Herkullinen, murea lihapata?

Vierailija

Mitä lihaa käytätte ja ostatteko sen lihatiskiltä vai valmiina pakettina hyllyltä?

Vinkkejä, neuvoja? Tehnyt possun fileistä mutta se on jokseenkin kuivakkaa..

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Sen pitää olla ns. marmoroitua naudan paistia tai lammasta. Marmori ei ole mineraalia vaan rasvaa. Ilman sitä tulos on kuivakkaa ja ikävää.

Vierailija

Niin. Olen ostanut lähes täysin rasvatonta possunfilettä hyllystä, se liha on kuivakan oloista vaikka onkin padassa mm kerman, lihafondin ja hillosipulien kanssa. Mutta kun olen vierastanut naudanlihaa...

No, josko nyt ostaisi naudan lihaa palan ja vaikka lisäksi possunfilettä vähän ja kierittelisi jauhossa, ottaisi värin pannulla, iskisi pataan tykötarpeiden (sipuli, porkkana, mausteet, ehkä pippurijuusto) kera ja pitäisi uunissa ainakin 1,5h...

ap

Vierailija

Pataruoan lihan pitää olla mielellään mahdollisimman rasvaista ja jänteistä palaa. Jos pataruoassa liha kuivahtaa ja muuttuu purkaksi, niin ongelmana on silloin uunin liian korkea lämpötila.

Vierailija

Jos haluat tehdä possupataa, osta rasvaisempaa lihaa kuin file, esim. kassleria. Rasvainen liha pysyy mehevämpänä.

Kallista filettä ei mielestäni kannata edes "tuhlata" pataruokiin, se kun on hyvää pihvinäkin, mutta tämä on vain minun mielipiteeni.

Vierailija

Paras pata tulee possun edullisimmista osista, esim possun lapa tai etuselkä. Saattaa saada jopa 2,99€/kg. Pyytää lihatiskiä pilkkoon pienemmäksi että mahtuu uunipataan. Joukkoon sipulia, suolaa, pippuria, laakerinlehteä, yrttejä ja lihalientä/nestettä että peittyy kunnolla. Uunissa matalahko lämpötila ja väh pari tuntia, niin hyvää tulee. Jamie oliverilla hyviä pataohjeita juuri possun lavasta, niskasta jne. 

Vierailija

Kiitos 8, mutta en halua tehdä karjalanpaistia. Ja tosiaan, nautaa aion nyt kokeilla. Karjalanpaistissa toki on sitä sen possun (ja jotkut laittaa lammasta) lisäksi, mutta itselläni ei nyt ole karjalanpaisti mielessä vaikka mummoni tekemänä se maistuisikin.

ap

Vierailija

Mitä sattuu löytymään, lapaa, etuselkää, potkaa, paistia (kulma, ulko- tai sisäpaistia). Haudutan ruokaa joka tapauksessa n 3h joten mureutuu varmasti. Possusta harvemmin teen pataa, pulled porkia ja karjalanpaistia kyllä.

Mun lemppareita: hapankaaligulassi (tähän laitan mitä löytyy: tuoremakkaraa, possua, nautaa), stroganoff, daube, burgundinpata, merimiespihvi, flaamilainen pata, pasticada, taginea karitsasta jne Helppoa ja hyvää

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Niin. Olen ostanut lähes täysin rasvatonta possunfilettä hyllystä, se liha on kuivakan oloista vaikka onkin padassa mm kerman, lihafondin ja hillosipulien kanssa. Mutta kun olen vierastanut naudanlihaa...

No, josko nyt ostaisi naudan lihaa palan ja vaikka lisäksi possunfilettä vähän ja kierittelisi jauhossa, ottaisi värin pannulla, iskisi pataan tykötarpeiden (sipuli, porkkana, mausteet, ehkä pippurijuusto) kera ja pitäisi uunissa ainakin 1,5h...

ap

Kierittelisi jauhoissa? Ainoa mitä ole kierritellyt jauhoissa on muikut ja silakat.

Netti on reseptejä pullollaan, noudata niitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

"Pyytää lihatiskiä pilkkoon pienemmäksi että mahtuu uunipataan".

Öööh? Eikö ole veistä kotona?

Toki löytyy veitset kotoa... Huomattavasti helpompi vaan palvelevan lihatiskin kunnon välineillä (esim jos on luupala) katkoa sopiviksi. Eikä oo muuten ees tarvinu pyytää vaan kysyvät jo ennalta. Mä mielelläni käytän lihatiskiä palvelun takia (ettei niitä lopeteta) ja myös siksi että niillä on aina hyviä reseptivinkkejä. Onneks on hyvä lähikauppa niin ei tarvi jossain s-marketin valmistiskistä lihoja hakee. Säästyy veitsetkin!

Vierailija

Väittävät tosiaan että lihapadasta tulee parempaa rasvaisemmasta osasta, kerran olin tekemässä pulledporkia ja possun ulkofile oli halvempaa kuin kassler, ikinä en niin hyvää pulled porkia ole saanut aikaiseksi.

Tarpeeksi kypsymisaikaa ja liha nesteen peitossa niin mureaa tulee, vaikka ei niin hirmu rasvaista lihaa olisikaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei, aion nyt kokeilla lähinnä nautaa, ellen peräti kokonaan..

ap *ikävä mummon karjalanpaistia"

Siitä et kyllä karjalanpaistia saa :D:D

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat