Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syy miksi älyköt halauavat todistella älyään

Vierailija
22.10.2015 |

On joitakin poikkeuksia, mutta yleensä keskivertoa älykkäämmät haluavat tuoda älyään esille. Mitä fiksumpi on, sitä huomaamattomammin se tapahtuu. Syy on yksinkertainen, älykäs ihminen on usein kuullut olevansa älykäs ja on omaksunut neron leiman. Ongelmana tuossa on se, että sitä neroutta täytyy ylläpitää.

Uusille tuttavuuksille älyään täytyy aina tavalla tai toisella korostaa. Ainoastaan suuresta älystä tunnetut julkkikset (esim Einstein) ovat helpommassa asemassa, sillä heidän älynsä on kaikkien tiedossa. 

Jos olet älykäs ja haluat vapautua henkisesti, hylkää älykön/neron leima!

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti nämä omia kaappiteorioitaan palstalla esittävät tyypit eivät tee sitä apurahalla. Sen verran pihalla ollaan. Sinänsä aika sama, mikä ihmisryhmä on kohteena - älykkäät, kauniit, komeat, itsevarmat, varakkaat, miesvihaiset naiset, femakot, krantut nirppanokat...

Vierailija
42/54 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi ehkä määritellä puhutaanko tässä keskustelussa keskivertoa selvästi älykkäämmistä ihmisistä vai niistä todella harvoista huippuälykkäistä, jotka ovat älykkyydessä ihan omalla tasollaan. 

Omalla tasollaan, mutta yleensä vain omalla sektorillaan. Yleispätevästi älykkäitä kun ei oikein ole. Tuskin Einstein oli kummoinen säveltäjä. Jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole älykäs, ihan normipulla. Kuitenkin kiinnostusta analyyttiseen ajatteluun löytyy, opiskelen kieliä (joskin hitaammassa tahdissa kuin oikeasti fiksut) ja katson mielelläni tiededokumentteja. Niissä asiat on esitetty hyvin, joten meikäläinenkin tajuaa niistä :-) Olen varmaan sitten sellainen wannabe, mutta kun kiinnostaa niin minkäs teet. 

Muut normipullat pitää hienostelijana, älykkäät lähinnä "aww, niin söpöä että säkin yrität".

Vierailija
44/54 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö älykkään ihmisen näytellä olevansa jotakin muuta? Onhan niin, että kun älykäs ihminen puhuu ja toimii täysin luontevasti ja itseään mitenkään korostamatta, hän tekee älykkään vaikutuksen. Se tietenkin ärsyttää joitakin kanssaihmisiä, mutta sille ei mitään voi.

Mietin asiaa nyt vain älykkään kannalta. Hänelle itselleen olisi parasta hylätä uskomus, että on älykäs. Ja harva älykkökään on kaikilla henkisiltä ominaisuuksiltaan poikkeuksellisen kehittynyt.

ap

Miksi älykkään ihmisen pitäisi lakata luottamasta siihen, että on älykäs? Pitäisikö musikaalisen ihmisen hylätä uskomus, että on musikaalinen?

Pitäisiköhän meidän muiden sensijaan  hylätä tuo  koko geeneissä ennalta määräytyvän 'musikaalisuuden' idea ja näin vapauttaa itsemme tuosta itse asiassa varsin vahingollisesta  myyttiuskosta.

Mietitäänpä asiaa siltä kannalta ,että jos jonkun isä on esim. jossain arvostetussa opetusvirassa Sibelius-akatemiassa ja äiti moneen kertaan palkittu esiintyvä  konserttiviulisti ja sitten rinnalle  toinen tapaus ,jonka isä on töissä  vaikkapa  autoasentajana huoltokorjaamossa ja äiti siivoajana keskussairaalassa,niin kumman pariskunnan lasta yleisesti sanotaan ja kummalle jo lapsesta asti ennustellaan muusikon uralla pitkälle pääsemistä ?

Ovatko nämä kaksi tapausta tosiaankin niin  'samalla viivalla' ja tuleeko yhteiskunta niin paljon väliin, ettei millään taustalla sinänsä ole muka mitään merkitystä ?

Vainko muka 'geeneillä'  on ?

Hah,hah,sanon minä !

Vierailija
45/54 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi ehkä määritellä puhutaanko tässä keskustelussa keskivertoa selvästi älykkäämmistä ihmisistä vai niistä todella harvoista huippuälykkäistä, jotka ovat älykkyydessä ihan omalla tasollaan. 

Omalla tasollaan, mutta yleensä vain omalla sektorillaan. Yleispätevästi älykkäitä kun ei oikein ole. Tuskin Einstein oli kummoinen säveltäjä. Jne.

Sekoitat kaksi asiaa, älykkyyden ja taidon. Säveltäminen on taito, älykkyys ominaisuus. Erittäin älykkään on varmasti helpompi oppia säveltäjäksi kuin erittäin tyhmän, mutta jotkut ovat älykkyydestä riippumatta lahjakkaita musiikillisesti ja oppivat säveltämään muita nopeammin tai paremmin.

Vierailija
46/54 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse-asiassa ulkoa opettelu, mutta todella heikko käytännön tuntemus sekä asiakokonaisuuksien että jäsentelyn puute, vaivaa usein hyvin usein suomalaista asiantuntijaa jota kai voidaan jonkilaisena keskivertoa älykkäämpänä. Ainakin klassinen äänen teennäistäminen ja vakuuttavaa esittäminen, leimaa isoa joukkoa suomi "älyköitä". Itse älykkyys on kuitenkin harvinaista, koska sen mittaaminenkin on suurilta osin ulkoa opeteltujen kaavojen ja oppien muistamista. Tai päättelytehtävissä lopulta päättelyn tekijän perustelu on testin keksineen perustelun kanssa yhtä arvokkaita. Ongelma onkin juuri avaajan ilmaisemat wanna be älyköt. Minulle on aina toitotettu kuinka tyhmä olen.. muiden älykkyyttä en huomaa joten taidan olla todella tyhmä ja aina valmis lukuisiin erilaisiin opponointeihin ja teeseihin jotka syntyvät minun henkilökohtaisesta ymmärryksestä ja kyseenalaistan kaiken, aivan kaiken mitä kuka vaan sanoo. Voin olla helposti asioista samaa mieltä, mutta ensin kiellän aina sitten kun itse olen syventynyt riittävästi ajatukseen voin sen hyväksyä, mutta siltikin etsin omista käsityksistä säännöllisesti virheitä jotta ymmärrykseni kehittyisi.

Vierailija
47/54 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse-asiassa ulkoa opettelu, mutta todella heikko käytännön tuntemus sekä asiakokonaisuuksien että jäsentelyn puute, vaivaa usein hyvin usein suomalaista asiantuntijaa jota kai voidaan jonkilaisena keskivertoa älykkäämpänä. Ainakin klassinen äänen teennäistäminen ja vakuuttavaa esittäminen, leimaa isoa joukkoa suomi "älyköitä". Itse älykkyys on kuitenkin harvinaista, koska sen mittaaminenkin on suurilta osin ulkoa opeteltujen kaavojen ja oppien muistamista. Tai päättelytehtävissä lopulta päättelyn tekijän perustelu on testin keksineen perustelun kanssa yhtä arvokkaita. Ongelma onkin juuri avaajan ilmaisemat wanna be älyköt. Minulle on aina toitotettu kuinka tyhmä olen.. muiden älykkyyttä en huomaa joten taidan olla todella tyhmä ja aina valmis lukuisiin erilaisiin opponointeihin ja teeseihin jotka syntyvät minun henkilökohtaisesta ymmärryksestä ja kyseenalaistan kaiken, aivan kaiken mitä kuka vaan sanoo. Voin olla helposti asioista samaa mieltä, mutta ensin kiellän aina sitten kun itse olen syventynyt riittävästi ajatukseen voin sen hyväksyä, mutta siltikin etsin omista käsityksistä säännöllisesti virheitä jotta ymmärrykseni kehittyisi.

Anteeksi mutta sun tekstissä on paljon yhdyssanavirheitä. T, akateeminen köyhä

Vierailija
48/54 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta sun tekstissä on paljon yhdyssanavirheitä. T, akateeminen köyhä

Väitätkö että kirjoitustaito ja kieliopin osaaminen ovat älykkyyteen kuuluvia ominaisuuksia eivätkä opittuja taitoja? Liittyvätkö varallisuus ja koulutustasokin siihen? 

Vierailija
49/54 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro, miten älyköt tuovat älyään esille.

Vierailija
50/54 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö älykkään ihmisen näytellä olevansa jotakin muuta? Onhan niin, että kun älykäs ihminen puhuu ja toimii täysin luontevasti ja itseään mitenkään korostamatta, hän tekee älykkään vaikutuksen. Se tietenkin ärsyttää joitakin kanssaihmisiä, mutta sille ei mitään voi.

Lähinnä se ongelma on, kun keskiverto Jani-Petterit Kokoomuslainen heiluu joka paikassa julistaen älykkyyttään, jota ei todellisuudessa ole olemassakaan.

Älykkyys ei ole sama kuin ylimielisyys.

Todellinen älykkö älykäs ei tarvitse pönkitystä itsetunnolleen, vaan osaa kuin muutkin.

Wannabee rikas / älykkö sen sijaan meuhkaa itsestään tehden pellen itsensä lisäksi seuraajistaa, eli perseennuolijoistaan.

Vierailija
51/54 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisastelevat ihmiset on kyllä ärsyttäviä, mutta tavallaan joskus ihan hauskoja. Tämän huomaa esim. yliopistossa, kun kuuntelee fuksien ja vielä kakkosvuotistenkin juttuja (itse kuudetta vuotta). Ne esittää aina luennoilla sivistyssanojentäyteisiä kysymyksiä hyvin paskantärkeään sävyyn jostain ihan jonninjoutavasta asiasta. Ja sitten ne saattaa keskustella ihan vapaa-ajallaankin jostain monimutkaisista teorioista ja siteeraavat eri tutkijoiden nimiä, joka saattaa kuulostaa jonkun mielestä intellektuellilta, paitsi minun, joka tietää niiden keskustelevan edelleen siitä yhdestä ja samasta pääsykoekirjasta joka on varmaan monelle ainoa tieteellinen kirja, mitä ovat eläessään lukeneet. Jotenkin tulee aina sellanen "voi noita pieniä"-fiilis kun niihin törmää :D

Vierailija
52/54 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeasti älykkäät hinkkaa fiksuuttaan toisten naamaan. Se tulee ehkä esille jossain pienissä asioissa korkeintaan.

Vierailija
53/54 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäät tekevät AP:n kysymällä tavalla usein peitellessään jotain muuta (esim.) fyysistä vajaavuuttaan.

Vierailija
54/54 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en nyt omasta älykkyydestä mitenkään ole vakuuttunut, usein on sanottu fiksuksi, nörtiksi tms. Mutta pääosin uskon sen johtuvan verbaalisuudestani, että ihmiset käsittävät jotenkin älykkääksi. Kielet tuntuvat helpoilta oppia. Lisäksi olen luova tekijä (taiteilu) ja ainakin mielikuvituksellinen ja kekseliäs. Mistään aspergereista en tiedä, mutta olen introvertti. En pidä turhan tiuhasta seuraelämästä enkä isoista ihmisjoukoista. Tulen aina hyvin toimeen ja minusta pidetään toki, mutta ns. "sosiaalisen älykkyyteni" uskon olevan sitä kun tiedän milloin olla hiljaa ja mitä sanoa. Mutta tekeekö mikään näistä älykästä? En ainakaan pidä itseäni älykkönä, olen vaan mielestäni perusfiksu, mutta oma käsitykseni älykkäästä onkin ylivertainen osaaminen suhteessa ikään ja taitoon. Pidän aina matemattisesti lahjakkaita älykkäämpinä, vaikka moni tuttuni ihailee juuri omaa verbaalista ja kielellistä osaamista. Kyse on siitä, mitä juuri sinä pidät älyn merkkinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi