Olen ajatellut erota lestadiolaisuudesta. Vertaistukea?

Vierailija

Olen huomannut että en usko enää niin kuin lestadiolaisuus opettaa. Koko opetus tuntuu ihan järjettömältä. en halua kuulua liikkeeseen jonka opetuksiin en usko. Mutta silti lopullinen ero, ja läheisille kertominen pelottaa. Tuntuu että polttaa kaikki sillat takanaan, ja mitä on edessä? Tietysti näin perheellisenä mietityttää myös lasten puolesta, myös se tuntuu hankalalta että mies aikoo jäädä liikkeeseen, vaikka ei usko sen enempää kuin minäkään. Löytyykö saman kokeneita? Asun pohjois-savossa, löytyiskö täältä päin kohtalotovereita?
 

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Mulla se tapahtui huomaamatta muutamassa vuodessa. Pikkuhiljaa vain alkoi asioita jäämään ja asioita tulemaan tilalle. Kaikki tapahtui niin huomaamatta ja pikkuhiljaa, ettei kenellekään oikeastaan tarvinnut mitään sanoa, mutta silti kaikki huomasi, että  olen muuttumassa. Kukaan ei vaan uskaltanut kysellä, koska kuitenkin ne kaikki muutokset tapahtui niin vaivihkaa.

Yhtenä päivänä vain sitten huomasin itse, että olen täysin irtaantunut liikkeestä.

Musta tuntuu, että hirvittävän moni nuori ja nuoriaikuinen eroaa nykypäivänä vl:sta. Jos olet ylittänyt jo 4-kympin rajapyykin, niin todennäköisesti pysyt vl:n loppuikään asti, mutta sitä nuoremmat tuntuu nykyisin eroavan tosi usein.

Vierailija

Itse koen että pitää reilusti ilmoittaa kaikille, että en ole enää lestadiolainen. Ni ei tarvi sitten kenenkään mielessään miettiä, että mikähän on tuonkin "sielun tila" kun tekee noin ja noin. Mutta huomaan kyllä itsekin, että olen jo erkaantunut tosi paljon, kuuntelen kaikenlaista musiikkia yms. Ja enkä minä tosiaan pystyisi omia lapsia lestadiolaisuuteen kasvattaa, kun en siihen itsekkään usko. Ap

Vierailija

Mulla oli vuoden, pari aika rankaa aikaa. En päässyt normaaliin tapaan seuroihin. Ajaudun enemmän ja enemmän maallisiin tapoihin: musiikkia, tv-ohjelmia jne. Ja vastaavasti vähemmän ja vähemmän uskoa ylläpitäviin juttuihin. Yksi juttu oli ehkä isoin möykky, joka vaivasi ja josta en vaan päässyt yli ja se turrutti kaiken. 

Jumalahan puhuu usein sekä vaikeuksien tai vaihtoehtoisesti hyvyyden kautta. Nyt tuntui siltä, että tuo vaikeus ei vetänyt lähemmäs Jumalaa vaan erotti. Kunnes jonkin aikaa sitten tuli vielä sitäkin suurempi vaikeus. Ja se sai tuon aiemman möykyn väistymään. Osasin ja halusin taas uskoa ja minulle kirkastui päivän selvästi, että se on ainoa asia, jolla ihan todella on merkitystä. Voin kuolla vaikka tänään, kunhan vain säilyn uskomassa elämäni loppuun asti. 

Ap, uskon että ymmärrän sinua aika hyvin. Elämä kiireineen ja arkisine juttuineen vaan on omiaan saamaan aikaan suunnanmuutoksen. Maailmallisuus tunkee joka paikaista iholle ja seurakuntakin alkaa olla turtunut siihen. Ei saarnoissa varoitella ja käydä kohti yhtä terävästi kuin aikaisemmin. Ollaan ehkä 'pullamössöönnytty' ja aletaan tuntea tulevamme toimeen omillamme ja lisäksi viihde ja muu maailmallisuus tuntuu vaarattomalta, arkipäiväisiltä ja normaaleilta jutuilta. 

Olen surullinen puolestasi, jos päädyt lähtemään. Mutta valinnanvapaus sinulla on ja päätös on yksin sinun. Ei perheesi, ei vanhempiesi, ei ystäviesi. Uskon kulta koetellaan tulessa, meille ei ole luvattu sitä että se olisi helppoa ja yksinkertaista. Kun jotain valitsee, joutuu samalla rajaamaan jotain pois. Sama logiikka toimii molempiin suuntiin. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi. 

Vierailija

Mutta katsoa kun en usko enää lestadiolaisuuden opetukseen. Esim. vain me pelastumme oppi on minusta raamatun vastainen. Miksi usko on omitaan vain itselle. En ymmärrä sitä itseensä käpetymistä, ja muiden uskovien omavanhurkaaksi haukkumista. Minusta lestadiolaiset ovat hengellisesti ylpeitä. Ei edes oikeasti olla kiinnostuneita miten muut uskovat, mutta helvettiin kyllä ollaan tuomitsemassa.Kun usko kuorutetaan kaikella epäolennaisuuksilla, itse ydin saattaa hämärtyä. Usko on yksinkertainen asia, eikä siitä pitäisi kilpailla kenellä on oikein usko. Jumala näkee ihmisen sydämeen. Ap.

Vierailija

No kyllähän uskossa on olennaisinta oma kivoittelu eikä toisten arviointi. Ehkä teidän koko yhteisö on ollut vähän hakoteillä tai jotain. Lestadiolaisuus ei ole ekumeeninen usko eikä sen tarvitse sitä olla. Silti voi olla käytöstavat. 

Jos itse uskoisin voivani pelastua jonkun 'helpomman' uskon kautta, varmaan mukavuudenhalussani valitsisin sen tien.

Vierailija

Sinä ruojake menetät taivaspaikan kun eroat! Me nauretaan sinulle kun olet helvetissä kadotuksessa sitten kun me muut pelastutaan! Eikä tule loppu elämäskään olemaan helppoa, petturi.

Vierailija

Kaverini on eronnut vanhoillislestadiolaisuudesta, eikä käy enää heidän kokouksissaan jne. On julkisesti jättänyt yhteisön. Mies vastusti ideaa aluksi ja on edelleenkin lesta. Heillä on useampi lapsi. Ovat kuitenkin edelleenkin naimisissa. Vaimo käyttää meikkejä ja värjää hiuksiaan. Et ei se välttämättä avioeroa tarkoita, jos puolisosi edelleenkin välittää sinusta. Tietenkään kaikki paikkakunnan lestadiolaiset eivät tätä varmaan hyväksy, mutta eipä heille ole siitä mitään seurannut ja kyseessä on alue jossa on melko paljon lestoja.

Myös sukulaisissani on useita, jotka eivät ole enää lestadiolaisia (vanhoillis) mutta eivät pidä asiasta melua ja joskus muun perheen kanssa käyvät edelleenkin kokouksissa. '

Voit kyllä jättää liikkeen, mutta älä ainakaan itse polta kaikkia siltoja takanasi jos muut eivät tee sitä puolestasi. Vältä huutamista ja ylireagointia. Selvitä asiasi rauhallisesti ja anna muiden meuhkata jos meuhkaavat. Alkujärkytys voi tietenkin olla sukulaisillasi suuri... riippuen perheestä.

En ole itse lesta.

Vierailija

Sanoisin omalla kokemuksella, että on todella tavallista että vanhoillislestadiolaisten lapsista ei tule vanhoillislestadiolaisia muuten kuin korkeintaan nimellisesti nykyään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mutta katsoa kun en usko enää lestadiolaisuuden opetukseen. Esim. vain me pelastumme oppi on minusta raamatun vastainen. Miksi usko on omitaan vain itselle. En ymmärrä sitä itseensä käpetymistä, ja muiden uskovien omavanhurkaaksi haukkumista. Minusta lestadiolaiset ovat hengellisesti ylpeitä. Ei edes oikeasti olla kiinnostuneita miten muut uskovat, mutta helvettiin kyllä ollaan tuomitsemassa.Kun usko kuorutetaan kaikella epäolennaisuuksilla, itse ydin saattaa hämärtyä. Usko on yksinkertainen asia, eikä siitä pitäisi kilpailla kenellä on oikein usko. Jumala näkee ihmisen sydämeen. Ap.

Juuri tämä.

Mulla on edelleen tosi vahva usko sydämessä, mutta en jaksa enää uskoa vain me -oppiin ja että vain näin ja näin uskomalla pääsee taivaaseen. En jaksa enää uskoa, että ne miljoonat muut Jumalaan ja Raamattuun uskovat eivät pääsisi taivaaseen, koska eivät elä ja usko täysin kuten vl:t.

En vaan enää jaksa uskoa, että maallinen musiikki tai meikki tai tv:n katsominen veisi minulta taivaspaikan uskosta huolimatta. Kun vl tekee jotain näistä, niin loppuu tervehtiminen jumalanterveellä ja mielessä toivotetaan helvettiin. Vaikka se hiljaa mielessä tuomitseminen on pahempi synti kuin hyvää mieltä tuovan musiikin kuuntelu.

-Kolmonen

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kaverini on eronnut vanhoillislestadiolaisuudesta, eikä käy enää heidän kokouksissaan jne. On julkisesti jättänyt yhteisön. Mies vastusti ideaa aluksi ja on edelleenkin lesta. Heillä on useampi lapsi. Ovat kuitenkin edelleenkin naimisissa. Vaimo käyttää meikkejä ja värjää hiuksiaan. Et ei se välttämättä avioeroa tarkoita, jos puolisosi edelleenkin välittää sinusta. Tietenkään kaikki paikkakunnan lestadiolaiset eivät tätä varmaan hyväksy, mutta eipä heille ole siitä mitään seurannut ja kyseessä on alue jossa on melko paljon lestoja.

Myös sukulaisissani on useita, jotka eivät ole enää lestadiolaisia (vanhoillis) mutta eivät pidä asiasta melua ja joskus muun perheen kanssa käyvät edelleenkin kokouksissa. '

Voit kyllä jättää liikkeen, mutta älä ainakaan itse polta kaikkia siltoja takanasi jos muut eivät tee sitä puolestasi. Vältä huutamista ja ylireagointia. Selvitä asiasi rauhallisesti ja anna muiden meuhkata jos meuhkaavat. Alkujärkytys voi tietenkin olla sukulaisillasi suuri... riippuen perheestä.

En ole itse lesta.

Ei tässä kummallakaan ole pienintäkään aikomusta avioeroa ottaa. Mutta se tässä vain vähän hämmentää, kun mies ei usko sen enempää kuin minäkään, mutta haluaa silti jäädä liikkeeseen. Itsellä taas rehellisyyden tarve pakottaa jättämään liikkeen. Hyvässä hengessä me ollaan tästä pystytty keskustelemaan. En minä tuolla siltojen polttamisella tarkoittanut, että itse alkaisin tahallani välejä katkomaan, mutta kun jättää yhteisön taakseen, jossa on koko elämänsä ollut, niin olo tuntuu vähän juurettomalta. Ja väkisin se vaikuttaa myös vähän ihmissuhteisiin, ainakin aluksi. Kiva kun on tullut keskustelua. Ap.

Vierailija

Minulla ainakin olisi halu ja toive kaikkien pelastumiseen, ei tarvetta ylenkatsoa tai tuomita. Kuitenkaan en uskalla antaa synnille lupaa, etten johtaisi ketään kadotukseen. Jeesuksen elinaikanakin vain vähemmistö ihmisistä uskoi Jeesukseen. Ihmiselle on annettu valinnanvapaus ja maailman ruhtinas on sielunvihollinen eikä Jumala. Saatana ei toimi lietsomalla ihmistä pahaan vaan usein kääntämällä pahan hyväksi. Näin se voittaa puolelkeen enemmän. Asioita verhotaan rakkauden, hyväntahtoisuuden ja suvaitsevaisuuden viittaan, vaikka aitoa rakkautta olisi rakastaa totuudessa, siitä huolimatta että totuus myös satuttaa.

Mitä lähemmäs lopunaikoja käydään, sitä vaikeamnaksi käy usko ja uskovien joukko hyvin pieneksi. Vain sillä tavalla voivat lopunajan ennustukset toteutua. 

Vierailija

Vanhan loppu on uuden alku, tämä tiedoksi myös sinulle, lopunaikojen julistaja. :) Ihan kaikella rakkaudella: Pelolla alistaminen ja kontrollointi ei minun nähdäkseni ole Jumalan rakkauden mukaista toimintaa. Itse olen löytänyt syvän sydämen uskon ja rauhan, kun maailman ja uskontojen sijaan pysähdyin tutkiskelemaan itseäni. "Pelko aiheuttaa vihaa ja viha aiheuttaa väkivaltaa", sanotaan niinkin maallisessa teoksessa kuin Star Warsissa. Tuota vihan aiheuttamaa (hengellistä) väkivaltaa esiintyy valitettavasti myös lestadiolaisten piirissä, ja siksi olen itse katsonut parhaaksi erota liikkeestä.

Ap: Ole rohkea ja seuraa sydäntäsi, älä pelkojasi! Niin tulet löytämään rauhan itsesi ja Jumalan kanssa. <3

t. Ex-vl

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat