Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ALS tauti

Vierailija

Kuinka todennäköstä että 26-vuotiaalla olisi ALS-tauti?

Sivut

Kommentit (57)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se mahdollista on. Terv neurologian osastolla työskennellyt.

Kaikki on mahdollista, mutta sitähän ap ei kysynytkään. t. lukutaitoinen

Vierailija

En ole vielä koskaan törmännyt niin nuorella työni parissa. Eli harvinaista. Pelkäätkö, että sinulla olisi?

Vierailija

Joo kyllä pelkään. Kuinka ALS oireet yleensä alkaa. Mulla alkoi oikean käden hauiksen ja kyynärpään kohdan lihasheikkous siis yhdessä yössä. Ollut nyt kolme päivää ja sellane epätodellinen olo koko ajan kädessä. Siis levossaki tuntuu iha erilaiselta kuin toinen käsi.
-Ap

Vierailija

Onkoha tuo alsiin liittyvää että levossaki siinä lihaksessa tuntuu jotai outoa. Ja tosiaan yhdessä yössä alkoi. Aiemmin ei mitää oireita.
-Ap

Vierailija

Olet maannut kätesi päällä oikein kunnolla nukkuessasi? Als ei ole se todennäköisin diagnoosi, mutta soita terkkariin. Ammattilainen osaa arvioida tilanteesi.

Vierailija

Ajattelin että meen ens viikolla suoraan neurologille. Ei kai ny ALS lihasheikkous voi tulla yhdessä yössä!!
-Ap

Vierailija

On muuten jännä juttu tämä palsta.. Täällä saa sellasen kuvan että kaikkiin todella harvinaisiin sairaauksiin todennäköisesti sairastuu. Olen ottanut asiasta selvää ja tällä hetkellä yhtään alle 30vuotiasta ei rekisterin mukaan sairasta ALS:ia ja kaksi alle 40 vuotiasta sairastaa. Siitä ylöspäin kaikki loput.

Vierailija

Epätodennäköinen se on. MS on nuorella todennäköisempi ja ALS:n verrattuna paljon parempi vaihtoehto. Mutta se voi johtua myös ihan viattomista syistä. Mulla oli joskus käsivarsi aivan voimaton, en saanutnedes lasia kunnolla nostettua ja levossakin tuntui tosi oudolta ja olin varma että mulla on ALS, MS, veritulppa ja syöpä. Lääkärin mukaan mulla oli ainoastaan vuosisadan lihasjumi johon osui myös joku hermo. Eli ei kannata alkaa vielä kaivamaan itselleen hautaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat