"Ollaan joulu kotona, meille saa tulla jos haluaa." =pakko?
Siskoni ilmoitti vähän aikaa sitten, että on kyllästynyt reissaamaan jouluna paikasta toiseen ja että he ovat sitten tästä lähtien kotona ja heille saa kyllä tulla aattona. Sanoin, että mekin taidetaan sitten olla aatto kotona, ja nähdään varmaankin joku muu päivä joulun aikaan. Tämä ei sitten ollutkaan siskolle ok, vaan hän olisi halunnut vain siirtää sukujoulun omaan kotiinsa. Kiva kiva, alkaa vituttaa koko joulu jo etukäteen, kun näin hölmöstä asiasta pitää tapella jo nyt.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iloisesti mennyt monelta ohi siskon marttyyriasenne. Jos kutsu kuuluu että saa tulla jos haluaa, niin se todellakin tarkoittaa että saa tulla jos haluaa. Jos joku ei halua, niin ei pidä suuttua.
Noh, kuinka moni ihminen ilolla vääntää joulutarjoiluja yksinään koko suvulle?
Voi olla että ap:n siskolla ei ole ollut pokkaa kieltäytyä tekemästä joulutarjoiluja joko omille tai appivanhemmilleen, kun nämä ovat todenneet etteivät enää jaksa tehdä sukulounaita.
Sittenhän siskon pitäisi olla vain tyytyväinen, kun kaksi syöjää on pöydästä pois.
Niinkö? Sen sijaan, että ap olisi kysynyt tarvitsetko apua jouluruokien valmistuksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iloisesti mennyt monelta ohi siskon marttyyriasenne. Jos kutsu kuuluu että saa tulla jos haluaa, niin se todellakin tarkoittaa että saa tulla jos haluaa. Jos joku ei halua, niin ei pidä suuttua.
Noh, kuinka moni ihminen ilolla vääntää joulutarjoiluja yksinään koko suvulle?
Voi olla että ap:n siskolla ei ole ollut pokkaa kieltäytyä tekemästä joulutarjoiluja joko omille tai appivanhemmilleen, kun nämä ovat todenneet etteivät enää jaksa tehdä sukulounaita.
Sittenhän siskon pitäisi olla vain tyytyväinen, kun kaksi syöjää on pöydästä pois.
Niinkö? Sen sijaan, että ap olisi kysynyt tarvitsetko apua jouluruokien valmistuksessa?
Olisi kohteliasta tarjota apua, jos ottaisi kutsun vastaan. Nyt kun ap kieltäytyi kutsusta, miksi hän tarjoaisi apuaan?
Jestas sentään, mitä saivartelua täällä on!! Ap haluaisi viettää joulun vanhaan tapaan omien vanhempien luona. Sisko on kutsunut koko sukunsa jouluksi heille ja vanhemmat menevät sinne. Ap ei halua mennä siskolle vaan viettäisi joulun sitten miehensä kanssa omassa kodissa. Sisko pahoitti tästä mielensä ja ap hämmentyi mielenpahoituksesta.
Apn pitää nyt vaan pitää päänsä ja selittää tilanne siskolle samalla tavalla, kun on täällä asian selittänyt. Jos joku pahoittaa päätöksestäsi mielensä, on se hänen, ei sinun ongelmasi!! Aina on riski, et mielenpahoitusta tulee, mut nyt on vielä hyvää aikaa sumplia välit kuntoon ennen joulua.
Me vietimme ennen joka toisen joulun kotona ja joka toisen anoppilassa. Homma loppui seitsemän vuotta sitten, kun anoppi haukkui minut apelle tajuamatta, et mä kuulin kaiken. Meillä on ihana joulu kotona!! Oma menu, omat aikataulut, oma rauha, eikä kukaan riitele/murjota. Mieskin on alkanut tykkäämään joulusta, kun aiemmin inhosi sitä. Anopin kanssa ihan ok välit, mut ei oo uskaltanut enää kutsua heille jouluksi.
Jos minulle esitettäisiin kutsu tyyliin "saa tulla jos haluaa" en todellakaan menisi. Siinä on ero sanooko noin vai sanooko että "olis kiva jos tekin tulisitte".
Naurettava tapa Av:n hyökätä aloittajaa vastaan, hyvin on luettavissa, että ainut motiivi kommentointiin on vähättely, nujertaminen ja mollaus. Yök, mitä ihmisiä. Omien asioiden täytyy olla todella huonosti, ainakin itsetunnon, että haluaa toimia noin. Ihmettelen suuresti, että neutraali kommentointi ei näiltä räksyttäjiltä onnistu vaan halutaan hyökätä kuin rakkikoiralauma. Mälvää, räy, räy, hyi hyi.
Ap:lle, tsemppiä, vietä joulusi miten haluat ja kysy siskoltasi passaako tulla jonain (itse ehdottamanasi) päivänä vierailulle. Jos ei niin ei sitten.
Tässä ketjussa on kyllä imbesilliä ja lukutaidotonta väkeä. Aloittaja on täysin asialinjalla. Idiootit senkus vänkää tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Jos minulle esitettäisiin kutsu tyyliin "saa tulla jos haluaa" en todellakaan menisi. Siinä on ero sanooko noin vai sanooko että "olis kiva jos tekin tulisitte".
Juu onhan tuo vähän siihen sävyyn sanottu, että saa tulla jos välttämättä haluaa mutta parempi kun tajuatte olla tulematta.
Vierailija kirjoitti:
Naurettava tapa Av:n hyökätä aloittajaa vastaan, hyvin on luettavissa, että ainut motiivi kommentointiin on vähättely, nujertaminen ja mollaus. Yök, mitä ihmisiä. Omien asioiden täytyy olla todella huonosti, ainakin itsetunnon, että haluaa toimia noin. Ihmettelen suuresti, että neutraali kommentointi ei näiltä räksyttäjiltä onnistu vaan halutaan hyökätä kuin rakkikoiralauma. Mälvää, räy, räy, hyi hyi.
Ap:lle, tsemppiä, vietä joulusi miten haluat ja kysy siskoltasi passaako tulla jonain (itse ehdottamanasi) päivänä vierailulle. Jos ei niin ei sitten.
Tai ap voisi kutsua siskon vuorostaan heille, harva jaksaa pitää pitopalvelua koko joulun, kun vieraat haluavat tulla silloin kun heille itse sopii.
Vierailija kirjoitti:
Nyt taitaa olla kyseessä pahemman laatuinen informaatiokatkos siskosten (ja muidenkin sukulaisten) kesken. Olisiko paikallaan, että istuisitte rauhassa kahvikupin ääreen ja kävisitte asiat läpi. Muuten olette kohta konkreettisesti tai kuvainnollisesti tukkanuottasilla siskosi kanssa. Kun olette sopineet asioista, voitte YHDESSÄ kysyä, vanhemmiltanne ja puolisoittenne vanhemmilta, miten he mieluiten jouluaan viettäisivät. Voi olla, että vanhemmat eivät oikeasti enää jaksaisikaan valmistella joulua ja monen päivän ruokia aikuisille lapsilleen ja näiden perheille, mutta eivät ole ilenneet sanoa sitä ääneen, vaan ovat hiljakseen odottaneet, että ne aikuiset tyttäret alkaisivat ymmärtää vanhempien olevan jo iäkkäitä. Luulen, että monet vanhemmat olisivat tyytyväisiä, jos selviäisivät jouluvalmisteluista Tapaninajelulla olevien lastensa perheiden kahvittamisella. Ja hei! Ei kateuskorttia, jooko?
Vai ... onko tässä nyt vaan kyse isosiskosyndroomasta? Kumpi sitten se isosisko lieneekään. Näyttää siltä, että sinä ap olet saanut päättää joulunvietosta aika monta kertaa ja nyt, kun siskosi on uskaltanut mainita toisenlaisesta juhlimistavasta, olet vetämässä hyvää kyytiä poroja nokkaasi. Sukulaisia on toki kiva tavata, mutta pitääkö sen tapahtua jouluaattona kaiken hössötyksen keskellä. Viettäkää jokainen perhe ja pariskunta joulua oman perheen kesken / kahdestaan ja luokaa omat perinteenne. Ja kylästelkää sitten muulloin. Moni kuvittelee järjestävänsä sellaisen tunnelmallisen kiiltokuvamaisen joulun Fanny ja Alexander -tyyliin, mutta harvoin sellainen toteutuu.
Tämä. Miten ihmeessä tämä aloitukseen liittyy? Onhan se kiinnostavaa tempautua omaan mielikuvistusmaailmaan ja siellä antaa neuvoja kanssaihmiselle. Reaalimaailmassa kannattaa kuitenkin kuunnella (tai tässä tapauksessa lukea viesti) ensin.
Niin no, sisko kysynyt ap:ta koko jouluksi heille, ja jos ap ehdottaa jotain heille sopivaa päivää tai paria vaihtoehtoa joulunpyhistä (kuten ap aiemmin kirjoittikin) niin tuskin on kyse siitä, että "vieraat tulevat kun heille itse sopii" koko joulun valmiiseen pitopöytään.. *hohhoijjaa*
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on kyllä imbesilliä ja lukutaidotonta väkeä. Aloittaja on täysin asialinjalla. Idiootit senkus vänkää tyhjästä.
Mitä sun viestisi sitten on, jos ei tyhjästä vänkäämistä? :D
Vierailija kirjoitti:
Niin no, sisko kysynyt ap:ta koko jouluksi heille, ja jos ap ehdottaa jotain heille sopivaa päivää tai paria vaihtoehtoa joulunpyhistä (kuten ap aiemmin kirjoittikin) niin tuskin on kyse siitä, että "vieraat tulevat kun heille itse sopii" koko joulun valmiiseen pitopöytään.. *hohhoijjaa*
Mielestäni ap ei missään vaiheessa sanonut, että tapaaminen tapahtuisi siskon luona. Eli se ap:n toivoma kahvittelu voi ihan hyvin olla siellä siskolla, tai ap:n luona, tai heidän vanhemmillaan, tai jonkun muun sukulaisen luona.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa vaan itsellesi, jos on ensin kestinnyt sekä appivanhempai että omia vanhempia, ja sisko ei vain halua tulla samana päivänä, niin joulunpyhät ovat aika lyhyet, luultavasti ap:n siskokin halua viettää joulua myös ilman jatkuavia tarjoiluiden väsäsyksiä, siksipä ap voikin kutsua siskon perheineen heille kylään :) mutta veikkaan ettei halua tehdä sitäkään.
Joo ihan varmaan ja olisiko yksi hyvä vaihtoehto paikallinen ABC? Jumalauta, että olisi rankkaa jos joulunpyhät menisi av-palstalaisten pitopöydissä.
Olisin minäkin väsäsyksissä jos jatkuvasti joutuisin väsäsyksimään tarjoiluja, joten väsäsyksippä vittuun saivartelemasta joutavia mielipiteitäsi. Pyydetty sisko koko jouluksi kylään mutta sitten kun ehdotetaan yhtä kyläilypäivää ollaan ihan väsäsyksissä. Joo, ei.. *hohhoijjaa*
Vierailija kirjoitti:
Olisin minäkin väsäsyksissä jos jatkuvasti joutuisin väsäsyksimään tarjoiluja, joten väsäsyksippä vittuun saivartelemasta joutavia mielipiteitäsi. Pyydetty sisko koko jouluksi kylään mutta sitten kun ehdotetaan yhtä kyläilypäivää ollaan ihan väsäsyksissä. Joo, ei.. *hohhoijjaa*
Joillekin ihmiselle ne joulun ruoat ovat jotain muuta, kuin kaupan valmiit lanttulaatikot.
Joo, sulle taitaa joulu olla lipeäkala itse avannosta paljain käsin kalastettuna, liotettuna koko saatanan pitkän syksyn tuhkassa ja kalkissa. Sun sukulaiset makaa hospitaalissa Tapanin kun suolet huutaa hoosiannaa. Kätevä emäntä, totta tosiaan. Ryöppää ne korvasienet edes.. *hohhoijaa*
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että vanhemmat eivät oikeasti enää jaksaisikaan valmistella joulua ja monen päivän ruokia aikuisille lapsilleen ja näiden perheille, mutta eivät ole ilenneet sanoa sitä ääneen, vaan ovat hiljakseen odottaneet, että ne aikuiset tyttäret alkaisivat ymmärtää vanhempien olevan jo iäkkäitä. Luulen, että monet vanhemmat olisivat tyytyväisiä, jos selviäisivät jouluvalmisteluista Tapaninajelulla olevien lastensa perheiden kahvittamisella.
Jos vallitsevaan tilanteeseen haluaa muutosta, se pitää sanoa ääneen! Ärsyttää tulkita koska marttyyrin kyllä onkin oikeasti ei ja ei on kyllä. Saati sitten koska marttyyri odottaa, että muut puhuvat hänet ympäri ja hän voi mielissään myöntyä että ei on sittenkin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin ihmiselle ne joulun ruoat ovat jotain muuta, kuin kaupan valmiit lanttulaatikot.
Ja niitä itsetehtyjä laatikoita ei voi syödä useampana päivänä? Itse teen laatikot itse. Sellaisen määrän että niitä on meille itsellemme, sekä voi antaa omille vanhemmille, puolison äidin perheelle sekä puolison isälle. Helvetillinen ruljanssi se on, kun en suostu edes käyttämään niitä valmiita soseita, vaan teen kaiken itse. Vuorokausi siinä hommassa menee, ja laihdun jouluisin aina vähintään kilon pelkän stressin takia. On kuitenkin ihanaa nähdä kuinka muut nauttivat tekemistä laatikoista. Kinkku saadaan minun vanhemmilta, muut tekevät itse. Käydään tosiaan jouluna minun vanhemmilla ja puolison äidin luona. Puolison isän luona käydään tapanina.