Sattuuko poskionteloiden punkteeraus paljon?
Saako siihen jotain nappeja nassuun ennen toimenpidettä, sillä tulen olemaan varmaankin niin peloissani että tutisen? Onko omakohtaista kokemusta täällä kenelläkään asiasta?
Kommentit (34)
Minulle tehtiin juuri elämäni eka punkteeraus: olin vältellyt sitä kuin ruttoa, kun niin karseita kauhutarinoita punkteerauksesta on kerrottu. Itselläni on vielä tosi alhainen kipukynnys, olen monta kertaa pyörtynytkin kivusta, kerran verikokeessakin :/
Kroonistuneen poskiontelotulehduksen takia punkteeraus oli pakko tehdä ja jopa halusin sitä, niin väsynyt olen tähän tautiin.
Nenä-korva-kurkkulääkäri teki punkteerauksen (työterveydessä) ja toimenpide ei sattunut kertakaikkiaan YHTÄÄN!! Harmittaa, etten ole mennyt aiemmin! Pyysin kunnon puudutukset ja lääkäri puuduttikin nenän suihkeella monta kertaa jo ennen puudutuspiikkejä. Puudutuspiikki tuntui vähän, mutta ei sitä voi mitenkään edes kivuksi sanoa. Itse punkteeraus ei sattunut lainkaan. Ja mikä lasti tavaraa tuli ulos! Hyi että. Siellä oli saattanut muhia mulla yli vuoden nuo eritteet, yksikään antibioottikuuri ei auttanut kuin hetkellisesti.
Ensi viikolla kontrollipunkteeraus ja menen siihen ilolla!
Älkää uskoko kauhutarinoita, pyytäkää (vaatikaa!) hyvät puudutukset -ja tehkää toimenpide nenä-kurkku -korvalääkärillä. :)
Tämä tapahtui Oulussa ja suosittelen lämpimästi lääkäriä, Roine Huotaria.
Mulla ei sattunut yhtään, vaikka olen kipuherkkä.
Vanha ketju jo, mutta jos joku sattuu googlettamaan punktiojuttuja: ei ole paha juttu lainkaan, kun osaava lääkäri tekee. Itsellä punkteerattu kahdesti erikoislääkärin toimesta, oli ihan iisipiisi.
ei sattunut. Ensin tungetaan sieraimiin jotkut metallitikut, joiden pässä on jotain pehmikettä, jossa runsaasit puudutusainetta. Sen annetaan vaikuttaa ja sitten punkteeraus. Tuntuu epämiellyttävältä kyllä, mutta ainakiin omalla kohdalla puudutus toimi niin hyvin etten tuntenut lainkaan itse punkteerausta. Tai siis kipua. Sen huomaa, että jotain menee sisään, tai sen liikkeen. Pahin vaihde itsellä oli se huuhtelu, tuntui jotenkinikävältä, mutta ei sekään kipua tuottanut
Ei sattunut ja helpotti heti. Ensimmäisellä kerralla ei kannata säikähtää rutisevaa ääntä, kuuluu asiaan.
On muuten kokaiinia niissä puudutustupoissa
Tuntui inhottavalta. Ei sattunut. Pelotti enemmän kuin sattui. Mutta kyllä tuli saman tien ihana helpotus. En muista , että mikään muu hoito olisi antanut niin nopeasti ja selkeän helpotuksen.
Minulla leikattiin poskiontelot viikolla, ei sattunut yhtään. Nukutuksesta oli sen verran hyötyä.
Nykyään ei enää punkteerata koska ontelot saadaa tyhjälksi käsikauppalääkkeilläkin.
Taitaa riippua siitä, miten paha tulehdus. Tulehtunut kudos ei oikein kunnolla puudu. Minulle tehty kahdesti. 17-vuotiaana sattui aivan järkyttävästi. Olin kärsinyt 3 kuukautta nuhasta ja poskionteloista tuli jo pahaa hajua. Ab-kuureja monta takana. Heti punkteerauksen jälkeen seuraavana päivänä huomasi kuitenkin eron.
Toisen kerran punkteerattiin, kun olin 38-39-vuotias, ei ole monta vuotta aikaa. Ei sattunut paljon. Kummallista rusahtelua kuului, mitä säikähdin, mutta kipua ei juurikaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuntui inhottavalta. Ei sattunut. Pelotti enemmän kuin sattui. Mutta kyllä tuli saman tien ihana helpotus. En muista , että mikään muu hoito olisi antanut niin nopeasti ja selkeän helpotuksen.
Juuri näin. Paine katoaa päästä ja naamasta samalla hetkellä kun se reikä tehdään. Oi autuutta.
Itseasiassa ei se satu yhtään.
Pikkujuttu joka on nopeasti ohi.
No fear my dear. Trust me.
Minulla turpisi koko nenä ja sattui viikon.
Ei sattunut, kun sen homman hoiti ammattitaitoinen ja kokenut alansa korvanenäkurkkulääkäri kuten omalla kohdallani. On punkteerattu pari kertaa nenäonteloni, ja sitä "tavaraa" tuli kaarimaljaan ihan hirvittävä läjä, joten tarpeeseen tehtiin. Kiitän vieläkin kyseistä erikoislääkäriä.