Homma ei vaan suju

Vierailija

Opinnäytetyön esitys huomenna yliopistolla ja en saa mitään viimeistelyjä aikaan. Ei kiinnosta yhtään, tekisi mieli vaan heittää tietokone ikkunasta ulos. Oon ollut yliopistolla ihan liian kauan ja valmistuminen on silti ihan turhaa, kun ei töitä kellekään ole, kaikki valmistuu vaan kortistoon tällä hetkellä.

Itsellä on sentään osa-aikainen tutkimusavustajan työ, jossa määräaikaisuutta vielä pitkään jäljellä. Ei sitä kuitenkaan sen lopussa uusita, kun Helsingin yliopistolle tuli 1200 hengen YT:t päälle. Muissa yliopistoissakin on ollut YT:tä jo useasti ja tutkimuslaitokset ei myöskään leikkausten takia ketään palkkaa, kun joku jää eläkkeelle, ei paikkaa avata uusile työntekijöille, se vaan häviää. 

Vihaan nykyhallitusta, joka ei ymmärrä että ei tänne synny uusia Nokioita ja innovaatioita jos tutkimuksesta leikataan. Ja ei työurat pitene, kun suurinosa Suomen kalliilla koulutetuista vastavalmistuneista jää ilman mitään työpaikaa ja sitten ilman uraa kokonaan.

Kommentit (2)

Vierailija

Mutta eikö ole ihan hyvä että leikataan kun siellä näyttää luusivan paljon porukkaa jolla ei ole tarkoituskaan sieltä valmistua ja näin siis olla jotenkin hyödyksi tutkimuksessa ja innovaatioissa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö ole ihan hyvä että leikataan kun siellä näyttää luusivan paljon porukkaa jolla ei ole tarkoituskaan sieltä valmistua ja näin siis olla jotenkin hyödyksi tutkimuksessa ja innovaatioissa. 

Jos lukisit vähänkin aiheeseen liittyviä uutisa ja tutkimuksiä tietäisit että pitkään yliopistolla opiskelevat tekevät ovat usein niitä jotka tekevät töitä samaan aikaan koulutuksen ohella, mikä luonnollisesti hidastaa valmistumista. He siis eivät ole mitenkään yhteiskunnan loisia, vaan työteostaan myös maksavat veroja. Myös ovat työllistymisen suhteen paremmassa asemassa kuin nopeasti valmisutvat. Itse olen ollut useissakin alani töissä tutkimusavustajana ja olen siis ollut hyödyksi tutkimustyössä.

Toisaalta monia loppuvaiheessa olevia opiskelijoita "pitää kirjoilla" yliopistossa se, että pitkä työttömyysjakso näyttää huonolta cv:ssä ja etsivät samalla aktiivisesti töitä ja käyvät täydentäviä kursseja (jotta saisivat niitä töitä!).

-Ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat