Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vietättekö halloweenia?

Vierailija
19.10.2015 |

Minä kokeilin sitä viime vuonna. Kutsuin kavereita kylään, katsottiin kauhuelokuvia, syötiin pizzaa, popcornia ja karkkeja. Tein parvekkeelle kurpitsalyhdyn.
Ei vain tullut oikeata tunnelmaa. Se oli kuin tavallinen ilta jossa katsottiin elokuvia.

Miten luoda oikea tunnelma? Miten täällä Suomessa voi viettää halloweenia?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette kai niin nuoria, ettei teiltä ole vielä kuollut läheisiä, joita pyhäinpäivänä muistelisitte, kun teette tästä hupikarnevaalin.

En kyllä itsekään oikein perusta tästä krääsäilystä, sitäpaitsi olen edelleen sitä mieltä ettei Suomessa ole halloweenia, vaan Suomessa me vietämme pyhäinpäivää.

Totta kai esimerkiksi Meksikossakin pyhäinpäivänä juhlitaan illakoiden ja heillähän on oikein hupikarnevaali, mutta siinä pidetään vahvasti mukana ajatus kuolleiden läheisten muistamisesta. Heidän uskomuksensahan mukaan pyhäinpäivän aikaan elävien ja kuolleiden maailmat sekoittuvat, ja kuolleet läheiset tulevat vierailemaan elävien keskuudessa. 

Jenkkityylinen halloween taas on pelkkää krääsäjuhlaa, jossa on pääpointtina on karkit, ryypiskely, naamiaisasut ja  kauhuefektit. Kauhuefekteillä tietty alunperin peloteltiin pois pahoja henkiä, mutta kukapa tuollaisiakaan enää muistaa.

Vierailija
22/46 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa olekaan muita kuin hartaita "juhlia". Katsokaas piruuttanne jouluna jotain jumalanpalvelustakin. Siellä pönötetään, hymyä ei näy oikeastaan kenenkään kasvoilla.

Siksi otan ilolla vastaan jenkkijuhlatkin. Joskin halloween ei varsinaisesti edes ole jenkkien oma juttu vaan sitä on juhlittu Euroopassa jo kelttien toimesta. Tokikin vähän eri tavalla kuin nykyään mutta kuitenkin.

Muistan lukeneeni että halloween tuli Yhdysvaltoihin irlantilaisten siirtolaisten mukana. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolemaa vaan ei viitsitä enää ajatella. Se on ajettu vanhainkoteihin ja sairaaloihin pois silmistä. Ihmisiä kauhistuttaa ajatella omaa kuolevaisuuttaan ja sitä, että läheisiä on pois.

Minä olen uuspakana ja juhlin Samhainia ja Kekriä. Minulle kyse on pyhäpäivästä, Kuolleiden Päivästä. Olemme ehkä samaa mieltä vaikka olemme eri puolilla?

Vierailija
24/46 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No harva Suomessa muistaa (tai tietää), miksi esim. Joulua ja Juhannusta vietetään tai kummankaan juhlan alkuperää.

Vierailija
25/46 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No harva Suomessa muistaa (tai tietää), miksi esim. Joulua ja Juhannusta vietetään tai kummankaan juhlan alkuperää.

Voi kun ihmiset oppisivat omaa äidinkieltään edes sen verran, että osattaisiin kirjoittaa juhlapyhät pienellä.

Vierailija
26/46 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette kai niin nuoria, ettei teiltä ole vielä kuollut läheisiä, joita pyhäinpäivänä muistelisitte, kun teette tästä hupikarnevaalin.

En kyllä itsekään oikein perusta tästä krääsäilystä, sitäpaitsi olen edelleen sitä mieltä ettei Suomessa ole halloweenia, vaan Suomessa me vietämme pyhäinpäivää.

Totta kai esimerkiksi Meksikossakin pyhäinpäivänä juhlitaan illakoiden ja heillähän on oikein hupikarnevaali, mutta siinä pidetään vahvasti mukana ajatus kuolleiden läheisten muistamisesta. Heidän uskomuksensahan mukaan pyhäinpäivän aikaan elävien ja kuolleiden maailmat sekoittuvat, ja kuolleet läheiset tulevat vierailemaan elävien keskuudessa. 

Jenkkityylinen halloween taas on pelkkää krääsäjuhlaa, jossa on pääpointtina on karkit, ryypiskely, naamiaisasut ja  kauhuefektit. Kauhuefekteillä tietty alunperin peloteltiin pois pahoja henkiä, mutta kukapa tuollaisiakaan enää muistaa.

kyllä mikään tässä maailmassa ei saisi muuttua. ei silloin kun homo sapiens irtaantui omaksi lajikseen ollut minkäännäköisiä juhlia, miksi siis olisi nytkään? on niin pirun väärin jos joku haluaa viihdyttää itseään jollain juhlalla johon minä en halua osallistua!

Vierailija
27/46 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3: En ole mikään baarissakävijä, mutta sait tuon tapahtuman kuulostamaan tosi kivalta :).

Vierailija
28/46 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei halloweenin ehkä riehakaskin viettäminen tarkoita sitä, etteikö ihminen voisi silti käydä haudoilla ja muistella rauhassa edesmenneitä.

Vierailija
29/46 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä mikään tässä maailmassa ei saisi muuttua. ei silloin kun homo sapiens irtaantui omaksi lajikseen ollut minkäännäköisiä juhlia, miksi siis olisi nytkään? on niin pirun väärin jos joku haluaa viihdyttää itseään jollain juhlalla johon minä en halua osallistua!

Niin, valitettavasti arvot ja kunnioitus on häviämässä ja tilalle tullut jatkuva viihtymisen tarve, jota tulee täyttää.

Vierailija
30/46 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

21: Niin että Meksikosta voidaan ottaa mallia, muttei missään nimessä Yhdysvalloista?

Vierailija
31/46 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietetään aikuisporukassa Halloweenia, mies on amerikkalainen ja nyt jo aikuiset lapset tottuneet Halloweenin viettoon Usassa asuessamme. Ei ole ryyppyjuhla, katellaan leffoja, pelataan lautapelejä, pukeudutaan ja syödään teeman mukaan tehtyä ruokaa ja pidetään hauskaa. Nuoret tuo kavereitaan usein, ja muutamana vuonna naapuritkin poikenneet meillä :)

Vierailija
32/46 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

upup

Vierailija
33/46 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Amerikassa, mutta en vietä Halloweenia, mutta pidän kyllä juhlasta ja kaikesta siitä miten se näkyy naapurustossa, kaupoissa, työpaikoilla jne. 

Omaa pihaa koristelen kurpitsoilla, lyhdyillä ja kukilla. 

Vierailija
34/46 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te kaikki lapsia?

Kukaan aikuinen ei taatusti leiki mitään halloweenleikkejä. Huh...

Vierailija
35/46 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain venäläisiä juhliakin voisi tänne tuoda.

Sentään naapurimaamme ja kulttuurikin samantapaista.

Esim. Voitonpäivän paraati? Stalinin syntymäpäivät? Pakkasukko?

Vierailija
36/46 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te kaikki lapsia?

Kukaan aikuinen ei taatusti leiki mitään halloweenleikkejä. Huh...

Minä olen ainakin lapsenmielinen. 

Olen myös se äiti, jonka näet leikkivän lumisotaa, keinuvan ja tekevän isoja hiekkakakkuja lasten kanssa leikkipuistossa.

Elämän ei pidä olla liian vakavaa.

Vierailija
37/46 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni voitaisiin mielummin viettää tosiaan sitä kekriä, ilman mitään kulutushysteriaa. 

Vierailija
38/46 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääni kekrille täältäkin!

Vierailija
39/46 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me koristellaan hiukan, pukeudutaan (tai jotain sinnepäin) syödään jotain hyvää ja kerrotaan kauhutarinoita... No oikeasti kyllä hiukan juhlistetaan, kelttiläisittäin, kun muu perhe on kelttiverisiä...

Vierailija
40/46 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En  tarvitse mitään tekosyytä, kuten halloweeniä, juhlimiseen. Voin juhlia muutenkin.

Olen samaa mieltä.Tänä vuonna aion kuitenkin tehdä elämäni ensimmäisen kurpitsalyhdyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän