ALS tauti
Kuinka todennäköstä että 26-vuotiaalla olisi ALS-tauti?
Kommentit (57)
ALS on julmin sairaus, mitä tiedän. Tuttavani joutui seuraamaan vierestä, kun miehensä hitaasti kitui pois.
Juu se tiedetää.. Mutta alkuperäinen asia johon lähin hakee vastausta oli se että onkoha mite yleistä et 26 vuotiaqlle tulis ALS ja nimeomaa se uoka ei ole periytyvää.
Pahoittelut kirjoitusvirheistä ku puhelimella nopeasti kirjotellu. Kertokaahan asiasta lisää jotka tietää.
-Ap
Eikö kellään palstalla olevalla ole mitään sanottavaa?
Isäni on kuollut ALS-sairauteen ja häneltä kuulin, että sairaus alkoi hyvin vähitellen. Aluksi toinen käsi oli puutuneen oloinen ja voimattomampi. Se hetki, että selvästi tajusi käden heikentyneen oli selvä käännekohta mutta se ei tullut yhdessä yössä.
Epäilisin nuoren ihmisen kohdalla jotakin muuta, esim. hermopinnettä.
Tietääkö joku että laskeeko lihasvoima iha kunnolla taudin alkuvaiheessa? Esim punttia ei jaksais nostaa niinku ennen?
No nyt on varattu aika neurologian erikoislääkärille.. Katotaa mitä sanoo.
Tänää ollu molemmat jalat todella heikkoja. Väsyny ja täristäny.. Aattelin että nytkö jalatki alottaa. Päätin tehä kyykkyyn ylös nousuja nii paljo ku jaksan. 80kertaa pääsin ja vielä ois jaksanu muttei viittiny ettei tuu jalat oikee kipeäks. Oma paino on pikkase vajaa 100kg
Kamala sairaus tuo ALS kyllä. Mulla oli tuttu jolla se alkoi raajojen sijaan nielemisen vaikeutumisesta. Seuraavaksi hengittämiseen liittyvät lihakset vaikeutui. Ei montaa vuotta elänyt taudin diagnosoimisesta.
ALS on harvinainen tauti. Mummoni menehtyi siihen. Myös mieheni isä menehtyi siihen.
Ajatuksissa on käynyt sairastumisen mahdollisuus monta kertaa, eikä omani, vaan lasteni joille tuo kamala sairaus tulee molemmista suvuista. En voi muuta kuin toivoa, ettei sairaus ole periytyvää muotoa.
Molemmat lähipiirini ihmiset menehtyivät sairastuttuaan suhteellisen nopeasti parissa kuukaudessa.
Mitä lihasheikkouksiin tulee, niin minulla on ollut monta kertaa jaloissa tai käsissä, samoin tärinää tai elohiiriä, mutta luulen että johtuvat jostain ihan muista, tavallisemmista asioista.
Kiitos kannustavasta kommentista!
-Ap
Borrelioosikin voisi tehdä tuollaisia oireita. Joten ap, onko punkki purrut sinua koskaan? Tartunta voi olla useita vuosia vanhakin, mutta oirehtii vasta nyt.
Ap. Jos jaksat nostaa tuollaisia painoja ja tehdä tuommoisen määrän kyykkyjä niin ei sulla voi mikään lihassairaus olla. Alsissakin ensimmäinen oire on juuri lihasHEIKKOUS (eikä vaan tunne siitä). Yhdellä naisella esimerkiksi alkoi niin, ettei käsi vaan toiminut enää, tavarat putoili kädestä vaikka kuinka yritti pidellä. Eikä se ala yhdessä yössä. Kaiken lisäksi olet niin nuori, että on erittäin epätodennäköistä sairastua noin nuorena. Kyllä nyt on kohdallasi jostain muusta kyse. Lihasten heikkoutta ja outoja tuntemuksia aiheuttaa moni muukin ja paljon yleisempi vaiva. Esim välilevyn pullistuma on aika yleinen. Pahimmillaan sekin voi viedä ns. jalat alta, mutta on onneksi yleensä korjattavissa oleva vaiva.
Kuvaamasi oireet ovat myös sen tyyppisiä, että saat ne aikaan jo pelkällä panikoimisella ja alsin pelolla. Kertomasi on oikein tyypillistä: ensin on jonkinlainen ohimenevä hermopinne, joka aiheuttaa outoja tuntemuksia, googletat, esiin hyppää als, luet siitä, alat pelätä, alat tarkkailla itseäsi, johan alkaa tuntua joka puolella kehoa heikkoutta ja kiinnität entistä enemmän huomiota jokaiseen outoon tunteeseen ja nytkähdykseen.
Tiedän mistä puhun, koska itselläni oli sama vaiva aikoinaan, olin vieläpä saman ikäinenkin kuin sinä nyt! Olin ihan varma, että se on menoa nyt kun pohjelihas nytkähteli omia aikojaan ja olin tuntevinani jalkani heikoksi. No nyt tuosta on aikaa 15v ja täällä sitä porskutetaan, ei ollu alssia :)
Hyvä että oot menossa lääkäriin, saat mielenrauhan :)
Nro 55 aivan ihana kommentti.
-Ap
Mutta arkkua varten voi mitat kyllä käydä antamassa.