Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hej sinä joka inhoat olla vaateostoksilla!

Vierailija

Miksi inhoat sitä? Mikä erityisesti ärsyttää?

Taas kerran päätin, että nyt ostan jotain muutakin kuin Nanson tunikoita, ja lähdin paitaostoksille. Vaatimukset on, että vaate ei ole hiostava, kestää pesua ja käyttöä, sitä ei tarvitse silittää, ja että sen voi vaan pistää päälle, ilman että sen kanssa tarvitaan kilokaupalla asusteita ja muita päälle kieputettavia härpäkkeitä, että sitä voi käyttää. Vaatteessa olisi siis kiva olla esimerkiksi hihat, ja materiaali sellaista että paita päällä voi pyöräillä tms. ja kangas sen verran joustaa. Lisäksi olisi bonusta ettei sitä ole joku pikkulapsi ommellut viimeisillä voimillaan. 

Noh, sitten kolmen tunnin kiertelyn jälkeen ostin kuitenkin taas sen Nanson tunikan. Kaupat oli kyllä väärällään neliskanttisia keinokuituisia toppeja joihin vissiin pitää yhdistää sekunnissa nyppyyntyvä akryylineule, ja joista näkee että ne vaan ei tule kestämään. Osa paidoista oli nukkaantunut jo kaupoissa, eli ennen kuin niitä oli edes käytetty. Useimmissa puseroissa ei ollut minkäänlaisia leikkauksia, ja jos ihmisellä on yhtään tissejä, niin eihän se hyvältä näytä että päällä on jonkinlainen muodoton säkki.

Että rasitti. Onnea vaan ja menestystä niille jotka nykymuodista tykkää.  Mut minä en vaan vaatekaupoilla näemmä pärjää. Haluaisin nyt vertaistukea niiltä muilta jotka ei myöskään pärjää, kun jäi ihmiselle ostosreissusta trauma. :)

Sivut

Kommentit (70)

Vierailija

Mua ärsyttää, että vaatteet ei ole oikeita vaatteita, vaan ihmeellisiä luruja ja liruja (vaikka tuollaisia, joita kuvailit avauksessasi). Mä olen tilannut tässä viime aikoina pari vaatetta Gudrun Sjödeniltä, koska ne muistuttavat mun mielestä enemmän vaatteita. Mutta useimmat niistä on vähän väärän mallisia mulle.

Vierailija

Sama täällä. Vaikka olen nainen, en halua pukeutua kirjaviin, printattuihin tai kimalteleviin vaatteisiin. Mitoitukset on vyötäröttömille ja rinnattomille, hihat on jopa päällystakeissa niin kapeat, että ei mahdu päälle.

Ahdistun joka kerta vaatekaupoilla niin paljon, että vähän aikaa selattuani rekkien antia lähden kotiin. Yleensä kaupoissa rekit on vielä tungettu täyteen, että sekin jo ahdistaa.

Ja jos haluan esim. etsiä valkoista paitista, niin saan juosta ympäri kauppaa merkkiosastolta toiselle. Miksei samanlaiset vaatteet voi olla samassa paikassa?

Materiaalit on kuraa, trikoot lerppuja ja läpikuultavia, paitikset harvoin 100 % puuvillaa.

Ja vielä se viimeinen ärsytyksen aihe: kauppojen musiikki. Kauhulla odotan kun joulumusat pamahtaa ilmoille. Säälittää henkilökunta jo nyt.

Vierailija

Muoti harvoin pukee ketään normaalivartaloista aikuista naista, joten kyllähän järkevän vaatteen löytäminen on aika haasteellista. Itsekin tykkään ostaa vaatteita jotka kestää normaalia kulutusta edes kohtuullisen ajan, siinä olisi materiaali josta ei näy läpi( voiko kangas enää paljon ohentua??). Vaatteet myös menettävät muotonsa pyykissä, vaikka kuin oikein peset niitä( tämä  muuten  koskee liinavaatteitakin). Toisekseen en pidä nykytrendistä, joka nuolee kurveja tiukasti ja paljastaa muutenkin enempi kuin haluaisin näyttää.

Tähän kyllästyneenä ostankin vaatteeni usein kirpparilta: sinne päätyvät vaatteet selvästikin kestävät pitoa, kun niistä kerran riittää vielä seuraavalle käyttäjälle. samoin värjäyskemikaalit sun muut myrkyt on jo pesty niistä pois.

Hyvänä vaihtoehtona olen huomannut myös vaatteen teetättämisen ompelijalla: Jos kangaskaupasta löytää hyvän kankaan, ei se teetätys niin paljoa maksa. Toki markettirytkyä enempi, mutta itselle taatusti käypänen ja laadukas vaate tulee jopa halvemmaksi, kun ostaa jatkuvasti roskiin syydettävää huonoa valmisryysyä.

Vierailija

Ennen opetettiin ettei rintsikoita tarvitse esitellä kaikelle kansalle. Siksi on olemassa päällysvaatteet ettei alusvaatteet näy. No, nykyään vaatteet näkyy läpi. Miten niitä kuuluu käyttää? Jos sinne alle laittaa topin, niin jotenkin sekään ei näytä hyvältä.

Ja mikä juttu tää on, että topit ja vaatteet on niin syvän uurrettuja, että joko tissit näkyy tai selästä näkyy jälleen kerran ne rintsikat ja rintsikoiden hakaset?  Onko vilauttelu nykyään joku sosiaalisen viestinnän väline jota en ole tajunnut? 

Vierailija

Hiukan hankalaa löytää luonnonkuituista vaatetta jota ei tarvitse silittää, nehän ovat niitä jotka eivät hiosta.  Sekoitekangas paidassa, ripusta kuivumaan henkariin, siliää helposti, mahdollisimman helppokäyttöinen.

Ostan näistä nettikaupoista jotka toimittavat kirjeenä.  Kaikki eivät, johtuen että lähetys on kuitattava.  Se vain helpottaa ostotapahtumaa, kun tietää mitä tahtoo.

Vierailija

Mua ärsyttää, kun sopivan kokoisten vaatteiden löytäminen on vaikeaa, varsinkin housuissa. Oon lyhyt, paksut reidet ja leveät lanteet. Kaupoissa on hirveä musiikki, joka alkaa ahdistamaan. Sovituskopissa tulee kuuma, kun pitää pukea ja riisua ja raahata niitä vaatteita ja omia päällysvaatteita mukana.

Vierailija

Allekirjoitan aiemmat... Nykyään ostan 90% vaatteista, asusteista ja kengistä netistä. On helppo etsiä nettikaupasta esim. "kengät, mustat, koko 39-40, materiaali:nahka, korko 3-5cm". Klikklik ja vaihtoehdot on nenän edessä. Tai "Paita, valkoinen, koko 40-42", klikklik. Rullataan pari sivua ja silmäyksellä näkee sen parikymmentä vaihtoehtoa, joista voi valita oikeimman näköiset. Sitten tilataan muutama vaihtoehto, ja epäsopivat/väärän kokoiset palautukseen. Tutuista merkeistä osaa sopivan yleensä jo valita. 

Teepä sama oikeissa kaupoissa - hirveä ympäri juokseminen, valkoiset paidat tosiaan levitetty ympäri kauppaa, jokaisesta pitää erikseen etsiä koko, yhdessä kaupassa ei kuitenkaan ole kuin muutama vaihtoehto, jne jne. Pääsee NIIN paljon helpommalla kun tilaa netistä, käy paketin, ja tarvittaessa palauttaa epäsopivat. Säästää hemmetisti aikaa ja yleensä myös rahaa, kun viitsii odottaa aleja.

Vierailija

Miksei naisille ole samanlaista kauppaa kuin Dressmann miehille? Olisi selkeällä esillepanolla perusvaatteita: runsaasti kokoja ja eri väreissä.

Vierailija

Jos kerran täällä on asiasta tietäviä, niin kertokaa miksi monissa kaupoissa on niin älyttömän pieniä kokoja? Eilen kävin vaatekaupassa, jossa useimmissa vaatteissa oli ainoat koot s ja xs. Edes kokoa M ei meinannut löytyä, saati sitten isompia kokoja. Saman huomasin muissakin kaupoissa. Mietin et vaihdoehdot on nämä:

- isommat koot menee nopeasti koska aika harvalle menee noin pienet koot. Viimeistään rintojen kohdalla tulee ongelmia eikä paita mene päälle. Pienet koot jää jäljelle koska niitä ei kukaan osta

- kaupassa ei käy muita kuin s-kokoisia ihmisiä ja siksi pienet koot on yliedustettuina, isommat ei mene kuapaksi

- kauppaan ei haluta muita kuin s-koon ihmisiä, se on osa brändiä ettei lanteikkaat ja tissikkäät ja muhevat  kulje kaupan  rätit päällä häpäisemässä suunnittelijan visiota. 

Mikä näistä vaihtoehdoista on oikein? :)

Vierailija

Olen useamman vuoden ostanut  miltei kaikki vaatteeni netin kautta. Kengät ovat ainoat, jotka käyn kaupoista. Vaatteitten etsintä kaupoissa on yhtä tuskaa, kokoa vaikea löytää ja saman tyylistä vaatetta on ripoteltu sinne ja tänne, mikä hankaloittaa itselle sopivan tyylisten vaatteitten vertailua. Pukukopit ovat ahtaita ja joskus on meinannut tasapaino herpaantua ja lennäpä sitten verhon läpi ulos kopista. Olen hoikka ja pienirintainen ja istuvia vaatteita hankala löytää. Jos sattuu hyvä koko, väriä ei saa mieluisena.

Hyvää palvelua arvostan ja myyjältä ammattitaitoa ja rehellistä mielipidettä. Hyvä kokemus tästä on usean kerran tullut VILA:n liikkeestä Foorumista.

Vierailija

Halonen oli ennen sellainen peruskauppa, josta löytyi asiallista perusvaatetta selkeästi rekkeihin koottuina. Nyt en ainakaan Jyväskylän uudesta Halosesta löydä ostettavaa, en vaikka minulla on sinne lahjakortti, joka pitäisi käyttää...

Jostain syystä minäkin löydän helpommin vaatetta kirpparilta kuin kaupasta, vaikken mikään erityinen kirpparifani olekaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
hihat on jopa päällystakeissa niin kapeat, että ei mahdu päälle.

Tämä on jotain niin kummallista. Onko tosiaan tarkoitus, että talvitakin alle mahtuu vain kittana t-paita?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miksei naisille ole samanlaista kauppaa kuin Dressmann miehille? Olisi selkeällä esillepanolla perusvaatteita: runsaasti kokoja ja eri väreissä.

Kannatan ajatusta. Mies tarvitsee vaatetta; mies menee ja ostaa dressmannilta paidan ja housut.  Mukavia, löysiä puuvillavaatteita jotka kestää pesua.

Nainen tarvitsee vaatetta, ja kahlaa läpi kymmeniä keinokuituvaatteita,  joista yksikään ei ole mukava ja löysä ja kestä pesua.  

Ymmärrän nykyään hyvin naisia jotka suosivat urheiluvaatteita. Niissä voi sentään tehdä asioita, liikkua ja tuntea olonsa hyväksi eikä vaan olla.

Vierailija

Muheva oli hauska sana. Lol.

En tiedä. Mua harmittaa, kun olen xxxl eli koko 50 ja ei juuri mitään ole missään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat