Missä ammateissa/työtehtävissä neurokirjon ihmiset on tyypillisesti hyviä?
Millaset urapolut sopii? omia kokemuksia tai mitä ootte kuullu?
Audhd etsimässä elämänsä suuntaa=)
Kommentit (12)
Eläkeläinen, alkoholisti, narkomaani
kirjanpitäjä
koodari
tutkija
taiteilija
Eiks niistä alkoholisteja ja linnakundeja tuu, en oo varma kummassa järjestyksessä.
Riippuu miten vahvasti siellä kirjolla on ja mitä vahvuuksia on. Tunnen pari aspergia, jotka pystyvät jotenkuten tekemään esim. siivoustyötä, tms. yksinkertaista hommaa. Ja pari aspergeria, jotka ovat insinöörejä.
Mä olen autisti, ja koodaaminen 100% etänä sopii mulle mainiosti. Mutta en tiedä sopiiko *DHD ihmisille, kun on erittäin keskittymistä vaativaa tavallaan tylsää työtä.
Vierailija kirjoitti:
kirjanpitäjä
koodari
tutkija
taiteilija
En osaa matematiikkaa. Hahmotusongelmat.
ap
Sellaisissa, mistä ne ovat kiinnostuneita ja nauttivat.
SeIllaisissa, missä ulkosia häiriötekijöitä ei ole jatkuvasti tai niitä voi blokata hyvin pois. Paradoksaalisesti on hyvä, jos asioissa on pitkiä aikajänteitä ja samaa juttua seurataan monessa vaiheessa, mutta niissä vaiheissa pitää olla selkeä struktuuri ja välietappeja. Ts puhelinaspatyö ei yleensä sovi, mutta esim rakennusvalvonnan lupa/tarkastusviranomaisena tiedän parin menestyneen oikein hyvin.
Ei kai tähän voi mitään listaa laittaa tai sitten pitäisi olla kaikenkattava lista. Jokaisella on omat mielenkiinnon kohteensa, heikkoudet ja vahvuudet neurokirjosta huolimatta.
Itse olen huono smalltalkissa, töksäyttelen enkä osaa sanoa oikeita asioita ja olen lisäksi aika itsekeskeinen, joten en ole hyvä ihmisten parissa enkä suosittu työyhteisössä, mutta olen myös pikkutarkka ja hyvä hallitsemaan kokonaisuuksia järjestelmällisyyteni ansiosta, joten menestyn omassa työssäni.
Tunnen paljon neurokirjon ihmisiä tutkijoina ja rakennusalalla, sekä muutaman logistiikka-alalla. He ovat levittäytyneet kaikille eri uratasoiille suorittavasta portaasta suunnittelijoihin, arkkitehteihin ja johtajiin ja virkamiehiin.
mutta tämä johtuu lähinnä siitä, että minä ja oma perhe on töissä noilla aloilla ja siksi tunnemme ihmisiä noilta aloilta. Varmaan tätä neurokirjolaisia on muilla aloilla yhtä lailla, minä en vain tiedä heistä.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen paljon neurokirjon ihmisiä tutkijoina ja rakennusalalla, sekä muutaman logistiikka-alalla. He ovat levittäytyneet kaikille eri uratasoiille suorittavasta portaasta suunnittelijoihin, arkkitehteihin ja johtajiin ja virkamiehiin.
mutta tämä johtuu lähinnä siitä, että minä ja oma perhe on töissä noilla aloilla ja siksi tunnemme ihmisiä noilta aloilta. Varmaan tätä neurokirjolaisia on muilla aloilla yhtä lailla, minä en vain tiedä heistä.
Lääkäreissäkin löytyy Aspergerin edustajia.
Ei missään