"Ollaan joulu kotona, meille saa tulla jos haluaa." =pakko?
Siskoni ilmoitti vähän aikaa sitten, että on kyllästynyt reissaamaan jouluna paikasta toiseen ja että he ovat sitten tästä lähtien kotona ja heille saa kyllä tulla aattona. Sanoin, että mekin taidetaan sitten olla aatto kotona, ja nähdään varmaankin joku muu päivä joulun aikaan. Tämä ei sitten ollutkaan siskolle ok, vaan hän olisi halunnut vain siirtää sukujoulun omaan kotiinsa. Kiva kiva, alkaa vituttaa koko joulu jo etukäteen, kun näin hölmöstä asiasta pitää tapella jo nyt.
Kommentit (120)
Minä menetin rakkaan siskoni mielenterveysongemille, hänen ihana persoonansa muuttui täysin erilaiseksi, järjettömäksi ja hän on hylännyt koko perheen, myös lapsensa, sukunsa, ystävänsä, työnsä, tuttavansa. Näkee meidät saatanasta ja että juonittelemme häntä vastaan.
Antaisin mitä vaan että voisimme viettää joulut yhdessä koko ison perheen kesken entiseen tapaan.
Nyt on yksinäinen joulu tulossa, pääsispä vaikka töihin...
Mä en ymmärrä, miksi joulun viettäminen jonkun luona tarkoittaisi valmiiseen pitopöytään menemistä (kuten täällä moni tuntuu olettavan). Kun isovanhempani vielä elivät, vietin useimmat lapsuuteni joulut ja monia jouluja vielä aikuisenkin heidän luonaan. Eivät he halunneet tai jaksaneet lähteä kodistaan minnekään joulun viettoon, mutta mielellään näkivät lapsia ja lastenlapsia. Oletus ei todellakaan ollut, että vanhat ihmiset järjestävät kaiken valmiiksi vaan että tulemme auttamaan joulusiivouksessa, tuomme ja valmistamme tilanteen mukaan ruokia, paistamme kinkun, lämmitämme saunan... Kuka nyt mitäkin osasi ja jaksoi. Isoisän kuoltua sain ihan itse käydä kaatamassa joulukuusenkin metsän laidasta. Laatikoita emme osanneet tehdä ihan samalla tavalla kuin isovanhemmat, ja muutenkin perinteet elivät sen mukaan, kuka mitäkin teki.
Sitä rentoa joulunviettoa, jossa saa ihan vapaalla tyylillä syödä ensin ja sitten mennä saunaan tai toisin päin, kaipaan kun päädyn mukaan puolison suvun joulunviettoon, jossa särpitään hienosti viiniä ja ruokalajit syödään tarkasti suunnitellussa järjestyksessä kohteliaasti ruokia toisille ojennellen. Mummolajouluissa sai aina syödä niitä itselle tärkeimpiä jouluherkkuja, kun ne itse paikalle hankki, eikä tarvinut pelätä, että loukkaa jotakuta jos ei maistukaan ne muiden mielestä herkut :)
Tuttua. Meillä vaan se ero että mennään mielellämme, mutta siellä pitäis käydä joka ikinen aatto ja nimenomaan ilta kun syödään jouluateria, kun miehen sisko tahtoo viettää veljentyttöjensä kanssa aikaa ja sisko loukkaantuu joka kerta kun lähdetään mun vanhemmille illaksi. Me vietetään joka toinen aattoilta mun suvun kanssa ja joka toinen miehen suvun kanssa. Aamupäivällä käydään toisen puolen suvun luona joulupuurolla ja viemässä lahjat ja kynttilät haudoille ja siitä siirrytään noin viiden aikoihin toiseen paikkaan sukuloimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette voi mennä siskon luokse?
Suoraan sanottuna ei kiinnosta viettää joulua vieraiden ihmisten kanssa, eli siskon miehen vanhempien ja mahdollisesti sisarusten perheiden. Omien vanhempien luona on ollut kiva olla, koska siellä on ollut tutut paikat ja perinteet. Paras vaihtoehto sille on oma koti.
ap
Ikuinen ongelma. Joulu. Sinun vanhempien luona sinulle tuttua ja omaa. Mutta onko puolisollesi? Ja toisin päin. Siskosi ei jaksa enää lähteä kotoaan muualle jouluksi (=vanhemmillesi). Menevätkö vanhempasi siskollesi? Vai voitko sinä edelleen mennä vanhemmillesi, vaikka siskosi ei tule? Haluatteko ylipäätään olla joulua yhdessä? Jos haluatte niin ette voi muuta kuin kehittää kiertosysteemin - vuorojouluin jokaisen luona. Jos ette halua niin olette vaan keskenänne. Ja muista myös puolisosi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämä ap:n halu viettää joulu kotonaan tullut vasta sen jälkeen, kun sisko oli ensin ilmoittanut viettävänsä joulun kotonaan? Eli kuulostaa vain lapselliselta nokittelulta. Joulu on ihan hyvää aikaa tutustua uusiin sukulaisiin. Eipä niitä muulloin varmaan tarvitse katsella.
Kertauksena: sisko ilmoitti, että he eivät enää reissaa muiden luona vaan viettävät joulun kotona, mutta muut ovat tervetulleita heille. Kiitin kutsusta ja sanoin, että taidetaan sitten mekin olla kotona. Sisko suuttui, koska hänen kutsunsa olikin ilmeisesti määräys eikä kutsu. Mikä tässä nyt on lapsellista nokittelua, muu kuin siskoni kiukuttelu?
ap
OK, mutta mikä tässä nyt on se suuri ongelma? Siskosi ei voi pakottaa teitä kotiinsa eikä hän käyttäydy asiallisesti kun suuttuu teille tuosta, mutta aina ihmiset eivät osaa reagoida täydellisen asiallisesti. Oletan, että jäätte kotiin ja välit siskon kanssa selviävät ajan kanssa jotenkin. Mihin kaipasit apua?
Yritä ottaa rennosti. Meillä taas mies kutsuu meille kaikki sukulaisensa. Riitaa tästä on tullut. Kalliiksi tulee 15 henkeä ja mulle se on työpäivä. Jospa lähtis Barbarokselle jouluksi :)
Sitähän ei tietysti saa sanoa ääneen, että pienten lasten äiti, ehkä vasta synnyttänyt, ei jaksaisi huseerata, eikä varmasti matkustaa toiselle puolelle Suomea, varsinkaan kun miehen sukukin on rampattavana. Nuori äiti toivoisi apuja omiltaan. Vanhemmat näyttävät homman ymmärtävän ja menevät hämmentämään lanttusurvosta kun äiti imettää viidettätoista kertaa pikkukaksosten hyppivän jaloissa. Sisko ei ymmärrä. Kun siskolla on itse pieniä lapsia ja kädet täynnä työtä, ei kannata odottaa serkkuja kylään ja sisarustukea sieltä suunnalta.
Tämä se on se oikea ongelma tänäpäivänä. Ei nähdä omaa napaa pidemmälle.
Siis. Näkisin niin että vanhemmat alkavat olla siinä iässä ettei i heidän enää jaksa mielellään järjestää sukujouluja, ja siksi ovat menossa mielellään siskosi luo. Sskosi taas esitti asian sveitsiläisen nulle jostain syystä kierrellen, ehkä koska ajattelee että olisit vetänyt herneet nenään siitä että vanhempasi menevät siskolle? Avoin kutsu siskon luo olisi ollut hyvä tapa. Nyt vetäisit sitten herneet nenään kun sisko ei oikeastaan kutaunut teitä vaan sanoi että voi tulla jos huvittaa, ja vanha perinteinen sukujoulu vanhemmilla on menetetty. Suora puhe auttaa puhdistamaan ilmaa, ei av-palstalla pohtiminen.
Älä nyt ap hermoa, joulumieli kehiin ja ymmärrystä! Onko siskollasi kenties paremmat puitteet isoon sukujouluun kuin sinulla? Ihan neutraalia pohdintaa, sitten avointa puhetta, ja hyvillä mielin päätös kehiin. Nyt loppui tää av-jupina, mammanen!!
Aika vaikea kuvio. Olen ulkopuolinen niinkuin muutkin täällä av:lla, mutta tuntuu, että tässä nyt ei ole täysin kyse siitä, että ap haluaisi yksinkertaisesti olla vaan kotosalla kun kerran siskonsakin haluaa. Kyllä siihen liittyy jotain muutakin, mitä ei haluta sanoa ääneen. Ehkä siskosi kokee, että hän (perheineen ja mahdollisine vieraampine ihmisineen) ei ole sinulle tarpeeksi tärkeä asia, että jaksaisit mennä jouluna heidän luokseen. Kyllä hän siinä tapauksessa on ihan ymmärrettävästi loukkaantunut. Haluaisit mennä vanhemmillesi jouluna, mutta et siskosi luo, vaikka hänkin on sinun perhettäsi. Eli toisin sanottuna jaksaisit siis nähdä muualle lähtemiseen liittyvän vaivan vanhempiesi takia, mutta siskosi takia et. Onko näin?
Vai onko nyt siis kyse siitä, että siskosi haluaa, että kaikki joulut tästä lähtien vietetään vain hänen luonaan, traditio rikotaan hänen mukavuudenhalunsa takia? Se ei olisi reilua. Mitä jos ap järjestäisi joulun joku kerta omassa kodissaan ja muut voisivat tulla vuorostaan hänen luokseen, onnistuisiko se ? Näin siis siinä tapauksessa, että ap:lle itselleen käy. Näissä jouluasioissa, kuten tietty muutoinkin, olisi kiva jos otettaisi kaikki osapuolet huomioon, eikä aina ajateltaisi asioita vain oman mukavuuden kannalta. Muistan kun mulla ja yhdellä kaukaisemmalla sukulaisella oli sellainen traditio, että menin hänen luokseen käymään välipäivinä. Itselläni ei ollut autoa, vaan opiskelijana matkustin ja makselin aina itse nämä matkat toiseen kaupunkiin. Kun yritin saada sukulaistani välillä minun luokseni, hänestä aina huomasi, ettei yhtään innostanut. Vain hänen luokseen olisi pitänyt mennä. Kyllästyin ja lopetin jouluvierailut siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette kotona ja ei sen kummempaa. Tai sitten jos miehellä vanhemmat elossa, niin voihan heitäkin ilahduttaa siellä olemalla, jos välimatka ei ole kohtuuton yms.
Kyllä minun mielestä on eri asia viettää joulu täysin itselle vieraiden (langon vanhemmat) kuin kuitenkin tuttujen (appivanhemmat) ihmisten kanssa. Että sikäli en itsekään ihan täysin ymmärrä tuota aiempaa vertausta. Vai ovatko teille appivanhemmat sitten vieraita ihmisiä? Meillä ainakin tavataan kuukausittan appivanhempia, ja puolestaan siskoni appivanhempia näen kerran vuodessa lapsen synttäreillä. Omat appivanhemmat ovat avioliiton myötä minun sukua, siskon appivanhemmat eivät ole "minun sukua" vaan hänen ja hänen perheensä.
Mielestäni on siis ihan täysin normaalia haluta viettää jolu kotona tuossa tilanteessa. Ja johan siskosi sanoi, että voi tulla jos haluaa. Miksi siis perua puheensa, ja loukkaantua kun ei tulla. Kyllä jokainen viettää joulunsa niin kuin haluaa, eivätkä esim. kahden suvun yhteisjoulut ole kuitenkaan Suomessa kovinkaan perinteikkäitä, eli sikälikin ymmärrettävää. Meillä ollaan aina menty jouluna sekä omien että miehen vanhempien luo. Varmaan jossain vaiheessa kun lapset ovat vanhempia, tai molempien vanhemmat niin vanhoja etteivät jaksa vieraita kovin, niin aletaan pitään oma joulu ja molempien vanhemmat sitten alkavat vuorotella lastensa luona jouluja jne. Tai sitten menevät lähimmällä asuvan lapsen luo jouluksi. Kyllä joluperinteet muuttuvat aina ihmisten ikien ja perheiden koon mukaan, harvalla ne säilyvät kokoajan täysin samana.
Miksi aina kuvitellaan, että vanhemmat haluaa aikuiset lapsensa perheineen heidän luo joulun viettoon ilahduttamaan?
Me emme miehen kanssa järjestä aikuisille lapsillemme ja heidän puolisoilleen joulua kotona. Olen ihan liian monta isoa joulua joutunut aikoinaan järjestämään, joten menemme mieheni kanssa nykyään aina jouluksi jonnekin lomalle valmiiseen joulupöytään.
Uskon, että aikuiset lapsemme osaavat järjestää joulun itselleen ilman, että meidän pitää perua matka ja alkaa vääntämään perinteisiä lanttulaatikoita heille.
Oletko ET-lehden lukija?
Varmistan vain ;)
Miten niin?
Meinaatko, että naisen tehtävä on hautaan asti leipoa ja siivota ja järjestää isoja jouluja, ettei vain ole itsekäs?
Olen laittanut isoja sukujouluja pienet lapset jaloissa, vähän isompien kanssa leiponut kiireessä yövuorojen välissä ja itku silmässä väsyneenä siivonnut taloamme, että kaikki saavat tulla viettämään sukujoulua meille.
Silloin päätin, että kun lapset ovat aikuisia, on minun vuoroni päästä valmiiseen joulupöytään ja nauttia levosta jouluna. Aikuisille lapsille tämä on sopinut erittäin hyvin. He muistavat hyvin sen ajan, kun yötä myöten väsyneenä laitoin ja leivoin ja survoin lanttuja ja jouluaattona passasin koko suvun ja illalla itkin sängyssä, kun olin niin poikki ja väsynyt.
He osaavat kyllä järjestää itselleen mieleisen joulun omissa kodeissaan omien puolisoidensa kanssa ja eivät odota, että vielä tässä iässä siivoan ja leivon ja puunaan ja teen joulun alla vapaapäivät erilaisia jouluherkkuja ja jouluaaton katan ja siivoan ja lämmitän ja tiskaan ja passaan. Ovat oikein tyytyväisiä, että äiti pääsee jouluna viettämään rauhallista joulua heidän isänsä kanssa jonnekin muualle.
Minulla ei ole jouluista kovin hyvää muistoa niiltä ajoilta. Joten koen oikeudekseni vihdoin ja viimein nauttia jouluista itsekin.
En jaksa vastata erikseen kaikkiin kommentteihin.
Sukujoulu ei ole minulle (eikä miehelle) mikään erityinen juttu. Vanhempien luona pienellä porukalla se on ollut ihan mukavaa, nimenomaan siksi että periaatteessa kaikki on sujunut aina samalla tavalla, eikä paikalla ole kuin se meidän ydinperhe, oma mieheni ja siskon mies sekä lapset. Siskon luona olisi iso joukko, sukujoulu sellaisessa muodossa mikä ei oikeasti voisi vähempää kiinnostaa. En myöskään missään tapauksessa haluaisi järjestää vastaavaa omassa kodissani.
ap
Näin se toimii. Heitetään joku tunteita nostattava asia otsikkoon, tässä tapauksessa Joulu, vastailee joihinkin kysymyksiin ja avot, AV-mammat riitelee jo trolliketjussa! Miten ihmiset ei näe näitä pilaksi? Outoa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina kuvitellaan, että vanhemmat haluaa aikuiset lapsensa perheineen heidän luo joulun viettoon ilahduttamaan?
Me emme miehen kanssa järjestä aikuisille lapsillemme ja heidän puolisoilleen joulua kotona. Olen ihan liian monta isoa joulua joutunut aikoinaan järjestämään, joten menemme mieheni kanssa nykyään aina jouluksi jonnekin lomalle valmiiseen joulupöytään.
Uskon, että aikuiset lapsemme osaavat järjestää joulun itselleen ilman, että meidän pitää perua matka ja alkaa vääntämään perinteisiä lanttulaatikoita heille.
Oletko ET-lehden lukija?
Varmistan vain ;)
Miten niin?
Meinaatko, että naisen tehtävä on hautaan asti leipoa ja siivota ja järjestää isoja jouluja, ettei vain ole itsekäs?
Olen laittanut isoja sukujouluja pienet lapset jaloissa, vähän isompien kanssa leiponut kiireessä yövuorojen välissä ja itku silmässä väsyneenä siivonnut taloamme, että kaikki saavat tulla viettämään sukujoulua meille.
Silloin päätin, että kun lapset ovat aikuisia, on minun vuoroni päästä valmiiseen joulupöytään ja nauttia levosta jouluna. Aikuisille lapsille tämä on sopinut erittäin hyvin. He muistavat hyvin sen ajan, kun yötä myöten väsyneenä laitoin ja leivoin ja survoin lanttuja ja jouluaattona passasin koko suvun ja illalla itkin sängyssä, kun olin niin poikki ja väsynyt.
He osaavat kyllä järjestää itselleen mieleisen joulun omissa kodeissaan omien puolisoidensa kanssa ja eivät odota, että vielä tässä iässä siivoan ja leivon ja puunaan ja teen joulun alla vapaapäivät erilaisia jouluherkkuja ja jouluaaton katan ja siivoan ja lämmitän ja tiskaan ja passaan. Ovat oikein tyytyväisiä, että äiti pääsee jouluna viettämään rauhallista joulua heidän isänsä kanssa jonnekin muualle.
Minulla ei ole jouluista kovin hyvää muistoa niiltä ajoilta. Joten koen oikeudekseni vihdoin ja viimein nauttia jouluista itsekin.
Miksi ihmeessä järjestit sellaisia sukujouluja, kun et yhtään itse siitä nauttinut? Ihan tosiko koko suku halusi juuri teille jouluksi, eikä kukaan muu tehnyt tai voinut tehdä mitään järjestelyjen suhteen? Tietenkin sinulla on oikeus viettää joulusi nyt niin kuin haluat, mutta niin olisi ollut aiemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette kotona ja ei sen kummempaa. Tai sitten jos miehellä vanhemmat elossa, niin voihan heitäkin ilahduttaa siellä olemalla, jos välimatka ei ole kohtuuton yms.
Kyllä minun mielestä on eri asia viettää joulu täysin itselle vieraiden (langon vanhemmat) kuin kuitenkin tuttujen (appivanhemmat) ihmisten kanssa. Että sikäli en itsekään ihan täysin ymmärrä tuota aiempaa vertausta. Vai ovatko teille appivanhemmat sitten vieraita ihmisiä? Meillä ainakin tavataan kuukausittan appivanhempia, ja puolestaan siskoni appivanhempia näen kerran vuodessa lapsen synttäreillä. Omat appivanhemmat ovat avioliiton myötä minun sukua, siskon appivanhemmat eivät ole "minun sukua" vaan hänen ja hänen perheensä.
Mielestäni on siis ihan täysin normaalia haluta viettää jolu kotona tuossa tilanteessa. Ja johan siskosi sanoi, että voi tulla jos haluaa. Miksi siis perua puheensa, ja loukkaantua kun ei tulla. Kyllä jokainen viettää joulunsa niin kuin haluaa, eivätkä esim. kahden suvun yhteisjoulut ole kuitenkaan Suomessa kovinkaan perinteikkäitä, eli sikälikin ymmärrettävää. Meillä ollaan aina menty jouluna sekä omien että miehen vanhempien luo. Varmaan jossain vaiheessa kun lapset ovat vanhempia, tai molempien vanhemmat niin vanhoja etteivät jaksa vieraita kovin, niin aletaan pitään oma joulu ja molempien vanhemmat sitten alkavat vuorotella lastensa luona jouluja jne. Tai sitten menevät lähimmällä asuvan lapsen luo jouluksi. Kyllä joluperinteet muuttuvat aina ihmisten ikien ja perheiden koon mukaan, harvalla ne säilyvät kokoajan täysin samana.
Oletko ET-lehden lukija?
Varmistan vain ;)
Miten niin?
Ihme, että lapsesi haluavat enää edes viettää joulua.
T. Marttyyriäidin lapsi
Vierailija kirjoitti:
Siskoni ilmoitti vähän aikaa sitten, että on kyllästynyt reissaamaan jouluna paikasta toiseen ja että he ovat sitten tästä lähtien kotona ja heille saa kyllä tulla aattona. Sanoin, että mekin taidetaan sitten olla aatto kotona, ja nähdään varmaankin joku muu päivä joulun aikaan. Tämä ei sitten ollutkaan siskolle ok, vaan hän olisi halunnut vain siirtää sukujoulun omaan kotiinsa. Kiva kiva, alkaa vituttaa koko joulu jo etukäteen, kun näin hölmöstä asiasta pitää tapella jo nyt.
Eli aloittajan sisko on saanut reissata aiempina jouluina paikasta toiseen nähdäkseen läheisiään ja nyt kun ei jaksa samaa enää, niin aloittaja ei voi mennä siskonsa luo nähdäkseen tätä vaan ilmoittaa myös olevansa kotona jolloin aloittaja ja sisko eivät näkisi ollenkaan joulun aikaan. Eli aika joustamatonta aloittajalta, juuri samana jouluna ei itse voi mennä minnekään...
Mutta itsepä sitä jokainen päättää miten elää. Kyllä sitä saa jokainen olla kotonaankin jos haluaa, mutta onhan se vähän hassua että tekee asiat kuten aloittaja, vaikuttaa vähän tahalliselle ja sille ettei halua edes siskoaan nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaatko itse, kuinka pahasti vertauksesi ontuu?
ap
Kukakohan tässä nyt ontuu?
Vaikuttaa siltä, että sinä haluat päättää, missä kukin joulunsa viettää, ja minä päivinä pitäisi kahvitella yhdessä.
Minun puolestani jokainen saa viettää joulunsa juuri niin kuin lystää. Sisko saa olla perheineen omassa kodissaan ja kutsua sinne ihan kenet haluaa. Vanhempani saavat aivan vapaasti olla omassa kodissaan tai mennä siskoni luoksi. Minä puolestani haluan myös luoda nyt omat perinteeni ja viettää aaton kotona. Jos joulun aikaan ja välipäivinä ei löydy aikaa kahvitella yhdessä, niin olkoon sitten.
Varsinainen ongelmani oli se, että siskon mielestä hänen "saa tulla jos haluaa" -kutsunsa on yhtä kuin pakko. Ja vertauksesi ontuu siksi, että appivanhemmat ovat vähän eri asia kuin sisaruksen appivanhemmat.
ap
mutta miehesi joutuu viettämään joulun Sinun siskon, sinun vanhempien , sinun siskon appivanhempien kanssa ei oman sukunsa kanssa
Jouluna saa kukin itse päättää missä on. Stressi ja velvollisuudesta asioiden tekeminen eivät kuulu jouluun.
Mulle jäi vieläkin epäselväksi että miten se sisko suuttui?
Jos aloittaja vaan kuvitteli koko suuttumisen?
Nostetaanhan vielä, jos ap vihdoin vaivautuisi selittämään miten se sisko nyt suuttui ja kiukutteli, jos niin edes tapahtui.
En jaksanu lukee noita turhia paskanjauhantoja tossa välissä, joten en tiedä ootko siskolles perustellut syyt, miksi haluat viettää joulun kotona. Jos et oo, ni kerro hänelle. Ja jos ei mee jakeluu, ni anna vetää rekkalastillinen hiekkaa tuheroo :)
Hyvät joulunodotukset!