Aloitin määräaikaisen työsuhteen, nyt kaduttaa koko homma. Miten pääsen eroon työpaikasta?
Otsikossa tuli kysymys. Sopimus tehty vuodeksi. Luulin että aloitan unelmien työpaikassa ja saan hyvää työkokemusta kartutettua.
Saan niin p*ask** kohtelua tiimin jäseniltä että en ole ennen tämmöistä kokenut työuralla. Kahdessa kuukaudessa minusta on tullut epävarma, puhumaton ja arka. Haluan pois tuolta, mahdollisimman pian mutta työsopimus on vuodeksi.
Kommentit (25)
Kyllä yleensä on koeaika. Pidempi jopa kuin tuo 2kk mitä olet ollut. Ja ellei enää ole niin 10kk menee nopeasti. Pääset sieltä pois. Mulla on kaamea paikka josta en kehtaa sosiaalisen paineen takia irtisanoutua. Kun on vakityö näinä aikoina.
Minä sinnittelin ikävässä duunissa muutaman kuukauden. Vuosi on aika pitkä aika... Itse en olisi halunnut olla enää yhtään pitempään entisessä työpaikassa. Etsi uusi duuni tai vaihda tiimiä.
Eikö ole koeaika? Silloin lähdet pois koeajan puitteissa.
Hanki toinen työ
Tai sitten vain kestätä. Vuosi on lyhyt aika.
Varmasti saat sovittua että määräaikaisuus lyhennetään. Mikään pakko ei ole jatkaa.
Tuollainen työ ja työyhteisö syö mielenterveyden. Ei pidä jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole koeaikaa ollenkaan?
Ei ole koeaikaa, olen siirtynyt firman sisällä toiseen työpaikkaan.
Ap
Millä alalla ap soppari? Tein itsekin saman virheen. Ei koeaikaakaan sopimuksessa. Luulen, että siksikin ovat kaameita, mulla lähinnä esimies, kun siitä ei pääse pois. Vuoden määräaikaista ei oikeasti ikinä kannata tehdä ilman koeaikaa. Vuosi on kuitenkin pitkä aika, jos työpaikka aivan kamala.
Mulla on myös ikävä työkaveri. Mutta olen hänen kanssa tekemisissä vain sen pakollisen minimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Melkoinen puuhastelupaja. Kyllä uusissa työsuhteissa on aina koeajat, jos kyseessä on vähänkäån uskottava firma. Koeajan pituus on tyypillisesti 4-6kk.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yleensä on koeaika. Pidempi jopa kuin tuo 2kk mitä olet ollut. Ja ellei enää ole niin 10kk menee nopeasti. Pääset sieltä pois. Mulla on kaamea paikka josta en kehtaa sosiaalisen paineen takia irtisanoutua. Kun on vakityö näinä aikoina.
Kiitos myötätunnosta. Koetan ajatella että 10 kk on lyhyt aika, mutta välillä istun työpaikan vessassa itkemässä, kotiin ajaessa itken ja ahdistaa mennä työpaikalle.
Tsemppiä sulle. Miten sä jaksat kaameaa työpaikkaa?
Ap
Etsi joku muu työ ja sillä pääset siitä pois. Voi olla lyhytaikainen työkin. Vaikka 3 kk. Tai sitten vaan irtisanot, karenssi tulee mutta tarvitseeko sitä selitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Melkoinen puuhastelupaja. Kyllä uusissa työsuhteissa on aina koeajat, jos kyseessä on vähänkäån uskottava firma. Koeajan pituus on tyypillisesti 4-6kk.
Samassa firmassa toiseen työhön siirtyvällä ei yleensä voi olla koeaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos myötätunnosta. Koetan ajatella että 10 kk on lyhyt aika, mutta välillä istun työpaikan vessassa itkemässä, kotiin ajaessa itken ja ahdistaa mennä työpaikalle.
Tsemppiä sulle. Miten sä jaksat kaameaa työpaikkaa?
Ap
Hae hyvä ihminen saikkua, jos tilanne on noin paha. Tai sano pomolle suoraan, ette kestä enää. Ei työpaikka ole vankila.
Se että työkaverit osoittautuvat täysiksi v###u päiksi uudessa työssä on kyllä nykyään aika tyypillistä,,joskus kyllä käy hyvä tuuri ja työkaverit on ihan mukavia,eli hoitavat omat työnsä eivätkä puhu paskaa sinusta takanapäin ja kuittaile/ilkeile sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Etsi joku muu työ ja sillä pääset siitä pois. Voi olla lyhytaikainen työkin. Vaikka 3 kk. Tai sitten vaan irtisanot, karenssi tulee mutta tarvitseeko sitä selitellä.
Miten irtisanotaan määräaikainen sopimus?
Jatkossa sitten muistat vaatia koeajan työsoppariin. Mulla vielä puolet jäljellä koeajasta ja punnitsen myöskin, että jatkaako vai ei tässä firmassa. Toisaalta ikävä ilmapiiri hoitui kaiketi nyt toistaiseksi, kun otin asian esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten irtisanotaan määräaikainen sopimus?
Jos ei muuta keksi niin jättää menemättä töihin. Kyllä ne aika pian potkut antaa sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Samassa firmassa toiseen työhön siirtyvällä ei yleensä voi olla koeaikaa.
Tuon väitteen luulin pitävän totta mutta ei se taida niin olla. Jos on uudenlainen työtehtävä niin kyllä siihen saa koeajan uudestaan laittaa. Itse en laittanut ja työntekijän asenne muuttui samantien kun sai sopimuksen käsiinsä. Sitten stressiä että miten tästä tilanteesta pääsisi pois kun yrityksen ilmapiiri meni karmeaksi, ja pitkään siinä meni kunnes hän itse päätti irtisanoutua. Olisi vain pitänyt olla se koeaika niin ei välttämättä ois mennyt sellaiseksi.
Ja tämän takia vaaditte AINA määräaikaiseen työsopimukseen irtisanomislausekkeen, jonka perusteella voitte irtisanoa työsuhteen normaalisti.