Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä saa ihmiset hylkäämään urbaanin elämäntavan ja tyytymään arkeen peltolähiössä?

Vierailija

Toisessa ketjussa kommentoija nosti esiin kiinnostavan pointin:

Vierailija kirjoitti:

[ei] juuri kukaan 20+ kaupungin keskustassa asuva aio koskaan muuttaa korpeen tai edes rivariin "jos johonkin lähden niin nyciin, lontooseen, berliiniin..." ja kuitenkin kymmenen vuoden kuluttua on se perinnetalo peltolähiössä, josta valehdellaan itselle että on ainutlaatuinen vaikka ainoa ero valmispakettiin on joku väliseinä tai lisäovi.

Itse olin parikymppisenä sitä mieltä, että olen sydämeltäni kaupunkilainen ja tuollaiseen peltolähiöön en koskaan muuta. No, kolmikymppisenä olen edelleen samaa mieltä, ja niin tulen olemaan vastaisuudessakin. Mikä teidän mielestänne saa ihmisen kääntämään kelkkansa tässä asiassa niin jyrkästi ja vaihtamaan kaupunkikulttuurin sovinnaiseen elämään?

Sivut

Kommentit (97)

Vierailija

Mikä saa ajattelemaan, että asuminen maaseudulla olisi "sovinnaista". 

Meillä tutut, jotka ostivat vanhan maalaistalon kaikkine piharakennuksineen ja tontteineen. Toimivat kehitysvammaisten "työ- ja virikepisteenä". Heillä on luomuviljelyä, ulkomaisia vieraita majoittavat tavan takaa... ym. 

Koen, että täällä Krunikassa asuvana elän tod. paljon sovinnaisempaa elämää. Se, että joskus riekkuu kulttuurielämän riennoissa ei ole mitään boheemiutta. 

Itse olen valmis vielä tekemään jotain tuollaista. Aika ei vain vielä ole kypsä ja elmäntilanteeni takia mahdoton muutenkin. 

Ajatusmaailmasi on niin rajattu, että jo sen perusteella pidän sinua äärimmäisen sovinnaisena ihmisenä. 

Vierailija

Veikkaan, että iso osa näistä on opiskelujen perässä maalta muuttaneita tyttösiä, jotka vakuuttelevat kaupunkilaisuuttaan sopeutuakseen opiskelukaupunkinsa piireihin. He eivät niinkään muuta mieltään kuin lakkaavat valehtelemasta (itselleen).

Vierailija

Noh, olen itse kasvanut maaseudulla. Aikuisena asunut miljoonakaupungin ydinkeskustassa, sittemmin Helsingissä. Nykyään kaipaan luontoa, mutta kun työt on täällä niin muutto suuntautunee johonkin lähistölle, jossa on mahdollisuus omaan pihaan. Peltolähiöön en. Ikuiset inhotukset jäänyt niistä, kun lapsuuden kotikuntaan rakennettiin pelloille. Se näytti niin typerältä. Ne talot näytti yhtä vankoilta, kuin tulitikkutalot. 

Mä en tosin ymmärrä, miten jota kuta voi tämäKIN asia häiritä...

Vierailija

Onneksi nuo ei ole ainoat vaihtoehdot! Entisenä paljasjalkaisena stadilaisena mua ei saisi peltolähiöön mitenkään eikä perinnetaloon:)

Eikä kaupunkiinkaan enää millään.

Siispä meidän molemmat talot on sijainneet kauniilla metsäisellä ja kallioisella rinnetontilla lähellä kaikkia palveluja. Helsingin keskustaan hurautan 22 minuutissa - jos haluan.

Mulla on kaikki täällä mitä kaipaan - omaa rauhaa, kaunis talo, uimarannat ja allas, oma mustikkametsä, ystävät ja perhe. Rakastan isoa puutarhaani ja nollaan työstressin parhaiten juuri pihalla tai mustikkametsällä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mikä saa ajattelemaan, että asuminen maaseudulla olisi "sovinnaista".

Asuin maaseudulla melkein 20 vuotta. Yksittäinen esimerkki jostakin kehitysvammaisten työpajasta ei kumoa sitä tosiasiaa, että maaseutu on huomattavasti suuria kaupunkeja konservatiivisempaa.

Tosin peltolähiöitä on myös ja erityisesti pikkukaupungeissa. Eivät ne ole varsinaisesti mikään haja-asutusalueiden juttu.  -ap

Vierailija

Hei, huomatkaa, hyvät kommentoijat, ettei tässä ketjussa keskustella eri asumismuotojen paremmuudesta vaan siitä, mikä saa ihmisen asenteissa aikaan tällaisen muutoksen, johon lainaamani kommentti viittaa. -ap

Vierailija

Olen syntynyt pienessä kylässä, opiskellut pikkukaupungissa, jonka jälkeen muutin vielä pienempään kylään. En ole koskaan elänyt tai kaivannut urbaania elämäntapaa. Mulle tämä on passeli ja turvallinen ratkaisu, iltalenkillä ei tarvitse pelätä ryöstöä tai muuta yllätystä. Kaupungissa on kiva käydä, mutta vielä kivempaa on tulla takaisin.

Vierailija

Havaintojeni mukaan mielenmuutoksen tärkeimmät aiheuttajat ovat autot ja lapset. Helsingin kantakaupungissa joudut pitämään autoasi kadun varressa, jossa känniset kusevat sen päälle  ja talvella aura-auto saartaa sen lumi- ja jäävallin taakse. Lapsilla ei ole mahdollisuutta astua kotiovesta oikealle pihalle ja lähteä läheiseen metsikköön seikkailemaan. Siellä "peltolähiössä" sinulla on oma autotalli jopa kahdelle autolle,  ja lapsilla on tilaa missä temmeltää.

Vierailija

Mikä saa asenteissa aikaan muutoksen? Tietysti raha. Viiden hengen perhe voi miettiä, haluaako 100 000 eurolla 4ha maatilan 150 m2 omakotitalolla vai yksiön jostain Helsingin mamulähiöstä.

Ns peltolähiöitä en kyllä ymmärrä. Niissä mielestäni yhdistyvät kaupunki- ja maaseutuasumisen haitat.

Vierailija

Itse taas toivon hartaasti että koittaa se päivä että voimme muuttaa maaseudulle asumaan. Ei mihinkään lähiöön vaan ihan maalle. Jossa lähin naapuri on siellä jossain ison pellon toisella puolen. Ääni ei kuulu eikä liike näy. Mutta valot piemeellä ehkä vähän kajastaa.

Oma rauhaa ja omaa tilaa.

Vierailija

No yks ainaki on lasten syntymä. Meillä on yksi lapsi, ja haaveillaan muutosta kerrostalosta maan tasalle (rivitalo/paritalo). Olis vaan tsiljoona kertaa helpompaa, kun lapsi vois kulkea itse sisään ja ulos ja ulkoilla omalla pihalla ilman, että mun tarvii istua koko se aika hiekkalaatikon reunalla. Ja lisäksi kun lapsi kasvaa, hän voi liikkua itse lähiympäristössä ja olla pihalla kavereiden kanssa ilman, että olen koko ajan sydän kurkussa (kaupungin keskustassa en uskaltaisi päästää, niin paljon liikennettä ja muuta häröilyä). Ja tietty lapselle on kiva että luontoa on lähellä eikä pelkkää asfalttia ja betonia. Eli ihan käytännön syyt.

Jos olisin lapseton ja varsinkin jos olisin sinkku, haluaisin asua Helsingin keskustassa (ja silloin asuinkin).

Vierailija

Ikääntyminen ja lapset vaikuttaa. En enää kestä jatkuvaa hälinää ja vilinää, vaan haluan asuinympäristöni olevan rauhallinen. Lapset mekastaa jo ihan tarpeeksi, en kaipaa ihmisvilinän ja liikenteen mekastusta siihen lisäksi. Luonto rauhoittaa. Ja lapsilla on turvallisempaa ja enemmän tilaa vilistää ympäriinsä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Hei, huomatkaa, hyvät kommentoijat, ettei tässä ketjussa keskustella eri asumismuotojen paremmuudesta vaan siitä, mikä saa ihmisen asenteissa aikaan tällaisen muutoksen, johon lainaamani kommentti viittaa. -ap

Kasvaminen ja muuttuneet elämäntilanteet. Aika monelle parikymppiselle yöelämä on tärkeää, vanhemmille vaikka sitten se että lapset voi päästää pihalle yksin leikkimään. Ja että nukkumaan pääsee, melun puututtua, vaikka iltayhdeksältä eikä sunnuntaina aamuviideltä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ikä tekee tehtävänsä, vanhemmiten usein ei välitä mistään baari-, ravintolaelämästä ja niin muutenkaan jatkuvasta sosiaalisesta kanssakäymisestä. 

Olet kolmikymppinen ja puhut jo elämän kattavista ratkaisevista päätöksistä lopullisina. Näin kuusikymmppisenä sanon, että moni asia vielä tulee ajatuksissasi muuttumaan. En tarkoita juuri kyseessä olevaa asiaa, mutta näin on. 

Kyse on varmasti usein myös rahasta. Keskusta-asuminen (varsinkin Helsingissä) on luokattoman kallista. Maaseudulla tai pienemmässä taajamassa pääsee aivan toiseen kulutustasoon muilta osin, kun puolet tuloista ei mene asumiseen. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan se menee niin, että siinä vaiheessa kun kaverit perheellistyvät, he alkavat muuttaa täältä kantakaupungista lähiöihin. Usein syyksi sanotaan, että lähiö on parempi paikka kasvattaa lapsia, mutta todellinen syy on melkein aina raha. Perheasunnot keskustassa maksavat kuitenkin puolesta miljoonasta ylöspäin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat