Onpas vaatekoot muuttuneet!
Siivosin aamupäivällä vaatekaappiani ja kaivoin esiin pinon vanhoja hieman kuluneita housuja, jotka olin säästänyt kierrätystä varten.
Kun vertaisin näitä vanhoja housuja eilen ostamiini uusiin housuihin, päädyin siihen tulokseen, että yli viisi vuotta sitten koon 38 housu on mitoitukseltaan sama kuin nykyinen 42.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koot ovat suurentuneet. Nykyinen XS koko on entinen M ja S on jotain M:n ja L:n väliltä. Nykyinen koko 34 vastaa entistä kokoa 36. Tiedän tämän, kun olen Tori.fi:stä etsinyt koon 32 talvitakkia. Siellä ei ole edes valittavissa kokoa 32! Olisiko iso vaiva lisätä? No sitten nämä, jotka kaupittelee koon 34 takkejaan, toteavat heti sulkeissa otsikossa, että käy myös 36-kokoiselle!
Ihmiset suurenevat, kyllä, mutta ikävää, että sen takia ei ole enää pienille ihmisille saatavissa kokoja ollenkaan. Lastenvaateosastojen talvitakit ei taas istu rintojen kohdalta. Olenkin tilannut talvitakit joko ulkomailta tai teettänyt itse, Suomesta ei löydy. En ole siis mikään lyhytkasvuinen virallisen luokituksen mukaisesti (joka olisi naisella pituus max 140-145 cm), vaan 155/49.
Mistä tilaat talvitakit tai paljonko teettäminen maksaa? Minun pitäisi hankkia uusi talvitakki, mutta tuntuu ihan mahdottomalta tehtävältä. Perus ketjuliikkeet on kierretty läpi ja kaikki takit tuntuvat liian isoilta. Villakangastakin löysin kyllä, mutta joku lämpimämpi pitäisi löytää. Olen kokoa 154/47
Teettäminen hyvällä vaatturilla maksaa, takin hinnaksi tulee monta sataa euroa. Siksi olen tilannut myös valmisvaatteita, takkeja mm. Amazonilta ja Jane Normanilta. Nyt viimeksi tilasi Jane Normanilta koon 6 talvitakin, mutta se olikin hieman väljä. Valikoima koossa 4 on jo todella suppea verkossa, vaikka Britanniassa onkin vaateliikkeissä pieniä kokoja.
Ebayta minulle on suositeltu, mutta en ole vielä tutustunut. Ilmeisesti sieltäkin löytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Kokoja on suurennettu, se on totta. Vaatteen merkillä, materiaalilla ja kaavojen väljyysvaroilla on silti myös suuri merkitys.
Tämä pitää tosiaan huomioida ja muoti vaikuttaa siihen, miltä vaatteen oletetaan näyttävän. Joskus paitojen pitää olla kittanoita, joskus löysiä ja päällä roikkuvia. Ei voi ihan suoraan verrata ainakaan yläosien sopivuutta uusien ja vanhojen vaatteiden välillä.
Vierailija kirjoitti:
Ap olen. Siis vanhoja housuja oli kaapissa eri merkeistä ja materiaalista 7 paria ja kaikki olivat selkeästi samankokoisia kuin tänä vuonna ostamani housut, joiden kokomerkintä on kuitenkin paljon suurempi. Eli kyllä minustä tämä selkeästi todistaa sen, että kokoja on pienennetty.
Takit ovat myös pienentyneet. Tämän voi testata käymällä kokeilemassa jotain vanhaa takkia jossain UFfessa. Mulle sopii aivan hyvin vanhat koot 38, mutta nykytakeissa jopa 44 voi olla kinkkana.
Yläosissa taas olen huomannut tuota kokojen vaihtelua niin että jos ennen käytti M-kokoa, nyt voi mennä S-koko. Tämä johtuu siitä, että kokoja on muutettu niin, että naisten yläosissa hartioiden leveyttä ja vaatteen (selän) pituutta on lisätty. Sen sijaan nykykoossa vaatteet on suunniteltu naisille, joilla ei ole rintoja, lantiota tai peppua. Siksi saadakseen istuvat housut joutuu ottamaan entistä suuremman koon vaikka puserosta voi käydä pienempi koko.
90-luvulla vaatteet tehtiin vielä normaalivartaloisille naisille, joilla oli tiimalasivartalo tai ainakin vyötärö oli yleensä kapeampi kuin lantio. Nyt on yleistynyt outo ilmiö, jossa naisella ei ole lainkaan vyötäröä. Yhtä tasapaksua pötköä. Rinnat ovat olemattomat, lantion kaarta ei ole. Naiset myös laihduttavat karppaamalla kaikki muodot pois.
Tuloksena on teinipojan vartalo: homojen muotisuunnittelijoiden unelma siis.
Sen takia nykyvaatteet eivät sovi naisen päälle kovin hyvin jos ei kuulukaan tähän "ihanne"vartalomalliin.
Vierailija kirjoitti:
Koot ovat suurentuneet. Nykyinen XS koko on entinen M ja S on jotain M:n ja L:n väliltä. Nykyinen koko 34 vastaa entistä kokoa 36. Tiedän tämän, kun olen Tori.fi:stä etsinyt koon 32 talvitakkia. Siellä ei ole edes valittavissa kokoa 32! Olisiko iso vaiva lisätä? No sitten nämä, jotka kaupittelee koon 34 takkejaan, toteavat heti sulkeissa otsikossa, että käy myös 36-kokoiselle!
Ihmiset suurenevat, kyllä, mutta ikävää, että sen takia ei ole enää pienille ihmisille saatavissa kokoja ollenkaan. Lastenvaateosastojen talvitakit ei taas istu rintojen kohdalta. Olenkin tilannut talvitakit joko ulkomailta tai teettänyt itse, Suomesta ei löydy. En ole siis mikään lyhytkasvuinen virallisen luokituksen mukaisesti (joka olisi naisella pituus max 140-145 cm), vaan 155/49.
??? Oma kokoni on 36 ja olen 157/52
Vaatteissa ei ole mitään kokostandardia. Esim. miestenvaatteissa ääripäät takeissa ovat joku kevytuntuvatakki jossa xxxl vastaa Barbourin s-kokoa. Barbourin xxxl takkiin mahtuu n. kaksi hoikkaa miestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset suurenevat, kyllä, mutta ikävää, että sen takia ei ole enää pienille ihmisille saatavissa kokoja ollenkaan. Lastenvaateosastojen talvitakit ei taas istu rintojen kohdalta. Olenkin tilannut talvitakit joko ulkomailta tai teettänyt itse, Suomesta ei löydy. En ole siis mikään lyhytkasvuinen virallisen luokituksen mukaisesti (joka olisi naisella pituus max 140-145 cm), vaan 155/49.??? Oma kokoni on 36 ja olen 157/52
Onko tuo edes mahdollista? Itse melkein samaa kokoa (160/46) ja 34-koon vaatteet joudun aina kaventamaan, 32 on Suomessa sen verran harvinaisempi koko.
Ooh, minkä värinen ja hintainen? Mistä moinen ihme on löytynyt? Kiinnostaa kyllä! Täytyy mennä kurkkimaan Torista, jos ehdit jo laittaa sinne.