Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syy miksi älyköt halauavat todistella älyään

Vierailija

On joitakin poikkeuksia, mutta yleensä keskivertoa älykkäämmät haluavat tuoda älyään esille. Mitä fiksumpi on, sitä huomaamattomammin se tapahtuu. Syy on yksinkertainen, älykäs ihminen on usein kuullut olevansa älykäs ja on omaksunut neron leiman. Ongelmana tuossa on se, että sitä neroutta täytyy ylläpitää.

Uusille tuttavuuksille älyään täytyy aina tavalla tai toisella korostaa. Ainoastaan suuresta älystä tunnetut julkkikset (esim Einstein) ovat helpommassa asemassa, sillä heidän älynsä on kaikkien tiedossa. 

Jos olet älykäs ja haluat vapautua henkisesti, hylkää älykön/neron leima!

Sivut

Kommentit (54)

Vierailija

Pitäisikö älykkään ihmisen näytellä olevansa jotakin muuta? Onhan niin, että kun älykäs ihminen puhuu ja toimii täysin luontevasti ja itseään mitenkään korostamatta, hän tekee älykkään vaikutuksen. Se tietenkin ärsyttää joitakin kanssaihmisiä, mutta sille ei mitään voi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö älykkään ihmisen näytellä olevansa jotakin muuta? Onhan niin, että kun älykäs ihminen puhuu ja toimii täysin luontevasti ja itseään mitenkään korostamatta, hän tekee älykkään vaikutuksen. Se tietenkin ärsyttää joitakin kanssaihmisiä, mutta sille ei mitään voi.

Mietin asiaa nyt vain älykkään kannalta. Hänelle itselleen olisi parasta hylätä uskomus, että on älykäs. Ja harva älykkökään on kaikilla henkisiltä ominaisuuksiltaan poikkeuksellisen kehittynyt.

ap

Vierailija

Mensan jäsenenä tiedän että oikeat älyköt yrittävät pitää älynsä visusti salassa. Wannabe-älyköt on toinen juttu

Vierailija

Isolla osalla korkean äo omaavista on esim. asperger, tai vastaavaa ongelmaa, ja sen takia eivät ymmärrä miltä se vaikuttaa, kun tuovat esille sitä, että tietävät joistakin asioista paljon jne.

Esim. aspergerille on ihan normaalia ilmoittaa kuuluvansa mensaan vaikkapa, se ei ole assin näkökulmasta leuhkimista, koska se on totta.

Tavallisen ihmisen korvaan se tietysti kuulostaa erilaiselta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin asiaa nyt vain älykkään kannalta. Hänelle itselleen olisi parasta hylätä uskomus, että on älykäs. Ja harva älykkökään on kaikilla henkisiltä ominaisuuksiltaan poikkeuksellisen kehittynyt.

ap

Miksi älykkään ihmisen pitäisi lakata luottamasta siihen, että on älykäs? Pitäisikö musikaalisen ihmisen hylätä uskomus, että on musikaalinen?

Vierailija

Olen paitsi jossain määrin älykäs, myös älyllisesti suuntautunut. Nimenomaan tämä älyllisyys on minusta se arvokas ominaisuus: kyky kiihkottomaan analyyttisyyteen, harkitsevuus, sivistys. Minulle sopii älykön rooli. Jos jotkut eivät siitä pidä, se on heidän ongelmansa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Miksi älykkään ihmisen pitäisi lakata luottamasta siihen, että on älykäs? Pitäisikö musikaalisen ihmisen hylätä uskomus, että on musikaalinen?

Pitäisi. Jos musikaalinen ihminen pitää itseään musikaalisena, hän pitää itseään tarpeeksi musikaalisena, eikä näin enää kehity.

Vierailija

Miten älykkö voi kertoa itsestään tuomatta älyään esille? 

"Mitä harrastat?"

Rehellinen vastaus: Lasken huvikseni yhtälöitä/ minulla on meteorikamera/ opiskelen kirkkoslaavia/ olen tosi innoissani modernista keskiamerikkalaisesta runoudesta. Ei ehkä hyvä, mutta entä jos tämä on totta?

"Millainen työpäiväsi oli?"

Rehellinen vastaus: Kyllä vähän harmitti kun joku rähmäkäpälä oli pilannut useamman dna-näytteen/ Aika tylsää, kävin läpi uutta monimuuttuja-analyysiani

"Osaatko jotain kieliä?"

Rehellinen vastaus: No joo, englantia, ruotsia, ranskaa, saksaa, setswanaa ja hiukan arabiaa. Tänä vuonna ajattelin ottaa haltuun kiinan perusteet.

Miten älykön pitäisi elämästään kertoa niin ettei älykkäät harrastukset ja mielenkiinnon kohteet tule mitenkään esille? 

Älykkäät ihmiset harvoin kuvittelevatkaan olevansa täydellisiä, mutta jostain syystä muut usein pitävät älykkäitä luonnostaan ylimielisinä kun itsellä on huonommuuden tunteita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Isolla osalla korkean äo omaavista on esim. asperger, tai vastaavaa ongelmaa, ja sen takia eivät ymmärrä miltä se vaikuttaa, kun tuovat esille sitä, että tietävät joistakin asioista paljon jne.

Esim. aspergerille on ihan normaalia ilmoittaa kuuluvansa mensaan vaikkapa, se ei ole assin näkökulmasta leuhkimista, koska se on totta.

Tavallisen ihmisen korvaan kuulostaa erilaiselta? Eli siis kaikesta muusta saa olla ylpeä, paitsi älystä? 

Tämä. Juuri tämä on se sairas ajatusmaailma, minkä takia "älykkäät" ihmiset hengaa keskenään. Pidä kynttiläsi vakan alla...

Jos olet kaunis, sen saa kertoa.

Jole olet varakas, sen saa sanoa.

Jos olet kuuluisa, sen saa sanoa.

...mutta koetapa olla älykäs, ja olet asperger tai autisti, vaikka mikään muu ominaisuus kuin älykkyys ei siihen viittaisi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallisen ihmisen korvaan kuulostaa erilaiselta? Eli siis kaikesta muusta saa olla ylpeä, paitsi älystä? 

Tämä. Juuri tämä on se sairas ajatusmaailma, minkä takia "älykkäät" ihmiset hengaa keskenään. Pidä kynttiläsi vakan alla...

Jos olet kaunis, sen saa kertoa.

Jole olet varakas, sen saa sanoa.

Jos olet kuuluisa, sen saa sanoa.

...mutta koetapa olla älykäs, ja olet asperger tai autisti, vaikka mikään muu ominaisuus kuin älykkyys ei siihen viittaisi.

Eihän näitäkään saa sanoa. 

Jos pidät itseäsi kauniina, olet omahyväinen ja luulet itsestäsi liikoja, ja todennäköisesti myös ruma. Jos luulet olevasi musikaalinen, olet lahjaton haaveksija. Jos luulet olevasi älykäs, se on varmin merkki tyhmyydestä.

Suomessa ihmisen kuuluu uskoa olevansa muita arvottomampi ja huonompi, mutta silti pärjätä monilla elämän osa-alueilla. Tämän huomaa siitä miten niitä muutamia henkilöitä arvostellaan, jotka erehtyvät uskomaan itseensä.

Vierailija

Suomessa ihmisen kuuluu uskoa olevansa muita arvottomampi ja huonompi, mutta silti pärjätä monilla elämän osa-alueilla. Tämän huomaa siitä miten niitä muutamia henkilöitä arvostellaan, jotka erehtyvät uskomaan itseensä.

[/quote]

Suomessa ihmisen kuuluu kaikin voimin vähätellä itseään ja saavutuksiaan - ja jäädä sitten odottamaan kanssaihmisten eriäviä mielipiteitä.

- Tää mun laulu nyt on tämmöstä kiekumista vaan...
- Älä nyt kun sä laulat niin hyvin!

Vierailija

Kateelliset ulisee, taas kerran. Näin fiksuna olen huomannut että pelkästään normaali asioista keskustelu saa jotkut tyhmemmistä raivon valtaan. Ja vika ei todellakaan ole minussa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kateelliset ulisee, taas kerran. Näin fiksuna olen huomannut että pelkästään normaali asioista keskustelu saa jotkut tyhmemmistä raivon valtaan. Ja vika ei todellakaan ole minussa.

Yhdyn tähän. Olen saanut haukut esimeriksi siitä että toin oma pullo mukaan -henkisiin illanistujaisiin pullon halpaa valkoviiniä. Yritin kuulemma hienostella...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdyn tähän. Olen saanut haukut esimeriksi siitä että toin oma pullo mukaan -henkisiin illanistujaisiin pullon halpaa valkoviiniä. Yritin kuulemma hienostella...

Ja tuosta mielesi pahoitit? -Itse olisin sanonut, että jos haluaisin hienostella, toisin vuosikertasampanjaa. Että vittuako siinä vingutte.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mensan jäsenenä tiedän että oikeat älyköt yrittävät pitää älynsä visusti salassa. Wannabe-älyköt on toinen juttu

Jaa, minäkin olen mensan jäsen, mutta ei minulla ole mitään tarvetta pitää asiaa salassa? Miksi pitäisi? Miksi saa olla tyhmä ihan julkisesti, mutta älykäs ei? En tarkoita, että huutelen ihmisille olevani älykkö, mutta en todellakaan esitä mitään muuta. Jo ammattini tosin paljastaa, etten mikään ihan pölvästi voi olla..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat