Lapsettomat häät, pieni vauva, ystävän ymmärtämättömyys...
Yksi ystävistäni menee naimisiin noin 1,5 kk päästä ja hän on jo aikaa sitten pyytänyt minut kaasoksi. Alkujaan häiden ei pitänyt olla lapsettomat, mutta nyt vasta vähän aikaa sitten ystäväni on päättänyt, että häät ovat lapsettomat ja ettei edes vauvat ole tervetulleita.
Meidän nuorin lapsi on nyt kuukauden ikäinen ja häiden aikaan hiukan vajaa 2,5 kk ikäinen. Yrityksistä huolimatta vauva ei ole huolinut maitoa pullosta, ei lypsettyä maitoa eikä korviketta ei isältä tai keltään muultakaan, vain tissi kelpaa.
Meidän muut lapset menevät hoitoon häiden ajaksi, mutta vauvaa en kyllä voi hoitoon jättää, jos ei siihen mennessä juo pullosta. Olen tästä keskustellut ystäväni kanssa ja hän on sanonut hyvin selkeästi, että ei halua myöskään vauvoja häihin. Nyt mietin, että onko minun mitään järkeä mennä sinne vauvan kanssa, toki mies pystyisi häissä vauvaa hoitamaan, jos ei satu nukkumaan sillon, kun mun pitää hoitaa kaason tehtäviä. Toisaalta mietin, miten ystäväni suhtautuu, jos silti menen sinne vauvan kanssa, vaikka hän on selkeästi sanonut, ettei halua lapsia häihinsä. Ystävälläni ei siis ole lapsia.
Olen myös harkinnut vakavasti häistä pois jäämistä ja ystäväni voisi pyytää jonkun toisen kaasoksi. Tämä ilmoitus tulisi kyllä lyhyellä aikataululla, mutta ilmoitus lapsettomista häistäkin tuli vasta parisen viikkoa sitten.
Kommentit (55)
No eihän tuollaista tarvitse edes miettiä. Jäät kotiin vauvan kanssa piste. Minä en kyllä yksien tiukkapipoisten häiden takia tuputtaisi lapselle pulloa enkä muutenkaan stressaisi edes koko juttua. Lapsesi tarvitsee sinua nyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on puolitoista kuukautta aikaa opettaa vauva tuttipullolle. Sehän sulla on joka tapauksessa edessä.
Toinen vaihtoehto on perua nyt. Minäkään en haluaisi lapsia saati vauvoja häihini.
"Sehän sulla on joka tapauksessa edessä. "
Onko jokaisen lapsen pakko juoda tuttipullosta vai häh?
Minulla on 3 lasta, yksikään ei ole tuttipullosta juonut, kun ei ole kelvannut... Miksi olisi ollut pakko väkisin opettaa.....?
Mulla neljä, ja jokainen on oppinut juomaan muusta kun rinnasta. Jossain vaiheessa.
Ei ne sullakaan varmaan kaikki enää ole rintaruokinnassa?
Mulla taas on kaksi lasta eikä kumpikaan ole syönyt koskaan tuttipullosta. Miksi olisi pitänyt pullolle opettaa? Ensimmäiset 6 kk söivät tissistä, sitten kiinteiden kanssa nokkamukista. Ei tuttipullo ole mikään joka muksun pakollinen kehitysvaihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväsi on kusipää, odottaisin sen kuukauden ja jos vauva ei vieläkään huoli muuta kuin tissiä niin peruisin viime hetkellä ja napauttaisin morsianta. Et kuitenkaan ole vain kuka tahansa vieras vaan KAASO joka varmaan osaisi myös viedä vauvan syrjempään jos itkee tms.
Kusipäistä on tunkea ne omat pikku kullannuput joka ikiseen paikkaan, myös sinne, minne ne ei ole tervetulleita.
Kieltämättä kusipäistä, mutta ei vedä voittoa sille että lapsettomat häät ilmoitetaan alle 2kk ennen häitä. Kun häihin on jo vastattu tullaanko, häälahjat ostettu/kerätty, mahdolliset majoitukset varattu, kenties siirretty jotain tärkeää pois alta yms. Ei kai kukaan täyspäinen tuollaista toivetta esitä noin lyhyellä varoitusajalla. Kusipäistä toimintaa, sanon minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on puolitoista kuukautta aikaa opettaa vauva tuttipullolle. Sehän sulla on joka tapauksessa edessä.
Toinen vaihtoehto on perua nyt. Minäkään en haluaisi lapsia saati vauvoja häihini.
"Sehän sulla on joka tapauksessa edessä. "
Onko jokaisen lapsen pakko juoda tuttipullosta vai häh?
Minulla on 3 lasta, yksikään ei ole tuttipullosta juonut, kun ei ole kelvannut... Miksi olisi ollut pakko väkisin opettaa.....?Mulla neljä, ja jokainen on oppinut juomaan muusta kun rinnasta. Jossain vaiheessa.
Ei ne sullakaan varmaan kaikki enää ole rintaruokinnassa?
Onko ainoat vaihtiehdot siis rintaa hautaan saakka vain väkisin opettaminen pullolle? Nythän kommentoin siihen että pullonlle opettaminen olisi kuitenkin edessä. Esikoinen alkoi juoda tavallisesta mukista 8-9kk iässä, toinen ja kolmas oppivat juomaan nokkamukista.
Enpä sinuna viitsisi stressata tästä asiasta pienen vauvan äitinä, enkä todellakaan alkaa opettamaan vauvaa pullolle vain tämän asian takia. Eli ilmoittaisin (ystävällisesti), että en voi toimia kaasona ja että toivottavasti löytää jonkun tilalle. Ehkä voit mennä vihkimiseen (ei-kaason ominaisuudessa), vaikka juhliin et pääsekään?
Ilmeisesti ongelma on nyt se, että sinua loukkaa morsiamen ehdottomuus. Ymmärrän sen, mutta aina asiat eivät mene "täydellisesti". Sun on nyt kestettävä se, että ystäväsi ei toimi niin kuin haluat (ottaen huomioon tuon, että lapsettomuus-sääntö ilmestyi 2kk ennen häitä, niin morsian ei vaikuta maailman helpoimmalta ihmiseltä) ja ajateltava ensisijaisesti itseäsi ja vauvaasi.
Lapsettomat häät ovat täysin ok, ja hääparin toivetta pitää kunnioittaa, mutta itse en jättäisi noin pientä vauvaa hoitoon mistään syystä, vaikka en imettäisikään.
No meidät on molemmat kutsuttu noihin ystäväni häihin ja häät on sellaisessa paikassa, että esim. lähimmästä hotellistakin olisi n. 30 km suuntaansa tuonne matkaa ja vauva ei tykkää yhtään autossa olemisesta. Itkee kaikki automatkat.
Tämä ongelma nyt kuitenkin ratkesi, kun kerroin morsiamelle, etten ole ollenkaan varma, että vauva oppii pullolle ennen heidän häitään ja jos ei opi niin siinä tapauksessa emme pääse häihin, koska silloin vauvaa ei voi jättää hoitoon. Morsian sanoi, että haluaisi minut ensisijaisesti kaasoksi (lapsena/teineinä oltu bestiksiä, nyt välimatkan takia välit vähän etääntyneet), mutta lupasi yrittää saada toisen kaason. Hän ei siis suostunut joustamaan siinä, että vauva olisi ollut tervetullut häihin enkä oikeen jaksa koko ajan yrittää tarjota pulloa, kun siitä ei maito kelpaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä isä voi hoitaa sillon, kun vauva ei syö. Vauva syö tällä hetkellä 4 tunnin välein. Ainakin nyt, kun mulla on ollut joku meno (käynyt lenkillä, kaupassa tmv. ilman vauvaa) niin on onnistunut hyvin niin, että olen syöttänyt vauvan ja hän on pärjännyt hyvin isänsä kanssa sen aikaa. Ei tietysti voi ennustaa tulevaa ja tietää, miten juuri hääpäivänä menee. Siskoni häissä pystyin olemaan kaasona, vaikka esikoinen oli tuolloin 3kk ikäinen. Siskollani oli siis kyllä varalta kaksi kaasoa, jos olisi käynyt niin, etten kaikkea olisi pystynytkään tekemään tai vauva sairastunut tmv.
ap
No jos noinkin kauan selviää isän kanssa niin eihän heidän tarvitse juhliin osallistua, isä voi tuoda lapsen paikalle ja syötät vauvan ja sitten he taas lähtevät.
Vierailija kirjoitti:
Jos ystävä on kovasti vastaan sitä, että vauvanne osallistuu häihin, ei hän voi sinne tulla. Mut sit et selkeästi voi mennä sinäkään. Harmi, mut mä laittaisin oman lapsen edelle.
Voiko häitä siirtää?
Itse jättäytyisin nyt pois ja ilmoittaisin sen myös morsiamelle hyvissä ajoin eli heti. Et kuitenkaan pystyisi helposti kaason tehtäviä tekemään noin pienen vauvan kanssa, vaikka se sinne saisikin tulla ja tuo on tärkeä päivä morsiamelle. Anna hänelle mahdollisuus valita vielä kaaso, joka pystyy olemaan läsnä ystävänsä tärkeässä päivässä tarvittavalla tavalla.
Miksi morsian ylipäätään pyytää kaasoksi ihmisen jolla on pieni vauva ja vähän muutakin tekemistä.
1. Kieltäydy kaason tehtävästä
2. Jää pois häistä ilman stressiä jos noin pientä vauvaa ei saa ottaa mukaan ja ei syö pullosta
3. Käy katsomassa vihkiminen jos sopii sun aikatauluun
Ei pikkuvauvan äitiä pyydetä palvelemaan muiden juhliin. AP, olet elämänvaiheessa jossa susta pidetään huolta eikä toisin päin
Jos juhliin kutsuu pienen vauvan äidin, hänelle järjestetään paikka imettää ja huomioidaan muutenkin erityisesti eikä tehdä elämää vaikeaksi
Vauvan kieltäminen juhliin on sama kuin sanoa että kutsu oli vain näennäinen
Ap. Tuo ystävä ei ole sinulle hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä isä voi hoitaa sillon, kun vauva ei syö. Vauva syö tällä hetkellä 4 tunnin välein. Ainakin nyt, kun mulla on ollut joku meno (käynyt lenkillä, kaupassa tmv. ilman vauvaa) niin on onnistunut hyvin niin, että olen syöttänyt vauvan ja hän on pärjännyt hyvin isänsä kanssa sen aikaa. Ei tietysti voi ennustaa tulevaa ja tietää, miten juuri hääpäivänä menee. Siskoni häissä pystyin olemaan kaasona, vaikka esikoinen oli tuolloin 3kk ikäinen. Siskollani oli siis kyllä varalta kaksi kaasoa, jos olisi käynyt niin, etten kaikkea olisi pystynytkään tekemään tai vauva sairastunut tmv.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua siis ihmetyttää nimenomaan tuo ystäväni joustamattomuus. Aiemmin hän on ollut ymmärtäväisempi/joustavampi. Liekö sitten häästressiä vai mitä.
Niin ja tämä tieto siitä, että häät ovatkin lapsettomat niin tuli vasta pari viikkoa sitten. Ennen sitä ei ollut mitään puhetta, ettei häihin saisi tulla lapset. Olisi siis ollut vuosi sitten hyvin vaikea sanoa, että en voi olla kaaso, koska olen raskaana (raskaus selvisi myöhemmin) ja etten voi jättää pientä vauvaa kenenkään hoitoon ym. Enkä kokenut tarpeelliseksi raskauden selvitessä, koska lasten piti olla tervetulleita häihin, mutta nyt pari viikkoa sitten ystäväni sanoi, että häistä tulee lapsettomat.
Pystyisin kyllä suoriutumaan kaason tehtävistä pienestä lapsesta huolimatta. Esikoisen ollessa 3kk ikäinen olin kaasona siskoni häissä ja kaikki sujui hyvin, kun isä hoiti vauvaa, jos ei nukkunut, kun minulla oli tekemistä.
ap
Miten isä voi hoitaa vauvaa, jos se ei syö pullosta? Jos se taas syö pullosta, niin eikö vauva voi silloin jäädä ystäväsi toiveiden mukaan häistä pois?
Tässähän tämä ratkaisu olisi valmiina. Kaksi rinnakkaista kaasoa. Sinä tulet paikalle vain, jos vauva on oppinut syömään pullosta.
Jos ystäväsi ei halua lapsia häihinsä, et voi ottaa vauvaa sinne. Noin myöhään tullut ilmoitus on kyllä todella tyly. Johan kutsutkin ovat lähteneen kauan sitten.
11 vuotta vanha aloitus ja täällä jaetaan neuvoja 🙄
Vierailija kirjoitti:
No meidät on molemmat kutsuttu noihin ystäväni häihin ja häät on sellaisessa paikassa, että esim. lähimmästä hotellistakin olisi n. 30 km suuntaansa tuonne matkaa ja vauva ei tykkää yhtään autossa olemisesta. Itkee kaikki automatkat.
Tämä ongelma nyt kuitenkin ratkesi, kun kerroin morsiamelle, etten ole ollenkaan varma, että vauva oppii pullolle ennen heidän häitään ja jos ei opi niin siinä tapauksessa emme pääse häihin, koska silloin vauvaa ei voi jättää hoitoon. Morsian sanoi, että haluaisi minut ensisijaisesti kaasoksi (lapsena/teineinä oltu bestiksiä, nyt välimatkan takia välit vähän etääntyneet), mutta lupasi yrittää saada toisen kaason. Hän ei siis suostunut joustamaan siinä, että vauva olisi ollut tervetullut häihin enkä oikeen jaksa koko ajan yrittää tarjota pulloa, kun siitä ei maito kelpaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä isä voi hoitaa sillon, kun vauva ei syö. Vauva syö tällä hetkellä 4 tunnin välein. Ainakin nyt, kun mulla on ollut joku meno (käynyt lenkillä, kaupassa tmv. ilman vauvaa) niin on onnistunut hyvin niin, että olen syöttänyt vauvan ja hän on pärjännyt hyvin isänsä kanssa sen aikaa. Ei tietysti voi ennustaa tulevaa ja tietää, miten juuri hääpäivänä menee. Siskoni häissä pystyin olemaan kaasona, vaikka esikoinen oli tuolloin 3kk ikäinen. Siskollani oli siis kyllä varalta kaksi kaasoa, jos olisi käynyt niin, etten kaikkea olisi pystynytkään tekemään tai vauva sairastunut tmv.
ap
No jos noinkin kauan selviää isän kanssa niin eihän heidän tarvitse juhliin osallistua, isä voi tuoda lapsen paikalle ja syötät vauvan ja sitten he taas lähtevät.
No onhan tuo ystäväsi hieman hidasjärkinen. ”Yrittää saada” toisen kaason. Jos kerran vauva ei voi tulla, etkä sinä tulla ilman vauvaa, hänen on vain hankittava se toinen kaaso, jos sellaisen ylipäätään haluaa.
Oi aikoja, oi tapoja. Olusin jättänyt häät väliin. Vauva on ykkösenä.
Kusipäistä on tunkea ne omat pikku kullannuput joka ikiseen paikkaan, myös sinne, minne ne ei ole tervetulleita.