Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Akateeminen ystäväni vähättelee mielipiteitäni

Vierailija

Ystävälläni on akateeminen loppututkinto, itselläni ei. Minua on alkanut vaivata todella paljon se, että hän tuo akateemisuutensa esiin vähän väliä, kun keskustelemme. Jos sanon jotain, hänen aika vakiolauseensa on: "Opiskelin tuota ja tiedän aivan varmasti, ettei se ole noin vaan näin ja näin...."  ja sitten seuraa pitkä luento asiasta. Minua on alkanut vaivata myös se, että hän ihailee kovasti ihmisiä, jotka ovat hänen alansa edustajia tai lähellä hänen alaansa, mutta ketään muita ei. Hänellä on hyvin stereotypinen (negatiivinen) ajattelu kaikista muista akateemisista, saati alemmin koulutetuista. Hänen vanhempansa eivät ole korkeasti koulutettuja, mutta vain siksi, etteivät aikanaan vaatimattomista oloista voineet ponnistaa.

Koen itseni jotenkin nöyryytetyksi. Itsetunto-ongelma ehkä, mutta toisaalta ei kai tuo ystävänikin käytös ole ihan ok?

Sivut

Kommentit (72)

Vierailija

Luultavasti hän vähättelisi sinua, vaikkei olisi käynyt peruskoulua kummempaa, hän on luonteeltaan sellainen. Ei akateemisuuttaan.

Vierailija

En. Hän masentunut, herkkä ja kovia kokenut. Kyllä hän onkin, mutta sekin vaivaa, että hän on koskemattomuuden suojamuurin sisällä noista syistä johtuen. ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti hän vähättelisi sinua, vaikkei olisi käynyt peruskoulua kummempaa, hän on luonteeltaan sellainen. Ei akateemisuuttaan.

Tämä on toki mahdollista, muttei kovin todennäköistä. Hän tuo sen opiskelemansa alan esiin joka välissä ja kuinka tietää asiat paremmin, koska opiskeli sitä ja tätä ja vaientaa minut sitten ammatillisella ylemmyydellään.

Vierailija

Jos on kysymys asiasta jota hän on tosiaan opiskellut ja näin ollen tuntee, ja jos sinun mielipiteesi ei perustu oikeaan tietoon, on ihan paikallaan, että hän selittää, miten faktat taustalla ovat. Tietysti olisi kohteliasta esittää se asia niin, ettei vastapuolelle - tässä tapauksessa siis sinulle - tule mielenpahoitusta.

Mutta siis noin yleisellä tasolla, jos faktat ovat tiedossa, ne on hyvä tuoda esiin.

Vierailija

Siis puhutteko te mielipiteistä vai faktoista?

Mielipiteet ovat jotain, minkä voi muodostaa ihan itse ja vapaasti ja jos ne perustuvat oikeille faktoille, ne ovat tasaveroisia. (Ja tietysti ne ovat tasaveroisen huuhaata silloin, jos ne kaikki perustuvat epätosille olettamuksille.) Niistä voidaan keskustella ja niihin voidaan ottaa erilaisia näkökulmia täysin ihmisten koulutustaustasta riippumatta.

Faktat sen sijaan joko ovat tai eivät ole totta.Nekään eivät riipu koulutustaustasta, mutta koulutettu ihminen todennäköisesti tietää enemmän ja osaa ottaa selville enemmän faktoja kuin täysin kouluttamaton. Jos väität lunta sokeriksi niin kaverisi on aivan oikeassa sanoessaan, että ei se todellakaan sitä ole.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos on kysymys asiasta jota hän on tosiaan opiskellut ja näin ollen tuntee, ja jos sinun mielipiteesi ei perustu oikeaan tietoon, on ihan paikallaan, että hän selittää, miten faktat taustalla ovat. Tietysti olisi kohteliasta esittää se asia niin, ettei vastapuolelle - tässä tapauksessa siis sinulle - tule mielenpahoitusta.

Mutta siis noin yleisellä tasolla, jos faktat ovat tiedossa, ne on hyvä tuoda esiin.

Ok. Onhan se noinkin. Mutta kun tulee sitten hyökyaallon tavoin latinankielisitä ammatillista jargonia, en oikein tiedä, mitä ajatella. ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa minä taas olen huomannut tässä toisenkäden tiedon kultaisessa ajassa että juuri koulutetut ei itse oppineet pitävät meteliä omasta erinomaisuudestaan. Pitäisi tutkia asettaako akateeminen koulutus suomessa jotenkin paineita henkilölle itselleen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Onhan se noinkin. Mutta kun tulee sitten hyökyaallon tavoin latinankielisitä ammatillista jargonia, en oikein tiedä, mitä ajatella. ap

Lääkäri? Vai ihan latinisti? -5

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa minä taas olen huomannut tässä toisenkäden tiedon kultaisessa ajassa että juuri koulutetut ei itse oppineet pitävät meteliä omasta erinomaisuudestaan. Pitäisi tutkia asettaako akateeminen koulutus suomessa jotenkin paineita henkilölle itselleen.

Koulutustaso on jo perustelu monelle sinänsä. Kun keisarilla ei ole vaatteita on aivan sama mitä hän itse sanoo.

Vierailija

Laajasti ottaen luonnontieteellinen ala, eikä siitä nyt tässä sen enempää. Se ei ole pääasia. Pääasia on sen tietämyksen esiintuominen joka välissä ja tyylillä, joka ei suvaitse muuta kuin kuuntelua ja nyökkäilyä puoleltani. ap

Vierailija

Yleensä tuo vaihe menee jossain kohdassa ohi. Viimeistään sitten, kun tajuaa että ne arvostetut oman alan huiput eivät ole vieressä tukemassa silloin, kun itseä elämä potkii päähän. (Enkä siis tarkoita, että akateemiset olisivat epäempaattisia, vaan sitä, että he tuskin kuuluvat ystäväsi omaan elämään samalla tavalla kuin lähipiiri kuuluu.)

Olen itsekin sitä mieltä, että asioista keskustellessa on ok kertoa, jos tietää miten se oikeasti menee. Kuulijat pitää kuitenkin ottaa huomioon. Jos keskustelee maallikon kanssa, pitäisi osata käyttää sellaisia ilmaisuja, että kuulijan on mahdollista seurata, eikä pidä dominoida keskustelua pitkillä monologeilla.

Voisit ehkä haastaa ystävääsi. Kysy, mitä hän tuolla tarkoitti, ja vaadi selittämään yleiskielellä. Brassailusta tulee hankalampaa, jos ei voi vain papukaijana toistaa kuulemaansa, vaan joutuu miettimään ja selittämään asiat auki.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä kusipäitä on ihan tasaisesti ihmisissä. Se, että tämä nimenomainen ihminen tuo sitä koulutustaan esille johtuu siitä, että hän on kusipää luonteeltaan. Jos hän olisi vaikka lähihoitaja, hän varmasti keksisi miten boostata sitä alaa ja omaa koulutustaan toisten kustannuksella. Joku toinen fiksu lähihoitaja tai joku toinen fiksu akateeminen ei tee niin. Ei koulutus tee ihmisestä kusipäätä tai fiksua. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat