Kituuko teidän mummo vuodeosastolla?

Vierailija

Tai pappa?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Ei. Mun mummot ja papat on aikaa sitten kuolleet jo. Äiti ja isä ovat kohta yhdeksänkymppisiä ja äiti alkaa olla jo aika dementoitunut, joten jossain vaiheessa joutunee hoitokotiin.

Vierailija

Oli niillä hetkensä, ei kidu enää. Mummolla ja papalla.

Toisesta mummosta ei ole hajuakaan, missä se kituu tai on kitumatta, evvk.

Vierailija

No tämänpäiväisen jälkeen sanon jo että toivottavasti, ja pian. Mutta taidan minä lähteä ennen sitä pirua vaikka yhdeksääkymppiä käy.

Vierailija

Ei, mun isovanhemmat hoidettiin kaikki kotona. Isän vanhemmat meillä ja äidin vanhemmat enoni ja ennenkaikkea hänen vaimonsa toimesta. Kiitos menee tädille! Isän isä kuoli jo ennen mun syntymää ja isoäiti mun ollessa pieni. Oma isäni kuoli sairaalaan, mut oli siellä vain viisi viikkoa. Äitin asui palvelutalossa, ja menehtyi yllättäen sydänkohtaukseen. Miehen vanhemmat kuolleet ennenkuin tapasin mieheni.

Vierailija

Yksi on ihan mukavan oloisessa hoivakodissa petipotilaana. TK:n vuodeosastolla odotti paikkaa yli vuoden, jolloin viimeisetkin toimintakyvyn rippeet kuihtui pois. Pidän huolen jotta omat vanhemmat ei varmasti ainakaan TK vuodeosastolla tule olemaan viimeisiä hetkiään, mielummin otan vaikka kotiin jos ei muuta löydy.. t. hoitaja.

Vierailija

On vuodeosastolla, ei ole muuta mahdollisuutta. On sellaisessa kunnossa, että ei enää voida hoitaa kotona eikä palvelutalossakaan. Kotona oli lähimmäisten tukemana siihen saakka, kun oli mahdollisuus.

Vierailija

Toinen mummo asui neljä vuotta hoitokodissa, oli kyllä viimeinen vuosi kamalaa katsottavaa. Kuoli kesällä. Riutui pois ja oli aina ihan mustelmilla kun teloi itseään sängyn reunoihin ja milloin mihinkin. Vaipat vaihtoivat tosi harvoin, määrärahat ei riitä. Ruokaa eivät ehtineet syöttää ja mummo ei enää itse saanut syödyksi. Todella toivon ettei itse ole koskaan noin toisten armoilla. Sukulaiset yritti käydä minkä ehtivät, mutta ei sinne joka päivä kukaan päässyt.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Toinen mummo asui neljä vuotta hoitokodissa, oli kyllä viimeinen vuosi kamalaa katsottavaa. Kuoli kesällä. Riutui pois ja oli aina ihan mustelmilla kun teloi itseään sängyn reunoihin ja milloin mihinkin. Vaipat vaihtoivat tosi harvoin, määrärahat ei riitä. Ruokaa eivät ehtineet syöttää ja mummo ei enää itse saanut syödyksi. Todella toivon ettei itse ole koskaan noin toisten armoilla. Sukulaiset yritti käydä minkä ehtivät, mutta ei sinne joka päivä kukaan päässyt.

1. Jos ruokaa ei ehditä syöttää tarkoittaa sitä että vanhus syö niin huonosti ja vähän että menisi useampi tunti saada syötettyä hänelle normaali annos, silloin yleensä siirrytään kevyempään ja helpommin suuhun livahtavaan ruokaan jota sitten rikastetaan. (Itse olen joutunut syöttämään vanhusta jopa 2h päivittäin joka oli sitten 1,5h muilta pois.) 2. Kunnat toimittavat vaipat niin yksityisiin kuin kunnallisiinkin palvelukoteihin. Ei siis voi olla niin että joltain palvelukodilta loppuu vaipparahat kun kunta ne aina kustantaa henkilökohtaisesti jokaiselle.

Vierailija

Ei, mutta eläkeiän kynnyksellä oleva äitini vietti sellaisella viimeiset viikkonsa vähän aikaa sitten. Ihan ahdistavaa, monikin asia (lääkkeiden ylisyöttäminen, kipujen alihoitaminen, omatoimisuuteen patistaminen kuolevalta ja kivuliaalta, syöttämättömyys, auttamattomuus). 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat