Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisillä ei riitä ymmärrys mielenterveyden häiriöihin?

Vierailija
23.10.2015 |

Masennuksen kuvitellaan paranevan reippaalla lenkillä. Anoreksian kuvitellaan paranevan lihomalla. JNE. Kyse on mielestä, ei kropasta. 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on fyysisiä vaivoja, osa vaan näyttäytyy psyykkisinä. Aivotutkimus on vielä lapsenkengissä.

Ja tässä meillä on yksi ap:n tarkoittama yksilö :D

Kyllä, esimerkiksi tulevaisuudessa kyetään osoittamaan miten masennuskin voi aiheutua vain vääränlaisista suolistobakteereista, mutta lopulta ihminen ON sosiaalinen olento. Esimerkiksi PTSD on helppo ajatella aiheutuvan vain ulkopuolisista tekijöistä.

Miksi lääkkeet tehoaa psyykkisiin sairauksiin. Mulla on itsellä bipo ja olen vankasti sitä mieltä että se johtuu jostain viasata aivoissa. Ei ole olemassa mitään "mieltä" joka voisi sairastua.

Koska kas kummaa: sairaudet ovat erilaisia! Bipoon voi toimia lääke, jotkut masentuneet eivät eläessään löydä toimivaa lääkettä ja esim. samaa sairautta sairastavien välillä lääkevalinnat voivat vaihdella. Jne.

Mutta on paskaa väittää, että mielenterveydenhäiriöt olisivat vain ja ainoastaan puhtaasti fyysisiä kaikkien sairauksien kohdalla. 

Vai kerros toki millä lääkityksellä parannat narsistin? Tai sosiaalisista peloista kärsivän? ;)

Hyvä ihme, tietenkin kaikki mielenterveyshäiriöt johtuvat fyysisistä syistä, koska ihmisen mieli ei ole jokin pilvi, joka esiintyy aivoista irrallaan. Aivotoimintaan voidaan vaikuttaa lääkityksellä ja joissain tapauksissa terapialla. Koska aivojen toiminta on kuitenkin vielä suurimmaksi osaksi täysi mysteeri, ei esim. narsismiin ole täsmälääkitystä, mutta sekin voi löytyä joskus tulevaisuudessa.

Vierailija
22/43 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta olla tekemisissä hullujen kanssa. Maailmassa on jo tarpeeksi sekaannusta, että vielä pitäis ymmärtää paskahousuja, jotka eivät uskalla olla olemassa.

Sinun psyykkinen vointi ei voi olla hyvä. Mitä sinulle on tapahtunut ja koetko ettet saa hyväksyntää vaan joudut aina ylisuorittamaan?

Ei minulla ole mitään hätää. En vain ymmärrä eikä mulla ole aikaa sellaisille, jotka ei iskalla mennä kauppaan tai saa housuja jalkaan kun joku joskus vittuili ja nauroi. Deal with it nigga. Adapt or die.

? Deal with it nigga ?  Mitä ihmettä? Mikä hemmetin pussihousu se siellä kitisee?

Ja mitä on iskalla ?  Oletko sinä ihan täysillä käyvä ihminen.

Jos joku ei uskalla mennä kauppaan voi olla kyseessä paniikkihäiriö. Jos ihminen ei saa housujaan jalkaan kyseessä voi olla vammaisuus.

No kaikkihan te tunnutte olevan vammaisia metsäläisiä kun pelottaa käydä kaupassa ja hävettää olla olemassa ja mitä muut ajattelee. Mulla ei ole pussihousuja, sultahan ne kivekset puuttuu. Viina ja lääkkeet auttavat ja kohta pääset ruumishuoneelle ottamaan suntiolta kyrpää pyllynreikään.

Illan naurut :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhut kyllä täyttä asiaa! kerran luin jonkun anorektikon äidin tekemän keskustelun missä hän kysyi miksei lapsi vain ota lusikkaa käteen ja syö ja sitten parane! että pistikin vihaksi! ja esim viiltelyä sanotaan vain huomionhakemiseksi ja eikä ymmärretä syytä. Mielestäni ihmiset voisivat vähän avata silmiään asioiden suhteen eikä ainakaan lähteä aliarvioimaan muiden ongelmia jasiarauksia.

Totta. Kaikki itsetuhoinen toiminta on kaukana huomion hakemisesta, sillä se peitetään niin pitkään kuin vain pystytään.

Vierailija
24/43 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta olla tekemisissä hullujen kanssa. Maailmassa on jo tarpeeksi sekaannusta, että vielä pitäis ymmärtää paskahousuja, jotka eivät uskalla olla olemassa.

Sinun psyykkinen vointi ei voi olla hyvä. Mitä sinulle on tapahtunut ja koetko ettet saa hyväksyntää vaan joudut aina ylisuorittamaan?

Ei minulla ole mitään hätää. En vain ymmärrä eikä mulla ole aikaa sellaisille, jotka ei iskalla mennä kauppaan tai saa housuja jalkaan kun joku joskus vittuili ja nauroi. Deal with it nigga. Adapt or die.

? Deal with it nigga ?  Mitä ihmettä? Mikä hemmetin pussihousu se siellä kitisee?

Ja mitä on iskalla ?  Oletko sinä ihan täysillä käyvä ihminen.

Jos joku ei uskalla mennä kauppaan voi olla kyseessä paniikkihäiriö. Jos ihminen ei saa housujaan jalkaan kyseessä voi olla vammaisuus.

No kaikkihan te tunnutte olevan vammaisia metsäläisiä kun pelottaa käydä kaupassa ja hävettää olla olemassa ja mitä muut ajattelee. Mulla ei ole pussihousuja, sultahan ne kivekset puuttuu. Viina ja lääkkeet auttavat ja kohta pääset ruumishuoneelle ottamaan suntiolta kyrpää pyllynreikään.

:D  Hemmetti meillähän on täällä oikea huumorinainen. Oikea komiikan kukkanen.

Ai niin ruumishuoneella ei ole suntiota.

Vierailija
25/43 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä on oikeesti varmaan puolella suomalaisista. Moni ei vaan halua hakea apua, koska mielenterveysjutut = SAATANAN HULLU. Harmi se, koska tosi monelta pahalta säästyttäisiin.

Vierailija
26/43 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä on oikeesti varmaan puolella suomalaisista. Moni ei vaan halua hakea apua, koska mielenterveysjutut = SAATANAN HULLU. Harmi se, koska tosi monelta pahalta säästyttäisiin.

Niin leimautumisen pelko ja ikuisesti kannettava stigma siitä, että on PÖPI.

Kyllä minä olen PÖPI sairastan pakko-oireista häiriötä ja masennus siinä vierellä. Olen silti yhtä hyvä ja yhtä tavallinen ihminen kuin sinäkin.

Hassua on se miten olen tavannut täyspäisimmät ihmiset siellä psykiatrisella osastolla, ei tietenkää kaikki ihmiset psykiatrisessa sairaalassa ole parhaimmassa kunnossa siinä vaikuttaa sairaus ja lääkitys.

Vierailija
27/43 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän suuri osa mielenterveysongelmista johtuu aivojen kemiallisista ja neurologisista häiriöistä. Se fakta ei kuitenkaan sulje pois sitä seikkaa, että suuri osa mielenterveysongelmista on traumaperäisiä. Sitten on vielä se seikka, että kaikki ei ihan ymmärrä, että mielenterveysongelma on eri asia kuin mielisairaus.

Mielisairaus nimityksestä on luovuttu jo aikaa sitten.

Vierailija
28/43 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs skitsofrenia sitten on?

Vierailija
29/43 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs skitsofrenia sitten on?

Tarkenna kysymystäsi.

Vierailija
30/43 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minulla pitäisi riittää ymmärrys jatkuviin ongelmiisi? Miksi haluat minun ymmärrykseni ja mitä siitä hyödyt? Mikä siinä on vaikea tajuta, että toisia ihmisiä ei kiinnosta sinun ongelmasi? Kaikki ei pyöri sinun napasi ympärillä kultaseni. Vaikka täällä kuinka asiastasi toitottaisit muutaman viikon välein, niin yksinään saat riesasi hoitaa. :)

Vierailija
31/43 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minulla pitäisi riittää ymmärrys jatkuviin ongelmiisi? Miksi haluat minun ymmärrykseni ja mitä siitä hyödyt? Mikä siinä on vaikea tajuta, että toisia ihmisiä ei kiinnosta sinun ongelmasi? Kaikki ei pyöri sinun napasi ympärillä kultaseni. Vaikka täällä kuinka asiastasi toitottaisit muutaman viikon välein, niin yksinään saat riesasi hoitaa. :)

Jos sua ei kiinnosta, miksi vaivaudut edes vastaamaan?

Vierailija
32/43 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän suuri osa mielenterveysongelmista johtuu aivojen kemiallisista ja neurologisista häiriöistä. Se fakta ei kuitenkaan sulje pois sitä seikkaa, että suuri osa mielenterveysongelmista on traumaperäisiä. Sitten on vielä se seikka, että kaikki ei ihan ymmärrä, että mielenterveysongelma on eri asia kuin mielisairaus.

Eikä ole. Skitsofrenia on mielisairaus. Masennus mielenterveysongelma.

Vierailija
33/43 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sama juttu kuin miksi vanhoina hyvinä aikoina poltettiin "noitia" roviolla.

Vierailija
34/43 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan, että mielenterveyden häiriöiden stigma katoaa ja niistä voitaisiin keskustella yhtä avoimesti kuin vaikkapa murtuneesta kädestä. Olen ihan terve, kiitos vain kysymästä. Ap.

Vierailija
35/43 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Skitsofrenia on mielisairaus. Masennus mielenterveysongelma.

Skitsofrenia on vakava, monimuotoinen psyykkinen sairaus, jonka ennustetta voidaan parantaa varhaisella tunnistamisella ja varhain aloitetulla hoidolla.

Kaksisuuntainen mielialahäiriö on pitkäaikainen mielenterveyden häiriö, jossa esiintyy vaihtelevasti masennus-, hypomania-, mania- tai sekamuotoisia ...

Tässäkin olisi syytä tarkkuuteen, mitään "mielisairautta" ei ole olemassakaan, kun ei ole mieltäkään.

Vierailija
36/43 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymykseen vastatakseni, suurin osa ihmisten ymmärtämättömyydestä johtuu tietämättömyydestä. Ei tiedetä tarpeeksi, jotta osattaisiin suhtautua mielenterveyden ongelmiin oikein. Oikeasti masentuneelle on turha sanoa, että ylös ja lenkille. Pelkkä päivästä kotona selviytyminen vaatii voimia. 

Mielenterveyden diagnooseille on käynyt samoin kuin esimerkiksi keliakialle. Monet kuvittelevat sairastavansa, kun hieman välillä itkettää. Oikeasti masentunut on ihan eri sfääreillä tunteidensa kanssa. Nämä muoti-masentuneet tekevät sen, että oikeasti sairaat eivät saa oikeanlaista ymmärrystä ja huomiota. Ikävä kyllä yhteiskunnalla ei riitä resursseja siihen, että kaikille masentuneiden tai muista psyykkisistä sairauksista kärsivien omaisille annettaisiin kunnollista ohjausta ja tukea, jotta hekin puolestaan voisivat auttaa sairastunutta ja kertoa asioista niin kuin ne oikeasti ovat muille läheisille.

Vierailija
37/43 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on fyysisiä vaivoja, osa vaan näyttäytyy psyykkisinä. Aivotutkimus on vielä lapsenkengissä.

Tämä! ^^ Psykiatriset potilaat kuuluvat neurologian puolelle, sori vain psykiatrian ammattilaiset. Dopamiiniteoria joutaa jo romukoppaan serotoniinidiipadaapan kanssa. Bakteereilla on myös näppinsä pelissä monien mt-juttujen kanssa. Näitä on sivistyneissä maissa tutkittu, mutta Suomi ei kuulukaan sivistysvaltioihin. Vai "lääkitäänkö" sivistysvaltiossa sairaat tajuttomaksi? Tai vanhukset sänkyihinsä, kun ovat niin vikkeliä, eikä viitsitä palkata lisää väkeä? Ja entäpäs vammaiset? Ai että, muutama valittu sana olisi kyllä tarjolla. Mutta taidan jättää sanomatta.

Vierailija
38/43 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan, että mielenterveyden häiriöiden stigma katoaa ja niistä voitaisiin keskustella yhtä avoimesti kuin vaikkapa murtuneesta kädestä. Olen ihan terve, kiitos vain kysymästä. Ap.

Ei minua kyllä kiinnosta kenenkään murtunut käsikään ja vielä vähemmän jaksan siitä keskustella.

Vierailija
39/43 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psyykkisellä sairaudella ei ole mitään tekemistä uskalluksen tai sen puutteen kanssa. Sairaus aiheuttaa kantajalleen yleensä hyvin paljon kärsimystä. Toivon ettei kukaan läheisesi (tai sinä itse) sairastu. Jos niin käy, täytyy toivoa että läheltä löytyy ihmisiä jotka ymmärtävät sairauden oikea laadun.

Vierailija
40/43 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut  oikeita mielentervysongelmia ja ei ole ollut kivaa, mutta tavallaan ymmärrän tämänkin kannan. Mulla ongelmia on ollut myös esimerkiksi  vainoharhaisuuden takia, mutta ajatellaan nyt vaikka ahdistuksesta kärsivän ihmisen mahdollista negatiivista kierrettä.

Esim. ahdistaa ihan saatanasti kouluun meno sosiaalisen pelon ja yleisen ahdistuneisuuden takia --> menee lääkäriin ja pyytää sairauslomaa. Jää kotiin miettimään ongelmiaan ja analysoi niitä terapiassa. Löytää ehkä selvyyttä ongelmien alkutekijöihin, mutta syrjäytyy lisää ja rakentaa identiteettiään mt-ongelmaiseksi, josta on vaikea päästää irti ja ajatella taas olevansa "normaali". Elämä ei ole kovin laadukasta, mutta turvallista ja pientä tietyllä tavalla.

Sitten taas jos vaihtoehto olisi että jos ei kouluun mene mt-ongelmista huolimatta, niin kaikki tuet lakkaa tai tippuu rajusti. Aika moni menis sitten kokeilemaan, josko siellä pärjäis siitä saatanallisesta ahdistuksesta huolimatta, ja huomais että saattais alkuvaikeuden jälkeen. Osa toki jäisi varmaan pois, tai kävisi itsetuhoiseksi. Mut monesti ongelmien alkuvaiheessa liika hyysääminen ja itsensä hyysääminen voi aiheuttaa lisää tuhoa.

Tai lähinnä ehkä tarkoitan sitä, että olisi ihan hyvä, jos sinne ihmisten ilmoille voisi mennä vähän hullunakin ilman että kukaan tuomitsee. Mun mielestä toisten kanssa oleminen on ihmiselle erittäin tarpeellista, introverteillekin. Voisi olla hyvä, että lääkärit ei jättäisi lievästi seonneita saikuttelemaan kotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan