Kirjanpitäjäksi vai palkanlaskijaksi?
Haluan siistin, suht kevyen toimistotyön, jossa säännölliset työajat. Kirjanpitäjiä tai palkanlaskijoita paikalla, jotka voisivat kertoa työnsä plussat ja miinukset? Missä olette opiskelleet ja missä tällä hetkellä työskentelette?
Kommentit (26)
Merkonomin koulutukseen sisältyy nuo molemmat, voit vaikka sitten valmistumisen jälkeen päättää kumpaa haluat tehdä työksesi. Yleensähän kirjanpitäjät hoitavat myös palkanlaskennan.
Tosiaan kirjanpitäjät usein handlaavat myös palkanlaskennan.
Kirjanpitäjillä on myös yleisesti ottaen korkeampi palkkataso kuin palkanlaskijoilla.
Meillä on tosi vähän enää kirjanpitäjä ja enemmän controlleita yms.
Ootko harkinnut tilintarkastusta?
Jos mahdollista, kannattaa opiskella vähintään amk-tasolla laskentatoimea. Kirjanpidon kuitinpyörittelyt ym. perustason hommat ovat katoamassa automatisaation myötä. Paperikuitteja ei ehkä 15 vuoden päästä enää juuri ole.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tosi vähän enää kirjanpitäjä ja enemmän controlleita yms.
Ootko harkinnut tilintarkastusta?
En varsinaisesti, kun täytyy myöntää etten tiedä mitä eroa on kirjanpitäjällä ja tilintarkastajalla... Enkä tiedä minkälainen controllerin työnkuva on ja miten se eroaa kirjanpitäjän vastaavasta? T. ap
Haluat siis vain toimistotyön. Hae sihteeriksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos mahdollista, kannattaa opiskella vähintään amk-tasolla laskentatoimea. Kirjanpidon kuitinpyörittelyt ym. perustason hommat ovat katoamassa automatisaation myötä. Paperikuitteja ei ehkä 15 vuoden päästä enää juuri ole.
Ehkä peräs kuittienpyörittely on joo automatisoitumassa, mutta kirjanpitohan on paljon muutakin. Tulkintaa siinä vaaditaan hurjasti, ja siihen ei yksikään kone pysty.
Mikä koulutus sulla nyt on tai missä opiskelet ?
Kirjanpitäjän ja palkanlaskijan työ ei ole mikään helppo toimistotyö... Jos sellaisen helpon haluat niin just joku sihteeri olis varmaan hyvä.
Kumpi vaan kiinnostaa enemmän.
Eikä kirjanpitäjiltä työt tule loppumaan taloushallinnon sähköistymisen myötäkään. Ei ne koneet ihan kaikkea osaa, kirjanpitovelvollisuus on lakisääteistä ja lisäksi vielä se, että pätevistä kirjanpitäjistä on jo nyt paikoittain pulaa ja alalla on valtavasti pian eläkkeelle jääviä, joiden tilalle kaivataan uutta verta. Meidänkin 50 hengen toimistolla keski-ikä huitelee jossain 50-60v välimaastossa.
Palkathan on paskoja varsinkin tilitoimistoissa, mutta ainakin töitä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tosi vähän enää kirjanpitäjä ja enemmän controlleita yms.
Ootko harkinnut tilintarkastusta?
En varsinaisesti, kun täytyy myöntää etten tiedä mitä eroa on kirjanpitäjällä ja tilintarkastajalla... Enkä tiedä minkälainen controllerin työnkuva on ja miten se eroaa kirjanpitäjän vastaavasta? T. ap
Aika pihalla olet, sori, jos et tiedä mitä eroa on tilintarkastajalla ja kirjanpitäjällä. Tilintarkastajalla on maisterin tutkinto ja vaativat tilintarkastajan opinnot siihen päälle. Kirjanpitäjäksi voi nimittää itseään oikeastaan ketä vaan, se ei ole koulutuksesta kiinni. Merkonomi/tradenomi pohjalta voi harkita kirjanpitäjän uraa, jos ei mitään koulutusta ole ennestään.
Controller on yleensä laskentatoimen maisteri eli KTM. Myös työkokemuksella tradenomi voi päästä controlleriksi.
Loppujen se menee niin, että mennään sinne, minne sattuu pääsemään. Minä opiskelin toisen ammatin laskentatoimen tradeksi ja haaveilin kirjanpito- tai laskentahommista, mutta enpä vain päässyt. Tein mokan, kun menin valtion hommiin työharjoitteluun, se tuntui olevan miinusta kun haki yksityiselle. Eikä valtiollakaan siihen aikaan juuri palkattu ketään meillä päin tai jos olikin joku virka auki, hakijoita oli jo talon sisältä 10 määräaikaista. On hyvä, että on haaveita ja että tähtää johonkin, mutta se ura voi löytyäkin ihan toiselta sektorilta mitä alunperin ajatteli. Kun ei töihin nykyään mennä, vaan päästään.
Palkanlaskentakin on automatisoitumassa.
Kirjanpitäjä. Palkanlaskenta tapahtuu aina niin kurinalaisesti eikä saa todellakaan olla väärin ja näet kuinka kaikki saa sinua enemmän palkkaa. Molemmista kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä koulutus sulla nyt on tai missä opiskelet ?
Olen sairaanhoitaja. En sanonut missään vaiheessa, että haluaisin "helpon" työn, kyllä saa vähän haastettakin olla. Mutta siis haluan fyysisesti kevyemmän päivätyön, yötöihin minusta ei ole. T. ap
Siinäkin mielessä vielä yksi ääni kirjanpitäjälle, että siinä hommassa on yleensä paremmat mahdollisuudet edetä uralla. Jos siis sitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä koulutus sulla nyt on tai missä opiskelet ?
Olen sairaanhoitaja. En sanonut missään vaiheessa, että haluaisin "helpon" työn, kyllä saa vähän haastettakin olla. Mutta siis haluan fyysisesti kevyemmän päivätyön, yötöihin minusta ei ole. T. ap
Sulla voisi olla hyvät mahdollisuudet esim. sihteeriksi hoitoalalle, jos käyt vähän jotain kaupallista koulua. On eduksi, että tuntee myös hoitoalan. Kiinnostaisiko sellainen?
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja. En sanonut missään vaiheessa, että haluaisin "helpon" työn, kyllä saa vähän haastettakin olla. Mutta siis haluan fyysisesti kevyemmän päivätyön, yötöihin minusta ei ole. T. ap
Jos haluat helpon työn, älä ainakaan kirjanpitäjäksi hakeudu. Fyysisesti kevyttä, mutta henkisesti raskasta. Ainakin tilitoimistossa asiakkaat (ja työkaverit, naisvaltainen ala...) saattavat olla minkälaisia k*sipäitä tahansa, työ on haastavaa ja vastuuta on paljon. Keväisin tilinpäätösaikaan ja joka kuukausi ennen alvipäivää istut toimistolla aamusta iltaan. Palkka on huono ja lomat on pidettävä lyhyissä pätkissä.
Harkitse vielä. Voisiko vaikka reskontranhoitaja olla sinulle sopivampi työ? Helpompaa ja työt jakautuvat vähän tasaisemmin ympäri vuoden, ei hirveitä ruuhkahuippuja. Tosin palkka on sitten vielä huonompi kuin kirjanpitäjällä. :D
Niin siis et sanonut, että haluaisit helpon työn. Pitäisi varmaan opetella lukemaan. :D
19
Kirjanpitoa korvataan automatiikalla. Opiskelisin palkanlaskua ja Hr hommia. Lainsäädäntö on monimutkaista.
Tessit
työaikalaki
työturvallisuus
jne
mutta ymmärrä: oot sit työnantajan edustaja.