Joskus kun haluan liharuokaa kevyempää, käytän lihan tilalla nakkeja. Esim nakkikeitto runsailla kasviksilla tai nakki-perunavuoka vihersalaatin kera. Ei ihan vegeä, mutta lihaosuus huomattavasti pienempi
Aika koominen vinkki näin kasvissyöntiketjussa... Mutta oikeasti vegeille tai sellaisiksi haluaviille vinkki, että pakastealtaista saa erittäin hyvän makuisia Hälsans Kök -merkkisiä kasvisnakkeja (soijaproteiinivalmiste), samoin kuin soijanugetteja, pihvejä jne.
Vierailija kirjoitti:
Sääli kun vatsani ei kestä papuja, herneitä, kaaleja tai vastaavia kaasunmuodostajia. :/
ap
Sulle todennäköisesti sitten täys veganismi ei vaan sovi, ei millään. Itselläni ärtyvä paksusuoli ja sama ongelma. Lakto-ovovegenä pärjään, vegaanina en pärjäisi, koska tosiaan silloin palkokasvit olisi pääasiallinen proteiininlähde ja niitä en voi syödä.
Ja jos ne maidot ja munat ostaa luomuna, niin ei se lakto-ovovegevaihtoehtokaan minusta niin kauhean paha ole. Ainakaan jos siis veganismivaihtoehtoa ei ole terveyssyistä.
Vierailija kirjoitti:
Papuihin monesti tottuu ajan myötä, jos vaan sitkeästi käyttää, ensin pienempiä määriä ja siitä vähitellen kasvattaen. Monet sanovat, että juustokuminalla maustaminen helpottaa oireita. Vaikka pavut itsessään eivät kävisi, jotkut sietävät noita rouheita, tofua jne.
Mutta jos ei esim. palkokasveja missään muodossa siedä, niin alkaa olla aika haastavaa koota monipuolinen kasvisruokavalio. Toki sitten munat ja maitotuotteet voi ottaa käyttöön, mutta käytännössähän esim. maitotuotteiden käyttö on ihan sama asia kuin jos söisi nautaa.
Tölkkipapujen huolellinen huuhtelu vähentää vatsavaivoja, myös kuivatut pavut kannattaa liottaa, huuhdella, keittää ja huuhdella hyvin.
Luultavasti kaikkien pakki menee sekaisin jos yhdeltä istumalta mussuttaa purkillisen papuja jos niitä ei ole ennen syönyt. Samoin käy kaalin ja ruisleivän kanssa. Meillä syödään papuja vähän siellä sun täällä, viimeksi eilen kidneypapuja tortillatäytteen seassa, ei ongelmia. Papuja laitan useimpiin jauheliharuokiin, samoin linssejä ja papuja riisin sekaan. Papujen syönti ehkäisee verensokerin rajua nousua kun syö runsaasti hiilihydraattia sisältävää ruokaa kuten riisiä tai pastaa.
Jostain syystä kuvitellaan että vain kasvissyöjät voivat syödä papuja, mutta ne ovat hyvä lisä sekasyöjänkin ravintoon. Pavuissa on rautaa, kuitua sekä folaattia, ja niillä voi korvata halutessaan osan lihasta.
Jostain syystä kuvitellaan että vain kasvissyöjät voivat syödä papuja, mutta ne ovat hyvä lisä sekasyöjänkin ravintoon. Pavuissa on rautaa, kuitua sekä folaattia, ja niillä voi korvata halutessaan osan lihasta.
[/quote]
Juuri näin. Vain Suomessa pavut ovat leimallisesti vegeruokaa. Onhan esim. sellainen klassikkoliharuoka kuin chili con carne myös papuruoka. Jos siinä ei ole papuja, ollaan Suomessa.
Luomumaitotuotteissa on kyllä ihan samoja ongelmia kuin tavallisissa. Ok, ulkoilumahdollisuus on ja tilaa on vähän enemmän, mutta yhtä lailla "turhia" vasikoita tuotetaan jatkuvasti ja vieroitetaan aikaisin. Ei niille sonnivassuille mitenkään hyvin käy, lihantuotaantoonhan ne menevät, eli tulee tukeneeksi lihateollisuutta kuitenkin. Samoin maidontuotannon heikennyttyä lypsylehmät joutuvat lihoiksi. Ilmastomielessä luomulehmä ei ole yhtään sen parempi kuin taviskaan. Lisäksi näitä lehmiä koskee paljon taviksia tiukemmat lääkintärajoitukset, mikä voi olla eläimelle joskus ongelmaksikin, jos vaikka oikeasti tarpeellisen antibiootin sijaan annetaan homeopaattisia lääkkeitä, kuten EU suosittaa.
Että jos nyt oikeasti haluaa eläinten hyväksikäyttöä välttää, niin eivät maitotuotteet sitten ruokavalioon kuulu.
Minä olen aina käyttänyt ruokavaliossa papuja, ruisleipää, kaaleja (parsa/kukka jne) ja herneitä, eli näitä jotka saavat vatsani todella turpoamaan. Ei vaan vatsa totu.
ap
Papujen keitinveden voi kertaalleen vaihtaa siinä vaiheessa kun alkaa muodostumaan vaahtoa, se vähentää vatsaoireilua. Mutta monesti vatsa kyllä tottuu. Toki pahasti oireileviakin on olemassa, mutta vähemmistö. Minulla on eräs perheenjäsen hyvin herkkävatsainen, esim. raakoja vihanneksia ei voi syödä, mutta on jo tottunut papupöperöihin.
Minäkin pidän kasvissosekeitoista, itse lisään niihin aina linssejä tuomaan ruokaisuutta. Pavuista saa ihania pihvejä, esim. kikpavut. Kidneypavut ovat hyvä lisäke patoihin ja salaatteihin. Pavut keitän itse, silloin ne on herkullisempia kuin limaiset ja niljakkaat tölkkipavut.
Kun tekee siirtymää kasvisruokaan, niin voi olla mukava syödä tuttuja ruokia mutta kasvisversioina. Esim. makaroni-ja kaalilaatikko ja lasagne ovat herkullisia vaikka jauhelihan korvaisi soijarouheella. Wok-patoihin voi käyttää tofua tai soijasuikaleita, ne tosin ovat parhaimmillaan seuraavana päivänä kun ovat saaneet imeytettyä makua itseensä. Tomaattia sisältävissä ruoissa kuten pizza ja lasagne aurinkokuivattutomaatti öljyssä antaa tosi hyvää makua.
Tässä jotain linkkejä:
http://www.vegaanihaaste.net/reseptipankki.html
http://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/kokkaa/reseptit/vau_mika_kasvisl…
Vegaani voi korvata juuston lasagnessa ja pizzassa ravinnehiiva/kaurakermaseoksella. Tosin nyt on jo ihan tavan Prismoissa uusia herkullisia juustoja, violife ja wilmersburg, aionkin tänään testata violifen pizzajuustoa.
Monesti laiskalla päällä ollessani sekoitan dolmiopurkin sekaan soijarouhetta, papuja ja kikherneitä ja syön spagetin tai vastaavan kanssa. Dolmion voi toki korvata ja tehdä itse samantyyllisiä kastikkeita mutta laiskalla päällä tai kiireessä ei aina jaksa.
Oisko muuten vinkkejä soijarouheen ja soijapalojen käsittelyyn? Itse yleensä liotan vedessä jossa on kasvisliemikuutio ja sitten paistan öljyn kanssa pannulla, mutta ois ihan mukava kokeilla jotain muutakin.
En tavoittele mitään tiettyä absoluuttista ruokavaliota, mutta haluan ihan terveyssyistä vähentää lihan osuutta ruoanlaitossa, joko kasviproteiineilla tai maitotuotteilla.
ap
Thaimaalainen punainen soijacurry: http://www.andalusianauringossa.com/2015/10/lihaton-lokakuu-thaimaalain…
Kokeilin tuota ja oli oikeasti tosi hyvää.
Tummaa soijarouhetta (keitetty ensin hetki kasvisliemessä), kermaviiliä tai maustamatonta tuorejuustoa, mausteita, paprikaa, sipulia ja kesäkurpitsaa pilkottuna sekä keitettyä pastaaa uunivuokaan. Kaikki sekaisin ja päälle juustoraastetta.
Hyi vittu mitä paskaa kasvikset on pelkästää. Wokkiin vaan lihaa kanaa tai kalaa, sitten paljon kasviksiakin toki ja jotain muuta hiilaripitoista. Porkkanoilla ei pitkälle pötkitä.
Vierailija kirjoitti:
En tavoittele mitään tiettyä absoluuttista ruokavaliota, mutta haluan ihan terveyssyistä vähentää lihan osuutta ruoanlaitossa, joko kasviproteiineilla tai maitotuotteilla.
ap
Öhöm... LIhansyönti on erittäin terveellistä ja luonnollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kaipaisin vegereseptejä, jotka on täyttäviä, mutta kalorit ei tule rasvasta. Musta esim. sosekeitot on hyviä, mutta joko keiton kalorit tulee kermasta tai juustosta, tai sitten aterian kalorit pitää hakea leivästä ja sen päälysteistä.
Kasvikset itsessään on kevyitä, joten kyllä ne kalorit tulee aina lähinnä joko rasvasta tai hiilihydraattiruoista joita on aterialla. En kyllä tiedä mitä ongelmaa siitä on, että kalorit tulee rasvasta, jos ne rasvat on terveellisiä kuten pähkinöiden tai avokadon rasva tai oliivi- tai rypsiöljy. Maitotuotteiden rasvoja tosiaan kannattaa vain kohtuudella syödä.
Mulle sosekeitto on aina vain se päivän kevyempi ateria, enkä laita siihen koskaan maitotuotteita. Syön pari leipäviipaletta oliiviöljyllä sen kanssa, niin päivän kevyeksi ruoaksi riittää. Päälle vielä hedelmä.
Kasvissose keiton päälle hedelmiä???
Haluaisin oppia tekemään itse seitania, falafelia ja kaikenlaisia tahnoja. En myöskääm tiedä yhtään miten papuja ja linssejä tulisi käsitella (vaatiiko aina huuhtelemisen, keittämisen, liottamisen vai mitä..).
Vierailija kirjoitti:
Kasvissose keiton päälle hedelmiä???
Tarkoitti varmaan, että ruuan päälle nautitaan hedelmiä. Eli niitä syö keiton jälkeen jälkiruuaksi..
Vierailija kirjoitti:
Hyi vittu mitä paskaa kasvikset on pelkästää. Wokkiin vaan lihaa kanaa tai kalaa, sitten paljon kasviksiakin toki ja jotain muuta hiilaripitoista. Porkkanoilla ei pitkälle pötkitä.
Kuka pelkistä porkkanoista on puhunutkaan?
Korvaat lihan nakeilla :D Mitä ne nakit sitten on? Jauhoja vai?
Miksi et yksinkertaisesti vain vähennä sitä lihan määrää laittamissasi ruo'issa? Esim. 700 g jauhelihan sijasta vain 400 g jauhelihaa ja reilusti lisää kasviksia.