Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hyvältä tuntuukaan kun on rahaa.

Vierailija

Ensimmäistä kertaa elämässäni minulla ja perheelläni on vihdoin hyvä elintaso. Ei kartanoa Mersuineen mutta okt ja mahdollisuus ostaa mitä ruokaa haluaa, tehdä muutaman satasen heräteostoksia ilman että se vaikuttaa mihinkään. Ulkomaanmatkoja ja palveluita joista ennen vain haaveilin.

Olen todella kiitollinen tästä kaikesta. Osaan arvostaa tätä. Olen elänyt monta vuotta pienillä tuloilla ja laskenut mitä voin ostaa tässä kuussa, todennut että on kuljettava vielä kuukausi risoilla kengillä jne.

Olen onnellinen. Raha helpottaa elämää huomattavasti vaikka tietysti läheiset ja terveys ym ovat tärkeintä mutta nekään asiat eivät ole muuttuneet tai kadonneet vaikka elintaso on parempi.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Meillä on aivan samoin. Tai pari vuotta on jo ollut hyvä elintaso, sitä ennen useampi vuosi oli tiukkaa.
Kyllä minä vaan olen onnellinen kun ei joka euroa tarvitse laskea.

Vierailija

Todellakin. Monen opiskeluvuoden köyhäilyn jälkeen arvostantyöllistymistä ja sitä seurannutta keskiluokkaista elintasoani todella paljon. Raha on hyödyllistä ja kivaa!

Vierailija

Totta. Paljon vähemmän stressattavaa! Erityisesti mieltä lämmittää, kun voi antaa lapsilleen kaiken tarpeellisen: harrastukset, välineet, tarvittaessa hyvät yksityislääkärit, riittävästi kunnollisia kenkiä ja vaatteita joka menoon ja säähän, jne.   Edelleenkään ei kaikkea mitä sattuvat haluamaan.

Vierailija

Täällä myös. Se tuntui epäreilulta ja opiskelu tuntui välillä jopa huonolta valinnalta kun duunarikaverit ostivat jo autoa ja omaa asuntoa ja itse kitkutteli vaan yksiössään aina rahattomana.

Lopulta kaikki on palkittu ja nyt huomaan että kyllä kannatti. Elintaso on hyvä ja lisäksi työ on mielenkiintoista ja vaikutusmahdollisuudet työaikoihin ja -määriin loistavat. Jos vertaa siihen että olisin itsekin valinnut nopean tien työelämään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ja luonto kiittää taas

:D
Hahaha
Joo luonto kärsii siitä ihan kauheasti kun ostaa haluamiaan elintarvikkeita halvimman paskan sijaan ja ostaa vaikka siivousfirmalta kotisiivoukset sen sijaan että hikoilee itse mopon varressa. Kyllä, varallisuus vie maapallon turmioon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja luonto kiittää taas

Hahaha
Joo luonto kärsii siitä ihan kauheasti kun ostaa haluamiaan elintarvikkeita halvimman paskan sijaan ja ostaa vaikka siivousfirmalta kotisiivoukset sen sijaan että hikoilee itse mopon varressa. Kyllä, varallisuus vie maapallon turmioon.

Kyllä lentomatkustelu ja heräteostokset ovat pahasta maapallon tulevaisuudelle. Tuotteiden ja tekemisten hiilijalanjälki ja ekologinen jalanjälki voi olla aivan valtava verrattuna tuotteen kokoon. Esimerkiksi yksien farkkujen valmistamiseen kuluu yli 10 000 litraa vettä. Se on aivan järkyttävä määrä, etenkin jos ja kun niitä housuja ei osteta yleensä edes tarpeeseen, vaan koska haluttiin taas yhdet niiden viisien edellisten kaapista löytyvien päälle.

Vierailija

Ymmärrän olotilasi, ap. Oli kuin betonisäkki olisi pudonnut harteiltani, kun työllistyin normaalituloiseen työhön ja rahaa alkoi jäädä säästöönkin. Kaiken oli tarkoitus jatkua niin, mutta valitettavasti jouduin irtisanotuksi ja nyt vain osa-aikatyötä. Olen kyllä tästäkin oppinut nauttimaan, mutta pieni taakka on harteilla koko ajan. Onneksi ehdin säästää puskurirahaa parempina vuosina ja sitä on edelleen jäljellä. Kyllä meidän lapset edelleen harrastaa ja me matkustelemme, mutta ruokaostoksissa ym. hankinnoissa todellakin katsomme hintaa emmekä tee yhtään heräteistoksia.

Vierailija

Ihana kirjoitus! Onnea ap!

Raha ei tee onnelliseksi mutta kyllä se tekee elämän hirveän paljon helpommaksi (ja sitä kautta kyllä hiukan onnellisemmaksikin). Jos joku väittää muuta, niin ei ole rahan puutetta kokenut.

Tsemppiä sinne! Muistakaa varautua myös huonoihin päiviin säästöillä

Vierailija

Haaveilen tuosta tilanteesta paljon. Huoli rahasta ja työtilanteesta tuo todellisen riskin loppuunpalamiselle ja masennukselle

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja luonto kiittää taas

Hahaha

Kyllä lentomatkustelu ja heräteostokset ovat pahasta maapallon tulevaisuudelle. Tuotteiden ja tekemisten hiilijalanjälki ja ekologinen jalanjälki voi olla aivan valtava verrattuna tuotteen kokoon. Esimerkiksi yksien farkkujen valmistamiseen kuluu yli 10 000 litraa vettä. Se on aivan järkyttävä määrä, etenkin jos ja kun niitä housuja ei osteta yleensä edes tarpeeseen, vaan koska haluttiin taas yhdet niiden viisien edellisten kaapista löytyvien päälle.

Kaikki rikkaat eivät matkustele ja ostele tusinavaatteita röykkiökaupalla. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja luonto kiittää taas

Hahaha

Kaikki rikkaat eivät matkustele ja ostele tusinavaatteita röykkiökaupalla. 

Useampi ketjussa olija on puhunut matkustelusta ja muun muassa ap heräteostoksista. Esimerkiksi puhelimen(älylaitteen) hiilijalanjälki on päätä huimaava ja todella moni ostelee niitäkin aina, kun vain on uusi malli tullut markkinoille. Lentomatkustuksen ilmastokuormitus (CO2) _YHDEN_ hlö:n osalta esimerkiksi Hki-NY meno-paluu on 3,7 tonnia! Tai, mikä määrä energiaa hukkaantuukaan siinä, että asutaan huomattavasti suuremmassa asunnossa, mitä todellinen tarve vaatisi.

Vierailija

Kyllähän raha tuo tiettyä turvaa elämään. Minulla on tällä hetkellä osa-aikainen työ, joten kuukausitulot eivät ole kovin kummoiset. Mutta ehdin säästää puskurirahaston, kylläkin vain kymppitonni, mutta minulle se on paljon. Mulle on käynyt sellainen "herääminen" jonka kautta olen ymmärtänyt että tulen todella hyvin toimeen aika pienilläkin kk-ansioilla, en pidä turhasta ostamisesta enkä rakenna onneani materian kautta. Onnellisuuteni on lisääntynyt kun minulla on nyt enemmän vapaa-aikaa osa-aikatyöni vuoksi. Nautin ulkoilusta, kirjoista, oleilusta. Mutta ennen kaikkea nautin omasta asenteestani kun olen jättäytynyt täysin ulkopuolelle kaikesta kilpailusta ostamisen, omistamisen, merkkitietoisuuden ja erilaisten statusten suhteen. Tätä prosessia on osittain helpottanut se, että en ole kovinkaan kateellinen luonne. Jos toisilla on jotain niin ei se ole minulta pois enkä edes halua välttämättä samoja asioita kuin muut. Olen vähän sellainen oman tieni kulkija. Tosin en kuitenkaan yksinäinen, vaan koen itseni pidetyksi niin työssä kuin vapaa-ajalla. Mutta toki raha rauhoittaa, toisille siihen riittää hyvinkin pieni summa, toiset tarvitsevat suurempia summia mielensä rauhaksi ja elämisensä rahoittamiseksi.

Vierailija

Rahaa pitää olla sopivasti. Rahapula olisi kuin jatkuva kivi kengässä, enkä toisaalta haluaisi kovasti murehtia suuren sijoitussalkun allokaatioita. Mutta kun rahaa on riittävästi juuri siihen elämään, jota haluan viettää, ja vielä pahan päivän varat siihen päälle, niin sitten on hyvin. Ei tarvitse edes ajatella rahaa kovin usein.

Vierailija

Se on kyllä hyvä tunne! Itse olen sitä mieltä, että tiettyyn pisteeseen asti raha tuo onnea. Se antaa turvaa ja mahdollistaa monia asioita, jotka lisäävät onnellisuutta. Ja ainakin on yksi stressinaihe vähemmän! Itsekin odotan sitä päivää kun valmistun ja saan (toivottavasti) normaalin ihmisen tulot ja jokaista senttiä ei tarvitse laskea.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat