Onpas vaatekoot muuttuneet!

Vierailija

Siivosin aamupäivällä vaatekaappiani ja kaivoin esiin pinon vanhoja hieman kuluneita housuja, jotka olin säästänyt kierrätystä varten.

Kun vertaisin näitä vanhoja housuja eilen ostamiini uusiin housuihin, päädyin siihen tulokseen, että yli viisi vuotta sitten koon 38 housu on mitoitukseltaan sama kuin nykyinen 42.

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Pääasiassa tuntuisi menevän toisinpäin nuo koot. Nykyiset s-kokoiset paidat ovat lähellä entisiä m-kokoisia tai melkeinpä l-kokoisia. Ihmiset läskistyvät eikä kootkaan enää pidä sen takia paikkaansa.

Vierailija

Koot ovat suurentuneet. Nykyinen XS koko on entinen M ja S on jotain M:n ja L:n väliltä. Nykyinen koko 34 vastaa entistä kokoa 36. Tiedän tämän, kun olen Tori.fi:stä etsinyt koon 32 talvitakkia. Siellä ei ole edes valittavissa kokoa 32! Olisiko iso vaiva lisätä? No sitten nämä, jotka kaupittelee koon 34 takkejaan, toteavat heti sulkeissa otsikossa, että käy myös 36-kokoiselle!

Ihmiset suurenevat, kyllä, mutta ikävää, että sen takia ei ole enää pienille ihmisille saatavissa kokoja ollenkaan. Lastenvaateosastojen talvitakit ei taas istu rintojen kohdalta. Olenkin tilannut talvitakit joko ulkomailta tai teettänyt itse, Suomesta ei löydy. En ole siis mikään lyhytkasvuinen virallisen luokituksen mukaisesti (joka olisi naisella pituus max 140-145 cm), vaan 155/49.

Vierailija

Juurihan uutisoitiin, että ihmisten pitää nykyaikana syödä vähemmän pysyäkseen tietyssä painossa. Eli kyse ei ole vain laiskistumisesta ja liiasta syömisestä.

Itse olen huomannut koon muuttumisen samoin kuin ap. En meinaa millään löytää enää sopivia vaatteita kaupasta koossa 44, mutta kaapista löytyvä 42 mahtuu päälle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Siivosin aamupäivällä vaatekaappiani ja kaivoin esiin pinon vanhoja hieman kuluneita housuja, jotka olin säästänyt kierrätystä varten.

Kun vertaisin näitä vanhoja housuja eilen ostamiini uusiin housuihin, päädyin siihen tulokseen, että yli viisi vuotta sitten koon 38 housu on mitoitukseltaan sama kuin nykyinen 42.

No ei voi olla.. käytin aikanaan koon 38 vaatteita ja nyt painoa on sellainen +15kg ja vaatteet on kokoa 42. Ei tosiaan mene enää vanhat 38 housut jalkaan.

Vierailija

Nimeomaan kokoja on suurennettu, tämähän on julkisestikin myönnetty. Minulla pienikokoisena ei meinannut naisten osastolta oikein housuja löytyä. Olen vähän lihonut ja tilanne on nyt parempi. Mutta ostin 28 tuuman farkut ihan vasta, ne olivat sopivat. Muutama vuosi ja 5 kiloa vähemmän sitten ostin 28 tuuman farkkuja myös. Luulisi, että tuuma edes pysyy samana, mutta ei. Erityisesti aikuisten naisten vaatekokoja on suurennettu. Koko 36 on teltta, vaikka kokoisellani se pitäisi olla jo aika nafti. Ulkovaatteet varsinkin, ei löydykään muuta kuin telttoja. 

Vierailija

Kokoja on suurennettu, se on totta. Vaatteen merkillä, materiaalilla ja kaavojen väljyysvaroilla on silti myös suuri merkitys. Eli jos ostat tänään koon S paidan, saatat ostaa toisesta kaupasta aivan sopivan paidan kokoa L, eikä siinä ole mitään omituista tai huijaamista, vaan kyse on vain ja ainoastaan siitä että vaatteen istuvuuteen vaikuttavat monet muutkin asiat kuin pelkkä kokomerkintä. Sama juttu kengän koon kanssa, se että yhdessä mallissa 38 on sopiva, ei tarkoita että 38 sopisi kaikissa malleissa.

Vierailija

Onhan se aika naurettavaa ostaa niitä S-koon farkkuja, kun tietää oman perseen olevan se _metri_ ympärysmitaltaan :D Vanity sizing on naurettavuuden huippu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Koot ovat suurentuneet. Nykyinen XS koko on entinen M ja S on jotain M:n ja L:n väliltä. Nykyinen koko 34 vastaa entistä kokoa 36. Tiedän tämän, kun olen Tori.fi:stä etsinyt koon 32 talvitakkia. Siellä ei ole edes valittavissa kokoa 32! Olisiko iso vaiva lisätä? No sitten nämä, jotka kaupittelee koon 34 takkejaan, toteavat heti sulkeissa otsikossa, että käy myös 36-kokoiselle!

Ihmiset suurenevat, kyllä, mutta ikävää, että sen takia ei ole enää pienille ihmisille saatavissa kokoja ollenkaan. Lastenvaateosastojen talvitakit ei taas istu rintojen kohdalta. Olenkin tilannut talvitakit joko ulkomailta tai teettänyt itse, Suomesta ei löydy. En ole siis mikään lyhytkasvuinen virallisen luokituksen mukaisesti (joka olisi naisella pituus max 140-145 cm), vaan 155/49.

Mistä tilaat talvitakit tai paljonko teettäminen maksaa? Minun pitäisi hankkia uusi talvitakki, mutta tuntuu ihan mahdottomalta tehtävältä. Perus ketjuliikkeet on kierretty läpi ja kaikki takit tuntuvat liian isoilta. Villakangastakin löysin kyllä, mutta joku lämpimämpi pitäisi löytää. Olen kokoa 154/47

Vierailija

Ihmisten keskipituus nousee koko ajan. Samalla myös muu keho on luonnollisesti isompi. Jossain 50-luvulla medium-koko on ollut pienempi, mutta vastaa suhteessa kuitenkin nykyista m-kokoa.

Vierailija

Mä ostin kesällä henkkamaukasta mekon. Yllätys oli suuri, kun normaalisti l-xl kokoisen ruhoni päälle meni helposti s kokoinen mekko. L koon mekko oli aivan tajuttoman iso, puolijoukkueteltta.

Vierailija

Joo, on kyllä naurettavaa että käytän edelleen kokoa 36 vaikka massaa on 7 kg enemmän kuin 10 vuotta sitten. Vanhat vaatteet joissa on sama kokolappu ei mene päälle itkemälläkään, mutta niin vaan kaupassa koko 38 roikkuu päällä ja 36 lähtee mukaan.

Vielä pidempi aika sitten parikymppisenä tuskailin kun koko 32 oli silloin niin harvinainen ja varsinkin juhliin oli tosi vaikea löytää yhtäkään istuvaa vaatetta. Noh, kokoa 32 on nyt hieman paremmin saatavilla, mutta paljonko se auttaa oikeasti pienikokoisia kun koot ovat niin valtavia nykyisin. Ilmeisesti oikeasti sirot saavat maksaa pullukoiden turhamaisuudesta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

mulla ois sulle ihana käyttämätön, viime talvena ostettu xxs/32 kokoinen untuvaparka. Menossa Toriin

Vierailija

Ap olen. Siis vanhoja housuja oli kaapissa eri merkeistä ja materiaalista 7 paria ja kaikki olivat selkeästi samankokoisia kuin tänä vuonna ostamani housut, joiden kokomerkintä on kuitenkin paljon suurempi. Eli kyllä minustä tämä selkeästi todistaa sen, että kokoja on pienennetty.

Takit ovat myös pienentyneet. Tämän voi testata käymällä kokeilemassa jotain vanhaa takkia jossain UFfessa. Mulle sopii aivan hyvin vanhat koot 38, mutta nykytakeissa jopa 44 voi olla kinkkana.

Yläosissa taas olen huomannut tuota kokojen vaihtelua niin että jos ennen käytti M-kokoa, nyt voi mennä S-koko. Tämä johtuu siitä, että kokoja on muutettu niin, että naisten yläosissa  hartioiden leveyttä ja vaatteen (selän) pituutta on lisätty. Sen sijaan nykykoossa vaatteet on suunniteltu naisille, joilla ei ole rintoja, lantiota tai peppua. Siksi saadakseen istuvat housut joutuu ottamaan entistä suuremman koon vaikka puserosta voi käydä pienempi koko.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

siivosin kaappeja ja sovitin vanhaa T-paitaa, koko 36, nyt ostamissani oli sopiva koko 44, ja molemmat olivat saman näköisiä päällä.

Kesällä yritin ostaa ihanat sortsit, M-koko ei mahtunut polvista ylöspäin ja XL ei mahtunut perseestä ylöspäin, mutta vanhat sopivat onneksi vielä ja koko oli S.

Useimmat vaattee tulevat idästä, jossa ihmiset ovat pieniä. aidot saksalaiset ja ranskalaiset ovat ihan normaalin kokoisia, kuten ovat olleet viimeiset 40 vuotta, joten jos ei kotimaisia enää saa, niin ostan em.

Onneksi osaan ommella.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat