Hej sinä joka inhoat olla vaateostoksilla!
Miksi inhoat sitä? Mikä erityisesti ärsyttää?
Taas kerran päätin, että nyt ostan jotain muutakin kuin Nanson tunikoita, ja lähdin paitaostoksille. Vaatimukset on, että vaate ei ole hiostava, kestää pesua ja käyttöä, sitä ei tarvitse silittää, ja että sen voi vaan pistää päälle, ilman että sen kanssa tarvitaan kilokaupalla asusteita ja muita päälle kieputettavia härpäkkeitä, että sitä voi käyttää. Vaatteessa olisi siis kiva olla esimerkiksi hihat, ja materiaali sellaista että paita päällä voi pyöräillä tms. ja kangas sen verran joustaa. Lisäksi olisi bonusta ettei sitä ole joku pikkulapsi ommellut viimeisillä voimillaan.
Noh, sitten kolmen tunnin kiertelyn jälkeen ostin kuitenkin taas sen Nanson tunikan. Kaupat oli kyllä väärällään neliskanttisia keinokuituisia toppeja joihin vissiin pitää yhdistää sekunnissa nyppyyntyvä akryylineule, ja joista näkee että ne vaan ei tule kestämään. Osa paidoista oli nukkaantunut jo kaupoissa, eli ennen kuin niitä oli edes käytetty. Useimmissa puseroissa ei ollut minkäänlaisia leikkauksia, ja jos ihmisellä on yhtään tissejä, niin eihän se hyvältä näytä että päällä on jonkinlainen muodoton säkki.
Että rasitti. Onnea vaan ja menestystä niille jotka nykymuodista tykkää. Mut minä en vaan vaatekaupoilla näemmä pärjää. Haluaisin nyt vertaistukea niiltä muilta jotka ei myöskään pärjää, kun jäi ihmiselle ostosreissusta trauma. :)
Kommentit (70)
Olen 155 cm pitkä (tai oikeammin lyhyt), mutta 53-vuotias. En löydä kuin teineille tarkoitettuja vaatteita kaupoista. Ja haluan luonnonmateriaaleja sekä puhtaita perusvärejä.
Tuttu homma!
Onneks olen opetellut ompelemaan itse vaatteeni, saan suunnilleen, mitä haluan. Jos vaan riittää ideoita ja löytyy kankaita! Se vasta onkin ongelma: kangaskauppojen valikoimat & hinnat - huhhuh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
veikkaukseni on myös, että suurin osa tässäkin viestiketjussa kirjoittaneista asioi ketjuliikkeissä. Ne myvät edullista ja laatu on sen mukaista. Etsikää vaatteita pikkuliikkeistä ja laatumerkeiltä.
Niissä on vain se vika, että kun jossain seppälässä on 100 erilaista paitaa, niin pikkuliikkeissä on 10. Kauppoja pitäisi kiertää siis 10-kertaisesti jotta näkisi edes suunnilleen saman määrän valikoimaa kuin kiertämällä yhden seppälän. Kokemukseni mukaan sitäpaitsi ne "laatumerkitkin" ovat melko samaa kuraa, joten todennäköisyys löytää hyvä ja sopiva ei juurikaan kasva siirryttäessä niihin parempiin puoteihin :(. Pikemminkin vaatemallit vaan tanttaistuu, tai sitten puodissa tosiaan on vain niitä italialaisia xxs ja xs kokoja.
En ole kyllä mistään italialaisista vaatteista Suomesta ikinä löytänyt XXS- tai edes XS-kokoa. Italialainen kokomitoitus on niin pieni, ettei Suomen markkinoille tuoda noita kokoja sikäli kun niitä Italiassakaan valmistetaan. Toki italialaiset vaatteet voivat jonkun päällä tuntua todella pieneltä, mutta kokomerkintä ei taatusti ole XS tai XXS. Harvoin löytyy edes S:ää, mitoitus on usein jopa yhden koon.
Oi kuinka taitavasti löysit juuri sen oikean pointin. Not. Miten joku jaksaakin...
Totta kai tuo on tärkeä pointti siinä missä kaikki muukin naisten huonoon vaatevalikoimaan liittyvät yksityiskohdat tässä keskustelussa. Mikä nyt noin harmittaa?
Pointti oli se, että niissä pikkupuodeissa on hyvin rajattu valikoima normaalikokoiselle naiselle (tyyliin 38-42), kun puodit keskittyy monesti joko petit-kokoihin tai sitten "isojen tyttöjen" tanttamallistoihin. Ei se, että onko niissä italialaisissa vaatteissa nyt kokomerkintänä juuri XS vai S. Onko sulla asperger?
Ja se harmittaa, jos hyvä keskustelu menee turhanpäiväiseksi nillitykseksi siitä onko niissä keskikokoiselle naiselle sopimattomissa vaatteissa nyt se X koon edessä vai ei.
Asia ei ole turhanpäiväistä nillitystä, vaan mielenkiintoinen. Jos ihminen valittaa, ettei omaa kokoa (onpa se mikä tahansa) ole tarjolla tai siitä on äärimmäisen huono valikoima, luulisi että hän olisi tarkka muistakin kokomerkinnöistä. Eihän isokokoisten valikoimat sillä parane, että levittää väärää tietoa, kuinka XXS-XS-kokoisille naisille on aina tarjolla kokoja. Se ei nimittäin ole totta.
Kerro ihmeessä, jos tiedät liikkeitä, joista saa kokoja 32 tai XXS. Menen heti ostoksille.
Enpä pärjää minäkään enää vaatekaupoilla. Syitä on monia. En kestä ihmispaljoutta, vihaan kroppaani (lihonut), joten sovittaminen jo masentaa. Laadukkaat vaatteet ovat kalliita eikä ole varaa ostaa. harvoin löydän mitään kaunista saati edes tietäisin mikä minulle sopii (ikää jo 42v..). Lohdutonta. Kuljen ainaisissa farkuissa ja neuleessa :(
Moniin kauppoihin ei voi edes sisälle mennä, kun spottivalot sattuvat silmiin. VeroModa on hyvä esimerkki tästä: sisustus on mahdollisimman mustaa ja vaatteet värittömiä, niin täytyyhän sinne luolaan vähän valoa saada. Spotit sohottaa joka suuntaan, niin ettei voi katsettaan nostaa lattianrajasta.
Minä en kestä sitä, kun myyjä käy kysymässä avun tarpeesta ja kun siitä kiittäen kieltäytyy, jää myyjä lähelle vaatteita asettelemaan ja silti kommentoi katsomiani vaatteita. Kyllä minä itsekin näen, että kädessäni on sininen paita, mutta ihanuudesta voi olla eri mieltä. Lähden yleensä pois, jos myyjä jatkaa taustamyyntiään.
En pidä vaatteiden ostamisesta, sillä
-harteikas ja lihaksikas kroppani ei mahdu naisten vaatteisiin;
-naisten vaatteiden leikkaukset ja materiaalit ovat ala-arvoisia; ja
-en löydä klassisen kauniita luonnonkuiduista valmistettuja vaatteita juuri mistään.
Sovituskopissa on ahdistavaa olla, sillä vartaloni ei sovi mihinkään. Hartioista minulle mahtuva vaate on muualta auttamattoman iso ja epäistuva. Naisten vaatteet tuntuvat pääsääntöisesti olevan keinokuituisia, paljastavia, läpinäkyviä, huonosti leikattuja ja laatuunsa nähden hinnaltaan hämmästyttävän korkeita. Yksinkertaisia, kuviottomia mustia tai valkoisia mekkoja ja hameita sekä paitoja on hyvin hankala löytää. Jos jotain speksit suunnilleen täyttävää löytyy, tuntuu se päällä useimmiten karmaisevalta - kiristää ja puristaa, ei voi liikkua, helma kipuaa ylös, kangas nyppyyntyy, saumat kiertävät, vaate on täynnä ylimääräisiä ja epäkäytännöllisiä härpäkkeitä... Ostan vielä lähinnä kalliimpia (noin 200€ per vaate) juttuja. Teepaidat ostan nykyisin aina miesten osastolta. Harmi, ettei miehille myydä mekkoja ja hameita.
Kova musiikki on myös kauheaa. On vaikea keskittyä vaatteisiin, kun poppikone huutaa täysillä. Musiikkia voi mielestäni soittaa, mutta se voisi olla rauhallista, rentouttavaa, eikä mitään teknopoppia /listapoppia.
Yksi hyvä asia ihmisten isonemisessa on ollut, ja se on se että nykyään alkaa olla jo mukavankokoisia sovituskoppeja. Toivottavasti sama trendi iskee pian myös yleisiin vessoihin.
Mulla se pääsyy on se kun näytän aina niin kamalalta. Aina kun löytyy jotain kivaa vaatetta niin sovittaessa meinaa päästä itku kun ei se sitten sovikaan tai näyttää heti päällä ihan kulahtaneelta tai korostaa mun kropan karmeimpia puolia. Vaatteita kun kuitenkin tarvitsee niin sitten on pakko ostaa lopulta jotain mikä hävettää jo päälle laittaessa ja sitten se vielä maksaa kamalasti. Vaatteiden ostaminen on siksi uuvuttavaa, masentavaa ja nöyryyttävää, ja tuun aina niiltä reissuilta kotiin mieli matalana, löytyi jotain tai ei.
Eikö keskikokoinen aikuinen nainen löydä sopivia vaatteita esim. Sokoksen Marks&Spenceriltä tai Stockmannin valikoimista? Stockaa ei ole joka kaupungissa, mutta nettikauppa toimii ja voi tehdä ostosmatkan vaikka Helsingin tavarataloon, niin näkee kymmeniä laadukkaita merkkejä, joita myydään muuallakin. Jättäkää nyt ihmeessä nuorisolle nuo heikkolaatuiset Vilat, Vero Modat ja Junaroset, joita saa kyllä Stockaltakin. Opetelkaa uusia merkkejä ja ostakaa vaikka netistä, kun hyvä on löytynyt. Henkkaa parempi on Cos, on Sand, Repeat, Acne, Filippa K, Voglia, Tiger of Sweden, saksalaismerkit... You name it.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran täällä on asiasta tietäviä, niin kertokaa miksi monissa kaupoissa on niin älyttömän pieniä kokoja? Eilen kävin vaatekaupassa, jossa useimmissa vaatteissa oli ainoat koot s ja xs. Edes kokoa M ei meinannut löytyä, saati sitten isompia kokoja. Saman huomasin muissakin kaupoissa. Mietin et vaihdoehdot on nämä:
- isommat koot menee nopeasti koska aika harvalle menee noin pienet koot. Viimeistään rintojen kohdalla tulee ongelmia eikä paita mene päälle. Pienet koot jää jäljelle koska niitä ei kukaan osta
- kaupassa ei käy muita kuin s-kokoisia ihmisiä ja siksi pienet koot on yliedustettuina, isommat ei mene kuapaksi
- kauppaan ei haluta muita kuin s-koon ihmisiä, se on osa brändiä ettei lanteikkaat ja tissikkäät ja muhevat kulje kaupan rätit päällä häpäisemässä suunnittelijan visiota.
Mikä näistä vaihtoehdoista on oikein? :)
Mä olen 158 cm pitkä, hoikka mutta normaalivartaloinen ja BMI:ltäkin normaali nainen. Minusta meille "petite"-kokoisille nimenomaan ei löydy mistään vaatteita Suomessa, ostan kaiken netistä. Joka vaatekoolla on päinvastoin se oma "isojen tyttöjen" mallistonsa, mutta minun pitäisi tyytyä johonkin teiniosastoon...? Näin lähes nelikymppisenä se ei todellakaan tyylillisesti vastaa makuani, eikä mitoitustkaan noissa nuorisovaatteissa yleensä ole tarkoitettu normaalille naiselle, jolla on kuitenkin rinnat ja aikuisen naisen käsivarret. Ostan käytännössä kaiken nykyään ulkomailta tai netistä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla se pääsyy on se kun näytän aina niin kamalalta. Aina kun löytyy jotain kivaa vaatetta niin sovittaessa meinaa päästä itku kun ei se sitten sovikaan tai näyttää heti päällä ihan kulahtaneelta tai korostaa mun kropan karmeimpia puolia. Vaatteita kun kuitenkin tarvitsee niin sitten on pakko ostaa lopulta jotain mikä hävettää jo päälle laittaessa ja sitten se vielä maksaa kamalasti. Vaatteiden ostaminen on siksi uuvuttavaa, masentavaa ja nöyryyttävää, ja tuun aina niiltä reissuilta kotiin mieli matalana, löytyi jotain tai ei.
Sama juttu. Shoppailuyritykset on tuomittu epäonnistumaan ja loppupäivä on pilalla. Jokaisen kokemuksen jälkeen menee aina pidempi aika ja sinnikästä mielialaa pitää rakentaa päiviä aikaisemmin, että taas uskaltautuu kaupungille pettymään. Sitä tuntee itsensä ihmiseksi, jota ei haluta maailmaan, kun ei tehdä edes sopivan kokoisia vaatteita millään rahalla. Itse olen pienikokoinen, mutta kuitenkin naisen mallinen. Lastenosaston vaatteet ei istu naiselle, vaikka olisikin vain 157-senttinen.
Yksi asia erityisesti riepoo naisten vaatteissa (etenkin housuissa): taskujen puute! Joko taskuja ei ole ollenkaan, tai ne ovat niin pienet, että niihin ehkä mahtuu joku yksi huulirasvapuikko. Kaikkein vittumaisimpia ovat nämä ns. "koristetaskut", joissa esim. farkkuihin on ommeltu sellaiset saumat, että siinä näyttää olevan tasku, mutta siinä ei oikeasti ole. Kuka perkele tämän muodin keksi ihmisten kiusaksi?
Vihaan myös tätä nykyistä pillifarkku-muotia. MISTÄÄN peruskaupasta ei löydä housuja, joissa ei ole tieten tahtoen minimaaliseksi kavennettu lahje. Ja minä ahdistun sellaisissa päälle liimautuvissa housuissa, vaikken kovin iso nainen olekaan. Tavallisia, saati bootcut housuja ei löydä tasan mistään enää.
Aikani kiroilin asiaa, kun hyviä työhousuja (sellaisia, minkä taskuissa kulkisi avaimet ja puhelimet, ja olisivat tarpeeksi väljät päällä) ei meinannut löytyä mitään. Onneksi olen vähän armeija-tyyliin tykästynyt tyttönen, niin pelastus löytyi Varustelekasta. Niillä on sitäpaitsi oikeasti KESTÄVÄÄ tavaraa, ei tarvi kirota housuja, jotka on hetkessä haarusista rikki tai reisistä kulunut puhki. Siis varmasti ainut kauppa Suomessa, mistä löytää vielä naisten housuja, joissa on riittävän monta ja hyvän kokoista taskua, jotka oikeasti kestää käyttöä ja pesua, ja joissa on väljät lahkeet. Yritäpä mistä tahansa muusta liikkeestä Suomessa löytää naiselle tavalliset reisitaskuhousut. Ei tule onnistumaan. Yritetty on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran täällä on asiasta tietäviä, niin kertokaa miksi monissa kaupoissa on niin älyttömän pieniä kokoja? Eilen kävin vaatekaupassa, jossa useimmissa vaatteissa oli ainoat koot s ja xs. Edes kokoa M ei meinannut löytyä, saati sitten isompia kokoja. Saman huomasin muissakin kaupoissa. Mietin et vaihdoehdot on nämä:
- isommat koot menee nopeasti koska aika harvalle menee noin pienet koot. Viimeistään rintojen kohdalla tulee ongelmia eikä paita mene päälle. Pienet koot jää jäljelle koska niitä ei kukaan osta
- kaupassa ei käy muita kuin s-kokoisia ihmisiä ja siksi pienet koot on yliedustettuina, isommat ei mene kuapaksi
- kauppaan ei haluta muita kuin s-koon ihmisiä, se on osa brändiä ettei lanteikkaat ja tissikkäät ja muhevat kulje kaupan rätit päällä häpäisemässä suunnittelijan visiota.
Mikä näistä vaihtoehdoista on oikein? :)
Mä olen 158 cm pitkä, hoikka mutta normaalivartaloinen ja BMI:ltäkin normaali nainen. Minusta meille "petite"-kokoisille nimenomaan ei löydy mistään vaatteita Suomessa, ostan kaiken netistä. Joka vaatekoolla on päinvastoin se oma "isojen tyttöjen" mallistonsa, mutta minun pitäisi tyytyä johonkin teiniosastoon...? Näin lähes nelikymppisenä se ei todellakaan tyylillisesti vastaa makuani, eikä mitoitustkaan noissa nuorisovaatteissa yleensä ole tarkoitettu normaalille naiselle, jolla on kuitenkin rinnat ja aikuisen naisen käsivarret. Ostan käytännössä kaiken nykyään ulkomailta tai netistä.
"vaatekoolla" pitäisi olla tietysti vaateketjulla ;)
Nyt kun luin aikaisempia kommentteja, joku edellä mainitsi, että jossain putiikeissa olisi petite-kokoja kaupan. Ei kiitos, ei kiinnosta mikään "putiikki", jonne on ostettu halpismekkoja "suoraan Pariisista" ja myydään niitä sitten moninkertaisilla hinnoilla muka laatutuotteina. Tai vastaavasti brändiliikkeet, niidenkin tuotteissa on turhaa ilmaa ja kaupan päälle imelä asiakaspalvelija hengittämässä niskaan ja kertoilemassa rytkyistään narisevalla äänellä.
Vierailija kirjoitti:
Moniin kauppoihin ei voi edes sisälle mennä, kun spottivalot sattuvat silmiin. VeroModa on hyvä esimerkki tästä: sisustus on mahdollisimman mustaa ja vaatteet värittömiä, niin täytyyhän sinne luolaan vähän valoa saada. Spotit sohottaa joka suuntaan, niin ettei voi katsettaan nostaa lattianrajasta.
Joo, nuo migreenivalot ja se helvetinmoinen "nuorekas" jumputus taustalla. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Ja mua ärsyttää ne 3/4 hihat monissa muuten kivoissa paidoissa ja varsinkin raskausaikana oli pääsääntöisesti vain niitä saatavilla. Talvella kuitenkin aika epäkäytännölliset. Mieluummin lyhyt tai pitkä hiha, kaulus sellainen ettei kaikki näy kun kumartuu ja pituus sopivan peittävä.
Nyt on kuitenkin paidat pidentyneet kymmenen vuoden takaisesta. Oli hankala saada sopivan mittaista m-koossa.
Mä myös toivon, että vajaamittaiset hihat menisivät vihdoinkin pois muodista! Mulla on isot ja aina punoittavat kädet, ja vajaat hihat oikein korostaa niitä. Mä oon joskus ihan kiukutellut kaupassa myyjälle, kun muuten kivassa vaatteessa on lyhyet hihat. Anteeksi kaupan tädit :)
Vierailija kirjoitti:
Tuttu homma!
Onneks olen opetellut ompelemaan itse vaatteeni, saan suunnilleen, mitä haluan. Jos vaan riittää ideoita ja löytyy kankaita! Se vasta onkin ongelma: kangaskauppojen valikoimat & hinnat - huhhuh!
Eurokankaan monopoli vituttaa, oikeesti. Niiden kankaista suuri osa on polyesteria, joka on ihan somppuhameen näköistä kuosia ja väritystä.
Inhoan vaatteiden ostoa. Sovittaminen on masentavaa, koska mikään ei näytä päälläni hyvältä. Olen lihava.
Neuleuden käyttäjät; eikö teille tule kuuma? Kaupat on nytkin ihan pullollaan paksuja neuleita, ja mietin että missä noita käytetään. Suomalainen viettää kuitenkin sisätiloissa suurimman osan ajasta, ja meillähän on talvellakin sisällä aina sen 20+ lämmintä. Ja ulkona liikkuessa nuo on taas sitten jotenkin tosi ahdistavia ja vaikka hiostavat niin monet ei jostain syystä lämmitä just siellä ulkona (kuulostaa tyhmältä mut näin on).
Eli siis ei ole tarkoitus arvostella ketään joka käyttää neuleita, vaan ihmetellä että olenko minä joku superhikoilija, kun minä paistun toimistotuolilla jos päällä on tuollainen muhkea neule neljän hehtaarin kauluksella.
Pointti oli se, että niissä pikkupuodeissa on hyvin rajattu valikoima normaalikokoiselle naiselle (tyyliin 38-42), kun puodit keskittyy monesti joko petit-kokoihin tai sitten "isojen tyttöjen" tanttamallistoihin. Ei se, että onko niissä italialaisissa vaatteissa nyt kokomerkintänä juuri XS vai S. Onko sulla asperger?
Ja se harmittaa, jos hyvä keskustelu menee turhanpäiväiseksi nillitykseksi siitä onko niissä keskikokoiselle naiselle sopimattomissa vaatteissa nyt se X koon edessä vai ei.