Mitkä ovat trendikkäimmät sairaudet tällä hetkellä?
Ainakin laktoosi-intoleranssi ja keliakia ovat nyt trendikkäät. Nykyisessä fitness/karppausbuumissa maito ja leipä ovat pahinta mitä ihminen voi itselleen tehdä. Seuraavalle levelille pääsee, kun ilmoittaa olevansa allerginen niille.
Sinä jätät nämä syöpäläiset pois ruokavaliostasi, koska et yksinkertaisesti pysty syömään niitä. Näin ollen sinulla on kunnon selitys ja tekosyy tekemisillesi.
.
Kesäisin kannattaa myös hankkia penikkatauti. Voi kätevästi näyttää muille, kuinka sporttinen onkaan, liikaharjoitteluunkin sortunut. Lisäksi kinesioteipit saa matchaamaan asuun.
Ketään ei kiinnosta se turha pikkufakta, että mitään tieteellistä todistetta teippien toiminnasta ei ole tähän päivään mennessä saatu.
Kommentit (60)
Voi että onkin niin hienoa olla "trendikäs" ! Vähän ottaa aivoon kun terveet ihmiset ihastelee sairauksia, varsinkin kun itse kannan yhtä "ihannesairautta" nimittäin keliakiaa. Antaisin keliakiani heti ensimmäiselle vapaaehtoiselle jos se olisi mahdollista. Ei ole erityisen nautinnollista istua viikkoa paskalla yhden normaalijauhoisen keksin takia. Tai oksentaa loppuvuorokautta. Tai lähteä sairaalaan nestesokin takia. Keliakiani todettiin 2v sitten, eikä tulisi mieleenikään laittaa suuhun jotain gluteenipitoista. Myös kaikki kosmetiikkatuotteet, shampoot jne on tarkistettava esim. vehnäproteiinin takia. Myös jatkuvat nivelkivut kuuluvat minun keliakian oireisiin. Välillä kivut ovat niin pahat etten pääse sängystä ylös. Toivon todella että kun joskus lapsia hankin, etteivät he peri sairauttani. Keliakian takia kärsin myös laktoosi-intoleranssista, mikä tekee jokapäiväisestä elämästä vieläkin haastavampaa. Että nauttikaa siitä terveydestä ja ihannoikaa terveyttä, älkää sairauksia. Jos ette ole esim keliaakikkoja, ette voi tietää mitä kaikkea joudumme sen takia kestämään. Hommaan ei kuulu vain "gluteeniton terveellisyys".
Vierailija kirjoitti:
Voi että onkin niin hienoa olla "trendikäs" ! Vähän ottaa aivoon kun terveet ihmiset ihastelee sairauksia, varsinkin kun itse kannan yhtä "ihannesairautta" nimittäin keliakiaa. Antaisin keliakiani heti ensimmäiselle vapaaehtoiselle jos se olisi mahdollista. Ei ole erityisen nautinnollista istua viikkoa paskalla yhden normaalijauhoisen keksin takia. Tai oksentaa loppuvuorokautta. Tai lähteä sairaalaan nestesokin takia. Keliakiani todettiin 2v sitten, eikä tulisi mieleenikään laittaa suuhun jotain gluteenipitoista. Myös kaikki kosmetiikkatuotteet, shampoot jne on tarkistettava esim. vehnäproteiinin takia. Myös jatkuvat nivelkivut kuuluvat minun keliakian oireisiin. Välillä kivut ovat niin pahat etten pääse sängystä ylös. Toivon todella että kun joskus lapsia hankin, etteivät he peri sairauttani. Keliakian takia kärsin myös laktoosi-intoleranssista, mikä tekee jokapäiväisestä elämästä vieläkin haastavampaa. Että nauttikaa siitä terveydestä ja ihannoikaa terveyttä, älkää sairauksia. Jos ette ole esim keliaakikkoja, ette voi tietää mitä kaikkea joudumme sen takia kestämään. Hommaan ei kuulu vain "gluteeniton terveellisyys".
Trendikeliaakikon keliakia tiivistettynä: mahaa turvottaa vähän jos syö kerralla liikaa leipää.
Narsismi ja add. Ei siis itsellä, vaan toisille diagnosoituna.
10-vuotta sitten trendikkäänä ollut ADHD on nykyään ihan out, huippumuodikas oli siihen aikaan peräti ADD. Mut nämä tosiaan so last week.
Samaan aikaan oli narsistiset piirteet lievästi cooleja itsellä, nykyään on muodikasta, että pomo tai ex on narsisti, mutta itsellä ei näitä piirteitä saa olla tai on totaalisen out.
Nykypäivän trendisairauksia on kilpparihäiriöt ja aistiyliherkkyydet. Termi erityisherkkä on soooo hot.
Taas kerran palstalla kukoistaa vanha tuttu asenne: "Kun minulla ei kerran ole keliakiaa / laktoosi-intoleranssia / kilpirauhasen vajaatoimintaa / hajusteyliherkkyyttä tai jotain muuta "trendisairautta", niin mainittujen tautien kourissa kärsivät ihmiset ovat vai luulosairaita teeskentelijöitä." Siis me, joilla on joku tai useampikin yllä mainituista sairauksista, olemme vain huomionkipeitä hulluja. Kiitos vaan, ap. Emmehän me ehkä olisikaan huomanneet asiaa, ellet olisi siitä huomauttanut. Mutta onhan se yli 60 vuotta sairastettuaan hienoa, että on kerrankin trendikäs laktoosi-intolerantikko.
Suvussamme on myös muutama keliakiatapaus. Isotäti kuoli siihen jo 12-vuotiaana. Hän oli ollut koko ikänsä heiveröinen ja kitulias. Mutta eihän silloin käsitetty, että ruoka voisi sairastuttaa. Itä-Suomessa vielä ruokavalio oli varsin viljapitoinen (leipää ja puuroa päivittäin, lihaa harvoin) erityisesti maataloissa. Ainakin yhdellä ikäiselläni sukulaisella on nytkin diagnosoitu keliakia. Mutta kuten sanottua, on se vaan niin hianoo, että ees joskus kuulee olovansa trendikäs!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä krooninen väsymysoireyhtymä on noussut trendikkääksi.
Sairastuneille tosin vain hyvä juttu, että tietoisuus tästä kamalasta sairaudesta leviää. Tuohan vaikuttaa elämänlaatuun helposti enemmän kuin vaikka syöpä. Pahimmillaan aivan helvetillinen sairaus kipuineen ja aivosumuineen. Sukulaispoika sairastaa. :(
Minäkin olen varmaan trendikäs ;)
Kroonista väsymysoireyhtymää minulla ei ole, mutta samat oireet aiheuttaa MS-tauti. En olisi arvannutkaan että väsymykseni olisi ihan trendikästä.
Tätä ketjua lukiessa huomaan myös mielensäpahoittamisen lisääntyneen. Tai ehkä se on sittenkin aina ollut vakio.
Vierailija kirjoitti:
Taas kerran palstalla kukoistaa vanha tuttu asenne: "Kun minulla ei kerran ole keliakiaa / laktoosi-intoleranssia / kilpirauhasen vajaatoimintaa / hajusteyliherkkyyttä tai jotain muuta "trendisairautta", niin mainittujen tautien kourissa kärsivät ihmiset ovat vai luulosairaita teeskentelijöitä." Siis me, joilla on joku tai useampikin yllä mainituista sairauksista, olemme vain huomionkipeitä hulluja. Kiitos vaan, ap. Emmehän me ehkä olisikaan huomanneet asiaa, ellet olisi siitä huomauttanut. Mutta onhan se yli 60 vuotta sairastettuaan hienoa, että on kerrankin trendikäs laktoosi-intolerantikko.
Suvussamme on myös muutama keliakiatapaus. Isotäti kuoli siihen jo 12-vuotiaana. Hän oli ollut koko ikänsä heiveröinen ja kitulias. Mutta eihän silloin käsitetty, että ruoka voisi sairastuttaa. Itä-Suomessa vielä ruokavalio oli varsin viljapitoinen (leipää ja puuroa päivittäin, lihaa harvoin) erityisesti maataloissa. Ainakin yhdellä ikäiselläni sukulaisella on nytkin diagnosoitu keliakia. Mutta kuten sanottua, on se vaan niin hianoo, että ees joskus kuulee olovansa trendikäs!
Keskustelussa on jo monta kertaa selitetty tämä.
.
Ketään oikeasti sairasta ei haukuta, vaan niitä tyyppejä jotka tekevät itselleen trendikkään diagnoosin.
.
Tosin pikkuhiljaa alan kallistua oikeasti sairaidenkin arvostelemiseen. Ainakin älykkyyteen ja ymmärryskykyyn nuo taudit taitavat vaikuttaa, kun mikään ei mene jakeluun ja ulistaan vaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut, että moniallergisuus on myös aika yleistä. Koko ikänsä terveet 30+ ikäiset sairastaa yks kaks kaikenmaailman allergiaa. On viljaherkkyyttä, maito pierettää, eikä voi ostaa mitään erikoisempaa. Ja sillä oikeutetaan sit herkkujen ja paskan vetäminen kitusiinsa. Kun ainoostaan ranskalaiset pysyy sisällä, eikä tule huono olo :D
Nämä allergiat ja ruokayliherkkyydet tosiaan tulee terveille aikuisille.
Oma mieheni ei pysty enää käyttämään maitoa. Tai pystyy kyllä, mutta me muut emme pysty olemaan hänen lähellään jos hän on maitoa juonut. Ne pierut haisee aivan tautisen karseelle :P
Lieko vaan huomiota saadakseen on kehittänyt tuommoisen vaivan ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Ketään oikeasti sairasta ei haukuta, vaan niitä tyyppejä jotka tekevät itselleen trendikkään diagnoosin.
.
Tosin pikkuhiljaa alan kallistua oikeasti sairaidenkin arvostelemiseen. Ainakin älykkyyteen ja ymmärryskykyyn nuo taudit taitavat vaikuttaa, kun mikään ei mene jakeluun ja ulistaan vaan.
Niihin oikeasti sairaisiin tuo pilkkaaminen kuitenkin pahiten sattuu. He saavat kokea nahoissaan liian usein juuri sen, että ihmiset pitävät heidän sairauttaan vain muotisairautena.
Itsekin sain monta kertaa kuulla anopiltani kuinka diagnoosini on väärä ja oireet ihan vaan mielikuvituksen tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut, että moniallergisuus on myös aika yleistä. Koko ikänsä terveet 30+ ikäiset sairastaa yks kaks kaikenmaailman allergiaa. On viljaherkkyyttä, maito pierettää, eikä voi ostaa mitään erikoisempaa. Ja sillä oikeutetaan sit herkkujen ja paskan vetäminen kitusiinsa. Kun ainoostaan ranskalaiset pysyy sisällä, eikä tule huono olo :D
Nämä allergiat ja ruokayliherkkyydet tosiaan tulee terveille aikuisille.
Oma mieheni ei pysty enää käyttämään maitoa. Tai pystyy kyllä, mutta me muut emme pysty olemaan hänen lähellään jos hän on maitoa juonut. Ne pierut haisee aivan tautisen karseelle :P
Lieko vaan huomiota saadakseen on kehittänyt tuommoisen vaivan ;)
Ei vaan puhun ihmisistä, jotka on yks kaks ihan KAIKELLE allergisia, on maitoa, viljaa, tomaattia, kurkkua, kanaa, kaktusta, pähkinää, koivua, mausteita... Siis ihan kaikelle. Aina ennen terveet ihmiset. Eivät ole käyneet lääkärillä vaan ihan omatoimisesti tulleet tähän tulokseen.
Ja sit syödään ranskalaisia ja kanaaki voi syödä, kunha se on ensin uppopaistettu, ku rakenne muuttuu tms. Aivan naurettavaa. Mun diagnoosi on aikuisiän nirsoilu, eikä mikään oikea moniallergisuus. Ja jos mä olisin yks kaks noin sairas, nii ihan varmana menisin lääkärille ja selvittäisin asian.
Pakko sanoo tosta vilja-allergiasta: jos joku kysyy miksi en syö esimerkiksi vehnää, sanon olevani joillekin viljoille allerginen. Koska en todellakaa ala selittää kaikille että en voi syödä koska mulla on (tähystyksellä todettu) haavainen paksunsuolen tulehdus joka pahentuu vääränlaisesta ruoasta. Samoin ei käy maitotuotteet koska seuraus ei oo mikään " mä en nyt vaan sit pariin tuntiin lähde kotoa"-homma. Ja minusta jokaisella oikeus syödä mitä haluaa. Olisin itse vaan onnellinen jos voisin syödä vehnää, ohraa ja ruista kun tattari ym ovat monesti esimerkiksi kalliimpia eikä ainakaan mun mielestä parempia. Saan oireita myös monesta muusta ruoka-aineesta. Ei ole kovin kiva ripuloida pahimmillaan 15krt päivässä useita päiviä ja olla kuumeessa jos on syönyt väärää ruokaa. Oon myös ollut sairaalassa kun syönyt väärää ruokaa. Antaisin milloin vaan tän sairauden pois.
En nimitä itseäni hajusteyliherkäksi mutta jos ihmiset käyttää paljon hajuvettä (ui siinä) niin tuloksena voi olla migreeni. Kai se nyt kenellä vaan voi alkaa koskemaan päätä jos joku oikeesti ui hajuvedessä. Joskus jos koskee valmiiksi jo päätä, voi olo pahentua pienestäkin mutta ei ihmisiä voi julkisilla paikoilla kieltää kulkemasta, oli hajuvettä tai ei.
Uusi kilppari on CFD. Harmi sinänsä, koska kyseessä on oikea, vakava sairaus. Kuten kilpparikin. Mutta kohta perus av-mamma selittää pullamössöpöhönsä ja laiskuutensa sillä.
Vierailija kirjoitti:
Uusi kilppari on CFD. Harmi sinänsä, koska kyseessä on oikea, vakava sairaus. Kuten kilpparikin. Mutta kohta perus av-mamma selittää pullamössöpöhönsä ja laiskuutensa sillä.
Hahah cfs siis tietty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
.
Ja tätä kysyttiin jo aiemmin, muttei ole vastattu: mistä erotatte oikeasti sairaan?
Eli jos ravintolassa pöytäseurueessa joku sanoo tarjoilijalle olevansa keliaakikko ja pyytää siksi erityistä huolellisuuta ruoan valmistuksessa, niin oletko kärppänä supattamassa muille, että varmasti muotikeliaakikko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
.
Ja tätä kysyttiin jo aiemmin, muttei ole vastattu: mistä erotatte oikeasti sairaan?
Eli jos ravintolassa pöytäseurueessa joku sanoo tarjoilijalle olevansa keliaakikko ja pyytää siksi erityistä huolellisuuta ruoan valmistuksessa, niin oletko kärppänä supattamassa muille, että varmasti muotikeliaakikko?
Siksi keskustellaan täällä palstalla. Tunnen yhden ihmisen, joka ei pidä ananaksesta ollenkaan. Jos hän sattuu tilamaan ruokaa, jossa on ananasta ja pyytää sen ananaksen pois, niin useammin kuin kerran se ananas on unohtunut jättää ruuasta pois. Mutta joka kerta, kun puhuu allergiasta, niin kyseinen hedelmä on annoksesta saatu pois.
Joten aina ei voi edes tietää motivaatiota asiaan. Ja kyllä katson sellaisia keliaakikkoja kieroon, jotka tilaavat gluteenillisen oluen pöytään ja samaan aikaan kauhistelee toisen paneroitua metsästäjän leikettä. Tämmöisenkin tapauksen olen nähnyt. Silloin huokaisin sisäisesti syvään henkeen ja jatkoin, kuin mitään tekosairasta sontaa en olisi nähnytkään.
Minulla on pari kaveria alkanut välttelemään gluteenia ja se on äärimmäisen rasittavaa. Heillä EI ole keliakiaa, ei tule edes maha sekaisin tai kipeäksi. Ja sitten pitää alkaa leipomaan gluteenittomia juttuja yhteisiin illanistujaisiin, ettei heitä turvota.
Vierailija kirjoitti:
Laktoosi-intoleranssi on ihan out. Nyt on muotia kilpirauhasen vajaatoiminta!
entä jos oikeasti sairastaa noita molempia!? En ole tilannut kumpaakaan: lakto tuli perintönä vanhemmalta ja kilpirauhanen brakasi yhtäkkiä! Olenko insideout?
Aika usein olen kuullut, kuinka hyvin hoikat joutuvat puolustelemaan painoaan. Ärsyttää heidän puolestaan, kun tiedän heidän syövän normaalisti. Itse sentään voin reilusti sanoa olevani ylensyönnin takia läski.