Miehellä syömishäiriö, vai mikä vikana?

Vierailija

Miesystäväni (yhdessä 2 vuotta) on alkanut muuttua todella kummalliseen suuntaan, ja pikkuhiljaa alan epäillä, ettei kaikki ole ihan hyvin. Kyseessä kolmekymppinen mies, joka on laihtunut lyhyessä ajassa todella paljon. Ei ole lisännyt liikuntaa, vaan lakannut syömästä. Saattaa kehuskella, että on syönyt päivän aikana vain näkkileivän ja lasin vettä. Ylipainoa hänellä ei ole ollut koskaan, mutta on ollut sellainen turvallisen nallekarhumainen ja pehmeä. Nyt poskipäät törröttävät, samoin kylki- ja lonkkaluut. Vähän intiimimpi yksityiskohta on se, että olemme erillään ollessamme (molemmat matkustavat töiden takia paljon) aina piristäneet toisiamme "tuhmilla" kuvilla. Miehen osalta jopa tämä käytäntö on muuttunut: nykyään saatan saada kuvia niistä kylkiluista tai kuopallaan olevasta vatsasta. TODELLA outoa, ja luotaantyöntävää :( 

Haluan olla mieheni tukena aina, mutta tätä asiaa en vain ymmärrä. Ulkonäköasiat eivät ole suhteessa ykkösenä, mutta voin myöntää täällä, että miehen nykyinen luinen ja riutunut olemus ei sytytä minua ollenkaan. Olen yrittänyt keskustella asiasta painostamatta. En ole saanut mitään järkevää selitystä sille, miksi mies ei syö kunnolla. Hän itse myöntää, että on laihtunut paljon, eikä saisi laihtua enää. Miksi sitten käyttäytyy niin kuin olisi asiasta ylpeä? Ja hakee huomiota asialle jopa kuvia lähettämällä? Muuten hän ei ole muuttunut. 

Olen huolissani ja ihmeissäni. Mitä on tapahtunut, ja mitä voin tehdä asialle? Mies ryntää vaa'alle joka aamu, ja julistaa minulle painonsa. Olen kurkkuani myöten täynnä, mutten halua konfliktia. Asian varovainen ihmettely ei ole suututtanut miestä, mutta ei ole auttanutkaan asiaa. 

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Miten hän käyttäytyy kun ruokailette yhdessä? Tuntuuko sillon ruoka maistuvan vai näyttääkö siltä että ruoka olisi hänelle vastenmielistä? Onko hän vielä normaalipainoinen? Onko hänellä unettomuutta väsymystä ja keskittymis vaikeuksia? Toisaalta tilanne voi olla että hän on halunnut laihduttaa koska haluaa olla sun silmissä hyvän näköinen. Kerro hänelle että sun takia hän ei tarvi laihduttaa että hän saa olla oma itsensä ja että hän on sulle tärkeä.

Vierailija

Joko syömishäiriö, tai sitten avunhuutoa masentuneisuudesta tms. Millainen mies on muuten, onko koskaan puhunut minkälaista kroppaa ihailee miehillä, millainen mieliala, onko huolia? Apua tai huomiota se tuolla painonsa julistuksella hakee. Jos sanoisit että toivot ettei laihtuisi enempää, tai muuten ilmaisisit hienovaraisesti että et nyt tykkää tästä ulkonäön muuttumisesta, ehkä hän luulee sinun pitävän laihoista miehistä kun ottaa sinulle kuviakin missä laihuus korostuu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miten hän käyttäytyy kun ruokailette yhdessä? Tuntuuko sillon ruoka maistuvan vai näyttääkö siltä että ruoka olisi hänelle vastenmielistä? Onko hän vielä normaalipainoinen? Onko hänellä unettomuutta väsymystä ja keskittymis vaikeuksia? Toisaalta tilanne voi olla että hän on halunnut laihduttaa koska haluaa olla sun silmissä hyvän näköinen. Kerro hänelle että sun takia hän ei tarvi laihduttaa että hän saa olla oma itsensä ja että hän on sulle tärkeä.

Yhdessä ruokaillessa mies syö paljon, mutta terveellisesti, esimerkiksi salaattia kuluu paljon. Tämä muutos ei ole kovin dramaattinen, ja mies saattaa kyllä syödä vaikka jäätelöä leffaa katsoessa, jos sellaista hänen eteensä kannan. Ilmeisesti laihtuminen johtuu siitä, että mies ei syö mitään silloin kun olemme erillämme. Luulen, että hän peittelee sitä, miten vähän syö. 

Hän kyllä tietää millainen mieskeho minua miellyttää. Hän on aina ollut mielestäni aivan ihana; ei mitenkään ylipainoinen mutta sellainen nallemainen. Hieman pehmeä saa olla. Nyt hän on jo hieman alipainon puolella, ja fyysinen olemus kertoo mielestäni asiasta parhaiten. Ne törröttävät kasvojen ja vartalon luut tekevät oikeasti pahaa :( Tietääkseni hänellä ei ole univaikeuksia tai muuta, mutta painoon keskittyminen on ihan eri tasolla kuin ennen.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Joko syömishäiriö, tai sitten avunhuutoa masentuneisuudesta tms. Millainen mies on muuten, onko koskaan puhunut minkälaista kroppaa ihailee miehillä, millainen mieliala, onko huolia? Apua tai huomiota se tuolla painonsa julistuksella hakee. Jos sanoisit että toivot ettei laihtuisi enempää, tai muuten ilmaisisit hienovaraisesti että et nyt tykkää tästä ulkonäön muuttumisesta, ehkä hän luulee sinun pitävän laihoista miehistä kun ottaa sinulle kuviakin missä laihuus korostuu.

Mielestäni hänellä on aina ollut hyvä itsetunto, hän ei ole koskaan vähätellyt ulkonäköään tai hakenut vahvistusta sille, että hän kelpaa omana itsenään. Ja minä olen rakastanut hänen vartaloaan, muistaen myös sanoa sen ääneen. Minun vuokseni hän siis ei varmasti ole laihduttanut. Olen myös ilmaissut huolta ja myös hienoista tyytymättömyyttä asiasta, vaikkakin hyvin varovasti. Mutta mitä hän sitten yrittää viestittää? Hän ei vaikuta masentuneelta, mutta mistä minä tiedän mikä on totuus :( Oma-aloitteisesti tai varovasti kyselemällä mitään vastauksia en ole saanut.

ap

Vierailija

Jos hän pystyy syömään normaalisti yhdessä jopa jäätelöä tilanne ei ole ehkä niin paha. Koska anorektikolle joka suunpala aiheuttaa voimakasta ahdistusta ja jos joutuu syömään se on pakko kuluttaa liikkumalla. Mitäs jos mies onkin sairastunut vaikka kilpirauhasen liikatoimintaan. Ei muuta ku mies lääkäriin ku on laihtunut...

Vierailija

Mun miehelläni on tuollaista syömättömyyttä aina välillä kun on töistä stressiä. Nyt sitä ei ole varmaan vuoteen tai kahteen ollut. Alkaa sitten kyllä aina parin kolmen viikon päästä taas syömään enemmän mutta ne kaksi-kolme viikkoa elää pelkällä kahvilla. Hän hoikka mies muutenkin joten mitään pudotettavaa painossa ei ole. Ilmeisesti tuota ollut hänellä jo lapsuudesta koska anoppi vihjasi että se on stressiä ja alkaa taas syömään. En kyllä osaa sua auttaa. Menisikö lääkäriin? meillä ei mies mene kuin puoli kuolleena vasta lääkäriin minkään sairauden kanssa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mun miehelläni on tuollaista syömättömyyttä aina välillä kun on töistä stressiä. Nyt sitä ei ole varmaan vuoteen tai kahteen ollut. Alkaa sitten kyllä aina parin kolmen viikon päästä taas syömään enemmän mutta ne kaksi-kolme viikkoa elää pelkällä kahvilla. Hän hoikka mies muutenkin joten mitään pudotettavaa painossa ei ole. Ilmeisesti tuota ollut hänellä jo lapsuudesta koska anoppi vihjasi että se on stressiä ja alkaa taas syömään. En kyllä osaa sua auttaa. Menisikö lääkäriin? meillä ei mies mene kuin puoli kuolleena vasta lääkäriin minkään sairauden kanssa.

Ei miehellä tuollaista stressi-syömättömyyttä ole koskaan ollut... ja erona on nyt sekin, että jollain lailla tuo laihtuminen on hänelle päähänpinttymä. Miksi muuten ryntäisi aamulla ensimmäiseksi vaa'alle, ja lähettäisi kuvia kylkiluistaan :( En ymmärrä, en vain ymmärrä. Ja kun mies itsekään ei osaa (tai halua) kertoa järjellisiä syitä tilanteelle...

ap

Vierailija

Onko teidän/hänen elämässään tapahtunut jotain muutosta? Tarkoitan, että voisiko sellainen olla mahdollista että miehestäsi tuntuu, että häneltä puuttuu kontrolli tilanteeseen ja onkin alkanut kompensoidakseen kontrolloida syömisiään. Monethan alkavat urheilla, siivota, laihduttaa tms pakonomaisesti tällaisissa tilanteissa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Onko teidän/hänen elämässään tapahtunut jotain muutosta? Tarkoitan, että voisiko sellainen olla mahdollista että miehestäsi tuntuu, että häneltä puuttuu kontrolli tilanteeseen ja onkin alkanut kompensoidakseen kontrolloida syömisiään. Monethan alkavat urheilla, siivota, laihduttaa tms pakonomaisesti tällaisissa tilanteissa. 

Ainoa mieleen tuleva asia on epävarma tilanne töissä (yt:t), mutta se ei ole varsinaisesti uusi ongelma... Tietenkin sen epävarmuuden aiheuttama ahdistus voisi olla yksi selitys kaikkeen!

ap

Vierailija

Näen omassa käytöksessäni paljon samaa kuin miehesi käytöksessä ja minulla itselläni on ollut vaikeuksia syömisien kanssa lähes aina. Ei ole ongelma syödä jäätelöä leffaa katsoessa (vaikka se toki jää vaivaamaan), mutta elämä pyörii painon ja laihuuden ympärillä joka päivä. En minäkään syö yksin ollessa juuri mitään, max pari lämmintä ateriaa viikossa.  Sitten jos paino on laskussa ja läheiset huolissaan, "tietää" että alkaa mennä taas todella epäterveellisen puolelle, mutta silti oman pään sisällä on tyytyväinen. Itse en näe missä kohtaa alkaa olla liikaa, mutta kyllä, salaa koen onnistumisentunnetta kun joku mainitsee laihuudestani. Sairasta, tiedän. 

Joten kyllä, ei ole normaalia käytöstä. Menee pikkuhiljaa pahemmaksi, kannattaa hakeutua avun piiriin. Hän selvästi "varjelee" ja varmasti myös peittelee syömisiään ja tuntee hyvää oloa laihduttamisesta, muttei kykene näkemään sitä enää terveellä tavalla.  

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mielestäni kuulostaa syömishäiriöltä, tai ainakin epäterveeltä suhtautumiselta ruokaan ja omaan kehoon.

Ihanan helpottavaa, että ulkopuolisetkin näkevät tilanteessa huolen aihetta... Mutta mitä minä voin asialle tehdä, kun keskustelu ei oikein tuota tulosta?

ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat