Hej sinä joka inhoat olla vaateostoksilla!
Miksi inhoat sitä? Mikä erityisesti ärsyttää?
Taas kerran päätin, että nyt ostan jotain muutakin kuin Nanson tunikoita, ja lähdin paitaostoksille. Vaatimukset on, että vaate ei ole hiostava, kestää pesua ja käyttöä, sitä ei tarvitse silittää, ja että sen voi vaan pistää päälle, ilman että sen kanssa tarvitaan kilokaupalla asusteita ja muita päälle kieputettavia härpäkkeitä, että sitä voi käyttää. Vaatteessa olisi siis kiva olla esimerkiksi hihat, ja materiaali sellaista että paita päällä voi pyöräillä tms. ja kangas sen verran joustaa. Lisäksi olisi bonusta ettei sitä ole joku pikkulapsi ommellut viimeisillä voimillaan.
Noh, sitten kolmen tunnin kiertelyn jälkeen ostin kuitenkin taas sen Nanson tunikan. Kaupat oli kyllä väärällään neliskanttisia keinokuituisia toppeja joihin vissiin pitää yhdistää sekunnissa nyppyyntyvä akryylineule, ja joista näkee että ne vaan ei tule kestämään. Osa paidoista oli nukkaantunut jo kaupoissa, eli ennen kuin niitä oli edes käytetty. Useimmissa puseroissa ei ollut minkäänlaisia leikkauksia, ja jos ihmisellä on yhtään tissejä, niin eihän se hyvältä näytä että päällä on jonkinlainen muodoton säkki.
Että rasitti. Onnea vaan ja menestystä niille jotka nykymuodista tykkää. Mut minä en vaan vaatekaupoilla näemmä pärjää. Haluaisin nyt vertaistukea niiltä muilta jotka ei myöskään pärjää, kun jäi ihmiselle ostosreissusta trauma. :)
Kommentit (70)
Aleksi 13:ssa on ihan ok kenkä- ja takkivalikoima. Muuten sielläkin on pääosin hörhövaatteita. Parhain merkki on Marc O'Polo - senkin vaatteet on muuttuneet halpismaisemmaksi. Aleksin miestenosastolla tulen aina kateelliseksi, siellä on paljon kivempi vaatevalikoima kuin naisten puolella.
Olen tässä pitkin syksyä yrittänyt etsiä laadukasta, kutittamatonta mustaa neulepooloa, mieluiten merinovillaista. Vaan en ole vielä löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö keskikokoinen aikuinen nainen löydä sopivia vaatteita esim. Sokoksen Marks&Spenceriltä tai Stockmannin valikoimista? Stockaa ei ole joka kaupungissa, mutta nettikauppa toimii ja voi tehdä ostosmatkan vaikka Helsingin tavarataloon, niin näkee kymmeniä laadukkaita merkkejä, joita myydään muuallakin. Jättäkää nyt ihmeessä nuorisolle nuo heikkolaatuiset Vilat, Vero Modat ja Junaroset, joita saa kyllä Stockaltakin. Opetelkaa uusia merkkejä ja ostakaa vaikka netistä, kun hyvä on löytynyt. Henkkaa parempi on Cos, on Sand, Repeat, Acne, Filippa K, Voglia, Tiger of Sweden, saksalaismerkit... You name it.
Mietin ihan samaa, että kiertääkö nämä "en löydä mitään päällepantavaa" -valittajat niitä samoja nuorisoputiikkeja , joista ovat 20 vuotta sitten oppineet ostamaan vaatteet? Tuo yksi ainakin valitti Vero Modan valaistuksesta, itse en ko. putiikista ole vuosikausiin edes yrittänyt ostaa mitään, vaikka olen normaalivartaloinen nainen. Ikää vain on jo 38 vuotta, eli noin olen noin 15 vuotta yli-ikäinen Vero Modaan. Sokoksen ja Stockan lisäksi olen itse havainnut erinomaiseksi ostospaikaksi Aleksi 13:n, siellä on monipuolinen valikoima eri merkkejä ja kauppoja löytyy pitkin maata.
Meillä päin Aleksi 13 tarjoaa vain tanttakokoja. Stocka ja Sokos: suppea valikoima ja reilusti ilmaa hinnoissa.
Ja alusvaatteista. Miksi isompi rintaisille rintaliivit on topattu!? En todellakaan kaipaa lisää muhkeutta jos rinnat ovat kokoa 80 E.
Miten näihin vaatekauppojen epäkohtiin saisi vaikutettua? Miksi tavallista asiakasta ei kuunnella ja oteta huomioon? Sitten ihmetellään kun ihmiset tilaavat tarvitsemansa netistä... Järki hoi!
Myös meikit. En ole onnistunut löytämään yhtäkään harmaasävyistä kulmakynää, joka olisi sopivan vaalea. Luulisi, että täällä pohjolassa missä on paljon vaaleita ihmisiä olisi heille sopivia värisävyjä joka lähtöön, mutta ei. Tummia sävyjä löytyykin sitten senkin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö keskikokoinen aikuinen nainen löydä sopivia vaatteita esim. Sokoksen Marks&Spenceriltä tai Stockmannin valikoimista? Stockaa ei ole joka kaupungissa, mutta nettikauppa toimii ja voi tehdä ostosmatkan vaikka Helsingin tavarataloon, niin näkee kymmeniä laadukkaita merkkejä, joita myydään muuallakin. Jättäkää nyt ihmeessä nuorisolle nuo heikkolaatuiset Vilat, Vero Modat ja Junaroset, joita saa kyllä Stockaltakin. Opetelkaa uusia merkkejä ja ostakaa vaikka netistä, kun hyvä on löytynyt. Henkkaa parempi on Cos, on Sand, Repeat, Acne, Filippa K, Voglia, Tiger of Sweden, saksalaismerkit... You name it.
Mietin ihan samaa, että kiertääkö nämä "en löydä mitään päällepantavaa" -valittajat niitä samoja nuorisoputiikkeja , joista ovat 20 vuotta sitten oppineet ostamaan vaatteet? Tuo yksi ainakin valitti Vero Modan valaistuksesta, itse en ko. putiikista ole vuosikausiin edes yrittänyt ostaa mitään, vaikka olen normaalivartaloinen nainen. Ikää vain on jo 38 vuotta, eli noin olen noin 15 vuotta yli-ikäinen Vero Modaan. Sokoksen ja Stockan lisäksi olen itse havainnut erinomaiseksi ostospaikaksi Aleksi 13:n, siellä on monipuolinen valikoima eri merkkejä ja kauppoja löytyy pitkin maata.
Meillä päin Aleksi 13 tarjoaa vain tanttakokoja. Stocka ja Sokos: suppea valikoima ja reilusti ilmaa hinnoissa.
Meillä päin Aleksit lopetti ja tuli tilalle Luhta Outlet.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran täällä on asiasta tietäviä, niin kertokaa miksi monissa kaupoissa on niin älyttömän pieniä kokoja? Eilen kävin vaatekaupassa, jossa useimmissa vaatteissa oli ainoat koot s ja xs. Edes kokoa M ei meinannut löytyä, saati sitten isompia kokoja. Saman huomasin muissakin kaupoissa. Mietin et vaihdoehdot on nämä:
- isommat koot menee nopeasti koska aika harvalle menee noin pienet koot. Viimeistään rintojen kohdalla tulee ongelmia eikä paita mene päälle. Pienet koot jää jäljelle koska niitä ei kukaan osta
- kaupassa ei käy muita kuin s-kokoisia ihmisiä ja siksi pienet koot on yliedustettuina, isommat ei mene kuapaksi
- kauppaan ei haluta muita kuin s-koon ihmisiä, se on osa brändiä ettei lanteikkaat ja tissikkäät ja muhevat kulje kaupan rätit päällä häpäisemässä suunnittelijan visiota.
Mikä näistä vaihtoehdoista on oikein? :)
Itsellä on just päinvastanen kokemus. Käytän kokoa xxs jota ei yleensä edes saa suomesta. Xs-koot menevät heti ja rekkeihin jää vain ne isoimmat koot. En tiedä onko täällä idässä vain sitten pienikokoisempia ihmisiä vai miksi ne pienimmät koot menevät heti ja sitä xs-kokoakin täytyy metsästää.
Vierailija kirjoitti:
Ostan vaatteet yleensä netistä. En jotenkin osaa etsiä kaupoista vaatteita. En näe siitä henkarilla riippuvasta vaatteesta miltä se näyttäisi päälläni. Netissä on helpompi arvioida kun näkee vaatteet mallien päällä.
Tämä ei auta, jos ei ole lähelläkään mallien mitoissa (enkä puhu niinkään painosta, vaan pituudesta) ja niille, jotka ovat, taitaa kauppojen valikoima muutenkin sopia. Toki oma maku sen hetkisen muodin suhteen voi olla hyvinkin erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan vaatteet yleensä netistä. En jotenkin osaa etsiä kaupoista vaatteita. En näe siitä henkarilla riippuvasta vaatteesta miltä se näyttäisi päälläni. Netissä on helpompi arvioida kun näkee vaatteet mallien päällä.
Tämä ei auta, jos ei ole lähelläkään mallien mitoissa (enkä puhu niinkään painosta, vaan pituudesta) ja niille, jotka ovat, taitaa kauppojen valikoima muutenkin sopia. Toki oma maku sen hetkisen muodin suhteen voi olla hyvinkin erilainen.
Totta, minua ei yhtäänkiinnosta miltä joku vaate näyttää 180cm anorektikon päällä,koska siitä on todella vaikea päätellä miltä se näyttäisi minun päälläni. Sama vaikka mies esittelisi vaatteita.
Minä en jaksa ostaa nettikaupoista, koska mikään ei koskaan sovi kuitenkaan. Mulla on niin isot rinnat että paidat ei mene kiinni ja housut ei sovi kun on iso perse.
Vierailija kirjoitti:
Kerro ihmeessä, jos tiedät liikkeitä, joista saa kokoja 32 tai XXS. Menen heti ostoksille.
Oletko kuullut esim. sellaisesta kaupasta kuin H&M? Siellä on koko 32.
Esprit, siellä on sekä kokoa XXS ja 32:
http://www.esprit.fi/naiset-uutta/uutta-taenaeaen-viime-paeivinae/upouu…
Inwearilla on myös kkoa 32. Odd Molly -merkillä. jne..
Halensin ja Elloksen nettikaupassa on koko 32.
Lisäksi joissakin merkeissä kuten Tiger of Sweden ja Filippa voi mitoitus olla sen verran pieni, että 34 voi sopia sulle ihan hyvin.
Olen ostanut useita yksivärisiä pellava-, puuvilla- tai villavaatteita Gudrun Sjödeniltä. Muutamia todella onnistuneita malleja ja useita erittäin lämpimiä vaihtoehtoja. Olen niin lyhyt, että käytän tunikoita hameina.
En halua käyttää epämiellyttävää, kylmää ja/tai nyppyyntyvää tekokuitua. Akryyli pitäisi mielestäni kieltää lailla. Luonnonkuitu tuntuu miellyttävältä ja vaatteet ovat pysyneet siisteinä vuosien ajan.
Siistimmät vaatteet olen tilannut Peter Hahnin verkkokaupasta. Esimerkiksi mustan pellavahameen, kashmirneuletakin, sinisen hameeksi sopivan silkkitunikan jne.
Pidän myös joistain Masain yksivärisistä tuotteista.
Monet Marimekon vaatteet ovat kauniita, mutta en ole löytänyt mieleistäni mallia. Tuotteet ovat kalliita. Pidän Nanson yöpaidoista. Trikoovaatteita en ole ostanut.
Harmi, etten ole vielä löytänyt suomalaista vaatevalmistajaa, joiden tuotteisiin minulla olisi varaa. Pidän joistain Ainon tuotteista ja minulla on pari jakkua.
Andiata kiinnosti minua aiemmin, mutta myyjä tuijotti minut ja ystäväni ulos Aleksin liikkestä joitain vuosia sitten, joten kiinnostus päättyi. Ensimmäinen kerta, kun meille tapahtui jotain tuollaista.