Nyt tarvitaan parviälyä. Miksi putinin trollitehdas
on ottanut Suomen hampaisiinsa? Kenen etua ja miten palvelee se, että kylvetään epäluuloa ja ennakkoluuloja ja eripuraa? Suomalaiset ovat hyvin koulutettua kansaa ja suurin osa on medialukutaitoisia mutta aina joukossa on muutama vähän tyhmempi myötäilijä joka menee mukaan hajaannuksen levittämiseen. Mutta kuka tästä hyötyy ja miten ja milloin? Osa propagandasta on hyvin hienovaraista eli kyse on jostain pitemmästä suunnitelmasta.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
oon ite huomannu et yle ja valtamediat esittää asiat siinä valossa kun haluavat kansan ne näkevän.
esimerkkinä rajat kiinni mielenosoitus torniossa. Seurasin mielenkiinnosta sitä suoraa livelähetystä. Ja sitten mediat uutisoi paikalla olleen väkimäärän murto-osaan siitä väkimäärästä joka lähetyksessä näkyi.
seuratkaa kaikkia medioita kriittisesti niin alatte huomaamaan näitä pieniä yksityiskohtia ja olen varma, että ne eivät ole vahinkoja.
ja kun hetken mietitte niin voi aina arvella syytä miksi uutista oli vääristelty, kuka siitä hyötyy ja mitä.
Niin, todellakin. Mikä ihmeen motiivi ylellä ja valtamedioilla olisi vääristellä asioita? Tätä ei kukaan ole minulle pystynyt selittämään.
Juuri luin jonkin artikkelin, jossa puhuttiin näistä "uutisista, joista valtamedia vaikenee". Joo, valtamedia vaikenee aina silloin, kun se uutinen ei ole totta. Hyvin yksinkertaista minun mielestäni.
Mitä jos Venäjän trollitehdas yrittäisi vaikuttaa esimerkiksi Suomen vaalitulokseen? Valitsisivat vaikka jonkun EU- ja maahanmuuttokriittisen puolueen, jota tukisi ja levittäisi vaaliviikonloppuna valetta maahanmuuttajan tekemästä raiskauksesta. Voisivatko he tuolla tavalla pyrkiä saamaan mieleisensä puolueen hallitukseen?
Valtamedian ammattitaitoisia valokuvaajia ihmettelen etenkin pakolaisuutisissa kun kirjoitetaan pitkät tarinat kuinka pakolaislapset kymmenpäinen joukko juoksevat spr putiikkiin ja sitten kuvituskuvana "tässä lapsukaisille järjestetty hylly täynnä lelua ja tavaraa" . Vastaavanlainen pikkupakolaislapsi tarina kun vierailivat VOKissa ja lapsia oli paljon ympärillä ja valokuvaaja oli ottanu yhdestä pikkutytöstä kuvan ja taustalla raavaita miehiä. Kuinka tyhminä ihmisiä pidetäänkään, aivan kun aikuiset ihmiset eivät pystyisi itse olemaan mediakriittisiä puolin ja toisin. Ihmisille on syötetty kaksi vaihtoehtoa joista molemmista pahoista olisi muka valitattava toinen. Olet joko herra USA tai putinisti mutta molemmat jostain syystä ovat suurvaltoja ja ovat parantamassa maailmaa sotimalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos Venäjän trollitehdas yrittäisi vaikuttaa esimerkiksi Suomen vaalitulokseen? Valitsisivat vaikka jonkun EU- ja maahanmuuttokriittisen puolueen, jota tukisi ja levittäisi vaaliviikonloppuna valetta maahanmuuttajan tekemästä raiskauksesta. Voisivatko he tuolla tavalla pyrkiä saamaan mieleisensä puolueen hallitukseen?
Kuka nyt jonkun raiskausuutisen takia muuttaa käytöstään?
Valtamedia käy itse bildeberg-kokouksissa ja jättää uutisoimatta niiden sisällön ja osallistujat. Ja pitkään jätti uutisoimatta koko kokoukset. Valtamedia on muutamien isojen sukujen omistuksessa, eikö se jo herätä epäilyksiä, että sielläkin voi olla intressiä mielikuvien muokkaukseen.
Missä tätä väitettyä Venäläisten trollailua on tapahtunut,itse en ole siihen koskaan törmännyt missään?
Olen kolunnut monia keskustelupalstoja ja tullut tietoiseksi että 100% "trollauksesta" on ihan kotoperäistä suomalaisten ihmisten tekemiä.
Pelottaa jos tutkijat ovat niin pihalla että luulevat ulkomaisten tahojen olevan asialla.
Itse myönnän trollanneeni joskus vahvasti Venäjän puolesta vaikka minulla ei ole mitään tarkoitusperiä,se vain on hauskaa kun toiset käy kuumana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä nyt ole kyse ylestä eikä kulttuurista vaan siitä, kenen etua ajaa massiivinen vihakampanja. Kuka on se taho joka saa enemmän valtaa tai rahaa tällä.
No mä sanoisin näin, että Venäjä tunnistaa kyllä, että suomalaiset suhtautuvat hyvin epäilevästi Venäjään, vaikkapa nyt sen suhtautumisessa ihmisoikeuksiin tai sen toimintaan Ukrainassa tai Syyriassa. Suomi suhtautuu ensisijaisesti kriittisesti kaikkiin Venäjän toimiin, vaikka kahdenvälinen poliittinen viestintä muuta vakuuttelisikin. Luulen, että Venäjä haluaa muuttaa tätä asenneilmapiiriä, ja kenties vaikuttaa myös Suomessa pitkään asuneisiin venäläisiinkin. Tarkoituksena on siis muuttaa Suomen (poliittista) ilmapiiriä Venäjälle suotuisemmaksi. Hajota ja "hallitse" - taktiikka on vahvasti käytössä.
Miten se konkreettisesti tapahtuu?
Tuo viestini liittyi keskustelunavaukseen, joka koski Putinin trollitehtaita ja niiden toimintaa Suomessa. Eli se tapahtuu konkreettisesti sillä tavalla, että palkatut trollit kirjoittelevat keskustelupalstoille viestejä, joiden tarkoituksena on muokata ihmisten asenteita Venäjää kohtaan. Tämä voi tapahtua vaikka niin, että jos keskustelussa otetaan esille asioita, jotka ovat keskustelijoiden mielestä Suomessa pielessä, trolli alkaa kertoilla, miten tämä asia Venäjällä onkin niin paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaa, älä yritä kääntää keskustelua noin.
Valitettavasti en luota tällä hetkellä yhteenkään tahoon. Lähtökohtaisesti kaikki on mulle disinformaatiota ja kuuntelen vain omia vaistojani.
Tämä on juuri yksi Venäjän trollien tarkoitus. Kun keskusteluissa on tarpeeksi paikkaansa pitämättömiä mielettömiä väitteitä, niin epäluulo kasvaa myös luotettavaa tietoa kohtaan. Eli trollit eivät kuvittelekaan, että muut kuin muutama hölmö uskoo niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä nyt ole kyse ylestä eikä kulttuurista vaan siitä, kenen etua ajaa massiivinen vihakampanja. Kuka on se taho joka saa enemmän valtaa tai rahaa tällä.
No mä sanoisin näin, että Venäjä tunnistaa kyllä, että suomalaiset suhtautuvat hyvin epäilevästi Venäjään, vaikkapa nyt sen suhtautumisessa ihmisoikeuksiin tai sen toimintaan Ukrainassa tai Syyriassa. Suomi suhtautuu ensisijaisesti kriittisesti kaikkiin Venäjän toimiin, vaikka kahdenvälinen poliittinen viestintä muuta vakuuttelisikin. Luulen, että Venäjä haluaa muuttaa tätä asenneilmapiiriä, ja kenties vaikuttaa myös Suomessa pitkään asuneisiin venäläisiinkin. Tarkoituksena on siis muuttaa Suomen (poliittista) ilmapiiriä Venäjälle suotuisemmaksi. Hajota ja "hallitse" - taktiikka on vahvasti käytössä.
Mitä tekemistä tällä on trollailun kanssa,itse olen monet kerrat sanonut että monet asiat Venäjällä on paremmin kuin Suomessa,se vain on totuus eikä sitä pidä laskea trollaukseksi!
Tuo viestini liittyi keskustelunavaukseen, joka koski Putinin trollitehtaita ja niiden toimintaa Suomessa. Eli se tapahtuu konkreettisesti sillä tavalla, että palkatut trollit kirjoittelevat keskustelupalstoille viestejä, joiden tarkoituksena on muokata ihmisten asenteita Venäjää kohtaan. Tämä voi tapahtua vaikka niin, että jos keskustelussa otetaan esille asioita, jotka ovat keskustelijoiden mielestä Suomessa pielessä, trolli alkaa kertoilla, miten tämä asia Venäjällä onkin niin paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Neuvostoliitto/Venäjä on tehnyt tätä aina. Takavuosikymmeninähän meillä oli vain kolme hallituskelpoista puoluetta - Vasurit, demarit ja maalaisliitto/kepu, vaalituloksista riippumatta. "Yleisistä syistä" irvaili Johannes Virolainenkin joskus ääneen kokoomuslaisille, jotka kulkivat vaalivoitosta toiseen mutta jäivät jatkuvasti ulos hallituskokoonpanoista. Ahti Karjalaisesta piti saada presidentti ihan väkisin. Kekkosta pönkitettiin nootilla. Ja niin edelleen ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oon ite huomannu et yle ja valtamediat esittää asiat siinä valossa kun haluavat kansan ne näkevän.
esimerkkinä rajat kiinni mielenosoitus torniossa. Seurasin mielenkiinnosta sitä suoraa livelähetystä. Ja sitten mediat uutisoi paikalla olleen väkimäärän murto-osaan siitä väkimäärästä joka lähetyksessä näkyi.
seuratkaa kaikkia medioita kriittisesti niin alatte huomaamaan näitä pieniä yksityiskohtia ja olen varma, että ne eivät ole vahinkoja.
ja kun hetken mietitte niin voi aina arvella syytä miksi uutista oli vääristelty, kuka siitä hyötyy ja mitä.
Niin, todellakin. Mikä ihmeen motiivi ylellä ja valtamedioilla olisi vääristellä asioita? Tätä ei kukaan ole minulle pystynyt selittämään.
Juuri luin jonkin artikkelin, jossa puhuttiin näistä "uutisista, joista valtamedia vaikenee". Joo, valtamedia vaikenee aina silloin, kun se uutinen ei ole totta. Hyvin yksinkertaista minun mielestäni.
Niin mikähän aina on motiivi. Kun vähätellään mielenosoittajien määrää vähätellään koko mielenosoitusta. Tällä luultavasti tarkoitus vähentää ihmisen joukossa lisääntyvää maahanmuutto kielteisyyttä. Sama juuri niissä kuvissa, johon etsitään se yksi pakolaislapsi, tarkoitus on vaikuttaa mielikuviin ja samalla asenteisiin. Luultavasti päämäärä on rasismin vähentäminen, itsellä tämä toimii kyllä päinvastoin, ärsyttää vääristelevä media ja näkee entistä selvemmin mitä yritetään peitellä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vähän ongelmallinen artikkeli, kun se jo itsessään julistaa, että kaikki sen tuleva kritisointi on trollausta ja putinistista propagandaa. Mitä jos ja kun ihan aidoilla ihmisillä on eriäviä mielipiteitä, eikö niitä voisi kuunnella ja keskustella asioista? Onko Suomessa vain yksi totuus?
Kyllä. Tähän on tultu.
Tämä Putin-trolleista puhuminen mediassa on toiminut hyvin, päätellen ainakin siitä, että se on yksi yleimpiä heitettyjä kommentteja politiikkaa sivuavissa keskusteluissa palstalla.
On siis onnistuttu ainakin osittain tavoitteessa aivopestä kansalaiset. Kyseenalaistaa ei saa, ei edes perustellusti.
Toinen hyvä esimerkki on hallituksen politiikka. Talousoppineet ympäri maailmaa ja ihan kotimaisetkin ovat kritisoineet nykyhallitustamme politiikasta, joka romahduttaa kansalaisten ostovoiman. Silti hallituksen politiikalla on kannattajakuntansa. Suuryritysten ja pääomasijoittajien kannalta hallitus tekeekin hyvää politiikkaa, mutta pk-yritysten ja palkansaajien, asemasta riippumatta, kannalta politiikka on tuhoisaa. Kriitikot leimataan jopa Putin-trolleiksi tai ainakin Venäjä-mielisiksi vassareiksi (he eivät edes ymmärrä, että Venäjän nykypolitiikka on kaukana vasemmistolaisesta).
Sama pätee keskusteluissa suurvaltapolitiikasta. Hyvin yksisilmäisesti USA:aa pidetään hyvänä ja Venäjää pahana. Näinhän asia eioikeasti ole, molemmilla suurvalloilla on omat intressinsä ja Eurooppa-parka, Suomi mukaanlukien on siinä välissä - suurimpana kärsijänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän täällä kukaan ole koskaan mitään Venäjän systeemejä hehkuttanut. En ainakaan ole huomannut sellaista keskustelua.
Sananvapausongelmia Ruotsissakin - mikä nyt tosiaan ei ole uutinen paitsi ehkä joillekin aivopestyimmille tapauksille. Maahanmuuttopolitiikkaa ei saa arvostella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vähän ongelmallinen artikkeli, kun se jo itsessään julistaa, että kaikki sen tuleva kritisointi on trollausta ja putinistista propagandaa. Mitä jos ja kun ihan aidoilla ihmisillä on eriäviä mielipiteitä, eikö niitä voisi kuunnella ja keskustella asioista? Onko Suomessa vain yksi totuus?
Kyllä. Tähän on tultu.
Tämä Putin-trolleista puhuminen mediassa on toiminut hyvin, päätellen ainakin siitä, että se on yksi yleimpiä heitettyjä kommentteja politiikkaa sivuavissa keskusteluissa palstalla.
On siis onnistuttu ainakin osittain tavoitteessa aivopestä kansalaiset. Kyseenalaistaa ei saa, ei edes perustellusti.
Toinen hyvä esimerkki on hallituksen politiikka. Talousoppineet ympäri maailmaa ja ihan kotimaisetkin ovat kritisoineet nykyhallitustamme politiikasta, joka romahduttaa kansalaisten ostovoiman. Silti hallituksen politiikalla on kannattajakuntansa. Suuryritysten ja pääomasijoittajien kannalta hallitus tekeekin hyvää politiikkaa, mutta pk-yritysten ja palkansaajien, asemasta riippumatta, kannalta politiikka on tuhoisaa. Kriitikot leimataan jopa Putin-trolleiksi tai ainakin Venäjä-mielisiksi vassareiksi (he eivät edes ymmärrä, että Venäjän nykypolitiikka on kaukana vasemmistolaisesta).
Sama pätee keskusteluissa suurvaltapolitiikasta. Hyvin yksisilmäisesti USA:aa pidetään hyvänä ja Venäjää pahana. Näinhän asia eioikeasti ole, molemmilla suurvalloilla on omat intressinsä ja Eurooppa-parka, Suomi mukaanlukien on siinä välissä - suurimpana kärsijänä.
Aika harvat Usaa minään hyviksenä pitävät, sattuu tuo toinen paha vain olemaan lähempänä.
Siis totta kai jenkeillä on omat intrenssinsä ja varsinkin niiden asetehtailla. Ja vaikka Coca-Cola Companylla.
Suomen medioista:
MTV: omistajana Nordic Broadcasting Oy, jonka taas omistaa ruotsalainen vientintäkonserni Bonnier, jkonka omistaa samanniminen suku. Yrityksen perusti saksanjuutalainen liikemies Gerhard Bonnier.
Nelonen Media: osa Sanoma Konsernia (Hesari, Ilta-Sanomat, Nelonen Media, omistajina Jane ja Aatos Erkon säätiö, Antti Herlin, Robin Lagerskjöld, Rafaela Seppälä, Helsingin Sanomain säätiö ja eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen)
Vaikka Sanoma Oy on pörssiyhtiö, on kaikkien tiedossa ollut Erkon suvun vaikutus Hesarin toimitukselliseen sisältöön. Lehti on siis edustanut pääomistajansa poliittista tahtoa. Tämäkin tietysti aiheuttaa kysymyksen ns. vapaan lehdistön asemasta. Erityisesti mieltäni on askarruttanut edellisen päätoimittajan Mikael Pentikäisen saamat potkut ns. luottamuspulan takia. Pentikäinen itse ei ole ollut halukas avaamaan luottamuspulan syitä, joten kaikki jää arvailujen varaan. Jotenkin tulee mieleeni se, ettei Pentikäinen keskustalaisena ajatusmaailmaltaan ollut halukas menemään niin pitkälle Venäjävastaisuudessa, kuin omistajat olisivat halunneet.
Aatos Erkko on usein mainittu Suomen todellisena hallitsijana. Googlettamalla löydätte lisää.
Alma Media, joka julkaisee iltalehteä, Kauppalehteä, Aamulehteä, Lapin Kansaa, Pohjolan Sanomia, Satakunnan Kansaa sekä lukuisia paikallislehtiä. Alma Media on pörssiyhtiö, jonka suurin omistaja on Ilkka-Yhtymä.
Yle Yleisradion korkein päättävä elin on hallintoneuvosto, jonka 21 jäsentä valitsee eduskunta vaalikauden ensimmäisillä valtiopäivillä. Yhtiöllä on hallintoneuvostossa kaksi edustajaa, joilla on puheoikeus muttei äänioikeutta. 14 hallintoneuvoston jäsenistä kuuluvat nykyisiin hallituspuolueisiin.
Ylen toimitusjohtajana on vuodesta 2010 toiminut Kokoomuksen Lauri Kivinen.
Yleen pätee sananlasku "sen lauluja laulat, kenen leipää syöt". Meillä on oikeistohallitus.
Nämä yllämainitut edustavat maamme tärkeimpiä medioita. Ottaen omistussuhteet huomioon, mikä saa ihmiset kuvittelemaan, että tiedotus olisi puolueetonta ja luotettavaa , eikä niitä käytettäisi palvelemaan omistajien tarkoitusperiä?
Suosittelen kaikkia lukemaan mahdollisimman paljon myös ulkomaisia medioita, englanninkielisiä ymmärrämme varmasti suurin osa.
Vaihtoehtomedioitakin kannattaa lukea, kunhan muistaa, että nekin palvelevat omia tarkoistusperiään.
Lukemalla kaikkia voi sitten itse yrittää muodostaa omia käsityksiä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinäkö et sitten osaa yhteenlaskua?
Mistähän tässä nyt on keskusteltu?
Missä se karhu lyö karvaisia kämmeniään yhteen?
Ymmärrän kyllä, että Venäjä voi hyötyä tästä kuviosta, mutta oletus että suuren kansanosan mielipide ja huoli sinänsä oikeasti dramaattisista tapahtumista on tuskin venäjä-trollaamista. Oikeaa trollaamistakin tietysti on olemassa.
Minusta tässä tilanteessa poliitikkojen tehtävä olisi saada pakolaistilanne hallintaan. Silloin myös kansalaiset rauhoittuisivat. Näin on pitkälti tehtykin, kiitos erityisesti Perussuomalaisten. Nyt tulijoita on enää 30 000 tälle vuodelle ja palautuksia suunnitellaan. Eli itse ainakin olen tyytyväinen että poliittisia päätöksiä tehtiin ja ihmiset saivat äänensä kuuluviin.
Tässä kohtaa voimme leikkiä ajatusleikkiä:
Mitäpä, jos meille vain ensin tarkoituksellisesti kerrottiin 50 000:sta tp-hakijasta, joka määrä sitten kerrottiinkin todellisena eli 30 000.
Voisiko olla, että hallitus lisäisi näin kannatustaan?
Salaliittoteoriahan tämäkin on, mutta kuinka voimme olla varmoja, etä se ei ole totta?
Niinpä. Me kansalaiset olemme täysin median antamien tietojen varassa. suhtautukaamme niihin siis kriittisesti.
"Älä usko mitään mitä luet, ja usko vain puolet siitä, mitä näet"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän täällä kukaan ole koskaan mitään Venäjän systeemejä hehkuttanut. En ainakaan ole huomannut sellaista keskustelua.
No minä olen ja moni muukin on. Myös maanpuolustuskorkeakoulun tutkija Saara Jantunuen, joka on julkaissut aiheesta kirjankin. Ei tässä keskustelussa nyt ollutkaan kyse siitä, oletko sä huomannut sitä vai ei, vaan siitä, että se on aika yleisesti tunnustettu ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen ja moni muukin on. Myös maanpuolustuskorkeakoulun tutkija Saara Jantunuen, joka on julkaissut aiheesta kirjankin. Ei tässä keskustelussa nyt ollutkaan kyse siitä, oletko sä huomannut sitä vai ei, vaan siitä, että se on aika yleisesti tunnustettu ilmiö.
Miksi se sitten tässä halutaan yhdistellä näihin maahanmuuttokeskusteluihin, koska niiden yhteydessä sellaista ei ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se sitten tässä halutaan yhdistellä näihin maahanmuuttokeskusteluihin, koska niiden yhteydessä sellaista ei ole ollut.
Miten niin ei ole ollut? Mun mielestä nimen omaan on ollut.