Kustannusten jako parisuhteessa, kumpi on oikeassa?
Olemme muuttamassa miesystäväni kanssa yhteen hänen omistamaansa asuntoon.
Laitan oman asuntoni vuokralle. Emme halua kumpikaan vielä myydä tässävaiheessa omiamme ja ostaa yhteistä, haluamme ensin katsoa miten yhteiselo sujuu, olemme olleet olleet siis yhdessä alle vuoden. Minulla on asunto jonka laitan siis vuokralle, pääomatulosta maksetun veron jälkeen minulle jää vuokratulosta n.600€ näppiin.
(pyydän vuokraa 750€). Miesystäväni asunto on hieman suurempi ja siitä saisi vuokratuloa arviolta 900€ (miinus verot pääomatulosta)
kulujen jakoa ajatellen, mikä on mielestänne oikea ratkaisu (meillä on aman suuruiset tulot, molemmille jää käteen 2000€/kk):
A) Oma ehsotukseni: Maksan tuosta 600€ eurosta, jonka säästän asunnon vuokrauksessa, puolet tulevalle avopuolisolleni (tämän lisäksi tietysti kaikki normaalit kulut ja laskut puoliksi). Eli yhteenmuuton ansiosta säästäisimme molemmat euromääräisesti yhtäpaljon: 300€ kk. Molemmille jää siis rahaa kuussa 2300€
B) Avopuoliso haluaa minulta 450€/kk (+kaiki normaalit kulut ja laksut puoliksi) koska asunnon vuokrausrvo on 900€ (hän ei ole ottanut huomioon että jos oikeasti vuokraisi, niin joutuisi maksamaan 30% veroa vuokratuotosta) eli, hänelle jäisi kuussa käteen 2450€ ja minulle 2150€
Molempien asunnot ovat siis omistusasuntoja.
kumpi vaihtoehto on molempien kannalta reilu, emme ymmärrä toistemme kantoja, joten tarvitsen apua.
vaihtoehto A= yläpeukku
vaihtoehto B=alapeukku
jokin muu vaihtoehto= kirjoita kommentti
Kommentit (198)
Jos sulla ei olisi omaa asuntoa paljonko sitten maksaisit miehelle? Sun asunto ei liity tähän mitenkään. Puolet vastikkeesta ja kuluista, siinä se.
Miehesi ei vaikuta kivalta. Pihi hyväksikäyttäjä.
Sinä maksat puolet yhtiövastikkeesta (ml. mahdollinen rahoitusvastike) ja muut kulut (sähköt, vedet, vakuutukset yms) puoliksi. Asunto on miehen, sinun ei pidä osallistua sen lainan lyhennyksiin ollenkaan. Tai jos osallistut, sitten pitää sen alkaa näkyä myös omistussuhteessa.
En nyt jaksanut lukea koko ketjua, koska oli niin kauhean monta laskutoimitusta. :) itse tekisin niin,että maksaisin miehelle seuraavasti:
50% asuntolainan korosta ja 50 % vastikkeesta. Lisäksi tietysti vesi ja sähkö puoliksi.Ei sun tarvi laittaa miehen lyhennykseen rahaa. Ilmeisesti sulle jää kuitenkin omastakin kämpästä jotain kuluja,vaikka meneekin vuokralle.
Vaihtoehtoisesti voitte tietty muuttaa sun kämppään ja toimia samalla lailla.
Mielestäni pahinta on maksaa toisen lainaa pois, koska koskaan ei voi tietää,miltä tilanne näyttää viiden vuoden kuluttua.
En nyt ehdi lukea koko ketjua, joten sori mahdollinen toisto. Jos nyt molemmille jää käteen 2 000 euroa, voitaisiin lähteä siitä, että yhdessä asuessa molemmilla jää edelleen käteen keskenään yhtä paljon rahaa ja kun molemmat jatkavat omia lainanlyhennyksiään normaalisti, mikään ei muutu nykyhetkeen nähden paitsi että ap:n vuokratuottojen ansiosta molemmat tienaavat hieman ja toisaalta siippa joutuu tiivistämään.
Yksi vaihtoehto on vuokrata molemmat pois ja hankkia yhteinen koti ja sen kaikki kulut puoliksi. Tosin se ei ole kokonaistaloudellisesti viisainta ellette tarvitse enemmän tilaa kuin mitä nyt on tarjolla.
Tekisin niin että kyläilisin vain aluksi, esim. viikoksi miehen luokse, sitten viikoksi naisen luokse, karkeasti. Riippuen tietty työmenoista / matkoista, yms mitä nyt sattuukaan olemaan. TURHAAAA STRESSATA RAHASTA NOIN. Älkää ainakaan vuokraa alkako toisillenne maksamaan.
Miten ruokakulut? Miehet yleensä syövät paljon enemmän. Kuka tekee ruoan ja laittaa koneeseen astiat ja ottaa pois vai tiskataanko teillä käsin? Kuka siivoo??? Kuka pesee ikkunat ja kesäisin matot? Mitä mies maksaa yhtiövastiketta ja se puoliksi?
Vierailija kirjoitti:
Miten ruokakulut? Miehet yleensä syövät paljon enemmän. Kuka tekee ruoan ja laittaa koneeseen astiat ja ottaa pois vai tiskataanko teillä käsin? Kuka siivoo??? Kuka pesee ikkunat ja kesäisin matot? Mitä mies maksaa yhtiövastiketta ja se puoliksi?
Kyse on kuitenkin aikuisista ihmisistä, joten eiköhän se siivous ja kokkaus suju siinä missä se on sujunut ennen yhteenmuuttoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä muka luulin olevani rahasta tarkan miehen kanssa naimisissa. Olisin juossut heti kättelyssä karkuun jos meno menisi tuollaiseksi. En ikimaailmassa jaksaisi laskea kuluja puoliksi, aivan turhanpäiväistä hommaa jos yhdessä eletään ja puuhataan yhteistä elämää. Maksan ennemmin vaikka epätasa-arvoisesti enemmän kunhan ei tarvitse keskittyä mihinkään noin turhaan näpräämiseen.
Mitä noin hankalaa siinä muka on? Kumpikin tietää omat nettotulonsa, siitä sovitaan prosentti jonka molemmat siirtää yhteiselle tilille.
Käytännössä vaiva on siis se että tarkistaa nettotulonsa kuussa, laskee kerran oman osuutensa sovitun prosentin mukaan ja laittaa nettipankin kautta automaattisen siirron yhteiselle tilille.
Tämä vie aikaa sen 10 minuuttia vuodessa, tai kuinka pitkäksi ajaksi sen siirron saakaan, varmaan vuosiksi eteenpäin.
Ymmärrän ettet siihen periaatteesta lähde, mutta hankaluuden vuoksi??
No tuollaisella systeemillähän se on myös ihan sama tekeekö sitä vai ei. Jos oikeasti puoliksi maksetaan kaikki, niin eihän tuo toimi mitenkään ilman lisäpohtimisia ja säätöjä. Esim. ruokakustannusten jako puoliksi ei onnistuisi noin, koska toisen ruokaan menisi kuitenkin enemmän ja koko pointti häviää. Yhteinen tilikin olisi aivan turha siis muita kuin yhteisiä hankintoja varten ja vuokraa. Meillä mies on kaksimetrinen läpipasko ja minä pieni laihduttaja, ruokakulut hieman eri suuruusluokkaa, mies söisi valmisruokaa ja minä kokkaisin taas vähän parempaa ruokaa, pitäisi maksaa vain omat ostoksensa aina kaupassa ja niitä ei jaettaisi. Samaten kodin kustannuksissa olisi ongelma kun miehen harrastukset vievät todella paljon sähköä ja eihän se olisi minun asia maksaa niitä. Oikeastaan kiinteistöverokin on vähän niin ja näin kun minä en edes käytä meidän autotallia ja miehellä on isompi työhuone, joten hänenhän kuuluisi maksaa siitäkin enemmän. Lisäksi minä teen kaikki pihahommat ja siivoankin enemmän, tästäkin pitäisi saada hyvitystä. Kesäkukat yms. olen ostanut itse, mutta kait miehen pitäisi tulla mukaan maksamaan oma puolensa kerta itsekin niistä nauttii. Toisaalta talo on miehen omistama, mutta minä olen maksanut ja tehnyt taas remontteja, pitäisikö minun siis omistaa jokin osuus talosta näin ollen vai vienkö uuden keittiön sun muut mukanani jos ero tulisikin? Vai jos minun tarvitsisi maksaa vuokraa, niin kuittaantuisiko se taas sitten näin? Ja millä perusteella minä maksaisin sitä vuokraa ja mistä neliömäärästä ja kuuluisiko minun vuokralaisena osallistua mihinkään kodin kunnossapitokustannuksiin, remontteihin tai edes veroihin yms. maksuihin?
Tai sitten emme vain laske ja elämme onnellisesti yhtessä yhteisin rahoin, eikä kumpaakaan kiinnosta ottaako siinä jompi kumpi takkiinsa vai ei.
Muistakaa pitää kirjaa siitä kuka osti edellisellä reissulla vessapaperit. Ja vain 2 lappua per vessareissu. 5 vetäsyä per vuorokausi molemmille.
Koittakaa saada keskusteltua asia läpi niin että ymmärrätte toistenne perusteet.
Maksat miehen asunnosta puolet vastikkeesta, ja puolet vedestä ja sähköstä. Sun tulot ei ole miehen päänsärky. Vain tämä on kohtuullista ja siitä hyötyy molemmat.
En muuttaisi miehen kanssa kimppaan ollenkaan: tosiaan hän syö taatusti paljon enemmän kuin sinä mutta joudut kuitenkin maksamaan puolet hänenkin ruoistaan ja lisäksi enemmän vuokraa.
Mies on oikeassa. Sinä kerrytät omaisuutta , josta hän hyödy pitkässä juoksussa.
Kai sitten mies muistaa vaatia ap:lta takuuvuokran, josta voi sitten pidättää asunnon kulumisen korjaukset, jos ap muuttaa pois tai asunnon arvonalennuksen myyntitilanteessa.
Jos joutuisin maksamaan miehelle 'vuokraa', tekisin sen verottajan kautta eli virallista tietä. Tosin ehkä alkaisi ottaa koko tilanne niin paljon päähän, ettei yhteenmuuttoa edes tapahtuisi.
-Kuten jo mainittu 100% kaikissa viesteissä liitonne kariutuu 100% varmuudella
-Syitä voisin luetella vaikka 100 mutta jos lähdetään siitä että ette osaa laskea
-Voit ainoastaan hävitä, ja IHAN joka asiassa, siis IHAN JOKA ASIASSA
=>Ei jatkoon !!!!!
Eikö siinä ole kenenkään muun mielestä miehelle tarpeeksi säästöä yhteisasumisesta kun vastikkeet, sähkö, ruoka ja vakuutusmaksut puolittuvat? Tuntuu hullulle että pitäisi vielä kompensoida "voittojaan" jotenkin. Oli ihan varteenotettava kysymys, mitä tapahtuisi jos AP:lla olisi muitakin vuokratuloja. Vaikka ollaankin puolisoita niin eihän toisen olemassaolosta tarvitse hyötyä. Itse olen ammattilaisena suunnitellut exäni talorempat toteutuksineen ja käyttänyt tunteja remppaan apuna ja tämän hyödyn ex sitten pisti rahoiksi asunnon myyntivaiheessa. Eikä haittaa. Hyvä vaan kun pystyin olemaan avuksi. Omat kuluni tuossa asunnossa sitten olikin juuri vastikkeet, ruokaa jne...
Vierailija kirjoitti:
Huh mikä keskustelu. Täytyy sanoa, että tämän keskustelun jälkeen olen kiitollisempi kuin koskaan siitä, että saan asua mieheni asunnossa ilmaiseksi.
Mutta naista, joka antaisi miehen asua asunnossaan vaatimatta tältä maksua, pitäisit tyhmänä ja hyväksikäytettävänä, ja miestä possuna, eikö? ;)
Kulut tulojen mukaan puoliksi, prosenttijako kuka maksaa mitäkin.