ALS tauti
Kuinka todennäköstä että 26-vuotiaalla olisi ALS-tauti?
Kommentit (57)
Niitä oireita alkaa tulla, toki ne jossain vaiheessa aina rekisteröi ikään kuin ekaa kertaa. Jos menisit jollekin muulle kuin neurologille niin saisit sen lavan seudun auki ja kunnon ohjeet. Kuntoutan itse neuron potilaita ja oon sitä mieltä, että muiden kuin ammattilaisten ei tarvitsisi näistä taudeista kauheasti tietää. Ihmiset pelotellaan aivan henkihieveriin taudeilla, joihin ei edes joka vuosi sairastu kukaan. Ota rennosti, sulla ei ole alsia, ei ala noin. Ja elämässä voi sairastua, sitä ei kannata etukäteen miettiä, menee turhaan aikaa ja energiaa. Sit jos tulee kohdalle, niin miettii vasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se sun jumi lapaluiden seudulla?
Oli. Lapaluiden seudulla ja olkapäässä. Oikeastaan koko hartian alue oli täysin jumissa.
Onko hiirikäsi? Mulla menee usein töissä jumiin. Hieronta ja hermoratakäsittely avaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Joo on hiirikäsi
Ok. Kokeile venytellä sitä, mutta ole varovainen. Venytä ihan siihen kipurajalle vaan. Älä revi liikaa, se saattaa pahentaa tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se sun jumi lapaluiden seudulla?
Oli. Lapaluiden seudulla ja olkapäässä. Oikeastaan koko hartian alue oli täysin jumissa.
Onko hiirikäsi? Mulla menee usein töissä jumiin. Hieronta ja hermoratakäsittely avaa sen.
Huono työasento ja jatkuvasti sama asento (opiskelin ompelijaksi) yhdistettynä skolioosiin.
-15 ja 17
Vierailija kirjoitti:
Mutta siihen haluaisin vastauksen että voiko ALS voimattomuus alkaa siis yhdessä yössä? Niin että edellisenä päivänä ei mitään tuntemuksia.
-Ap
Ei voi alkaa yhdessä yössä. Mene hierojalle.
Voi kamala! Jos se heikkous alkaa edetä muihinkin raajoihin niin sitten lomps neurolle. Mutta voi olla myös MS tautiakin tai niin kuin muut sanoi mene hierojalle.
Oma tautini alkoi järkyttävällä päänsäryllä ja olisin mennyt hierojalle ellei kädestä olisi lähtenyt voimat. Sen sijaan että olisin tullut tänne tai googlettanut, meninkin ylläri pylläri lääkärin juttusille joka lähetti tayssiin päivystykseen. Nimimerkillä: oikeasti MS tautia sairastava
Kävin tuossa testaamassa huvikseen oikean käden hauista että onko se täysin oleaton,ku tuntuu siltä. Kyllä kädessä voimaa on. 15kg käsipainolla 12 toistoa.
-Ap
Ei sulla mitään alsia ole. Hermovauriot aiheuttaa lihasheikkoutta ja kaikenlaisia outoja tuntemuksia. Monet hermovauriotkin on itsestään ohimeneviä, hermo on vaan joutunut puristuksiin (veri ei kierrä, hapenpuute). Kaikilla on kokemusta tästä, on oltu huonossa asennossa ja sitten asentoa vaihtaessa tuntuu voimattomuutta, pistelyä ja puutumista. Jos hermon puristus jatkuu pidempään niin toipuminenkin kestää kauemmin. Todennäköisesti oot nukkunu kätes päällä ja olkahermopunos on ollu puristuksissa jostain kohtaa. Googleta neurapraksia. Odottele nyt rauhassa muutama päivä ja jos oireet jatkuu menet lääkäriin. Terveyskeskuslääkäri käy hyvin, hermovauriot on sen verran yleisiä että heillä on paljon kokemusta niistä. Yleensä lähettävät fysioterapeutille. Turha alkaa rahojaan tuhlata neurologiin tässä vaiheessa.
Ystäväni sairastui ALSiin n. 5 vuotta sitten 27-vuotiaana. Tällä hetkellä toki on jo yli 30-vuotias, mutta se ettei tällä hetkellä rekisterissä nuorempia ole, ei tarkoita sitä etteikö sen nuorempana olisi voinut sairastua.
Millasiilla oireilla hänellä alkoi
Joo kyllä ne sielä mistä kyselin asiaa niin sanoi että muistaakseni joitain alle 30vuotiaita tapauksia on ollut. Täytyy myös muistaa että on olemassa se periytyvä muoto. Niihin on sairastuttu tilastojenki mukaan nuorempana. Oisko tää 27 vuotiaan tapaus juuri sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin että meen ens viikolla suoraan neurologille. Ei kai ny ALS lihasheikkous voi tulla yhdessä yössä!!
-Ap
Olet humalassa nukkunut kätesi päällä.
Se voi olla että olen nukkunut sen päällä mutta humalassa en ole ollut. Oireet alkoi tän viikon keskoviikkona aamusta. Olen työssä käyvä ihminen niin ei keskellä viikkoa juopotella.töissä työskentelen tietokoneella niin huomasin vain kuinka rasittavaa oli käyttää hiirtä ku tuntu että hauis aiva tärisee ku niin voimaton.. Nyt ku kävin tosiaa sitä 15kg käsipainoa testaaamassa niin hyvin sain 12 kertaa hauiskäännön tehtyä.. Eli kuitenki voimaakin on vaikka siltä ei tuntuis.
-Ap
Mutta siihen haluaisin vastauksen että voiko ALS voimattomuus alkaa siis yhdessä yössä? Niin että edellisenä päivänä ei mitään tuntemuksia.
-Ap