Paljonko UK:ssa tai USA:ssa maksaa terveellinen perusruoka?

Vierailija

Olen katsonut inhoten Youtubesta lasten ylipainoa koskevia dokkareita, joissa vanhemmat syöttävät skeidaa muksuilleen "koska ei ole varaa kasviksiin". Paljonko noissa paikoissa maksaa tavalliset raaka-aineet, esim. pakastevihannekset, marinoimaton liha jne.? Asun itse Suomessa, mutta paikkakunnalla, jossa on surkea valikoima ruokakaupoissa ja maksan siis keskivertoa enemmän ruoastani. On hankala uskoa, että joku jättikokoinen pitsa tai viisi kebab-annosta olisi jotenkin edullisempaa kuin vaikkapa paistettu liha ja kasvikset tms.

Sivut

Kommentit (25)

Itse tehden

Vikahan on siinä, että sekä vanhempien, että lasten pitäisi oppia kokonaan erilainen ruokavalio ja lisäksi ruoanlaittotavat, eikä tällainen muutos ole helppoa, oli mikä maa hyvänsä.

Olin itse lapsi 1960-luvulla, eikä silloin ollut muistaaksemi muita valmisruokia kuin vispipuuroa ja joitakin eineksiä, kuten laatikoita. Tavalliset perheet, ainakin maaseudulla, söivät perunaa ja ruskeaa kastiketta, toisinaan muita juureksia ja kaalia, alueesta ja vuodenajasta riippuen joskus hyvinkin harvoin kalaa, toisinaan kuitenkin sianlihaa, vanhempiemme lapsuudessa oikeastaan vain lammasta. Ja tietenkin ruisleipää ja paljon, mutta voita ei voinut paljon panna, eikä juustoa tai leikkelemakkaraa saanut juuri muulloin kuin kyläillessä. Pyhäpäivisin saattoi olla pullaa. Kahvikakkuja tai pikkuleipiä (itse leivottuja, kaupasta tai leipomosta suoraan) vain 4-6 vuodessa. Kananmunat olivat kalliita, samoin säilykkeet ja hedelmät, siihen aikaan marjastettiin itse, erityisesti puolukoita ja karpaloita, riippuen kunkin maakellarin kylmyydestä, muita marjoja pystyi säilöä suuria määriä vasta kun 1970-luvulla tulivat (suuret arkku-)pakastimet kotitalouksiinkin.

Ruokaa oli siis rajoitetusti saatavissa, se piti itse valmistaa ja toisaalta arkiliikuntaa tuli jokaiselle riittävästi, joten vasta yli 60-vuotiaat saattoivat alkaa lihoa, kun monen työ vähän helpottui ruokahalun pysyessä samana.

USA:ssa ja UK:ssa valmista ruokaa on nykyään yllin kyllin saatavilla halpaan tai ainakin kohtuulliseen hintaan, asiallista kouluruokailua ei useimmilla ole, mutta 1980-luvun suomalaistyylinen limsakulutus muutamasta pullosta kesässä (joillakin jopa joka saunapäivä!) sokerijuomia tai terveellisiksi luultuja mehuja juodaan päivittäin, makeisia ja snakseja jatkuvasti, eivätkä lapsetkaan enää kulje omin jaloin, saati että heillä olisi vaikka kotitöitä energiaa kuluttamassa JA viemässä ajatuksia muuhunkin kuin syömiseen.

Kyllä mainitsemissasi maissakin on perusraaka-aineita yleisesti ja kohtuuhintaisina saatavissa, mutta niiden käyttäminen vaatii vaivannäköä, suunnittelua ja uuden opettelua, sanoisinpa uuden elämäntavan opettelua.

Vierailija

Molemmissa maissa asuneena voin kertoa että terveellinen ruoka maksaa molemmissa vähemmän. Paljon vähemmän. Niin kuin kaikki muukin, myös epäterveellinen mutta helpompi roskaruoka.

Vierailija

Olin vaihdossa Englannissa ja siellä perusruoka esim. lounaalla on limu ja sipsipussi. Siis ihan oikeesti, todella monet veti tuontyyppistä päivittäin kun ei ole ilmaista kouluruokaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olin vaihdossa Englannissa ja siellä perusruoka esim. lounaalla on limu ja sipsipussi. Siis ihan oikeesti, todella monet veti tuontyyppistä päivittäin kun ei ole ilmaista kouluruokaa.

Asun Englannissa ja ylla oleva kommentti on totta. Taalla on paljon sellaisia "lunch deal"-juttuja, joissa limu/mehu, sipsipussi ja joku muoviin pakattu voileipa tai majoneesissa uiva salaatti on n. £3-4. Jos haluaa syoda terveellisemmin, lounaalle tuleekin helposti hinnaksi £5-6. Monet ostavat lounaita kaupoista sen vuoksi, koska tyopaivat ja -matkat ovat usein pitkia, eika tyopaikka ruokaloita oikein ole (ja niissakin saattaa ruoat helposti olla tuollaisia lunch dealeja tai jotain ranskalaisia yms.).

Minusta taalla on terveellinen ruoka kalliimpaa kuin epaterveelliset vaihtoehdot. Esim. noutopizza voi olla £5 ja talla pizzalla saa hyvin vatsansa tayteen 1-2 henkiloa. Yllamainittujen syiden vuoksi (esim. tyopaivien pituus) monet suosivat valmisruokia. Ihan esimerkkina, etta mieheni lahtee toihin n. 7:45 ja tulee takaisin noin 19:00 ja omat paivani ovat hitusen lyhyempia, koska tyomatkani on lyhyempi. Tuollaisen paivan jalkeen kunnon ruoan kokkailu voi olla aika vasyttavaa hommaa... Mutta toki, valintojahan nama kaikki ovat...

Vierailija

Olen kasvissyöjä ja kyllä ainakin Walesissa minun on halvempi ostaa kaupasta ruokani kuin kotomaassa. Kasvikset esim. Asdassa on halpoja, samoin kasvisproteiinit, juustot, kananmunat, terveelliset jogurtit, täysjyväleivät ja vähän kaikki muukin. Lisäksi Asdassa on sellaisia valmiiksi tehtyjä kasvisannoksia, siis pilkottuja kasviksia öljyineen ja mausteineen foliovuoassa, jotka voi vaan lykätä uuniin. Eikä nekään kalliita ole. Toki kaikki pakastepitsat, sipsit ja keksit sun muut on myös halpoja, mutta sekin on ihan valintakysymys, että haluaako syödä terveellistä ja halpaa vai epäterveellistä ja halpaa.

Vierailija

Molemmissa olen ollut ja pystyy helposti molemmissa ostamaan terveellistä ruokaa, kasviksia, hedelmiä jne. Toki ruuan laitto vaatii hieman vaivaa, ja siitähän se on kiinni, eikä rahasta. Usassa tosin on ihania valmiiksi pilkottuja kasviksia kauppojen hyllyillä, ei tarvitse kuin napsia, eli helpommalla saa terveellistä kuin meillä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän Suomessakin monet sanoo, ettei ole varaa syödä terveellisesti.

Ja sekin on vaan ihan omista valinnoista kiinni. Kun ostaa kausivihanneksia, juureksia ja hedelmiä, korvaa lihan kasvisproteiinilla ja käyttää täysjyvätuotteita, pääsee jo pitkälle.

Itse tein tuossa viime viikolla ison kattilallisen pataruokaa (vihanneksia, tomaattimurskaa, soijaproteiinia, kaurakermaa) jonka ainekset tulivat maksamaan 7-8 euroa. Tuosta sitten söin lähemmäs 10 kertaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jep. Kyllä tuli Jenkeissä asuessa ikävä suomalaisten työpaikojen lounasruokaloita. Ärsyttää kun Suomessa valitetaan siitä(kin) kun päiväkoti-, koulu- ja työpaikkaruoka on muka niin huonoa ja epäterveellistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän Suomessakin monet sanoo, ettei ole varaa syödä terveellisesti.

Kyllähän sitä sanoa saa. Olen kyllä eri mieltä, terveellinen ruoka ei ole kallista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Englannissa ja ylla oleva kommentti on totta. Taalla on paljon sellaisia "lunch deal"-juttuja, joissa limu/mehu, sipsipussi ja joku muoviin pakattu voileipa tai majoneesissa uiva salaatti on n. £3-4. Jos haluaa syoda terveellisemmin, lounaalle tuleekin helposti hinnaksi £5-6. Monet ostavat lounaita kaupoista sen vuoksi, koska tyopaivat ja -matkat ovat usein pitkia, eika tyopaikka ruokaloita oikein ole (ja niissakin saattaa ruoat helposti olla tuollaisia lunch dealeja tai jotain ranskalaisia yms.).

Minusta taalla on terveellinen ruoka kalliimpaa kuin epaterveelliset vaihtoehdot. Esim. noutopizza voi olla £5 ja talla pizzalla saa hyvin vatsansa tayteen 1-2 henkiloa. Yllamainittujen syiden vuoksi (esim. tyopaivien pituus) monet suosivat valmisruokia. Ihan esimerkkina, etta mieheni lahtee toihin n. 7:45 ja tulee takaisin noin 19:00 ja omat paivani ovat hitusen lyhyempia, koska tyomatkani on lyhyempi. Tuollaisen paivan jalkeen kunnon ruoan kokkailu voi olla aika vasyttavaa hommaa... Mutta toki, valintojahan nama kaikki ovat...

Jep nii oli. Monessa "mättöpaikassa" sai semmosia pizzoja ja muita aterioita, joita olisi 3 ihmistä voinut syödä. Tulivat vielä tosi monesti halvemmaksi kuin kaupassa käynti. Tietyissä oloissa myös paremman makuista :)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat